قطعات

تسمه تایم و نحوه تعویض آن

تسمه تایم و نحوه تعویض آن

تسمه تایم و نحوه تعویض آن

تسمه تایم چیست؟

تسمه از جنس پلاستیک با کیفیت و دارای انعطاف است که بین میل لنگ و میل سوپاپ ارتباط برقرار می‌کند. وقتی میل لنگ می‌چرخد تسمه تایمی که هم به میل لنگ متصل است هم به میل سوپاپ، میل سوپاپ را نیز می‌چرخاند.

مقایسه تسمه تایم و زنجیر تایم

موتوری که تسمه تایم دارد بهتر است یا موتوری که زنجیر تایم دارد؟

امروز قرار است مقایسه ای بین تسمه تایم و زنجیر تایم بکنیم و مزایا و معایب هر دو را به شما بگوییم.

ابتدا با موتور های دارای زنجیر تایم شروع میکنیم. برای مثال موتور خودروی لکسوس از زنجیر تایم استفاده می‌کند.در این نوع موتور تایمینگ سوپاپ ها توسط زنجیر تایم انحام می‌شود.

❌ معایب موتور های زنجیر تایمی
  • این نوع موتور ها به دلیل داشتن زنجیر تایم صدای بیشتری دارند
  • استهلاک زیاد زنجیر و زنجیر سفت کن
  • نیاز به تعویض مرتب روغن برای عملکرد مطلوب زنجیر تایم
✅ مزایای موتور های زنجیر تایمی
  • موتور هایی که در آن زنجیر تایم بکار رفته است؛ زنجیر تایم آن ها عمر طولانی تری دارند

و اما تسمه تایم
خودرویی مانند لندکروز بجای زنجیر تایم از تسمه تایم استفاده می‌کند.

✅ مزایای موتور های تسمه تایمی
  • موتور هایی که در آن ها تسمه تایم بکار رفته است صدای بسیار کمتری نسبت به زنجیر تایم دارند
❌ معایب موتور های تسمه تایمی
  • موتور هایی که در آن ها تسمه تایم بکار رفته است زودتر نیاز به تعویض آن دارند یعنی اگر در موتور های زنجیر تایمی ۷۰۰ هزار کیلومتر با ماشین برید نیاز به تعویض زنجیر تایم است در مورد خودرو های تیمه تایمی این موضوع صدق نمی‌کند و باید بعد از رسیدن به ۱۰۰ هزار کیلومتر کارکرد موتور تسمه تایم را تعویض کنید.

اکثرا در ماشین های قدرتمند از زنجیر تایم استفاده می‌شود و تیمه تایم اغلب در ماشین های لوکس بکار گرفته می‌شود

شاید تابحال با این مشکل روبرو شده باشید که تسمه تایم خودروی شما زود به زود پاره می‌شود و عمر بالایی ندارد اما دلیل آن را ندانید.
اما مشکل از کجاست؟

✅ مورد اول

زمانی که تسمه تایم قبلی خودروی شما روی پولی قرار داشته ممکن است بخاطر حرارت زیاد و بی کیفیت بودن جنس تسمه تایم، قسمتی از تسمه تایم روی شیار های پولی بجا بماند و همین امر باعث می‌شود تسمه تایم جدید که روی پولی قرار می‌گیرد این لاستیک که از گذشته داخل شیار بجای مانده باعث شود دندانه های تسمه تایم شما چند لبه بالا یا پایین قرار بگیرد و در مدت زمان کوتاهی پاره شود‌.

✅ مورد دوم

شما وقتی که برای تعویض تسمه تایم به مکانیک مراجعه میکنید ممکن است علاوه بر این که تسمه تایم قدیمی را برای شما تعویض می‌کند پولی را نیز در آورده و بخواهد با برس سیمی آن را تمیز کنید که این یک اشتباه بزرگ است زیرا ممکن است به ظاهر دندانه های پولی تمیز شود اما این کار باعث می‌شود که لبه های برآمده پولی تیز تر از حالت طبیعی خود شود و همین اتفاق کافیست تا بعد از این که تسمه جدید را جایگزین کرد در حرارت بالا این تسمه با لبه تیز پولی کشیده شود و در مدت زمان بسیار کوتاه تسمه تایم خودروی شما پاره شود.

تسمه تایم و نحوه تعویض آن

تسمه تایم و نحوه تعویض آن

زمان تعویض تسمه تایم

اکنون می‌خواهیم تشخیص بدهیم که تسمه تایم خودرو نیاز به تعویض دارد یا خیر
اگر تسمه تایم به موقع تعویض نشود مطمئن باشید صدمات بسیار جدی به موتور خودروی شما خواهد زد.
به طور معمول پس از هر ۱۰۰ هزار کارکرد موتور یا به عبارتی حدودا پس ۵ یا ۶ سال نیاز است که شما تسمه تایم خودرو ی خودتان را عوض کنید اما ممکن است خودروی شما ۳۰ هزارتا کارکرد داشته باشد و تسمه تایم کهنه شود‌. بله باز هم شما باید تسمه تایم خودرو را تعویض کنید.زیرا به دلیل گذر زمان و حرارت داخل موتور تسمه تایم دارای ترک می‌شود.

نحوه تعویض تسمه تایم

برای تعویض تسمه تایم باید ابتدا تسمه پروانه و تسمه دینام را باز کنید سپس پیش های اتصال را شل کنید تا بتوان تسمه ها را از داخل موتور بیرون کشید.
ابتدا دسته موتور را باز میکنیم بعد از آن پولی واتر پمپ را باز میکنیم تا بتوانیم قاب تسمه تایم را نیز باز کنیم.
چرخ را باز میکنیم و مهره پولی ته میل لنگ را باز کرده و پولی را با دست عقب جلو میکنیم تا پولی آزاد شود. اکنون به کمی رنگ نیاز دارید تا مشخص کنید که تسمه باید کجا قرار بگیرد. تسمه سفت کن را جدا میکنیم تا تسمه تایم به راحتی باز شود‌.تسمه قدیمی را بیرون آورده و تسمه جدید و نو را جایگزین آن میکنیم و تسمه سفت کن را سر جای خود نصب میکنیم. در این جا باید دقت کنید که دندانه پولی نباید تکان خورده باشد. پس از این که مطمئن شدید قاب تسمه را بسته و مهره ته پولی میل لنگ را سفت میکنیم. پولی واتر پمپ را بسته و تسمه پروانه و تسمه دینام را سر جای خود متصل میکنیم. دسته موتور را می‌بندیم و کار ما تمام است.

🔴 نکاتی که هنگام خرید تسمه تایم باید به آن بسیار توجه کرد:

۱.اگر تسمه تایم دانگل است باید در بسته بندی خود دانگل باشد یا اگر تسمه تایم پاور گریپ است باید در بسته بندی پاور گریپ باشد.

۲.هر زمان برای خرید تسمه تایم به لوازم یدکی مراجعه کردید باید به دقت کنید که روی تسمه تایم یک سری نوشته وجود دارد. برای این که تشخیص دهید تسمه تایم اصلی است یا قلابی و فیک با انگشت روی نوشته ها را میخراشید اگر نوشته پاک شود ینی آن تسمه تایم قلابی است و اگر پاک نشود به این معناست که تسمه تایم اصل میباشد.

۳.دقت کنید روی تسمه تایمی که میگیرید نباید خط عمقی وجود داشته باشد زیرا وجود خط روی تسمه تایم از این حکایت دارد که کهنه است

۴.تسمه تایمی که از لوازم یدکی ها تهیه میکنید را برعکس کنید و به دندانه ها تسمه تایم دقت کنید اگر هیچ شیاری مشاهده نشد به این معناست که تسمه تایم نو میباشد اما اگر شیار یا ترک دیدید یعنی تسمه تایم کهنه یا دست دوم میباشد.

۵.تسمه تایم را از کنار نگاه کنید باید یک سری الیاف داخل آن دیده شود هرچقد نوار تسمه ضخامت بیشتری داشته باشد یعنی استحکام بالاتری دارد.

۶.داخل تسمه باید یک سری نخ زرد یا سفید یا قهوه ای وجود داشته باشد که اگر تسمه تایم دچار کشیدگی شود راحت قیچی نشود.

۷.تسمه تایم های معمولی به گونه ای هستند که بین دندانه های آن ها هیچ خنک کننده ای وجود ندارد اما تسمه تایم های تقویتی دندانه هایی متفاوت دارند که بین دندانه ها خنک کننده وجود دارد. این خنک کننده یک شیار است که بر روی برآمدگی‌ دندانه ها قرار دارد.


برای خرید تسمه تایم کلیک کنید

تسمه تایم شورلت کروز
تسمه دینام نیسان جوک

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *