ماشین ها

خنک کننده گیربکس چیست؟

خنک کننده گیربکس چیست؟

خنک کننده گیربکس چیست؟

خنک کننده گیربکس چیست؟ معمولا گیربکس های اتومات در حین رانندگی و وقتی که در حالت فعالیت می باشدند گرمای بسیار زیادی تولید می کنند. چرخ دنده ها این گرما را به روغن واسکازین یا همان روغن گیربکس انتقال می دهند. ماشین هایی که دارای گیربکس اتوماتیک هستند در هنگام حرکت صدای بالایی از سوپر فن های آن ها به گوش می رسد. این سوپر فن ها وظیفه حنک کردن گیریکس را در ماشین های اتومات برعهده دارند.

ماشین های که دارای گیرکس اتومات هستند، استفاده از سیستم خنک کننده به صورت جدا برای گیربکس های اتوماتیک اجتناب ناپذیر و الزامی می باشد. اما در مورد گیربکس های دستی اینگونه نیست.

گفتنی است که گیربکس های اتوماتیک مانند موتور نیاز به سیستم خنک کننده دارند و بدون آن عملکردش مختل خواهد شد.

 

خنک کننده گیربکس چگونه کار می کند

زمانی که ماشین شروع به کار و حرکت می کند گرما گیربکس زیاد می شود و این گرما توسط چرخ دنده ها به روغن واسکازین منتقل می گردد، در نهایت گرما روغن واسکازین بالا می رود. این گرما زیاد به وسیله سنسور ها به ECU اعلام شده و سپس با دستور کامپیوتر ماشین رادیاتور گیرکس شروع به فعالیت می کند و روغن خنک کننده وارد گیربکس می شود و در نتیجه موجب خنک شدن روغن گیربکس و هم چنین خنک شدن سیستم جعبه دنده می شود.

اگر این ستستمی که توضیح دادیم به درستی عمل نکند و دمای گیربکس به بالاتر از حد مجاز برسد ماشین شما با مشکل مواجه می شود، این مشکلات عبارتند از:

  1. فاسد شدن روغن گیرکس یا همان واسکازین و در پی آن نیاز است که شما زودتز از مان استاندارد مجبور شوید روغن گیربکستان را عوض کنید.
  2. در صورت عیب در سیستم خنک کنندگی و بالا رفتن بیش از حد دمای گیربکس، چرخ دنده ها روانکاری نمی شود و این نکته باعث می شود آسیب های جدی و خسارت های پرهزینه برای گیرکس ماشین شما به بار آورد.

 


برای خرید کلیک کنید
خنک کن روغن گیر بکس مزدا 6
خنک کن روغن مزدا 3
خنک کن گیربکس مزدا 3

 

چرا باید خنک کاری گیربکس انجام شود؟

همان طور که گفتیم دمای گیرکس در ماشین های اتوماتیک مانند دمای موتور در هنگام کار بالا می رود و اگر سیستم خنک کننده گیرکس دچار مشکل باشد و به درستی به وظیفه خود عمل نکند، دمای روغن گیربکس بیش از حد مجاز بالا می رود و روانکاری به وسیبه چرخ دنده ها مختل خواهد شد.

در این شرای روغن گیربکس خراب شده و نیاز است که تعویض شود و اگر این سیستم درست نشود این اتفاق مکررا تکرار خواهد شد و هزینه زیادی را باید متحمل شد، علاوه بر این می تواند آسیب های بیشتری به خود گیربکس نیز وارد شود که مجبور به باز شدن گیربکس شوید که این کار علاوه بر هزینه زیاد مالی باعث می شود بدلیل زمان زیادی که باید در تعمیرگاه ماشین را بذارید، می تواند هزینه زمانی هم برایتان داشته باشد.

 

خنک کننده گیربکس چیست؟

خنک کننده گیربکس چیست؟

نشانه های مشکل در سیستم خنک کننده گیربکس

در ماشین های اتوماتیک پشت آمپر یک چراغ هشدار یا یک آمپر گیریکس به شکل آمپر دمای موتور وجود دارد که این دما را به شما نشان می دهد و در صورت مشکل می توانید در پشت کیلئمتر خود مشکل را مشاهده کنید.

هم چنین می توانید در سرویس های دوره ای ماشینان با دستگاه دیاگ ماشین خود را بررسی کنید و اگر مشکلی در سیستم خنک کننده گیربکس باشد در این دستگاه قابل مشاهده است.

در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد می توانید آن را حل نمایید.

 

دمای مناسب گیربکس در حین کار

به صورت استاندار و پیش فرض بهترین دما برای گیربکس های اتوماتیک 80 درجه سانتی گراد است و در این درجه بهترین بازدهی را از گیربکس خواهید گرفت. سوال متدوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که آیا در فصل سرد و گرم آیا این دما باید متفاوت باشد؟ و چگونه در فصل سرد دمای گیربکس را به 80 درجه برسانیم؟

در جواب به این سوال باید گفت که در فصل های سرد وقتی ماشین گرم می شود رادیاتور آب گرم را به رادیاتور گیربکس هدایت می کند و گیربکس را گرم می کن و در دمای 80 درجه سانتی گراد ترموستات آزاد می شود و همه چی به صورت خودکار انجام می گردد و جای نگرانی نیست و نیاز نیست شما اقدام خاصی انجام دهید.

زمانی که ماشین گرم شود گیرکس هم گرم می شود. فقط نکته حائز اهمیت که باید رعایت شود این است که در فصل سرد و هوای سرد، سعی کنید تا ماشین به حوبی گرم نشده فشار زیادی به ماشین وارد نکنید و با سرعت کم و آرام اجازه دهید ماشین به خوبی گرم شود. عجله در هنگام رانندگی در فصل سرد و شروع به رانندگی با دور موتور بالا قبل از گرم شدن ماشین باعث استهلاک ماشین می شود. الیته رعایت این کته در تمامی ماشین های ایرانی و خارجی، اتومات و دستی مهم است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *