قطعات

ترمز درام یا ترمز دیسکی، کدام ترمز برتر است؟

ترمز درام یا ترمز دیسکی
ترمزهای درام در مقابل ترمزهای دیسکی، کدام ترمز برتر است؟
ترمزها برای تضمین ایمنی وسایل نقلیه موتوری حیاتی هستند. از این گذشته، خودروها نه تنها نیاز دارند که سریع حرکت کنند، بلکه باید در صورت لزوم به همان سرعت توقف کنند. از این نظر، ترمزهای درام و ترمز دیسکی دو نوع از رایج ترین آنها هستند، اما کدام بهتر است؟
ترمزهای درام اجزای خود را در یک درام متصل به چرخ دارند. این اجزا برای ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت خودرو به سمت بیرون فشار می‌آورند، در حالی که ترمزهای دیسکی روی روتور چرخان فشار می‌دهند تا همین اثر را ایجاد کنند.
هر دو عالی هستند، اما ترمزهای دیسکی قدرت توقف بهتری دارند، به خصوص در سرعت های بالا.
در این مطلب به صورت کامل به این دونوع ترمز می پردازیم، بنابر این اگر به اطلاعات بیشتری در مورد آن ها نیاز دارید تا آخر همراه ما باشید.

ترمز درام چیست و چگونه کار می کند؟

در ابتدا، بیایید نگاهی دقیق تر به ترمزهای درام بیندازیم. این نوع سیستم ترمز برای مدت بسیار طولانی وجود داشته است. ترمزهای دیسکی جایگزین آن‌ها شدند، اما همچنان می‌بینید که ترمزهای درام در بسیاری از وسایل نقلیه در کنار نوع جدیدتر ترمزها استفاده می‌شوند.
همانطور که از نام آن پیداست، این سیستم ترمز از یک درام تشکیل شده است که با چرخی که به آن متصل است می چرخد. در داخل درام، کفش های ترمز را خواهید دید که با فشار دادن پدال ترمز به سمت بیرون منبسط می شوند.
همانطور که اتفاق می‌افتد، کفش‌های ترمز برای ایجاد اصطکاک در مقابل لنت ترمز فشار می‌آورند و سرعت چرخ را تا توقف کامل کاهش می‌دهند.
انبساط بیرونی کفشک های ترمز به لطف پیستون نشسته در داخل درام ترمز اتفاق می افتد. پیستون به فشاری که روی پدال ترمز وارد می‌کنید واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود کفش‌های ترمز اصطکاک ایجاد کرده و چرخ را کاهش دهند.
ترمزهای درام نوع اولیه ترمزهای مورد استفاده در خودروها این روزها نیستند، اما به طور کامل ناپدید نشده اند. آنها اغلب همراه با ترمزهای دیسکی استفاده می شوند و روی چرخ های عقب نصب می شوند. در این میان اکثر چرخ های جلو از ترمز دیسکی استفاده می کنند که در ادامه این مقاله به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب ترمزهای درام چیست؟

ترمزهای درام، مانند سایر اجزای خودروی شما، دارای مزایا و معایبی هستند.
برخی از مزایا یا مزایای ترمزهای درام به شرح زیر است:
  • هزینه های ساخت کمتر: اولاً، ترمزهای درام برای تولید کنندگان بسیار مقرون به صرفه تر هستند و هزینه کلی خودرو را کاهش می دهند.
  • پتانسیل تعمیر: ترمزهای درام آسیب دیده بسیار ساده تر قابل بازسازی یا تعمیر هستند، که این مورد در مورد ترمزهای دیسکی صدق نمی کند.
  • نیروی کمتر مورد نیاز: بر اساس طراحی، ترمزهای درام اصطکاک بسیار بیشتری ایجاد می کنند، به این معنی که برای توقف خودروی شما به نیروی ترمز کمتری نیاز دارند.
  • ترمز دستی: ترمزهای طبلی جا دادن ترمز دستی ماشین شما را بسیار آسان تر می کند. فضای زیادی را اشغال نمی کند، و به همین دلیل است که بسیاری از مدل های خودرو از ترمزهای درام به عنوان ترمز دستی خود استفاده می کنند.
اما ترمزهای درام دارای نکات منفی هستند که عبارتند از:
  • اتلاف گرما: ترمزهای درام نام خود را از طراحی درام گرفته اند، که همچنین گرما را در داخل سیستم نگه می دارد و دفع گرما را دشوار می کند. همانطور که می توانید تصور کنید، گرمای بیش از حد در هر بخش مکانیکی چیز خوبی نیست.
  • زنگ زدگی و تجمع: طراحی درام همچنین باعث ایجاد مشکل دیگری می شو، اجازه می دهد رطوبت، کثیفی و زباله در داخل محبوس بماند. با وجود نحوه چرخش چرخ، آن چیزها نمی توانند به طور طبیعی از بین بروند.
  • سایش سریع تر: ترمزهای درام نیز طول عمر کمتری نسبت به ترمزهای دیسکی دارند، تا حدی به دلیل مشکلات بالا و همچنین به دلیل ایجاد اصطکاک زیاد.
  • نقاط خرابی بیشتر: علیرغم هزینه های تولید پایین تر، ترمزهای درام از اجزای متفاوت تری تشکیل شده اند. متأسفانه، این بدان معناست که آنها نقاط شکست بیشتری دارند. به عبارت ساده تر، می تواند از راه های بیشتری شکست بخورد زیرا دارای بخش های بسیار دیگری است.

حتما بخوانید:

دلیل خالی شدن باتری ماشین، علل و راه حل ها

دلیل کوبش موتور چیست؟ و نحوه تعمیر آن


ترمز دیسکی چیست و چگونه کار می کنند؟

ترمزهای دیسکی در وسایل نقلیه امروزی، چه در مورد اتومبیل، چه کامیون یا حتی موتور سیکلت، بسیار رایج تر است. آنها با استفاده از مکانیزمی متفاوت از ترمزهای درام کار می کنند.
ترمزهای دیسکی دارای سه بخش اصلی هستند: روتور ترمز، لنت ترمز و کالیپرهای ترمز.
در حالی که اجزای ترمز درام به سمت بیرون فشار می آورند تا اصطکاک ایجاد کنند و سرعت چرخ را کاهش دهند، ترمزهای دیسکی به صورت خارجی کار می کنند.
ابتدا روتور ترمز همراه با چرخ می چرخد. هنگامی که روی پدال ترمز فشار می آورید، کالیپرها لنت های ترمز را روی روتور فشار می دهند و اصطکاک لازم را برای کاهش سرعت چرخ و توقف کامل خودرو ایجاد می کنند.
برخلاف ترمزهای درام، اجزای اصلی در سیستم ترمز دیسکی در معرض دید قرار می گیرند، طراحی که مزایای بسیار مهمی را برای سیستم به همراه دارد.

مزایا و معایب ترمزهای دیسکی چیست؟

ترمزهای دیسکی به دلایل مختلفی محبوب هستند، از جمله مزایای زیر:
  • قدرت ترمز بهتر: طراحی ترمزهای دیسکی قدرت توقف بسیار بیشتری را حتی با واحدهای کوچکتر ایجاد می کند. آنها در ترمز گرفتن از سرعت های بالا موثرتر هستند و آنها را برای وسایل نقلیه با عملکرد بالا مناسب می کند.

 

  • اتلاف گرما: طراحی باز همچنین به این معنی است که سیستم های ترمز دیسکی می توانند گرما را به طور موثر در جو اطراف آزاد کنند و در نتیجه از گرم شدن بیش از حد جلوگیری کنند.
  • بدون تجمع: همچنین به دلیل طراحی باز این مزیت است که کثیفی، زباله و رطوبت در اطراف ترمز جمع نمی شود. همه چیز به لطف گرانش به زمین می افتد.

 

اما ترمزهای دیسکی دارای نکات منفی نیز هستند که عبارتند از:
  • هزینه‌های بالاتر: مزایای ترمزهای دیسکی هزینه دارد، که قیمت کلی وسایل نقلیه با آنها را افزایش می‌دهد.
  • تغییرات مایع ترمز: ترمزهای دیسکی همچنین به تعویض نسبتاً مکرر روغن ترمز نیاز دارند، زیرا مایع نسبتاً زودتر چسبناک تر می شود (یعنی غلیظ تر).
  • هوا در سیلندر اصلی: نفوذ هوا به سیلندر اصلی می‌تواند باعث از کار افتادن سیستم شود، به این معنی که لازم است سیستم ترمز تخلیه شود.

ترمزهای درام یا ترمزهای دیسکی: کدام بهتر است؟

مانند بسیاری از چیزها در دنیای خودرو، پاسخ به اینکه آیا ترمزهای دیسکی بهتر هستند یا درام این است که “بستگی دارد”. به یاد داشته باشید که علیرغم شیوع ترمزهای دیسکی، ترمزهای درام هنوز در بسیاری از خودروها استفاده می شود، اغلب همراه با ترمزهای دیسکی.
با این حال، ترمزهای درام برای آفرود بهتر هستند، زیرا مهار می شوند و بنابراین از گل و لای سست و سایر زباله هایی که توسط لاستیک ها وارد می شوند محافظت می شوند. با این حال، وسایل نقلیه ای که نیاز به ترمز قدرتمند و پرسرعت دارند، مانند اتومبیل های مسابقه ای و کامیون های تجاری، بسیار بهتر از ترمزهای دیسکی استفاده می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *