قطعات

جعبه فرمان خودرو چیست؟ دلایل و علائم خراب شدن آن

جعبه فرمان خودرو چیست؟

جعبه فرمان خودرو چیست؟ دلایل و علائم خراب شدن آن

قطعا فرمان خودرو را دیده اید و با آن آشنا هستید و همانطور که میدانید این قطعه بسیار مهم وظیفه ی هدایت خودرو را بر عهده دارد . اما سیستم فرمان خودرو فقط به قطعه ی فرمان درون کابین که ما میشناسیم ختم نمیشود و از اجزای مختلفی تشکیل شده که دست به دست هم میدهند تا کنترل خودرو را به خوبی در اختیار راننده قرار دهند . میتوان از جعبه فرمان به عنوان یکی از مهم ترین اجزای سیستم فرمان و کنترل خودرو نام برد .

در این مطلب به بررسی و شناخت جعبه فرمان خودرو میپردازیم …

جعبه فرمان خودرو چیست؟

جعبه فرمان یکی از مهم ترین بخش های سیستم هدایت خودرو است که وظیفه ی انتقال نیروی چرخشی غربیلک فرمان به چرخ ها را به عهده دارد . جعبه فرمان بر روی کابین و اتاق خودرو نصب میشود . در واقع جعبه فرمان حرکت چرخشی دست راننده را به حرکت خطی و چپ و راست شدن چرخ های خودرو تبدیل میکند .

نبود جعبه فرمان در سیستم هدایت و فرمان خودرو عملا کنترل خودرو را توسط راننده غیر ممکن میکند به همین دلیل است که این قطعه یک قطعه ی حیاتی و مهم در خودرو به شمار میرود.

وظیفه ی جعبه فرمان چیست ؟‌

در اینجا به چند مورد از مهم ترین وظایف جعبه فرمان میپردازیم :

  • تبدیل حرکت چرخشی دست راننده روی غربیلک فرمان به حرکت مکانیکی و چپ و راست شدن چرخ ها
  • افزایش گشتاور که در نتیجه باعث کاهش میزان چرخش دست راننده میشود
  • انتقال بین غربیلک فرمان و چرخ ها

در نتیجه جعبه فرمان یکی از مهم ترین بخش های سیستم هدایت و کنترل خودرو میباشد که وجود مشکل در آن میتواند کنترل خودرو را با مشکل مواجه کرده و باعث ایجاد خطر برای اتوموبیل و سرنشینان شود .

دلایل خراب شدن جعبه فرمان خودرو چیست ؟

یکی از رایج ترین مشکلاتی که میتواند برای یک خودرو پیش بیاید خرابی جعبه فرمان ماشین است . این خرابی میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه ی این مطلب به دلایل خراب شدن جعبه فرمان خودرو میپردازیم .

۱.اتمام روغن هیدرولیک یا خراب شدن آن

بیشترین دلیلی که هنگام خراب شدن جعبه فرمان به آن برمیخوریم تمام شدن یا خراب شدن روغن هیدرولیک فرمان است . احتمالا اگر از یک مکانیک قبل از بررسی کردن خودرو شما بپرسید که دلیل مشکل جعبه فرمانم چه میتواند باشد پاسخ مکانیک این است که باید روغن هیدرولیک چک شود و احتمالا روغن هیدرولیکت تمام شده .

برای جلوگیری از آسیب جدی به جعبه فرمان خودروتان از روغن های با کیفیت بالا استفاده کنید چون روغن های بی کیفیت میتواند به جعبه فرمانتان آسیب جدی وارد کند .

روغن هیدرولیک به طور کلی پس از طی کردن مسافت ۵۰ هزار کیلومتر باید عوض شود اما این عدد میتواند بسته به نوع ماشین ، جاده ها و نوع استفاده راننده از ماشین متفاوت باشد.

۲.استفاده از لاستیک و رینگ نامناسب

همانطور که در بالا اشاره کردیم جعبه فرمان خودرو وظیفه ی انتقال نیروی چرخشی دست راننده به چرخ ها را دارد پس طبیعی است که استفاده از لاستیک و رینگ نامناسب و غیراستاندارد باعث فشار بیشتر به سیستم فرمان خودرو میشود و در نتیجه در دراز مدت مشکلاتی را برای جعبه فرمان به وجود می آورد و باعث خرابی آن میشود .

۳.استفاده از قطعات بی کیفیت در سیستم فرمان

اگر هنگام خراب شدن برخی قطعات سیستم فرمان ، قطعات نامناسب و بی کیفیت جایگزین شود این کار باعث میشود که به دیگر اجزای این سیستم نیز آسیب وارد شود . در واقع ممکن است فرد برای اینکه هزینه ی تعمیر کمتر شود از قطعات ارزان تر استفاده میکند اما به این موضوع باید توجه کرد که به دلیل همین استفاده از قطعاتی که استاندارد های لازم را ندارند میتواند هزینه های چندین برابری را به ما وارد کند . به همین دلیل حتما این موضوع را در نظر بگیرید و از قطعات استاندارد و اورجینال استفاده کنید .


 

علائم خرابی جعبه فرمان

در این بخش به علائمی اشاره میکنیم که نشان دهنده ی خراب شدن یا مشکل درا شدن جعبه فرمان است :

۱.روغن ریزی بخش هیدرولیک :

اگر با چک کردن سطح روغن هیدرولیک متوجه کم شدن میزان آن در مخزن هیدرولیک شدید باید بررسی کنید که کدام یک از قطعات مربوط نشتی روغن دارند . اگر اطراف این قطعات را نگاه کنید با دیدن روغن اطراف آن ها میتوانید به راحتی تشخیص دهید که کدام یک از قطعات نشتی روغن دارند . قطعاتی که باید بررسی کنیم شامل:

۱. سوییچ الکتریکی لوله فشار قوی ۲.پمپ هیدرولیک ۳.شیر هیدرولیک یا جک دو طرفه ۴.مخرن یا شلنگ های سیستم هیدرولیک

۲.سفت شدن فرمان

اگر هنگام چرخاندن فرمان احساس سنگینی کردید موارد زیر را هنگام روشن بودن خودرو بررسی کنید :

۱.تسمه هیدرولیک را چک کنید و ببینید سالم است یا نه

۲.سطح روغن هیدرولیک را بررسی کنید که کم نباشد

۳. از رسیدن روغن هیدرولیک به پمپ هیدرولیک مطمئن شوید

۴.مطمئن شوید روغن هیدرولیکتان بیش از حد کار نکرده باشد

اگر این موارد همگی درست بودند باید توسط مکانیک مشکل بررسی شود .

۳.صدای غیر عادی هنگام چرخاندن فرمان

اگر هنگام چرخاندن فرمان صدایی غیر عادی شنیدید نشان از وجود مشکل در جعبه فرمان و سیستم هدایت خودرو است و میتواند به دلایل زیر باشد :

۱.اگر در حالت مسیر مستقیم پمپ هیدرولیک از خود صدای اضافه ایجاد کرد به احتمال زیاد پمپ هیدرولیک شما دچار مشکل شده است .

۲.اگر فقط هنگام حرکت فرمان به سمت چپ و راست صدای غیر عادی شنیدید احتمالا یا سطح روغن هیدرولیک کافی نیست یا روغن خراب و کم کیفیت شده است.

۳. اگر هنگام چرخاندن فرمان صدایی مثل صدای جیغ یا سوت از تسمه هیدرولیک شنیدید باید دو موضوع را بررسی کنید :

۱.سایز تسمه هیدرولیک مناسب نیست و باید ریگلاژ شود ۲ . فولی تسمه روی میل لنگ معیوب است.

 

 


برای خرید جعبه فرمان کلیک کنید:

جعبه فرمان کامل فورد ادج
جعبه فرمان مزدا 6

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *