قطعات

دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو

دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو

دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو و نحوه حل کردن آن + اسکنر OB 2

چرا چراغ چک موتور شما روشن است و در مورد آن چه باید کرد؟

ممکن است چندین چراغ در صفحه داشبورد ماشین شما وجود داشته باشد، اما چراغی که همیشه برجسته به نظر می رسد، چراغی است که هرگز نمی خواهید آن را روشن ببینید: چراغ چک موتور

نکته ای که در مورد چراغ چک موتور وجود دارد این است که به دلایل مختلفی می تواند روشن شود. این چراغ حاضر است تا به شما هشدار دهد که چیزی در خودرو شما درست نیست، اما فراتر از روشن شدن، اطلاعات بیشتری از آن به شما نمی دهد.

اگر آن را نادیده بگیرید می توانید وسیله نقلیه خود یا حتی خودتان را در معرض خطر قرار دهید. در عین حال، فقط روشن شدن آن به این معنی نیست که موضوع همیشه یک تهدید فوری است. این می تواند چیزی به اندازه یک درپوش گاز شل باشد، اما هر چه که باشد، بهتر است آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که چیز جدی یا فشاری نیست.

رنگ های مختلف چراغ چک موتور به چه معناست ؟

چراغ چک موتور همیشه به یک رنگ روشن نمی شود. می تواند به صورت قرمز، نارنجی یا زرد ظاهر شود. در برخی از وسایل نقلیه، چراغ قرمز نشان دهنده یک مشکل جدی است که باید در اولین فرصت بررسی شود، یا حتی ممکن است لازم باشد ماشین خود را یدک بکشید. سایر وسایل نقلیه دارای یک چراغ چشمک زن برای نشان دادن همین موضوع هستند.

نورهای نارنجی یا زرد کمتر جدی هستند، اما همچنان باید آن را بررسی کنید تا بفهمید علت آن چیست.

 

دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو

دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو

چرا چراغ چک موتور روشن می شود؟

شل بودن درپوش روی باک بنزین دلیل رایجی برای روشن شدن چراغ است و اولین سرنخ شما این است که درست پس از پر کردن پمپ بنزین روشن می شود. همیشه ابتدا درپوش را بررسی کنید، این ساده ترین کار است و برای فهمیدن نیازی به کمک فنی ندارد. اگر درپوش به نوعی معیوب است، تعویض آن گران نیست و برای هر مکانیکی کار آسانی است.

دلایل دیگر روشن بودن چراغ چک به اجزای خاص زیر کاپوت مربوط می شود.

در اینجا لیستی از برخی از متداول ترین هشدارهای موتور چک آورده شده است:

1. سنسور اکسیژن (یا سنسور O2)

سنسور اکسیژن میزان سوخت خودرو را کنترل و اندازه گیری می کند. اکثر خودروها بین دو تا چهار سنسور اکسیژن دارند و اگر هر یک از آنها معیوب باشد، می تواند چراغ موتور را فعال کند. یک سنسور معیوب مسافت پیموده شده گاز را کاهش می دهد و انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش می دهد، اما اگر کنترل نشود، می تواند به مبدل کاتالیزوری آسیب برساند، که تعمیر آن پرهزینه است. تعویض سنسور اکسیژن با هزینه بسیار پایین تر ، کمتر سرزده و ناراحت کننده است .


خرید سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن فورد فیوژن
سنسور اکسیژن شورلت کاپتیوا
سنسور اکسیژن مزدا 6
سنسور اکسیژن فورد ادج
سنسور اکسیژن فورد تاروس

 

2. خرابی مبدل کاتالیزوری

مبدل کاتالیزوری نقش مهمی در اگزوز خودرو ایفا می کند زیرا مونوکسید کربن موتور را از طریق سیستم اگزوز به دی اکسید کربن تبدیل می کند. این بخش پیچیده نیست، اما تعمیر آن پرهزینه است، بنابراین حفظ آن مهم است. تعویض منظم روغن به کارکرد صحیح آن کمک می کند. ممکن است اجزای دیگری مانند سنسور اکسیژن یا شمع های جرقه زن معیوب بر عملکرد مبدل تأثیر بگذارند.

3. خرابی شمع یا کوئل احتراق

کوئل های جرقه زنی برقی را تولید می کنند که از شمع های برق برای احتراق سیلندرهای موتور استفاده می شود، بنابراین اگر در این فرآیند اشتباهی رخ داد، می تواند برای روشن کردن چراغ موتور کافی باشد. توجه داشته باشید که موتورهای دیزلی کوئل یا شمع ندارند، بنابراین این مشکل خاص برای خودروهایی است که با بنزین کار می کنند. هنگامی که شمع ها فرسوده می شوند، ممکن است متوجه شوید که سرعت خودروی شما کند است. کوئل های احتراق معیوب نیز می توانند مشکلات مشابهی ایجاد کنند، بنابراین اگر فکر می کنید که مشکل شمع است، ممکن است مشکل از کوئل باشد.

4. خرابی سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوای انبوه میزان هوای ورودی به موتور را پیگیری می‌کند و همچنین به رایانه خودرو می‌گوید چه مقدار سوخت باید وارد شود. اگر شروع به خرابی کند، می‌تواند منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای یا حتی توقف شود. یکی از دلایل اصلی فیلتر هوا است. اگر به درستی نصب نشود یا هرگز تعویض نشود، انسداد فیلتر جریان هوا را مختل می کند و باعث از کار افتادن سنسور می شود و این باعث روشن شدن چراغ چک خودروی شما می شود .

5. ترموستات را تعویض کنید

ترموستات مانند هر نسخه معمولی از ترموستات خانگی کار می کند، با این تفاوت که جریان مایع خنک کننده به موتور را تنظیم می کند. اگر مایع خنک کننده با خاک یا مواد دیگری آلوده شده باشد، ممکن است خورنده شود و منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود. اگرچه دقیقاً مشابه نیست،اما نشت مایع خنک‌کننده نیز می‌تواند باعث روشن شدن چراغ چک پس از شروع به گرم شدن بیش از حد موتور شود.

 

6. شیر چرخش گاز اگزوز (EGR) را تعویض کنید و تمام پورت های EGR را تمیز کنید

چرخش گاز اگزوز یا شیر EGR با هدایت مجدد گاز خروجی به داخل محفظه های احتراق برای خنک کردن آن، سطح کمتری از اکسید نیتروژن را که از موتور خودرو خارج می شود، حفظ می کند. اکثر خودروهای مدرن دارای یک دریچه کنترل‌شده الکتریکی هستند که از طریق رایانه داخلی باز و بسته می‌شود. اگر جریان به نحوی قطع شود، ممکن است چراغ چک موتور روشن شود. اگر کربن جمع شود، ممکن است شروع به چسبیدن کند و در نتیجه سیستم را مسدود کند. ممکن است با بررسی بصری آن در زیر کاپوت متوجه آن شوید.

 

دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو

دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو

دلیل روشن شدن چراغ چک را خودتان با اسکنر OBD 2 تشخیص دهید

این روش برای ماشین هایی است که از اسکنر2 OBD پشتیبانی می کنند :

بردن خودروی خود به مکانیک برای یک مشکل جزئی می تواند برای شما هزینه و زمان داشته باشد. شما می توانید با ابزارهای مناسب، کارهای خودتان را انجام دهید. هر وسیله نقلیه ای که از سال 1996 تولید شده است، دارای یک پورت برای سیستم عیب یابی داخلی است که به اختصار OBD 2 نامیده می شود. این پورت معمولاً در زیر فرمان قرار دارد، اگرچه برخی از مدل های قدیمی ممکن است آن را در سمت سرنشین داشته باشند. اسکنر ODB 2 دستی یک سیستم عیب یابی داخلی است که برای تشخیص مشکلات موتور بررسی می شود.

اسکنر OBD 2 چگونه کار می کند؟

هنگامی که اسکنر به برق وصل است، پورت می تواند از طریق کدهای تشخیصی یا مشکل به شما توضیح دهد که چرا چراغ چک موتور روشن است. نمایندگی‌ها و مکانیک‌ها رایانه‌هایی دارند که این کار را انجام می‌دهند، اما اسکنرهای OBD 2 به راحتی از طریق خرده‌فروشان در دسترس هستند و با برنامه‌های سازگار روی تلفن هوشمند شما کار می‌کنند.

چگونه از اسکنر OBD 2 استفاده کنم ؟

دستورالعمل ها را دنبال کنید تا اسکنر خود را با گوشی هوشمند خود از طریق بلوتوث جفت کنید. مطمئن شوید که سوییچ خاموش است و به دنبال درگاه ODB 2 باشید. این یک پورت استاندارد است که در هر خودرویی یکسان به نظر می رسد. اسکنر را به برق وصل کنید و سوییچ را باز کنید .

منتظر بمانید تا توالی نور اولیه خود را به پایان برساند و مراحل روی برنامه اسکنر را برای خواندن کدها دنبال کنید. اگر اسکنر شما یک برنامه اختصاصی ندارد، برنامه های شخص ثالثی در اپ استور و گوگل پلی موجود هستند که با اکثر اسکنرها کار می کنند. برخی از برنامه‌ها نه تنها در خواندن کدها، بلکه در برجسته کردن مشکلات احتمالی که می‌تواند باعث ایجاد مشکل شود نیز عالی هستند.

درک معنی کدهای موتور در اسکنر

اگر از برنامه‌ای استفاده نمی‌کنید که کدها را به زبان انگلیسی ساده توضیح دهد، خواندن کدها مستلزم درک اعداد و حروف است. بیایید P0171-P0175 (کد سنسور اکسیژن) را مثال بزنیم و آن را تجزیه کنیم:

  • P مخفف Powertrain (B برای بدنه، C برای شاسی، U برای شبکه) است.
  • 0 برای همه چیز عمومی است (مگر اینکه 1 برای کد خاص سازنده باشد)
  • 1 نشان دهنده یک مشکل در اندازه گیری سوخت و هوا است
  • 71 کد خطا است

رقم سوم مهم است زیرا مشخص می کند که کدام قسمت از خودرو مشکل دارد. این چیزی است که اعداد نشان می دهند:

  • 1 = اندازه گیری سوخت و هوا و کنترل انتشار
  • 2 = اندازه گیری سوخت
  • 3 = سیستم جرقه زنی و احتراق ناقص
  • 4 = مانیتورینگ اگزوز
  • 5 = کنترل سرعت خودرو و سیستم کنترل دور آرام
  • 6 = مدار ورودی/خروجی کامپیوتر
  • 7 = انتقال
  • 8 = انتقال

اگر چراغ چک موتور همچنان روشن شود چه؟

اگر چراغ چک موتور به طور معمول حتی پس از اینکه سعی کردید آن را تعمیر کنید دوباره بالا می‌آید، ممکن است خودروی شما سعی داشته باشد به شما بگوید که مشکل جدی تر از این ها است و نیاز به یک بررسی عمیق تر توسط مکانیک دارد . حتی ممکن است اجزای اصلی موتور نیاز به تعویض داشته باشند که در این صورت هزینه شما بالا می رود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *