قطعات

دلایل روغن سوزی ماشین

دلایل روغن سوزی ماشین

دلایل روغن سوزی ماشین

دلایل روغن سوزی ماشین و راه حل های آن

آیا ماشین شما روغن می سوزاند؟

اگر چنین است، این می تواند در درازمدت بسیار پرهزینه باشد، بنابراین در اینجا چند دلیل متداول برای سوختن یا از دست دادن روغن موتور خودروی شما آورده شده است. در این محتوا با ما همراه باشید تا دلایل روغن سوزی را با هم بررسی کنیم…

تعویض منظم روغن برای سالم نگه داشتن موتور خودرو ضروری است. با این حال، وقتی خودرو در بین این تغییرات از روغن استفاده می کند چه اتفاقی می افتد؟ چرا خودرو بیش از حد روغن می سوزاند و برای اصلاح آن چه باید کرد؟ در این راهنما، دلایل اصلی سوختن روغن بیش از حد خودروها را پوشش می دهیم و چند راه برای رفع آن به شما نشان می دهیم. ما همچنین به بحث در مورد محصولات توقف نشت می پردازیم و به سوالات احتمالی شما پاسخ می دهیم .

دلایل روغن سوزی ماشین چیست؟و چرا موتور خودرو روغن سوزی می کند؟

1. گرفتگی تهویه میل لنگ

شیر پی سی وی میل لنگ ، میل لنگ و روغن موتور را نگه می دارد. پیستون ها وظیفه تولید گازهای احتراق را بر عهده دارند که باعث افزایش فشار در طول کارکرد عادی می شود. این گازهای احتراق با کمک دریچه PCV به داخل محفظه احتراق گردش می کنند. موتور این گازهای خروجی را با مخلوط هوا و سوخت می سوزاند. با این حال، هنگامی که تهویه در میل لنگ به دلیل گرفتگی درپوش سوپاپ به خوبی انجام نمی شود، گازها نمی توانند خارج شوند. این مشکل منجر به برگشت روغن می شود، جایی که روغن به جای بنزین وارد محفظه احتراق می شود و می سوزد. نتیجه موتوری است روغن سوزی زیادی می کند.

2. مشکل دریچه PCV

سیستم تهویه مثبت میل لنگ (PCV) به آن گازهای خروجی کمک می کند تا قبل از خروج از خودرو برای دور دوم سوختن به محفظه احتراق برگردند. با این حال، این بخش نیز ممکن است مسدود شود یا ممکن است خراب شود. وقتی این اتفاق می افتد، برگشت روغن اتفاق می افتد. همانطور که روغن به داخل محفظه احتراق مکیده می شود، می سوزد. در نتیجه، ممکن است متوجه دود آبی رنگی شوید که از لوله اگزوز خودرو خارج می شود .

3. نشتی مهر و موم یا واشر

اگر موتور خودروی شما روغن سوزی کند، این یکی از حیاتی ترین احتمالات است. از آنجایی که درزگیرها یا واشرهای داخلی از کار می افتند، نشت روغن ممکن است رخ دهد که به سختی قابل تشخیص است. علاوه بر این، روغن ممکن است شروع به نشت داخلی کند که باعث ایجاد دود آبی و خروج از اگزوز می شود.

از طرف دیگر، اگر واشر سر سیلندر مقصر باشد، ممکن است از روغن عبور کرده باشید و متوجه نشت نشوید. با این حال، اگر نگاهی به مخزن مایع خنک‌کننده بیندازید، ممکن است در آنجا مخلوط روغن را پیدا کنید. این مشکل می تواند منجر به داغ شدن بیش از حد موتور شود و معمولاً تعمیر آن پرهزینه است.

4. کیفیت روغن ضعیف یا نامناسب

یکی از ساده ترین مشکلات برای رفع این مشکل استفاده نکردن از نوع روغن نامناسب یا بی کیفیت است. اگر روغن موتوری که استفاده می کنید مقاومت حرارتی بدی داشته باشد، ممکن است پشتیبانی مورد نیاز موتور شما را تامین نکند. روغن های معمولی به دلیل داشتن ساختار مولکولی ناپایدار که به راحتی در صورت وجود گرما می سوزد، بدنام هستند. این مشکل نه تنها منجر به کاهش سطح روغن می شود، بلکه باعث تسریع تجمع کربن در موتور نیز می شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که روغن اشتباهی را در مخزن ریخته باشید. اگر از ویسکوزیته مناسب استفاده نمی کنید، ممکن است روغن خیلی نازک باشد. اگر خیلی نازک باشد، روغن می‌تواند راحت‌تر از روغن ضخیم‌تر از درزگیر یا حلقه‌های فرسوده سوپاپ بلغزد. به همین دلیل است که استفاده از نوع روغن دقیقی که سازنده خودرو توصیه می کند ضروری است. این اطلاعات را می توان در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کرد.

5. رینگ یا پیستون خراب

تعمیر پرهزینه دیگر زمانی انجام می شود که رینگ پیستون یا پیستون خراب باشد. رینگ های پیستون وظیفه ایجاد آب بندی در برابر دیواره های سیلندر را بر عهده دارند. با این مهر و موم، موتور تراکم مورد نیاز خود را دارد و گازهای احتراق نمی توانند از آن خارج شوند. هنگامی که رینگ های پیستون فرسوده می شوند یا دیواره سیلندر شروع به خراب شدن می کند، روغن می تواند وارد محفظه احتراق شود. روغن می سوزد و روغن سریع کم می شود . این موضوع همچنین منجر به افزایش دود اگزوز، شتاب ضعیف و نگرانی های جدی در رانندگی می شود.

6. فشار روغن بالا

موتور باید سطح فشار خاصی از روغن را حفظ کند تا اطمینان حاصل شود که موتور از حفاظت مورد نیاز خود برخوردار می شود. اگر در جایی گرفتگی وجود داشته باشد، می تواند منجر به افزایش فشار روغن شود که می تواند به مصرف سریعتر تبدیل شود. به عنوان مثال، ماشین شما ممکن است فیلتر روغن گرفتگی داشته باشد. تعویض این فیلتر به جریان عادی روغن کمک می کند. همچنین به حفظ دمای موتور بهتر کمک می کند…

7. مشکل آب بندی سوپاپ

میل سوپاپ مسیر روغن را به راهنماهای سوپاپ کنترل می کند و مصرف روغن را تنظیم می کند. با این حال، زمانی که یکی از این مهر و موم خراب می شود کاهش قابل توجهی در سطح روغن مشاهده خواهید کرد. هنگامی که روغن وارد محفظه احتراق می شود، ممکن است متوجه دود آبی شوید. حتی بدتر از آن، بدون مقدار مناسب روغن، ممکن است آسیب به موتور رخ دهد.

8. موتور قدیمی و فرسوده

اگر در حال رانندگی با وسیله نقلیه قدیمی هستید که کیلومترها حرکت کرده است، این احتمال وجود دارد که قطعات داخلی موتور به سادگی فرسوده شده باشند. موتورها برای همیشه ساخته نشده اند. حتی با سخت‌ترین تلاش‌های شما برای درست کارکردن موتور، در نهایت با شکست مواجه می‌شود. با بدتر شدن، متوجه مصرف روغن بیشتری خواهید شد.

 


روغن موتور بنز اصلی

روغن موتور 5W30

 

دلایل روغن سوزی ماشین

دلایل روغن سوزی ماشین

چگونه مصرف بیش از حد روغن را رفع کنیم

اگر خودروی شما بیش از آنچه باید روغن می سوزاند، چند روش مختلف برای تعمیر آن وجود دارد. این مراحل را دنبال کنید.

1. وضعیت و نوع روغن را بررسی کنید

اولین و ساده ترین مرحله بررسی کیفیت روغن است. به نوع روغنی که استفاده می کنید توجه کنید و آن را با آنچه سازنده توصیه می کند مطابقت دهید. اگر از ویسکوزیته یا نوع مناسب استفاده نمی کنید، زمان تعویض روغن و فیلتر فرا رسیده است. همچنین ممکن است انتخاب کنید که به برندی بهتر از آنچه در حال حاضر استفاده می کنید ارتقا دهید. اگر روغن را چک کردید و کثیف و آلوده به نظر می‌رسید، آن را عوض کنید.

2. عیب یابی علت

مرحله بعدی کمی سخت تر است، به خصوص که شما با اجزای داخلی موتور سروکار دارید. وقت آن رسیده است که بفهمیم کدام یک از اجزاء خراب است، تا بتوان آن را تعمیر کرد. حل برخی از مسائل، مانند تعویض دریچه PCV، دشوار نیست. مسائل دیگر به آسانی قابل تشخیص نیستند، مانند اینکه آیا موتور آب بندی سوپاپ بدی دارد. برای رسیدن به عمق مشکل، ممکن است لازم باشد به همه علائمی که وسیله نقلیه تجربه می کند نگاه کنید. کنار هم قرار دادن این اطلاعات مانند کار با یک پازل است.

3. به مکانیک حرفه ای مراجعه کنید

بسیاری از این مشکلات برای مکانیک تازه کار نیست. اگر فقط به تعویض روغن و انجام سایر کارهای اساسی عادت دارید، بهتر است خودرو را نزد مکانیک ببرید. در مورد مکانیک های قابل اعتماد در منطقه خود تحقیق کنید یا با عزیزان خود صحبت کنید تا ببینید به چه کسانی اعتماد دارند. بهتر است هزینه عیب یابی کمی بپردازید تا متوجه شوید که چه اتفاقی می افتد تا اینکه اجازه دهید موتور به دلیل سهل انگاری از کار بیفتد.

 

آیا می توانم برای جلوگیری از سوختن روغن خودرو از افزودنی Stop-Leak استفاده کنم؟

اگر سعی کرده اید روغن را تعویض کرده و بدون هیچ راه حلی عیب یابی کنید، ممکن است به فکر ریختن یک افزودنی با روغن باشید. این یک راه حل رایج است و اغلب ارزش امتحان کردن را دارد، اما چند هشدار مهم وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اولاً، در حالی که بسیاری از مارک های معتبر وجود دارند که به روانکاری مهر و موم ها و بهبود کیفیت روغن کمک می کنند، برخی از آنها نیز ارزش پول شما را ندارند. ابتدا مطمئن شوید که تحقیقات کافی را انجام داده اید.

ثانیاً، اگر یک خرابی مکانیکی بزرگ رخ دهد، امتحان کردن یک افزودنی معنی ندارد. تداوم غفلت از موتور منجر به هزینه‌های گران‌تر می‌شود. در عوض، مشکل را برطرف کنید و نگران استفاده از افزودنی نباشید. از سوی دیگر، اگر در این مورد ماشین شما به مشکل خورد، یک بطری از این افزودنی‌ها ممکن است قبل از اینکه ماشینتان به تعمیرگاه برسد، کمی زمان بیشتری را در اختیار شما قرار دهد.

آیا رانندگی با ماشینی که روغن سوزی دارد بد است؟

بله، زیرا مشکلی وجود دارد که باید تعمیر شود. علاوه بر این، اگر موتور را همیشه خاموش نگه ندارید و سطح روغن خیلی پایین بیاید، ممکن است به آسیب داخلی منجر شود. در پایان، ممکن است زمانی که باید علت را برطرف می‌کردید، به بازسازی یا تعویض موتور بپردازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *