قطعات

علائم خرابی میل بادامک

علائم خرابی میل بادامک

علائم خرابی میل بادامک

میل بادامک نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو شما ایفا می کند. این اطمینان حاصل می کند که سیلندرها به درستی و در زمان های صحیح شلیک می شوند. میل بادامک همچنین تضمین می کند که سیلندرها در هماهنگی کامل با یکدیگر آتش می گیرند.
هنگامی که میل بادامک خراب می شود، به 6 علامت هشدار دهنده، از جمله چراغ چک موتور روشن، روشن نشدن موتور، گازهای گلخانه ای بیش از حد و برخی صداها توجه کنید. برجسته ترین قطعات فلزی در روغن موتور و آسیب قابل مشاهده بر روی خود میل بادامک است.
فهمیدن اینکه آیا میل بادامک شما خراب است، اگر با آن آشنا نباشید، می تواند چالش برانگیز باشد. این  مقاله به شما در این امر کمک خواهد کرد. همانطور که به خواندن ادامه می دهید، متوجه خواهید شد که میل لنگ چیست و چه کاری انجام می دهد، و قبل از خراب شدن کامل آن را تعویض کنید.

تفاوت بین میل لنگ و میل بادامک چیست؟

احتمالاً مانند بسیاری از مردم، حداقل یک بار در زندگی خود میل لنگ و میل بادامک را اشتباه گرفته اید. بنابراین، قبل از اینکه به این مقاله ادامه دهیم، ابتدا ابهام میل لنگ و میل بادامک را حل می کنیم.

میل لنگ چیست و چه کاری انجام می دهد؟

میل لنگ را در پایین یا پایه موتور پیدا خواهید کرد، جایی که مانند ستون فقرات قرار گرفته است.
در طی فرآیند احتراق، پیستون های موتور بالا و پایین می روند و میل لنگ را می چرخانند. به عبارت دیگر، میل لنگ حرکت عمودی پیستون (بالا و پایین) را به یک حرکت چرخشی افقی تبدیل می کند.
سپس میل لنگ نیرو را به گیربکس هدایت می کند تا چرخ های خودرو را بچرخاند.

میل بادامک چیست و چه کاربردی دارد؟

برخلاف میل لنگ، میل بادامک را در قسمت بالایی موتور خواهید دید. همچنین یک میله چرخان (معروف به شفت) است اما دارای چندین بادامک است که لوب هایی با اندازه نامنظم هستند که با شفت می چرخند.

با چرخش میل بادامک، بادامک ها روی سوپاپ های فنری فشار می آورند و دریچه های ورودی و خروجی هر سیلندر موتور را فعال می کنند. سازندگان میل بادامک را طوری طراحی می کنند که راه اندازی سوپاپ های خاص را کاملاً هماهنگ کند.
میل بادامک یک جزء مهم به نام سنسور موقعیت میل بادامک نیز دارد. سنسور میل بادامک به کامپیوتر موتور اجازه می دهد تا موقعیت دقیق بادامک ها را بداند تا بتواند زمان شلیک هر سیلندر را با دقت باورنکردنی زمان بندی کند.
در ادامه این مقاله بر روی این میل بادامک تمرکز می کند و نه میل لنگ، که به طور کلی هدف متفاوتی را دنبال می کند.

حتما بخوانید:

علائم خرابی میل بادامک چیست؟

اکنون که عملکرد میل بادامک را کاملاً روشن کردیم، بیایید به علائم میل بادامک که به درستی کار نمی کند نگاه کنیم. مانند سایر قطعات خراب خودرو، علائم شامل چراغ‌های هشدار، عملکرد بد، و حتی چند صدای غیرمعمول است.

6 نشانه خرابی میل بادامک

1. چراغ چک

 چراغ چک. همانطور که  می دانید، روشن بودن این چراغ هیچ وقت خوب نیست. به این دلیل که فهرست طولانی از مشکلات مختلف موتور می تواند باعث روشن شدن چراغ شود. در نگاه اول، مشخص نیست که آیا نور مربوط به میل بادامک است یا خیر. با این حال، می توانید چراغ چک موتور را نشانگر مبهم مشکل میل بادامک در نظر بگیرید. بنابراین، هنگام عیب یابی آن چراغ، ارزش این را دارد که میل بادامک را نیز بررسی کنید.

2. سیلندرهای بد احتراق

یکی دیگر از نشانه های مشکل میل بادامک، شلیک نادرست در سیلندرها است.
به یاد داشته باشید: میل بادامک مسئول زمان‌بندی فرآیند احتراق در هر سیلندر است. بنابراین، منطقی است که یک میل بادامک مشکل ساز خود را به شکل سیلندرهای نامناسب نشان می دهد.
هنگامی که شلیک نادرست اتفاق می افتد، وقتی می خواهید آن را حرکت دهید، ماشین شما می لرزد، تکان می خورد.

3. انتشار گازهای گلخانه ای

هنگامی که فرآیند احتراق به آرامی انجام نمی‌شود و سیلندرها شروع به احتراق ناقص می‌کنند، انتشار گازهای گلخانه‌ای بدتر نیز خواهید داشت. البته این همیشه قابل توجه ترین علامت نیست. با این وجود، بررسی اینکه آیا مشکوک هستید که میل بادامک به درستی کار نمی کند ارزش دارد.

4. صداها

خوشبختانه، نشانه هایی از بد بودن میل بادامک وجود دارد که به راحتی قابل مشاهده است. به عنوان مثال، میل بادامک بد باعث می شود که صدای ضربه زدن و تیک تیک از موتور خارج شود.
این صداها ممکن است هنگام نشستن در صندلی راننده برای شما قابل توجه باشد. با این حال، احتمالاً برای اطمینان باید کاپوت را باز کنید و از نزدیک گوش کنید.

5. روغن موتور آلوده

مکانیک ها و علاقه مندان به خودرو می دانند که اگر روغن موتور را آلوده به قطعات فلزی ببینند، علامت وحشتناکی است. تنها راهی که بقایای فلزی به داخل روغن راه پیدا می کند این است که دو قسمت به روشی که نباید با یکدیگر آسیاب شوند.
این سناریو زمانی اتفاق می افتد که شما میل بادامک بدی داشته باشید. بنابراین، حتی اگر متوجه علائم دیگری نشدید، این یکی باید برای شما زنگ خطری ایجاد کند. بنابراین، موتور را عیب‌یابی کنید و میل بادامک را در اسرع وقت تعویض کنید.

6. آسیب قابل مشاهده بر روی میل بادامک

آخرین و بارزترین علامتی که نشان می دهد شما میل بادامک بدی دارید زمانی است که علائم قابل مشاهده آسیب را روی خود قطعه مشاهده می کنید. این مستقیم ترین راه برای تأیید مشکل میل بادامک است.

آیا می توانید یک میل بادامک خراب را تعمیر کنید؟

این بستگی دارد. اولین قدم این است که میل بادامک را از نزدیک بررسی کنید تا ببینید آیا کسی می تواند آن را بازسازی کند یا خیر. البته آن فرد باید ابزار و مهارت لازم را داشته باشد.
شما فقط می توانید یک میل بادامک خراب را بازسازی کنید اگر:
1. میل بادامک هنوز صاف است.
2. میل بادامک سایش کمی را دارد.
3. عمق سخت شدن مورد هنوز قابل قبول است. بادامک ها یک لایه بیرونی سفت تر و یک لایه داخلی نرم تر دارند. هنگامی که سازنده روی آن کار می‌کند، باید در لایه بیرونی سفت‌تر آسیاب شود، و این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که هنوز یک قسمت بیرونی سخت برای خرد کردن وجود داشته باشد.

در صروت داشتن سوال در مورد میل بادامک می توانید از قسمت نظرات سوالات خود را مطرح نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *