قطعات

تسمه سفت کن چیست؟

تسمه سفت کن چیست؟

کاربرد تسمه سفت کن در خودرو

تسمه سفت کن چیست؟ تسمه سفت کن وسیله ای است که بر روی تسمه پروانه کشش ایجاد می کند، کشش ایجاد شده توسط تسمه سفت کن بر روی تسمه پروانه به دو صورت است: 1- توسط  ساختار فنری و 2- توسط سیستم لولایی تنظیم می شود.

تسمه پروانه تسمه ای بلند می باشد که محل قرار گیری آن در جلو ماشین است. محل قرار گیری تسنه سفت کن هم در بیرون از تسمه پروانه می باشد، این محل قرار گیری به این دلیل است که بتواند کشش مورد نیاز را به تسمه وارد کند. تسمه پروانه، وظیفه منتقل کردن انرژی را به قطعات دیگری، مثل دینام و فن حنک کننده رادیاتور دارند.

تسمه سفت کن با پولی ها ها همیشه درگیر هستند و زمانی که شما بخواهید تسمه سفت کن را تعویض کنید نیاز است که پولی ها راهم تعویض کنید. هنگامی تعویض تسمه سفت کن نیاز است که تسمه پروانه باز شود و بهتر است تسمه پروانه هم تعویض نمایید.

 

زمان تعویض تسمه سفت کن

هنگامی که موتور ماشین را روشن می کنید، و صدای غیر طبیعی از زیر کاپوت به گوش می رسید، صدایی هم چون جیر جیر و ساییدگی بین قطعات یعنی زمان تعویض تسمه سفت کن فرا رسیده است.

 

چگونه تسمه سفت کن را تعویض کنیم

هنگام تعویض تسمه سفت کن تسمه پروانه هم باید باز شود و همانطور که در بالا گفتین بهتر است تسمه پروانه و هم چنین پولی ها را نیز درهنگام تعویض تسمه سفت کن تعویض کنید.

توصیه می شود برای تعویض به مکانیک ماهر مراجعه کنید ولی اگر خودتان می خواهید تسمه سفت کن را تعویض کنید از دستور زیر پیروی کنید.

  • بررسی صدای موتور و اطمینان از اینکه مشکل از تسمه سفت کن است
  • تسمه پروانه را باز نمایید ( در اکثر ماشین ها نیاز است که ابتدا تسمه پروانه باز شود)
  • پولی ها را بررسی نمایید
  • از خرابی تسمه سفت کن اطمینان حاصل کنید ( ممکن است خراب نباشد)
  • اگر تسمه سفت کن خراب بود و صدا جیر جیر از آن بود، تسمه سفت کن تازه را جایگزین کنید
  • تسمه پروانه را نصب نمایید
  • موتور را روشن کرده و بررسی کنید که صدا از بین رفته است یا خیر

 


برای خرید کلیک کنید
تسمه سفت کن فورد ادج
تسمه سفت کن مزدا 3
تسمه کش مزدا 6

تسمه سفت کن چیست؟

 

تسمه سفت کن چیست؟

همان طور که در ابتدا گفتیم تسمه سفت کن وسیله است که باعث کشش بر روی تسمه پروانه می شود. در واقع تسمه سفت کن به صورت غیر مستفیم و به واسطه تسمه پروانه کار انتقال نیرو به دینان و قن خنک کننده را دارد.

هروقت که تسمه پروانه نیاز به تعویض داشته باشد، لازم است که تسمه سفت کن هم مورد بررسی و تعویض شود. تسمه سفت کن معمولا عمر بالاتری نسبت به تسمه پروانه دارد ولی در سرویس های دوره ای که تسمه پروانه و پولی ها بررسی و تعویض می شوند بهتر است که تسمه سفت کن هم عوض شود. این کار باعث می شود خیالتان از بابت تسمه سفت کن همیشه راحت باشد.

 

میزان اهمیت تعویض تسمه سفت کن معیوب

همان طور که در بالا توضیح داده شد دینام و سیستم تهویه نیرو خود را از تسمه پروانه میگیرند. با حرکت دورانی میل لنگ به دلیل احتراق در سیلندر و جرکت شاتون ها، پولی هم جرکت می کند و در نتیجه تسمه پروانه به حرکت در می آید. وقتی تسمه سفت سکن خراب باشد و خوبی عمل نکن، انتقال نیرو با مشکل مواجه می شود و در نهایت ماشین به خوبی و بهینه کار نمی کند.

 

اگر سوالی در مورد تسمه سفت کن دراید که با خواندن این مقاله به جوابش نرسیدید می توانید در قسمت نظرات آن را بیان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *