قطعات

تعمیرات جزئی خودرو که می تواند از مشکلات بزرگ جلوگیری کند

تعمیرات جزئی خودرو
تعمیرات جزئی خودرو که می تواند از مشکلات بزرگ جلوگیری کند
برخی از تعمیرات خودرو اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند. به همین دلیل است که می توانید آنها را به طور کلی به عنوان تعمیرات جزئی خودرو و تعمیرات اساسی خودرو دسته بندی کنید. با این حال، برخی از تعمیرات جزئی خودرو در صورت نادیده گرفتن آنها برای مدت طولانی، بعداً منجر به مشکلات مهمی می شوند.
تعمیرات جزئی خودرو مانند تعویض لنت ترمز، تعویض روغن و تعویض فیلتر هوای موتور ممکن است برای برخی افراد مهم به نظر نرسد. با این حال، نادیده گرفتن آنها برای مدت طولانی می تواند منجر به مشکلات بزرگی شود که ماشین شما را بی حرکت می کند یا رانندگی آن را برای شما بسیار خطرناک می کند.
در این مطلب، تعمیرات جزئی خودرو را بررسی خواهیم کرد که نادیده گرفتن آن‌ها آسان است، اما اگر به‌زودی برطرف نشوند، می‌توانند منجر به مشکلات بزرگ شوند.

تعمیرات جزئی خودرو چیست؟

هیچ تعریف ثابتی برای تعمیر جزئی خودرو وجود ندارد، اما بیشتر این وظایف تعمیر و نگهداری از نظر زمان، تخصص، تلاش و هزینه دارای ویژگی‌های مشابهی هستند.
برای شروع، تعمیرات جزئی خودرو انواعی هستند که می توانید در مدت زمان کمی انجام دهید. تکمیل آنها چند دقیقه یا حداکثر چند ساعت طول می کشد.
علاوه بر این، تعمیرات جزئی به تخصص زیادی نیاز ندارد. آنها به اندازه کافی ساده هستند که اگر ترجیح می دهید می توانید آنها را خودتان در خانه انجام دهید. احتمالاً باید چند ویدیوی آموزشی YouTube را تماشا کنید تا بفهمید چگونه کار را به درستی انجام دهید.
به عبارت دیگر، لازم نیست ماشین خود را چند روز در کارگاه برای یک تعمیر جزئی ماشین رها کنید.
به طور طبیعی، تعمیرات جزئی خودرو مانند  تعویض قطعات، مواد هزینه زیادی ندارند.
با این وجود، اگر برای مدت طولانی از آنها غفلت کنید، برخی از تعمیرات جزئی خودرو می توانند به مشکلات بزرگی تبدیل شوند. یک در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

چه چیزی شامل تعمیر اصلی ماشین می شود؟

تعمیرات اساسی خودرو بر عملکرد و ایمنی کلی خودرو شما تأثیر می گذارد.
این نوعی تعمیر است که نمی‌توانید آن را به تأخیر بیندازید یا نادیده بگیرید زیرا باعث می‌شود ماشین شما آنطور که باید کار نکند، یا ایمنی هر کسی را در داخل یا اطراف وسیله نقلیه به خطر می‌اندازد.
همانطور که ممکن است قبلاً حدس زده باشید، تعمیرات اساسی خودرو همچنین شامل هزینه های بالاتری برای موارد زیر است:
  • مهارت های تخصصی مکانیک
  • تجهیزات ویژه ای که فقط یک تعمیرگاه دارد
  • هزینه های چند ساعته کار
  • قطعات و مواد جدید

حتما بخوانید:

مهم ترین تعمیرات جزئی خودرو که هرگز نباید نادیده بگیرید چیست؟

1. لنت ترمز

می بینید که ترمزهای ماشین شما با استفاده از اصطکاک کار می کنند. هنگامی که روی پدال ترمز فشار می دهید، لنت های ترمز به روتورهای روی چرخ های شما فشار می آورند و سرعت آن ها را کاهش می دهند. متأسفانه، تمام این اصطکاک به این معنی است که هر بار که ترمز می‌زنید، لنت‌های شما اندکی فرسوده می‌شوند.
به همین دلیل، باید لنت‌های ترمز فرسوده را بردارید و آن‌ها را با لنت‌های جدید جایگزین کنید.
کی لنت ها را عوض کنیم؟
بسته به ضخامت و کیفیت لنت‌های ترمز، باید پس از هر ۴۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی، آن‌ها را تعویض کنید. بسته به اینکه چقدر رانندگی می کنید، ممکن است زودتر نیاز به تعویض لنت ترمز داشته باشید.
اگر لنت ها را عوض نکنیم چه می شود؟
هنگامی که لنت ترمز خود را نادیده می گیرید و اجازه می دهید که آنها فرسوده شوند، صداهای ناخوشایند خراشیدن با آنها مواجه خواهید شد. اما این بدترین قسمت نیست. لنت های ترمز فرسوده بر توانایی شما در توقف خودرو تأثیر می گذارد و این می تواند منجر به تصادفات و هزینه های گزاف شود.

2. باتری ماشین

باتری زیر کاپوت خودروی شما وجود دارد تا به شما کمک کند خودرو را روشن کنید و سیستم الکتریکی آن را روشن کنید. این روزها بسیاری از مردم باتری‌های بدون نیاز به تعمیر و نگهداری خودرو را انتخاب می‌کنند، اما حتی آن‌ها نیز نیاز به تعویض دارند.
کی باتری ماشین را عوض کنیم؟
تقریباً هر ۲.۵ سال یک‌بار باید باتری‌های خودروی خود را تعویض کنید. پس از مشاهده علائم خرابی باتری، باید فوراً باتری را تعویض کنید.

اگر باتری ماشین را عوض نکنیم چه می شود؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که با وجود گذشت سال‌ها از آخرین تعویض، می‌توانند مقداری آب بیشتری از باتری‌های خودروی خود خارج کنند.
بدتر از آن، افراد ممکن است علائم واضح خرابی باتری را نادیده بگیرند و مشکلات جدی‌تری را به همراه داشته باشد. این سهل انگاری می تواند شما را در خانه یا دربیرون بی حرکت کند و برای نجات شما به یک سرویس تعویض باتری فراخوانی گران قیمت نیاز دارد.

3. تعویض روغن

روغن موتور، نقش مهمی در عملکرد روان اجزای موتور شما دارد. در عین حال، از تمیز بودن و نگهداری داخل در دمای قابل قبول نیز اطمینان حاصل می کند. پس از طی چند کیلومتر مشخص، باید روغن موتور را تخلیه و تعویض کنید، چه خودتان این کار را در خانه انجام دهید یا ماشینتان را له تعویض روغنی ببرید.
هرچند کیلومتر روغن ماشین را تعویض کنیم؟
به عنوان یک قانون کلی، شما باید خودروی خود را هر 5000 کیلومتر یا بیشتر برای تعویض روغن ببرید.
تعداد دقیق به روغن موتوری که در آخرین تعویض روغن خود استفاده کرده اید بستگی دارد، زیرا برخی از آنها بیشتر از بقیه عمر می کنند. به همین دلیل است که برخی از مکانیک‌ها معمولاً برچسبی را با یادآوری زمان تعویض روغن زیر علامت‌گذاری می‌کنند.

اگر به موقع تعویض روغن نکنیم چه می شود؟

زمانی که تعویض ساده روغن را برای مدت طولانی به تعویق بیندازید، روغن شروع به غلیظ شدن بیشتر از آنچه باید باشد می کند. این یک واکنش زنجیره ای ایجاد می کند که منجر به نتایج ناخوشایندی می شود.
اول اینکه روغن غلیظ تر نمی تواند به تمام اجزای موتور برسد. این بدان معنی است که برخی از قطعات بدون هیچ گونه روغن کاری روی یکدیگر آسیاب می شوند و باعث آسیب داخلی می شوند.
در عین حال، این قطعات بیش از حد گرم می شوند زیرا هیچ روغن موتوری برای جذب بخشی از گرمای اضافی وجود ندارد.
نیازی به گفتن نیست، هر گونه تعمیر یا تعویض قطعات داخلی موتور به شدت گران و هزینه زا است.

4. فیلتر هوای موتور

در هر ماشین حداقل دو فیلتر هوا در ماشین شما وجود دارد، یکی برای موتور و دیگری برای کابین. در اینجا، ما روی یکی برای موتور شما تمرکز می کنیم.
این همان چیزی است که ناخالصی ها و ذرات ناخواسته هوا را قبل از ورود به موتور از بین می برد. با گذشت زمان، فیلتر هوا به طور فزاینده ای از خاک، گرد و غبار و سایر ناخالصی ها اشباع می شود.
فیلتر هوای نامناسب باعث مشکلات عملکرد موتور برای خودروی شما می‌شود. تمیز کردن فیلتر یک راه حل کوتاه مدت است راه حل بهتر این است که هر زمان ممکن است آن را با فیلتر جدید جایگزین کنید.
 کی فیلتر هوا را عوض کنیم؟
به طور کلی، شما باید سالی یک بار یا هر 20000 کیلومتر فیلتر هوای خود را تعویض کنید. با این حال، اکثر افراد هر زمان که روغن موتور خود را تعویض می کنند، فیلتر هوا را تعویض می کنند. به این ترتیب، تلاش زیادی برای یادآوری زمان تعویض فیلتر هوا لازم نیست.

اگر به موقع فیلتر هوا را تعویض نکنیم چه می شود؟

هنگامی که برای مدت طولانی نادیده گرفته شود، یک فیلتر هوا در معرض خطر می تواند کثیفی و زباله را وارد محفظه های احتراق موتور شما کند. در بدترین حالت ممکن است موتور شما را خفه کرده و از کارکردن آن جلوگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *