قطعات

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام چیست؟ تسمه دینام یکی از مهم ترین قطعات ماشین است و کارهای زیادی از جمله شارژ باتری ماشین را برعهده دارد. همان طور که از اسم این قطعه پیداست، یک موتور تولید جریان الکتریکی است و این تولید جریان الکتریکی باعث شارژ شدن باتری ماشین می گردد.

تسم دینام یا همان تسمه پروانه با منتقل کردن نیرو موتور از میل لنگ به به بعضی از قطعات ماشین مثل: واترپمپ، سیستم تهویه، هیدرولیک فرمان، دینام و کمپرسور کولر انرژی آن ها را تامین می کند. پاره شدن تسمه تایم یکی از رایج ترین اتفاقاتی است که در ماشین ها رخ می دهد که اگر تا آخر این مطلب با ما باشید خواهیم گفت در این مواقع چه کنید.

 

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام را با نام های تسمه پروانه،تسمه کولر و تسمه هیدرولیک نیز می شناسند. مجل قرار گیری این تسمه جلوی موتور است و به راحتی با بازکردن درب موتور ( کاپوت)

قابل رویت می باشد. تسمه دینام با چرخش خود باعث به حرکت در آمدن و فعالیت قطعات دیگری که در بالا نام بردیم میشود. اگر بخواهیم در یک جمله وظیفه تسمه دینام را بگوییم، می توان گفت تسمه دینام در ماشین انرژی حرکتی را به انرژی میکانیکی تبدیل می کند و سپس آن را به باتری انتقال می دهد. اگر تسمه دینام کار نکند باتری شارژ خود را از دست می دهد و دچار اشکال خواهد شد.

 

چند نوع تسمه دینام داریم

سه نوع تسمه دینام وجود دارد: تسمه دینام دو زغاله، تسمه دینام سه زغاله و تسمه دینام چهار زغاله

تسمه دینام سه زغاله تسمه تایمی است که دیگر کارایی ندارد و معمولا از آن ها استفاده نمی شود.

اجزا تسمه دینام

اجزای تسمه دینام شامل هرزگرد، تسمه سفت کن . تسمه می شود که هرکدام وظیفه خاص خودشان را دارند.

 

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام چیست؟

زمان تعویض تسمه کولر

هربار که شما ماشین را استارت میزنید و روشن می کنید، این تسمه باید به شدت تحت گرما موتور قرار می گیرد. اصطکاک هم که جز لاینفک این قطعه در ماشین است. بنابراین این تسمه قبل از پاره یا خراب شدن باید تعویض گردد، زیرا در صورت خراب شدن این تسمه، قطعات ماشین ممکن است دچار صدمه شوند.

پیشنهاد ما این است که در ماشین هایی که سال ساخت قدیمی تر است بعد از 75 هزار کیلومتر راه رفتن، این تسمه تعویض شود. این عدد برای ماشین های مدل جدید می تواند تا 140 کیلومتر هم باشد. البته جنس تسمه نیز می تواند در این زمان تاثیر گذار باشد و این اعداد برای یک تسمه دینام معمولی می باشد.

البته اگر کمی از مکانیکی سررشته داشته باشید با دیدن تسمه متوجه می شوید که نیاز به تعویض دارد یا خیر. هم چنین در سرویس دوره ای مکانیک می تواند شما را راهنمایی نماید.

اگر در تسمه دینام، پارگی، از بین رفتن شیار و ساییدگی و خشکی زیاد مشاهده کردین، در کوتاه ترین زمان ممکن برای تعویض آن اقدام نمایید. در هنگام تعویض تسمه دینام قطعه تنش تسمه و قرقره را نیز تعویض کنید.

در صورتی که تسمه دینام شما به هر علتی نیاز به عوض شدن داشته باشد و شما این کار را به تاخیر بیندازید، می تواند در روند کار واتر پمپ تاثیر منفی بگذارد، یعنی واتر پمپ که وظیفه حنک کردن موتور را دارد به درستی کار نمی کند و دمای موتور بیش از حد مجاز بالا می رود که این باعث آسیب به قطعات دیگر ماشین می شود. هم چنین سیستم تهویه ماشین را تحت شعاع قرار می دهد.

البته فقط به موارد گفته شده ختم نمی شود، زیرا وقتی که تسمه کولر به خوبی کار نکند، ممکن است فرمان سفت شود و حاصیت هیدرولیکی خود را از دست بدهد و رانندکی بسیار دشوار شود.

 

در ادامه خواهیم گفت در صورت درست کار نکردن تسمه هیدرولیک، حرابی و پاره شدن این تسمه ممکن است با چه اتفاقاتی روبرو شوید.

 

 

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام چیست؟

علائم خراب شدن تسمه هیدرولیک ماشین

تسمه دینام جز قطعاتی است که خرابی آن علایم آشکاری دارد و این موجب می شود با دانستن این علائم هرچه سریعتر آن را تعویض کنید.

1. تغییرات ظاهری در تسمه دینام ماشین

تغییرات ظاهری اولین علامت می باشد. پارگی، ساییدگی، شکستگی و چربی یا خشکی زیاد جز تغییرات ظاهری می باشد که در صورت مشاهده هرکدام از این ها بر روی تسمه دینام برای تعویض آن اقدام کنید.

2. روشن شدن چراغ باتری 

کار تسمه دینام منتقل کردن انرژی به باتری است و می توان گفت باتری را شارژ می کند. در صورت خراب شدن این قطعه در عملکرد باتری با مشکل مواجه می شود و چراغ باتری در کیلومتر روشن می شود. در صورتی که سریعا برای رفع این مشکل و تعویض تسمه تایم اقدام ننمایید باتری خوردو به اصطلاح می خوابد.

اگر در شرایطی این اتفاق برای شما رخ داد که نمی توانستید همان لحظه تسمه دینام راتعویض کنید، برای مثال اگر شب بود و جایی باز نبود با همان شرایط تا منزل رفته و بعد از خاموش کردن ماشین سرباتری را جدا کنید تا باتری ماشین تا صبح شارژش خالی نشود.

 

3. مشکلات کولر ماشین می تواند ریشه در خرابی تسمه کولر داشته باشد

از دیگر نشانه های خرابی تسمه کولر مشکلاتی است که در کولر ماشین به وجود می آید. اگر کولر شما آن خنک کنندگی که قبلا داشته را ندارد حتما تسمه کولر ماشینتان را چک کنید، به احتمال زیاد مشکل از این قطعه است.

 

4. صدای جیرجیر از زیر کاپوت

اگر در هنگام رانندگی صدایی شبیه جیر جیر می شنوید، فرسودگی و ساییدگی تسمه دینام شما محتمل است و تسمه دینان شما نفس های آخرش را می کشد و این موجب به وجود آمدن صدا جیر جیر شده است. البته این احتمالم وجود دارد که جای تسمه بهم خورده باشد و با یک جابه جایی مشکل حل شود.

برای حل این مشکل نیاز است تسمه دینام تعویض شود.

برای تنظیم بهم حوردگی جای تسمه دینام نیاز است پایه پمپ فرمان هیدرولیک و پایه پایینی دینام بررسی شود و در صورت مشاهده مشکل تعویض شود.

اگر مشکل از موارد گفته شده نبود به احتمال زیاد مشکل از پولی سر میل لنگ است.

 

5. از دست دادن خاصیت هیدرولیک فرمان 

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم به تسمه دینام تسمه هیدرولیک نیز می گویند و در صورت خراب شدن این تسمه فرمان ماشین سفت شده و به سختی می توانید آن را بچرخوانید و خاصیت هیدرولیکی آن از بین می رود. این اتفاق معمولا زمانی که چراغ باتری روشن می شود می افتد که باید برای تعویض تسمه دینام اقدان کنید.

6. داغ شدن موتور خودرو

با خراب شدن تسمه تایم یکی دیگر از اتفاقات شایع بالا رفتن دمای موتور است. اگر دمای موتور شما به منطقه قرمز می رسد، خرابی تسمه دینام می تواند یکی از دلایل این اتفاق باشد. اگر به سرعت اقدامات مورد نیاز انجام نشود می تواند خسارت های سنگین و هزینه بری برای شما به بار آورد.

 


خرید تسمه دینام ماشین های خارجی
تسمه دینام فورد موستانگ
تسمه دینام فورد فیوژن
تسمه دینام مزدا 3
تسمه دینام رنجرور ایووک
تسمه دینام شورلت کروز
تسمه دینام مزدا 6
تسمه دینام نیسان جوک

 

تسمه دینام چیست؟

تسمه دینام چیست؟

چگونه طول عمر تسمه دینام را افزایش دهیم

یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می شود این است که چگونه طول عمر تسمه دینام را افزایش دهیم و از خرابی زود رس جلوگیری کنیم؟ کافی است به نکاتی که در ادامه گفته می شود توجه کنید تا بتوانید بیشترین بازدهی را از تسمه دینام خود بگیرید.

  • زمانی که به چراغ های ماشین نیازی ندارید آن ها را روشن نکنید.
  • زمانی که ماشین شما ثابت است چراغ های ماشین را خاموش کنید.
  • از باتری هایی با ظرفیت کمتر از شصت و پنج ملی آمپر در ماشینتان استفاده ننمایدو
  • سعی کنید تسمه دینام های با کیفیت و درجه یک استفاده کنید.
  • هرماه تسمه کولر خود را از نظر ظاهری چک نمایید.

 

کلام آحر

سعی کردیم در این مقاله در مورد تسمه دینام، عملکرد تسمه دینام، علادم خرابی، و هم چنین افزایش طول عمر آن اطلاعاتی به شما بدهیم.

در صورتی که با خواندن این مقاله به جواب سوالتتان نرسیدید، سوال خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *