قطعات

تعمیر و نگهداری صحیح دیفرانسیل خودرو

تعمیر و نگهداری صحیح دیفرانسیل خودرو
تعمیر و نگهداری صحیح دیفرانسیل خودرو
یک وسیله نقلیه نرم و روان کمترین فشار را به موتور و سایر اجزا وارد می کند، در حالی که یک وسیله نقلیه بهش رسیدگی نشده باشد توانایی شما در رانندگی را مختل می کند.
چیزی که ممکن است فراموش کرده باشید این است که دیفرانسیل خودروی خود را بررسی کنید. این برای عملکرد بهینه، طول عمر و ایمنی خودرو شما بسیار مهم است، بنابراین نباید دلیلی برای فراموش کردن آن یا چشم پوشی از نگهداری مناسب آن وجود داشته باشد.
بی توجهی به این قطعه، خطر آسیب شدید نه تنها به موتور بلکه به سایر قطعات خودرو را نیز افزایش می یابد.

تعمیر و نگهداری صحیح دیفرانسیل خودرو

 


حتما بخوانید:

واشر سرسیلندر

یاتاقان محور چیست


 

دیفرانسیل چند وقت یکبار باید سرویس شود؟

اکثر خودروسازان توصیه می کنند مایع دیافراگم عقب خود را هر 48000-96000 کیلومتر (30000-60000 مایل) تعویض کنید. اگر دیفرانسیل شما با گیربکس دستی مشترک است، پس از هر 40000-48000 کیلومتر (25000-30000 مایل) نیاز به سرویس دارید.
با این حال، اینها راهنمای کلی هستند. در عمل فرکانس تعویض مایع دیفرانسیل به مدل خودرو، شرایط رانندگی و کیفیت مایع دیفرانسیل بستگی دارد.

چرا فاصله تغییر روغن دیفرانسیل متفاوت است؟

توجه داشته باشید که شرایط عملیاتی شدید، مایع دیفرانسیل خودروی شما را سریعتر ضعیف می کند. علاوه بر این، فشار زیادی بر یاتاقان و چرخ دنده وارد می کند و باعث سایش این قطعات می شود.
جالب اینجاست که سازندگان به طور مداوم ظرفیت یدک کشی کامیون ها را افزایش می دهند، اما به نظر می رسد که آنها تمایلی به افزایش ظرفیت سیال دیفرانسیل ندارند. در نتیجه، فشار روی دیفرانسیل ها در مدل های فعلی در مقایسه با مدل های قبلی بیشتر است.
نمونه ایده آل فورد F-250 Crew Cab 1996 در مقابل نسخه 2017 است. مدل 1996 با ظرفیت یدک کشی 4700 کیلوگرم (10500 پوند) با دیفرانسیل عقب آن 3.5 لیتر (3.75 qt) روان کننده عرضه شد. از سوی دیگر، مدل اخیر ظرفیت یدک کشی 6800 کیلوگرمی (15000 پوند) را با 3.5 لیتر روغن دنده در دیفرانسیل عقب مجاز می‌کرد.
همانطور که می بینید، همین مقدار مایع از خودرو در برابر گرما و استرس بیشتر ناشی از افزایش ظرفیت بکسل محافظت می کند.
دمای بالا منجر به چرخه ای می شود که به عنوان فرار حرارتی شناخته می شود. در این حالت، روغن دنده با کیفیت پایین، ثبات برشی و ویسکوزیته را از دست می دهد. سپس، روان کننده ضعیف شده منجر به تماس فلز با فلز می شود که باعث خرابی چرخ دنده و یاتاقان می شود.

اگر روغن دیفرانسیل را عوض نکنید چه اتفاقی می افتد؟

تعویض روغن دیفرانسیل به اندازه تعویض روغن گیربکس ضروری است. نگهداری دیفرانسیل مناسب از اصطکاک بین اجزای فلزی جلوگیری می کند که از دنده ماشین شما محافظت می کند. دنده سالم به معنای یک وسیله نقلیه سالم و حداقل هزینه برای تعمیرات است.

نحوه تغییر سیال دیفرانسیل

ماشین خود را چند دقیقه رانندگی کنید تا مایع گرم شود. لباس مناسب بپوشید زیرا کار ممکن است نامرتب باشد.
شما به یک تشت عریض نیاز دارید، خواه وسیله نقلیه دارای دریچه تخلیه باشد یا خیر. یک پارچه قطره پلاستیکی در زیر تابه عالی خواهد بود.
مراحل تعویض روغن دیفرانسیل مرحله به مرحله
  1. پلاگین سوراخ پرکننده را در بالای محفظه دیفرانسیل جدا کنید.
  2. پیچ تخلیه را باز کنید. یا اگر دریچه تخلیه وجود ندارد، پیچ های محفظه را باز کنید. به یاد داشته باشید که چند پیچ ​​و مهره شل بگذارید تا پوشش را در جای خود نگه دارید.
  3. درپوش را با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید.
  4. اجازه دهید روغن تخلیه شود.
  5. هر روغنی را که روی دنده، درب و قسمت مرطوب پوشش محفظه باقی مانده است پاک کنید.
  6. پلاگین سوراخ پرکننده را تمیز کنید (بیشتر انواع دارای آهنربا هستند که ذرات ریز فلزی را می گیرد).
  7. پوشش محفظه را با یک پد ساینده سبک یا سوهان تیغ ​​تمیز کنید، سپس با استفاده از یک حوله بدون پرز و پاک کننده ترمز پاک کنید.
  8. اگر خودروی شما فاقد واشر از پیش ساخته شده است، از واشر طراحی شده برای قرار گرفتن در معرض روغن و شرایط سخت استفاده کنید.
  9. یک مهره را روی قسمت حصیر پوشش قرار دهید. دور سوراخ های نصب دایره ای بکشید. سپس، پوشش را در جای خود پیچ ​​کنید. اطمینان حاصل کنید که نیروی گیره قابل توجهی برای صاف کردن مهره اعمال می کنید. اجازه دهید تا سفت شود. بعد، پیچ ها را با استفاده از آچار گشتاور سفت کنید.
  10. دیفرانسیل را با روغن مرغوب پر کنید. می توانید مستقیماً از بطری پر کنید، اما یک پمپ یا شلنگ اکستنشن راحت تر خواهد بود.
توجه داشته باشید که اکثر دیفرانسیل ها تا 3 لیتر مایع دیفرانسیل را نگه می دارند، اما می توانید ظرفیت و وزن آن را از دفترچه راهنمای سازنده تأیید کنید. همچنین، برخی خودروها دارای دیفرانسیل لغزش محدود هستند که به یک افزودنی اصلاح کننده اصطکاک ثانویه نیاز دارند.
در آخر، دوشاخه را وارد کنید. کار تکمیل شد!

علائم فرارسیدن تعویض روغن دیفرانسیل یا پایین بودن سطح روغن دیفرانسیل چیست؟

یکی از رایج ترین علائم بد بودن روغن دیفرانسیل یا پایین بودن سطح روغن دیفرانسیل، صدای گیربکس یا دیفرانسیل است. استفاده مداوم از خودرو منجر به کثیف یا پایین بودن سطح روان کننده می شود که به صورت زوزه و ناله از ناحیه دنده تظاهر می کند، صدا ناشی از افزایش اصطکاک بین اجزای فلزی است. همچنین، ممکن است با افزایش سرعت، صدا افزایش یابد.
علاوه بر زوزه و ناله دنده، باید برنامه نگهداری خود را نیز بررسی کنید. پس از سررسید، باید یک تکنسین واجد شرایط دیفرانسیل خودروی خود را بررسی کنید.
امیدواریم این مطب برایتان مفید بوده باشد، در صورتی که سوالی دارید، در قسمت نظر ها مطرح کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *