قطعات, ماشین ها

اهمیت نگهداری مناسب از لوازم یدکی خودرو

اهمیت نگهداری مناسب از لوازم یدکی خودرو

اهمیت نگهداری مناسب از لوازم یدکی خودرو و انواع لوازم یدکی

منظور از قطعات یدکی یا لوازم جانبی خودرو کالاهایی است که قرار است در خودرو یا روی خودرو نصب شوند تا جایگزین قطعات اصلی آن وسیله نقلیه شوند، از جمله کالاهایی مثل روان کننده هایی که برای استفاده از وسیله نقلیه ضروری هستند یا قطعاتی مثل لنت ترمز یا لاستیک و …

اهمیت نگهداری مناسب از لوازم یدکی خودرو

تعمیر و نگهداری منظم از قطعات ماشین باعث کمتر شدن احتمال خرابی ماشین میشود و عمر ماشین را افزایش میدهد . اگر خلاف این عمل کنیم و به خوبی از ماشین و لوازم یدکی آن نگهداری نکنیم خودروی ما بسیار راحت آسیب میبیند و باعث میشود چندین برابر خرج روی دست ما بگذارد .

این یک دلیل بسیار محکم و مناسب است تا شما به خوبی از وسیله ی نقلیه ی خود نگهداری کنید و همچنین توسط سرویس مناسب ، میتوانید مشکلات جزئی را قبل از تبدیل شدن به مشکلی بزرگ تر و پر خرج تر ، تشخیص داده و از آن جلوگیری کنید. این خرج به نسبت ماشین ما میتواند متفاوت باشد . برای مثال اگر ماشین خارجی داریم به دلیل گران بودن لوازم یدکی ماشین خارجی خرج ما بسیار بالاتر میرود . قطعا قیمت لوازم جانبی خودرویی مانند پراید با قیمت لوازم یدکی فورد یا شورلت به هیچ وجه قابل مقایسه نیستند.

همچنین تعمیر های پیشگیرانه با سرویس های مناسب بسیار ارزان تر از تعمیر یک مشکل جدی است . باید به این توجه کنید که همه چیز در خودرو قابل تعمیر نیست. بعضی وقتها برای کارکرد صحیح ماشینتان نیاز به تعویض قطعه دارید .


دو گروه لوازم یدکی خودرو :

لوازم یدکی خودرو را میتوان به دو گروه تقسیم کرد . گروه اول لوازم یدکی ، گروه قابل تعمیر است . و گروه دوم گروه مصرفی است .

دانستن تفاوت میان این دو دسته و اینکه هر یک از قطعات جز کدام دسته قرار میگیرد بسیار حائز اهمیت است زیرا اگر این مسئله را ندانیم ممکن است به موقع برای تعمیر یا تعویض هر یک از قطعه های خودرو مان اقدام نکنیم و باعث ایجاد مشکلات بزرگتری در سیستم ماشین شویم .

لوازم یدکی قابل تعمیر :

قطعه یدکی قابل تعمیر به معنای قطعه یدکی است که می تواند از نظر اقتصادی و کارایی برای ماشین به صرفه باشد و با تعمیر آن خودرو به خوبی و به صورت استاندارد کار کند . به جای متحمل شدن هزینه جایگزینی کامل یک قطعه ، محصولات قابل تعمیر معمولاً به گونه ای طراحی می شوند که با ماژولار بودن، تعمیر و نگهداری مقرون به صرفه تری را فراهم کنند.

لوازم یدکی مصرفی :

برخی از قطعات خودرو که به آنها قطعات یا لوازم یدکی مصرفی گفته می شود ، باید به صورت دوره ای عوض شوند و قابل تعمیر نیستند . عوض نکردن آنها در زمان مناسب و مشخص خود میتواند مشکلات بیشتری پیش بیاورد و آسیب های جدی تری به خودرو وارد کند و به همین دلیل است که دوره تعویض اکثر این لوازم زیر یک سال است .

در زیر به چند مورد از مهم ترین قطعات و لوازم مصرفی خودرو که باید به صورت دوره ای تعویض شوند ، میپردازیم .

۱.روغن موتور :

روغن موتور یکی از مهمترین اجزای مصرفی خودرو است که برای روانکاری هنگام احتراق در موتور از آن استفاده میشود . کار اصلی روغن موتور کاهش دادن اصطکاک و ساییده شدن قطعات حرکت کننده در انجین خودرو است .

زمان تعویض روغن موتور بسته به ماشین و کارکرد آن و همچنین نوع روغن متفاوت است .

اما به طور کلی روغنهای معمولی در حدود ۸ تا ۱۰ هزار کیلومتر کارآیی دارند. صاحبان و رانندگان باید دفترچه ای مخصوص ثبت تاریخ و کیلومتر تعویض شدن روغن داشته باشند تا به موقع متوجه فرا رسیدن زمان تعویض روغن شوند .

۲.لنت ترمز :

لنت ترمز انرژی جنبشی خودرو را از طریق اصطکاک به انرژی حرارتی تبدیل می کند.هنگامی که ترمزها به صورت هیدرولیکی اعمال می شوند، کالیپر دو لنت را به هم می چسباند یا روی روتور چرخان می فشارد تا خودرو را کند و متوقف کند.

لنت ترمز نیز یکی از لوازم مصرفی خودرو است که باید به صورت دوره ای تعویض شومد . زمان تعیوض لنت ها نیز کاملا به ماشین و نوع و حد استفاده از آنها بستگی دارد . اما بهتر است که پس از پیمودن هر ۱۰ یا ۱۵ هزار کلیومتر لنت ها چک شوند و زمان دقیق تر تعویضشان مشخص شود .

۳.لاستیک :

اگر لاستیک های خودرو را پس از فرسوده شدن به موقع عوض نکنید ممکن است حوادث ناگورای را در پی داشته باشد . زمان و دوره ی تعویض لاستیک خودرو به چند عامل مانند نوع خودرو ، وضعیت جاده ها و سبک رانندگی راننده و … بستگی دارد . اما به طور کلی طول عمر یک لاستیک نرمال حدود ۴۰ هزار کیلومتر است .

۴.شمع :

کار شمع در خودرو این است که مخلوط هوا و سوخت را درون سیلندر مشتعل کند . برای این کار نیاز به جرقه است که به کمک انرژی الکتریکی که از کوئل به دست آمده است در سر شمع جرقه ایجاد میشود و بعث مشتعل شدن سوخت میشود .

شمع نیر مانند دیگر لوازم مصرفی خودرو پس از گذشت زمان کارآیی خود را از دست میدهد و پس از دوره ای مشخص باید تعویض گردد . به طور متوسط شمع ها پس از پیمودن مسافتی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر باید تعویض شوند .


برای جلوگیری از خرابی قطعات یدکی خودرو تان بهتر است هنگام تعویض لوازم یدکی از فروشنده های یدکی معتبر خریداری کرده و از اجناس مرغوب استفاده کنید زیرا هنگام خراب شدن زودهنگام لوازم جانبی ماشین علاوه بر خرج دوچندانی که به شما تحمیل میکند ، میتواند به دیگر قطعات خودرو شما آسیب وارد کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *