قطعات

آب و هوای سرد چگونه روی روغن موتور تأثیر می گذارد

آب و هوای سرد چگونه روی روغن موتور تأثیر می گذارد

آب و هوای سرد چگونه روی روغن موتور تأثیر می گذارد

فصل زمستان چالش‌هایی را هم برای رانندگان و هم برای وسایل نقلیه‌شان به همراه دارد. با کاهش دما، جنبه های مختلف ماشین شما، از جمله موتور و مایعات حیاتی آن ، می تواند تحت تاثیر قرار گیرد. هوای سردتر در واقع می تواند روی روغن موتور شما تأثیر بگذارد. اگر فکر می کنید برای حفظ عملکرد بهینه موتور در زمستان چه کاری می توانید انجام دهید، به خواندن ادامه دهید.

آب و هوای سرد چگونه روی روغن موتور تأثیر می گذارد

آب و هوای سرد چگونه روی روغن موتور تأثیر می گذارد

برای درک تأثیر هوای سرد بر روغن موتور ، درک مفهوم ویسکوزیته ضروری است. ویسکوزیته به ضخامت یا جریان پذیری یک مایع، در این مورد، روغن موتور شما اشاره دارد. روغن موتور به گونه ای فرموله شده است که استانداردهای ویسکوزیته خاصی را برآورده کند که معمولاً با درجه بندی چند درجه مانند 10W-30 یا 5W-20 برچسب گذاری می شود. W مخفف زمستان است و عدد قبل از آن نشان دهنده روان بودن روغن در دماهای سرد است.

اثرات هوای سردتر بر روغن موتور

در دماهای سردتر، روغن موتور غلیظ تر می شود. این افزایش ویسکوزیته می تواند منجر به مشکلاتی در گردش روغن شود و رسیدن سریع روغن به اجزای مهم موتور را دشوارتر می کند. در نتیجه، موتور شما ممکن است در هنگام استارت سرد، سایش بیشتری را تجربه کند.

روغن ضخیم‌تر همچنین به معنای کاهش روان‌کاری در هنگام راه‌اندازی است که می‌تواند باعث  اصطکاک و سایش بیشتر قطعات موتور شود و راندمان کلی موتور را کاهش دهد. تلاش بیشتر موتور برای پمپاژ روغن غلیظ تر می تواند منجر به کاهش راندمان سوخت شود. در نتیجه، اتومبیل شما ممکن است در هوای سرد سوخت بیشتری مصرف کند.

راه حل های آماده برای زمستان

برای مقابله با اثرات منفی هوای سردتر بر روی روغن موتور، راه حل های زیر را در نظر بگیرید:

  • تغییر به روغن زمستانه: برخی از ترکیبات روغن موتور به طور خاص برای آب و هوای سردتر طراحی شده اند. این روغن ها دارای رتبه W پایین تری هستند و جریان بهتری را در دمای انجماد تضمین می کنند.
  • تعویض منظم روغن: به برنامه تعویض روغن توصیه شده خودرو خود پایبند باشید، زیرا روغن تازه در سرما کمتر غلیظ می شود.
  • از بخاری های بلوکی استفاده کنید: در صورت وجود، بخاری بلوکی می تواند به گرم کردن موتور و روغن قبل از راه اندازی کمک کند و فشار روغن را در هنگام استارت سرد کاهش دهد.
  • اجازه گرم شدن را بدهید: در شرایط بسیار سرد، قبل از رانندگی، خودروی خود را برای چند دقیقه در حالت آرام قرار دهید تا موتور و روغن به دمای عملیاتی مطلوب برسند.

هوای سردتر واقعاً روی روغن موتور شما تأثیر می گذارد، اما با اقدامات احتیاطی و نگهداری صحیح، می توانید اطمینان حاصل کنید که موتور شما در ماه های زمستان به عملکرد مطلوب خود ادامه می دهد. با درک ویژگی های ویسکوزیته روغن موتور خود و اجرای راهکارهای توصیه شده، می توانید از موتور خود محافظت کنید و از رانندگی بدون نگرانی در زمستان لذت ببرید.

 


حتما بخوانید:

5 مایع مختلف ماشین که باید مرتباً بررسی شود

مبدل کاتالیزوری چیست؟


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *