قطعات

آشنایی با سیستم روانکاری موتور

آشنایی با سیستم روانکاری موتور

آشنایی با سیستم روانکاری موتور

آشنایی با سیستم روانکاری موتور برای هر راننده ای واجب است.
برای اینکه موتور خودرو به درستی کار کند، سیستم های زیادی لازم است. برای تامین سوخت و هوا برای فرآیند احتراق به یک سیستم سوخت نیاز دارید، به علاوه یک سیستم خنک‌کننده برای اطمینان از داغ نشدن موتور. در بالای آن یک سیستم روغن کاری وجود دارد که همه چیز را به خوبی اجرا می کند.
سیستم روغن‌کاری موتور تضمین می‌کند که تمام قطعات موتور می‌توانند آزادانه حرکت کنند، بدون اینکه روی یکدیگر آسیاب شوند و اصطکاک زیادی ایجاد کنند. موتور را به طور کارآمد حفظ می کند و همزمان لرزش، گرما و سایش را کاهش می دهد و اجزای داخلی موتور را حفظ می کند.
مانند هر سیستم دیگری در ماشین شما، سیستم روغن کاری موتور نیز پیچیده است. همچنین به چندین قطعه متحرک متکی است که با هم هماهنگی دارند تا فهرست طولانی از مزایای موتور شما را ارائه دهند.
بنابراین، به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید که چرا سیستم روغن کاری موتور بسیار مهم است و چرا باید به خوبی از سیستم روانکاری خودرو خود مراقبت کنید.

هدف از سیستم روغن کاری موتور چیست؟

نقش اصلی سیستم روغن موتور این است که اطمینان حاصل کند که تمام قطعات فلزی متحرک موتور در برابر یکدیگر اصطکاک ایجاد نمی کنند. بنابراین، این قطعات موتور را از آسیب رساندن به یکدیگر محافظت می کند.
مزایای سیستم روغن موتوری که به خوبی نگهداری شده
سیستم روانکاری روغن نه تنها از آسیب قطعات در اثر اصطکاک جلوگیری می کند، بلکه اهداف دیگری را نیز برآورده می کند و مزایایی مانند:
1. افزایش راندمان: وقتی قطعات فلزی موتور اصطکاک ایجاد می کنند، انرژی را به شکل گرما هدر می دهند. سیستم روغن کاری از آن جلوگیری می کند و در نتیجه موتور را کارآمدتر می کند.
2.تمیز می کند: روغن موتور همچنین با جریان یافتن در اطراف، مزیت اضافی تمیز کردن را ارائه می دهد. به بیان ساده، روغن موتور هر گونه آلودگی را در داخل موتور جذب می کند، آنها را روی فیلتر می گذارد و از چسبیدن آنها به قطعات موتور جلوگیری می کند.

3. آب بندی فشار بالا را حفظ می کند: برخی از بخش های موتور مانند محفظه های احتراق تحت فشار بالا هستند. روانکاری به قطعاتی مانند حلقه‌های پیستون کمک می‌کند حتی در فشارهای بالا مهر و موم محکمی داشته باشند.
4. ارتعاشات را کاهش می دهد: هر کسی که کمی در مورد خودرو اطلاعات داشته باشد می داند که ارتعاشات اضافی چیز وحشتناکی است. سیستم روانکاری حداقل برخی از ارتعاشات تولید شده توسط موتور را در هنگام کار کاهش می دهد.

5. از گرمای بیش از حد جلوگیری می کند: علاوه بر لرزش، گرما نیز عنصر دیگری در داخل موتور است که باید آن را تحت کنترل داشته باشید. مطمئناً، خودروی شما دارای یک سیستم خنک‌کننده مجزا است که بیشتر این کار را انجام می‌دهد. اما سیستم روغن کاری موتور به مدیریت دما در خود موتور کمک می کند.

6. کاهش سایش: به طور کلی، سیستم روغن کاری موتور سایش و پارگی را کاهش می دهد. این همان چیزی است که وقتی تمام ویژگی‌های بالا را ترکیب می‌کنید، مانند کاهش اصطکاک، ارتعاش، و گرما، در حالی که آب‌بندی‌های پرفشار را حفظ می‌کنید به دست می آید.

امیدوارم این دلایل سیستم روغن موتور مرکز توجه شما باشد. اکنون به راحتی می توان فهمید که چرا نظارت و تعویض مداوم روغن موتور خودروی شما بسیار مهم است.
آشنایی با سیستم روانکاری موتور

آشنایی با سیستم روانکاری موتور

اجزای اصلی سیستم روغن کاری خودرو چیست؟

سیستم روغن کاری موتور به خودی خود پیچیده است. بنابراین، چه مؤلفه هایی وجود دارد که اطمینان حاصل می کند که به طور موثر کار می کند؟
برای شروع، باید بدانید که این سیستم از موتور جدا نیست بلکه با خود موتور یکپارچه شده است.
در اینجا بخش‌های اصلی سیستم روغن‌کاری خودرو و عملکرد آن‌ها آمده است:

1. فیلتر روغن موتور

فیلتر روغن موتور یک هدف واضح دارد: تمام آلودگی ها را از روغن موتور پاک می کند. این یک جزء حیاتی است زیرا روغن موتور با به دام انداختن آلاینده ها در داخل موتور، داخل موتور را تمیز می کند.
بنابراین، هنگامی که روغن موتور از فیلتر عبور می کند، می تواند تمام کثیفی ها و زباله هایی را که در طول مسیر جذب می کند، رسوب دهد.
به این ترتیب، سیستم روغن کاری می تواند بدون هیچ گونه گرفتگی یا سایر مشکلات ناشی از تجمع آلاینده ها کار کند.

2. پمپ روغن

البته، چیزی باید روغن موتور را در سراسر سیستم به حرکت درآورد تا کار خود را انجام دهد. اینجاست که پمپ روغن وارد می شود.
ابتدا پمپ روغن، روغن موتور را در سرتاسر موتور به هر جایی که لازم است به گردش در می آورد. در عین حال، گردش روغن موتور در سطوح فشار صحیح را نیز تضمین می کند.

3. کولر روغن

روغن موتور همچنین به جذب و حذف گرما از داخل موتور کمک می کند. با این حال، این گرما باید به جایی برود، در غیر این صورت فقط در سراسر سیستم روانکاری گردش می کند.
به همین دلیل این سیستم شامل یک خنک کننده روغن است که مایع خنک کننده را به گردش در می آورد. با عبور روغن موتور از کولر روغن، می تواند گرما را به کولر آزاد کند و دمای آن را کاهش دهد.

4. مخزن روغن

اکثر مردم با مخزن روغن آشنا هستند، حتی اگر در مورد سایر قطعات سیستم روغن کاری اطلاعی نداشته باشند. این بخش موتور جایی است که روغن موتور زمانی که در سرتاسر موتور گردش نمی کند قرار می گیرد.
همچنین از کف کردن روغن جلوگیری می کند زیرا جایی برای ته نشین شدن دارد. پمپ روغن، روغن را از حوضچه استخراج می کند و زمانی که موتور در حال کار است آن را از طریق سیستم روانکاری به گردش در می آورد.

5. گالری های روغن

گالری‌های روغن «تونل‌هایی» درون موتور هستند که روغن موتور از آن‌ها عبور می‌کند. جدا از هدایت روغن به جایی که باید برود، این گالری ها به روغن کمک می کنند تا گرمای موتور را جذب کند.
این به این دلیل است که دیواره‌های سیلندر و پیستون‌های داغ در اطراف گالری‌ها قرار دارند و گرما را به روغن موتور داخل منتقل می‌کنند.

6. گیج روغن

مانند بسیاری از سیستم های دیگر خودرو، سیستم روغن کاری موتور نیز دارای نشانگر هشدار دهنده است که به آن گیج می گویند. در این حالت نشانگر فشار روغن داخل آن سیستم را اندازه گیری می کند.
اگر فشار روغن موتور خیلی کم شود، به شما هشدار می دهد که نشان دهنده چندین مشکل مختلف در سیستم روغن کاری است.

کدام قطعات موتور نیاز به روغن کاری دارند؟

تا اینجا، دیدیم که چرا سیستم روانکاری در یک موتور بسیار مهم است، اما کدام قسمت از موتور احتراقی یک سیستم روغن‌کاری به کار می‌رود؟
تقریباً 200 قطعه در داخل یک موتور احتراقی وجود دارد، و به جرات می توان گفت که تمام قطعات متحرک برای محافظت از آنها و اطمینان از عملکرد روان نیاز به روغن کاری دارند.
برخی از این قسمت ها عبارتند از:
  • انواع یاتاقان ها (به عنوان مثال، آنهایی که در میل لنگ، میل بادامک، پمپ آب و غیره هستند)
  • دیواره های سیلندر مجزا
  • قطعات پمپ روغن
  • بلبرینگ های توربوشارژر و پمپ خلاء
  • رینگ پیستون
  • چرخ دنده های تسمه تایم
  • و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *