قطعات

تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپر

تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپر

تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپر چیست؟

قیمت بنزین سوپر و یا اصطلاحا بنزین بدون سرب این روزها در همه جا وجود دارد، به ویژه با اتفاقاتی که در جهان امروز می گذرد. در نتیجه، یک سوال قدیمی دوباره مطرح شده است: تفاوت بین بنزین معمولی و سوپر چیست؟
سوخت‌های بنزین سوپر آنهایی هستند که سطح اکتان بالاتری نسبت به سوخت‌های معمولی دارند، یعنی بنزین معمولی معمولاً دارای سطح اکتان/RON 91 است، در حالی که سوخت‌های ممتاز RON 95 و بالاتر هستند. بنزین درجه یک برای موتورهای با کارایی بالا ضروری است، زیرا آنها در تراکم بالاتر پایدارتر هستند.
تبلیغات زیادی در مورد بنزین بدون سوپر وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید. بنابراین، این مطلب را تا انتها بخوانید تا بفهمید بنزین سوپر چیست، چه کسی به آن نیاز دارد، آیا وسیله نقلیه شما به آن نیاز دارد و اگر از آن استفاده نکنید چه اتفاقی می‌افتد.

بنزین سوپر یا بدون سرب ممتاز چیست؟

صنعت سوخت بنزین بدون سرب ممتاز را هر بنزینی با RON 95 و بالاتر تعریف می کند. جدای از آن، سوخت‌های درجه یک همچنین حاوی مواد افزودنی هستند که موتور شما را از داخل تمیز می‌کنند و عملکرد آن را به حداکثر می‌رسانند.
 مهمولا  در پمپ بنزین ها چندین گزینه بنزین دیده اید. توجه داشته باشید که اکثر پمپ بنزین ها دارای چندین گزینه سوخت پریمیوم مانند بنزین سوپر RON 95، RON 97 و حتی RON 98 هستند، جدای از بنزین استاندارد RON 91 سوپر.
من اصلا تعجب نمی کنم که مردم گیج می شوند، اما نگران نباشید، این پست شما را با تمام RON های مختلفی که در پمپ بنزین ها می بینید، به سرعت آشنا می کند.
تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپر

تفاوت بنزین معمولی و بنزین سوپر

سطوح اکتان بالاتر در سوخت به چه معناست؟

RON مخفف عبارت Research Octane Number است و سطوح اکتان سوخت را نشان می دهد. سطح اکتان بالاتر (یا RON) به معنای سوخت پایدارتر است. این امر به ویژه در موتورهای با کارایی بالا که سوخت را بسیار بیشتر از یک موتور استاندارد فشرده می کنند صادق است.
به عبارت دیگر، بنزینسوپر با RON 95 یا بالاتر اغلب برای خودروهایی با موتورهای با کارایی بالا مورد نیاز است. این موتورها سوخت را بسیار بیشتر از موتورهای استاندارد فشرده می کنند، بنابراین سوخت با اکتان بالاتر برای جلوگیری از مشکلات موتور مانند احتراق خود به خود و ضربه زدن موتور ضروری است.

حتما بخوانید:

آیا اگر از بنزین سوپر استفاده نکنم به ماشین من آسیب می رسد؟

اگر موتور خودروی شما با عملکرد بالا در نظر گرفته نمی شود، استفاده از بنزین معمولی اشکالی ندارد.
بسیاری از شرکت‌های سوخت، بنزین سوپر خود را با صحبت در مورد مزایای آنها تبلیغ می‌کنند. در حالی که این ادعاها دقیق هستند، به این معنی نیست که موتور خودروی شما بدون سوخت سوپر آسیب خواهد دید. همچنین به این معنا نیست که سوخت‌های استاندارد با سطح اکتان پایین‌تر بد هستند یا به نوعی به موتور شما آسیب می‌زنند. نتیجه ساده است: بنزین سوپر تنها در صورتی لازم است که سازنده خودرو شما این را در دفترچه راهنمای مالک بیان کند. اگر اینطور نیست، توصیه های سازنده سوخت را دنبال کنید تا موتور شما به خوبی کار کند.

مزایای بنزین سوپر چیست؟

به طور کلی، بنزین سوپر به معنای عملکرد بهتر و تعمیر و نگهداری کارآمدتر موتور است.
به طور دقیق تر، این چهار حوزه هستند که بنزین سوپر در آنها موثرتر از سوخت های استاندارد است:
  • تمیز کردن: سوخت‌های ممتاز دارای افزودنی‌هایی هستند که در از بین بردن رسوبات کربنی که به طور طبیعی در نتیجه فرآیند احتراق در داخل موتور جمع می‌شوند، بسیار مؤثر هستند.
  • روانکاری: بنزین سوپر همچنین به روغن کاری موتور و قسمت های متحرک آن کمک می کند و به داخل فرورفتگی ها می رسد، جایی که سایر روغن ها و روان کننده ها ممکن است قادر به انجام آن نباشند.
  • محافظت: سوخت‌های با اکتان بالاتر از مهم‌ترین اجزای موتور، به‌ویژه پمپ بنزین و انژکتورهای سوخت، که پس از سال‌ها استفاده مستعد گرفتگی هستند، محافظت می‌کنند.
  • به حداقل رساندن خوردگی: سوخت های درجه یک خوردگی را به حداقل می رساند، از فیلترهای سوخت محافظت می کند و به عملکرد کلی موتور کمک می کند.

تبلیغات در مورد بنزین سوپر

اگر فکر می‌کنید که فهرست بالا چند مزیتی را که به آن‌ها باور داشتید یا شنیده‌اید را نقض می کند، به این دلیل است که این مزایای دیگری که شنیده اید غیر واقعی بوده و جنبه تجاری و تبلیغاتی دارد.
در اینجا به نمونه هایی از این تبلیغات اشاره می کنیم:
  • “بنزین سوپر یعنی قدرت بیشتر”: این درست نیست. بنزینسوپر به طور جادویی باعث نمی شود موتور شما قدرت بیشتری تولید کند. حداکثر توانایی موتور شما را به حداکثر می‌رساند، اما می‌توانید با بنزین استاندارد به همان نتیجه برسید.

 

  • “بنزین سوپر منجر به مسافت پیموده شده و عملکرد بهتر می شود”: باز هم، این نادرست است. تا زمانی که بنزین استاندارد با حداقل اکتان مورد نیاز موتور شما مطابقت داشته باشد، نتایج یکسانی را با بنزین استاندارد دریافت خواهید کرد.
  • “بنزین معمولی به موتور شما آسیب می رساند”: خیر، استفاده از بنزین استاندارد در موتور خودرو باعث آسیب نمی شود. حتی می توانید بنزین سوپر و معمولی را با هم مخلوط کنید و هیچ آسیبی نخواهید داشت.
قبلاً به این موضوع اشاره کرده‌ام، اما ارزش تکرار را دارد: موتور خودروی شما دقیقاً همان کاری را که برای انجام آن طراحی شده است، انجام می‌دهد که شما حداقل نیازهای سوخت اکتان خود را برآورده کنید.
اگر موتور شما به سوخت ممتاز نیاز دارد، در هر صورت از بنزین سوپر استفاده کنید. اما اگر اینطور نیست، با استفاده از گزینه‌های سوخت استاندارد مانند بنزین بدون سرب 91 RON به آن آسیبی نمی‌رسانید.

بنزین سوپر 91 RON بهتره یا 95 RON؟

بنزین سوپر RON 95 بهتر از RON 91 است به این معنا که در تراکم بالاتر پایدارتر است و حاوی مواد افزودنی اضافی است.
با این حال، این بدان معناست که هزینه آن بیشتر از سوخت RON 91 است. همچنین همانطور که در بالا ذکر شد، اگر ماشین شما به 91 RON نیاز دارد، استفاده از 95 RON آن را بهتر از آنچه که می تواند انجام دهد، نمی کند.
مزایای اضافی برای شخصی که یک خودروی استاندارد را رانندگی می کند ناچیز است و باعث می شود که ارزش پرداخت قیمت گزاف تری برای آن سوخت نداشته باشد.

بنابراین، مجدداً به نوع سوختی که سازنده خودروی شما توصیه می کند پایبند باشید و وضعیت بهتری خواهید داشت. وسیله نقلیه شما همانطور که باید عمل می کند و کیف پول شما بی جهت خالی نمی شود.

ماشین من به چه نوع سوختی نیاز دارد؟

با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو می توانید از سوخت مورد نیاز خودرو خود مطلع شوید. سازنده توصیه های خود را در دفترچه راهنما قرار می دهد تا حداقل سطح اکتان مورد نیاز موتور را به شما اطلاع دهد.
موتورهای با کارایی بالا به بنزین بدون سرب ممتاز به عنوان حداقل خود نیاز دارند. با این حال، اکثر خودروهای موجود در جاده با استفاده از بنزین استاندارد RON 91 کاملاً خوب عمل می کنند. مطمئنا، شما می توانید کمی بیشتر برای خرید سوخت با اکتان بالاتر سرمایه گذاری کنید. با این حال، به یاد داشته باشید که پس از یک قیمت مشخص، مزایای بالقوه دیگر ارزش قیمتی را که برای بنزین بدون سرب ممتاز می‌پردازید، ندارد.
امیدواریم که سردرگمی راجع بنزین سوپر یا بنزین معمولی را برایتان برطرف کرده باشیم و دفعه بعد که به پمپ بنزین می روید با آگاهی کامل بنزینتان را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *