قطعات

دریچه گاز چیست؟

دریچه گاز چیست؟

دریچه گاز چیست؟ دریچه گاز قطعه ای می باشد که پس از انژکتوری شدن ماشین ها از آن استفاده شد. کار اصلی دریچه گاز، کنترل میزان ورود هوا به محفظه احتراق می باشد. این قطعه باعث کم شدن مصرف سوخت به میزان قابل توجهی می شود و هم چنین از آلایندگی ماشین می کاهد.

در ادامه به صورت کامل توضیح خواهیم داد که دریچه گاز چیست؟ چه وظایفی دارد و تمام مواردی که به دریچه گاز مرتبط است. با مطالعه کامل این مقاله به پاسخ تمامی سوالاتتان خواهید رسید.

 

دریچه گاز چیست؟

طبق تعریفی که در ابتدای این مطلب گفته شد دریچه گاز وظیفه کنترل هوا ورودی به محفظه احتراق را دارد. دریچه های گاز به دو نوع دریچه گاز الکترونیکی و دریچه گاز مکانیکی تقسیم می شوند که ماشین ها بیشتر از نوع الکتریکی آن استفاده می کنند.

  • دریچه گاز مکانیکی: در این نوع دریچه های گاز اهرمی توسط یک سیم به پدال گاز وصل است که با وارد کردن نیرو توسط راننده به پدال گاز، به اندازه نیروی وارد شده توسط راننده دریچه گاز باز می شود، هرچقدر راننده بیشتر گاز دهد هوای وارد شده به سیلندر بیشتر خواهد شد. با برداشتن پا از رو پدال گاز دریچه بسته شده و باعث وارد شدن هوای تازه شده و سرعت ماشین کاهش می یابد.

 

  • دریچه گاز الکترونیکی: در این نوع از دریچه های گاز که بسیار مردن تر از نوع مکانیکی آن هستند دیگر خبری از اهرم نیست و اتصال آن به پدال نیست و به جای آن از یک کنترل الکترونیکی به نام پتانسیومتر استفاده می شود که امکان کنترل اتوماتیک جریان هوا را فراهم می آورد. در این نوع زمانی که راننده پا را بر روی پدال فشار می دهد، پتاسیومتر عمل می کند و سیگنال مورد نظر را به ECU  ارسال می کند.

 

سنسور دریچه گاز چیست؟

سنسور دریچه گاز یک مقاومت متغییر می باشد که محل قرار گیری آن بر روی دریچه گاز و نزدیک استپر گاز می باشد. این قطعه به وسیله یک میله به پولکی درون دریچه گاز وصل می شود.

هنگامی که این پولکی باز می شود و اتصال ایجاد می گردد، سنسور اطلاعاتی را به ECU ارسال می کند و ECU دریچه ورودی هوا راتنظیم می کند.

 

دریچه گاز چیست؟

دریچه گاز چیست؟

استپر دریچه گاز

استپر که آن را با نام شیر موتور نیز می شناسند، برای کنترل دور موتور می باشد. خراب شدن این قطعه یک علامت آشکار دارد و آن بالا رفتن دور موتور می باشد.

هنگامی که استپر خراب شده باشد دور موتور به طور مکرر بالا می رود، گاهی نیز بالا رفته و پایین می آید و این چرخه ادامه دارد و رانندگی در ترافیک بسیار دشوار می شود و هم چنین باعث بالا رفتن دمای موتور شده که اگر سریعا این مشکل را حل نکنید می تواند خسارت های سنگینی ببار بیاورد.

نکته: گاهی این مشکل می تواند از سوکت استپر باشد و با تعویض سوکت ممکن است کل مشکل حل شود ولی در دستگاه دیاگ اخطار استپر می دهد، بنابراین قبل از تعویض استپر حتما ابتدا سوکت آن را تعویض کنید و در صورت درست نشدن برای تعویض استپر اقدام نمایید.

وظایف استپر

  1. کنترل دور موتور هنگامی که نوتور با دور کند کار می کند
  2. تنظیم سوخت و هوا و بهبود دورهای ناپایدار موتور
  3. تنظیم دور آرام ، در هنگامی که به موتور فشار اضافه می آید مانند سربالایی و یا روشن بودن کولر
  4. جلوگیری از انسداد سریع مسیر هوا در زمان عوض کردن دنده و یا برداشتن پا از روی پدال به صورت ناگهانی

 

گفتنی است که، بعضی از معایبی که در موتور به وجود می آیند می تواند صدمات شدیدی ایجاد نماید، مثل برگشت دود به منیفولد هوا که موجب به وجود آمدن دوغلیظ در محل آب بندی نوک استپر می کند و باعث می شود قع در سر جای خود آب بند شود.

حتی مشاهد شده باعث گیرپاژ استپر می شود. در صورت دیدن علائمی که در زیر به آن ها اشاره کنیم سریعا به مکانیک مراجعه کنید:

 

  • اگر دور موتور در حالت ثابت کم تر از حد نرمال است
  • در صورتی که با گرم شدن موتور دور موتور بالا رفت
  •  لرزش و نوسان دور موتور  در حالت ثابت
  • خاموش شدن ماشین زمانی که پا را از پدال گاز برمیدارید
  • وقتی که کولر را روشن کردید و دور موتور پایین آمد
  • گاز خوردن ماشین و بالا رفتن دور موتور بدون اینکه شما بر روی پدال فشار آورید.

 


برای خرید کلیک کنید
دریچه گاز فورد تاروس
دریچه گاز مزدا 6

اجزای دریچه گاز

استپر یا شیر موتور شامل شیرپروانه ای می باشد میزان عبور هوا را با تغییر زاویه خود تغییر می دهد.

این قطعه شامل یک شیر پروانه‌ای است که با تغیر زاویه خود سطح موثر عبور هوا را تغییر می‌دهد. در واقع این شیرپروانه ای برای دریچه گاز ها مکانیکی یا یک سیم به پدال وصل می شود و در توع برق توسط دستور ECU مدیریت شده و تغییر زاویه می دهد.

این قطعه از جنس آلمینیوم و یا کامپوزیت است، نا گفته نماند حنس کامپوزیت کزینه بهتری از آلمینیوم است و عملکرد بهتری دارد که اگر بخواهیم آن را نام ببریم می توایم سبک تر شدن بدنه این قطعه بگویی

دریچه گاز علاوه بر مسیر هوای ورودی از طریق دریچه پروانه‌ای، دارای یک مسیر هوا اضافی است که هوا از طریق آن می‌تواند به صورت جانبی عبور کند. همان طور که اشاره شد این مسیر جانبی توسط استپر موتور کنترل می‌شود.

 

علائم خرابی دریچه گاز و سنسور

سعی کردیم متداول ترین سوالات و بیشترین دلایل که در صورت خرابی دریچه گاز به وجود می آید را بررسی کنی:

 

  • عادی کار نکردن و سفت کا کردن ماشین در حالت درجا از علائم نشتی هوا از دریچه گاز : در صورتی که دور موتور بین 100 تا 500ماند و موتور مکرر لرزش داشت، این بر کثیف بودن قطعه دلالت می کند
  • چراغ چک روشن شود در ماشین، البته نمیتوان گفت دلیل چراغ چک به این علت است و ممکن است ایراد از جای دیگه ای باشد.توضیه می شود به تعمیرگاه مراجعه شود.
  • ضعیف شدن قدرت موتور که لا علائم نشستی هوا از دریچه گاز رویت میشود
  • انباشه شدن دود کربن: کربن و آلاینده در دریچه ممکن است رسوب کند و مانع عبور هوا شود.
  • افت شتاب و افزایش سوخت مصرفی از علائم نشتی هوا از دریچه گاز

 

دریچه گاز چیست؟

نشتی هوا از دریچه گاز

از مهم ترین عواملی که برای دریچه گاز مشکل ساز می شود نشتی هوا می باشد که در زیر به عوامل آن اشاره کردیم

 

  1. ترک یا شکستگی میفولد می تواند موجب نشتی هوا در بخش عمومی باشد
  2. سیستم Pcv در حالت باز قرار دارد و موجب ورود بیش از حد هوا می‌شود.
  3. درست کار نکردن شیر کنترل بخار.
  4. دچار مشکل شدن شفت بدنه دریچه  گاز و یا حراب شدت واشر آن .
  5. وجود خطا در ECU  ای سی یو

توجه داشته باشید که بدون داشتن دانش و تجربه عملی به هیچ وجه قطعات خودرو را دستکاری نکنید. زیرا ممکن است خطرات مالی و حتی گاهی خطر جانی برای شما به دنبال داشته باشد.

سعی کردیم در این مقاله تمتم موارد در مورد دریچه گاز را برایتان شرح دهیم در صروتی که به پاسخ تمام سوالتتان نرسیدید، در قسمت نظرات از ما ببرسید

با تشکر

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *