قطعات

دلایل خرابی ترمز دستی

دلایل خرابی ترمز دستی
دلایل خرابی ترمز دستی
ترمز دستی ماشین شما جدا از ترمزهای رانندگی است. در حالی که ترمزهای محرک به پدال ترمز متصل هستند و از هیدرولیک برای عملکرد استفاده می کنند، ترمز دستی توسط یک کابل متصل به اهرم ترمز درگیر می شود. بنابراین، دلایل خرابی ترمز دستی چیست؟
این سوالی است که در ادامه این مطلب به آن پاسخ خواهیم داد.
خرابی ترمز دستی ممکن است به دلیل اهرم معیوب اتفاق بیفتد، همچنین می تواند ناشی از مشکل پدال، دسته، دکمه یا کابل زنگ زده باشد. علاوه بر اینها، ترمزهای دستی نیز می توانند به دلیل گرما یا سرمای بیش از حد مسدود شوند و در برخی موارد، این مشکل می تواند از یک سنسور معیوب باشد.

چه چیزی باعث خرابی ترمز دستی می شود؟

دلایل رایج خرابی ترمز دستی – چه خودروی شما از ترمز دیسکی یا درام برای ترمز دستی خود استفاده کند – عبارتند از:

1. اهرم، پدال، دسته یا دکمه معیوب

چندین جزء در سیستم ترمز دستی خودرو شما وجود دارد. قسمتی که می توانید لمس کنید و کنترل کنید داخل کابین خودرو است و از آن برای درگیر کردن یا خارج کردن ترمز دستی استفاده می کنید.
اکثر مردم یاد گرفته اند که چگونه ترمز دستی را با استفاده از اهرم باز کنند. با این حال، این روزها خودروها مکانیسم های مختلفی برای انجام یک هدف دارند، از جمله اهرم ها، دستگیره ها یا حتی پدال جداگانه.
در همین حال، بسیاری از مدل‌های جدید خودرو از یک دکمه برای درگیر کردن سیستم ترمز دستی الکترونیکی خود استفاده می‌کنند. صرف نظر از نوع مکانیزمی که ماشین شما استفاده می کند، اولین نقطه خرابی ترمز دستی موار ذکر شده است.
هنگامی که پدال ترمز، اهرم، دستگیره یا دکمه معیوب باشد، در گرفتن یا بازکردن ترمز دستی با مشکل مواجه خواهید شد. متأسفانه، حتی اگر سایر اجزای سیستم در شرایط کاری عالی باشند بازهم ترمز دستی کار نخواهد کرد.

2. کابل خورده

سیستم ترمز دستی منحصر به فرد است زیرا جدا از ترمزهای رانندگی شما کار می کند. در حالی که با فشار دادن پدال، ترمز حرکتی فعال می شود، این کابل ترمز دستی است که ترمز دستی را درگیر یا جدا می کند.
به بیان ساده، سیستم زمانی که ترمز دستی را می گیرید کابل را سفت می کند و زمانی که ترمز دستی را باز می کنید برای از سرگیری رانندگی آن را شل می کند.
اولاً، اگر وسیله نقلیه واقعا قدیمی باشد یا بدون استفاده و مراقبت از آن رها شود، کابل ترمز دستی ممکن است دچار خوردگی یا اکسیداسیون شود. این فقط بخشی از فرسودگی طبیعی آن است، مانند آنچه برای سایر قطعات فلزی در ماشین شما اتفاق می افتد.
اگر خودرو را برای مدتی پارک شده و بدون استفاده رها کرده اید، از یافتن زنگ زدگی روی هر فلزی، از جمله کابل ترمز، تعجب نکنید. این به این دلیل است که کابل روند عادی سفت شدن و شل شدن را که در استفاده روزمره اتفاق می‌افتد را طی نمی‌کند.

3. ضبط ترمز

حتی اگر مکانیزم ترمز دستی کار کند و کابل در شرایط عالی قرار داشته باشد، اگر خود اجزای ترمز مسدود شده باشند، ممکن است خرابی رخ دهد.
به عبارت دیگر، می توانید اهرم ترمز دستی را بکشید و کابل سفت یا شل می شود، اما اجزای ترمز یخ زده باقی می مانند.
سه دلیل وجود دارد که ترمز دستی مسدود شده است:
  • خوردگی: مجدداً، مقصر احتمالی خوردگی است که بر اجزای ترمز تأثیر می گذارد و باعث می شود ترمز دستی مسدود شود. قطعات موجود در ترمزهای دیسکی یا درام شما ممکن است به حدی زنگ زده شوند که دیگر هیچ چیز حرکت نکند.
  • گرمای بیش از حد: گرمای بیش از حد نیز می تواند باعث از کار افتادن ترمز دستی شما شود. اگر در آب و هوای فوق العاده گرم و سوزان هستید و ماشین شما تمام روز زیر نور خورشید بوده است این اتفاق ممکن است رخ دهد. با این حال، نمی توانید همه چیز را به گردن آب و هوا بیندازید. اگر به طور معمول ترمز را به شدت فشار دهید، می توانید با همین مشکل روبرو شوید.
  • یخ زدگی: علاوه بر گرمای بیش از حد، سرمای بیش از حد نیز می تواند همین مشکل را ایجاد کند. به عنوان مثال، بیرون گذاشتن خودرو در دمای سرد زمستان می تواند رطوبت داخل ترمزهای شما را منجمد کند. این کار از حرکت اجزای ترمز هنگام درگیر کردن یا رها کردن ترمز دستی خود جلوگیری می کند.
ترمزهای دستی بسته شده مشکل ساز هستند، چه بخواهید آن ها را درگیر کنید یا باز کنید.

4. سنسور معیوب

آیا متوجه روشن شدن نشانگر ترمز دستی خود بدون دلیل مشخص شده اید؟ ممکن است یک سنسور معیوب باشد.
به یاد داشته باشید، خودروی شما دارای سنسورهای مختلفی است که در سرتاسر خودرو نصب شده است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که خودروی شما در چند سال گذشته تولید شده باشد، زیرا وسایل نقلیه به شدت به چنین سنسورهایی وابسته شده اند.
با این حال، هنگامی که سنسور به درستی کار نمی کند، فقط می توانید خطراتی را که می تواند به همراه داشته باشد تصور کنید. هرگونه داده اشتباهی که به رایانه داخلی می‌دهد می‌تواند باعث ایجاد مشکل در مکانیزم کلی ترمز دستی شود.

5. مسائل مربوط به اجزای ترمز

آخرین اما مطمئنا نه کم اهمیت مسئله ای که می تواند دلیل خرابی ترمز دستی شما باشد، مشکل مکانیکی در اجزای آن می باشد. به عبارت دیگر، خرابی ربطی به سنسور، کابل یا اهرم ندارد، بلکه به یکی از اجزای خود در ترمز مربوط می شود.
به عنوان مثال، ترمز درام شما ممکن است تنظیم کننده ترمز دستی شما خراب باشد یا ترمز دیسکی ممکن است با پیستون خود مشکل داشته باشد.
در هر صورت، چنین مسائلی باعث کاهش قدرت ترمز  می شود.

حتما بخوانید:

آیا می توان با ترمز دستی خراب رانندگی کرد؟

جواب این سوال بله است، زیرا ترمز دستی نمی تواند مانعی در رانندگی ایجاد کند اما با این حال، ما رانندگی خودرویی با سیستم ترمز دستی ضعیف را توصیه نمی کنیم.
هر زمان که سیستم ترمز خودروی شما مشکلی داشته باشد، خواه با ترمز اصلی یا ترمز دستی باشد، خودرو برای رانندگی ناامن می شود. نه تنها شما و مسافرانتان را به خطر می اندازد، بلکه سایر راننده ها در جاده را نیز در معرض خطر قرار می دهد.
بهترین و ایمن ترین گزینه شما این است که ماشین را نزد مکانیک مورد نظر خود ببرید، که می تواند کابل ترمز اضطراری یا هر قطعه دیگری را که تحت تأثیر قرار می گیرد تعمیر کند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *