قطعات

ترموستات ماشین چیست و چه وظیفه ای در ماشین دارد؟

ترموستات ماشین چیست

ترموستات ماشین چیست؟ ترموستات که نام دیگر ان دماپا نیز می باشد، وسیله ای است که اکثرا حداقل یکبار نام ان را شنیده اند زیرا این وسیله در وسایل مختلفی استفاده می شود و کاربرد دارد و تقریبا در همه وسایل یک نقش را ایفا می کند. وظیفه ی ترموستات در همه جا حفظ دما در یک اندازه تعیین شده می باشد.

در خودرو نیز ترموستات همین نقش را ایفا می کند. در ادامه این مطلب به طور کامل تروستات ماشین و تمام موارد مرتبط با ان را برایتان تشریح می کنیم پس تا آخر با ما همراه باشید.

 

 

ترموستات ماشین چیست؟

دقیقا همانطور که در بالا گفتیم، ترموستات در ماشین وظیفه کنترل دما تعیین شده را دارد. دماپا یا ترموستات کارش تنظیم دمای موتور در حد استاندارد می باشد که این درجه بسته به موتور تعیین می گردد و معمولا دمایی بین 80 تا 90 درجه سانتی گراد است.

 

ترموستات ماشین چیست

ترموستات ماشین چیست

اصلی ترین وظایف ترموستات ماشین

کارکرد با بازدهی بالا در موتور یک ماشین وابسته به دمای آن می باشد. هنگامی که موتور ماشین سرد می شود، غلظت روغن آن بالا می رود و در پی آن روانکاوی قطعات با مشکل روبرو می شود و به طور صحیح روانکاری انجام نمی گیرد و در نتیجه خودرو به طور عادی کار نمی کند و در طی زمان فروسده می گردد.

همان طور که سرد بودن موتور می تواند مشکل ساز باشد و خودرو را دچار فرسودگی کند، دمای بالا هم و گرم بودن بیش از حد هم می تواند آسیب های جبران ناپذیری به ماشین بزند. زمانی که موتور ماشین گرم می شود، دقیفا عکس سرد بودن موتور، روغن موتور بسیار رقیق می شود، رقیق شدن زیاد موجب می شود که خواص روان کنندگی روغن موتور از بین برود و تاثیری در روانکاری قطعات نداشته باشد. با این تفاسیر در هر دو صورت یعنی چه ماشین سرد باشد و چه گرم ماشین دچار آسیب می شود و باید تعادل در ماشین حفظ شود.

یکی دیگر از مواردی که موجب آسیب به موتور می شود، سرد ماندن موتور است و باید در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از روشن شدن موتور ماشین گرم شده و دمای آن بالا رود. ترموستات در خودرو باعث می شود در کوتاه ترین زمان ممکن دمای موتور به حالت ایده آل برسد. اگر ماشین شما زمان زیادی طول می کشد که دمای آن بالا بیاید حتما ترموستات ماشینتان را چک کنید.

خیلی ها به متصورند که ترموستات باعث خنک کردن موتور ماشین می شود ولی این یک تصور اشتباه است. بلکه اندازه فشاری که به موتور وارد می شود و سیستم حنک کننده ماشین، عوامل تعیین کننده دما ماشین هستند و ترموستات حرارت را انتقال می دهد و یکی از اجزای سیستم خنک کننده ماشین می باشد.

 


برای خرید کلیک کنید

ترموستات رنجرور ایووک
ترموستات شورلت کروز
ترموستات فورد ادج
ترموستات فورد موستانگ
ترموستات مزدا 6
ترموستات نیسان جوک

 

 

عملکرد ترموستات در ماشین

زمانی که دمای موتور پایین است ترمستات راه ورود آب به رادیاتور را می بندد و آب فقط در دور موتور گردش می کند و به سمت رادیاتور نمی رود. این اتفاق باعث می شود تا دمای آب به دمای تعیین شده برای ترموستات نزدیک شود. هنگامی که آب گرم می شود ترموستات فعالیتش شروع شده و جیوه داخلی آن دچار انبساط می شود، این انبساط راه ورود آب به رادیاتور را باز کرده و گردش آب به سمت رادیاتور می رود. این چرخه تا زمانی که موتور در حالت کار است ادامه دارد تا دمای موتور همیشه در حالت متعادل و محدوده تعیین شده باشد.

 

نکاتی در مورد درجه ترموستات

ترموستات ها هرکدام دارای درجه حرارت مشخصی هستند که در زمان تولید در کارخانه روی آن ها تنظیم می شود. وجود ایراد در این درجه می تواند خسارت های جبران نا پذیری برای موتور و قطعات آن ایجاد کند. اگر شما ترموستاتی با درجه حرارت 85 بر روی ماشینتان نصب کرده باشید و ترموستات در دمای 75 شروع به فعالیت کند، یعنی ترموستات دچار ایراد یا تنظیم اشتباه است. زمانی که ترموستات در دمای پایین تر از محدوده تنظیم شده باز شود، موجب می شود ماشین سرد بماند و دمای کم کار کند و همان طور که در بالاتر توضیح دادیم سرذ کار کردن ماشین باعث فرسودگی سیلندر و رینگ پیستون، افزایش مصرف سوخت و هم چنین افزایش مصرف روغن موتور می شود و عمیات روانکاری به خوبی انجام نمی شود.

الیته این اتفاق ممکن است برعکس نیز رخ دهد، یعنی ممکن است ترموستات در دمای بالاتر از میزان تنظیم شده شروع به کار کند، یعنی درجه روی دما 85 تنظیم شده و ترموستات روی دمای 95 شروع به کار کند که ای اتفاق باعث می شود دمای موتور بالا رود و ماشین با دمای بسیار بالا کار کند. در این صورت ممکن است ماشین جوش بیاورد، و هم چنین حاصیت روانکاری روغن موتور در دمای بالا از بین برود و قطعات دچار فرسایش شوند. در این حالت کاسه نمدها، سوپاپ ها خراب می شوند و ماشین دچار روغن سوزی و در بعضی موارد گیرپاژ کامل می شود.

با توجه به این توضیحات نقش ترموستات در ماشین بسیار مهم است و باید همیشه از سالم بودن آن اطمینان داشته باشید.

 

 

 

آیا ترموستات خودرو سالم است؟

هر مشکلی در ترموستات قابل تعمیر نیست. با این حساب می توان ترموستات ماشین را جز لوازم یکبار مصرف دانست. با توجه به مواردی که گفته شد باید هنگام خرید ترموستات به درجه حرارت تعیین شده توجه کنید و هم چنین از درست کار کردنش نیز مطمئن شوید. یک ترموستات با کیفیت و سالم طبق درجه حرارتی که برایش تعریف شده شروع به فعالیت می کند. منظور از فعالیت مسدود کردن آب وردود در دمای سرد و رفع مسدودی در دمای گرم است.

 

ترموستات ماشین چیست

ترموستات ماشین چیست

 

علائم خرابی ترموستات

درجه حرارت ترموستات معمولا در دفترچه راهنمای خودرو نوشته شده است و قبل از حرید ترموستات حتما آن را مطالعه فرمایید تا ترموستات مناسب ماشین خود خریداری کنید و نصب آن را به افراد ماهر بسپارید زیرا هرگونه مشکل در ترموستات برای شما هزینه‌ خواهد داشت.

در صورت دیدن علائم زیر یعنی ترموستات شما به درستی عمل نمی کند.

  • زمانی که ماشین را روشن می منید و تا یک ربع دمای موتور بالا باشد.
  • زمانی که ماشین را تازه روشن می کنید ماشین جوش می آورد.
  • جوش آوردن مایع رادیاتور
  • نشتی مایع رادیاتور از قسمت های مختلف ماشین
  • افزایش غیر منتظره مصرف سوخت
  • افزایش غیر منتظره مصرف روغن
  • قرار گیری آمپر آب در بالاترین درجه به صورت مکرر
  • نوسان زیاد در آمپر آب

توصیه می شود هر چند وقت یکبار ترموستات خود را با مشورت مکانیک تعویض کنید، زیرا هزینه تعویض ترموستات بسیار کمتر از هزینه خسارتی است که حراب بودن ترموستات ماشینتان می تواند برایتان به بار بیاورد.

نکته حائز اهمیت این است که دیده و شنیده شده که افراد در تابستان که هوا گرم است ترموستات ماشین را از کار می اندازند، این کار اصلا از نظر فنی تایید نمی شود و پیشنهاد می شود در تابستان و اگر در شهر های گرمسیری زندگی می کنید ترموستات هایی با درجه حرارت پایین تر خریداری و روی ماشینتان نصب کنید.

 

 

اگر سوالی در مورد ترموستات دارید که در این مقاله به آن اشاره نشد در قسمت نظر ها بپرسید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *