قطعات

دلایل فشار بالا روغن در خودرو

دلایل فشار بالا روغن در خودرو

دلایل فشار بالا روغن در خودرو + راه حل و علائم

بدیهی است که فشار کم روغن در صورتی که کنترل نشود باعث آسیب جدی به موتور خودرو شما می شود، اما فشار روغن بالا چه باعث چه مشکلاتی می‌شود و علت آن چیست؟

این یک نقص فنی است و مهم است که بدانید در این شرایط چه اقدامی باید بکنید. در این محتوا ، دلایل اصلی فشار روغن بالا و علائم زیاد بودن روغن در موتور را یاد می گیرید و ما به شما نشان می دهیم که فشار ایده آل و مناسب برای روغن در خودرو چیست. ما همچنین نکاتی را برای رفع این مشکل به شما پیشنهاد می‌دهیم و به سوالات متداول شما پاسخ خواهیم داد . دانستن همه دلایل زیاد بودن فشار روغن به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که چه چیزی ممکن است در خودرو شما دچار مشکل شده باشد.

 

دلایل فشار بالای روغن خودرو

1. موتور خودرو شما سرد باشد

اگر تازه ماشین خود را روشن کرده اید و فشار روغن بالا است ، مشکل می تواند به دلیل سرد بودن موتور باشد. بالا رفتن فشار روغن در هنگام روشن کردن ماشین کاملا طبیعی است. برای دیدن فشار روغن واقعی ، بهتر است بعد از گرم شدن موتور فشار روغن را بررسی کنید. دمای معمولی موتور بین 85 تا 110 درجه سانتی گراد است. اگر پس از گرم شدن موتور، فشار روغن همچنان بالا بود ، باید به بررسی بقیه احتمالات که آن ها را در زیر بررسی می‌کنیم ، بپردازید .

2. روغن با درجه اشتباه

نوع روغن موتور ، درجه روغن موتور و سطوح ویسکوزیته ویژگی های مهمی هستند. روغن های رقیق و نازک در آب و هوای سردتر بهتر هستند و به آنها اجازه می دهد راحت تر در موتور گردش کنند. با این حال، در هوای گرم تر، روغن باید غلیظ تر باشد تا فشار بیشتری ایجاد شود و به راحتی جریان یابد. علاوه بر ویسکوزیته، باید به درجه روغنی که استفاده می کنید نیز توجه کنید. بسته به نیاز موتورتان می‌توانید معمولی، مصنوعی یا ترکیبی را انتخاب کنید. اگر از درجه مناسب استفاده نمی کنید، فشار می تواند افزایش یابد. استفاده از نوع نامناسب روغن نیز می تواند مشکلات دیگری را ایجاد کند. ممکن است متوجه برخی مشکلات عملکرد و کاهش مصرف سوخت شوید.

3. سنسور فشار روغن معیوب

این امکان وجود دارد که فشار روغن در موتور در واقع بالا نباشد، اما عقربه اشتباه به ما نشان دهد. در این صورت ممکن است سنسور فشار روغن معیوب باشد. سنسور فشار روغن وظیفه نظارت بر اطلاعات و انتقال آن به گیج را بر عهده دارد. این سنسور با یک ماژول کنترل الکترونیکی ارتباط برقرار می کند. وقتی این سنسور از کار بیفتد، چراغ روغن ممکن است روشن شود.یا ممکن است چراغ چشمک بزند و به شما بگوید مشکلی وجود دارد.

4. گیج فشار روغن معیوب

سنسور اطلاعات را به گیج داشبورد می دهد، جایی که می توانید داده ها را بخوانید. اگر گیج از کار بیفتد، ممکن است اطلاعات نادرستی دریافت کنید و به نظر برسد فشار روغن بالا است، حتی اگر اینطور نباشد. در حالی که این وضعیت به ندرت پیش می‌آید، اما ممکن است رخ دهد .

5. گذرگاه روغن مسدود شده است

روغن از داخل موتور عبور می کند و مقدار زیادی زباله و کثیفی را با خود جمع می کند. اگر روغن موتور به طور مرتب تعویض نشود، زباله ها می توانند به لجن تبدیل شوند که می توانند مسیرهای روغن را مسدود کنند. در کنار فشار بالای روغن، ممکن است متوجه برخی مشکلات عملکرد موتور نیز شوید. موتور ممکن است شروع به پاشیدن روغن کند زیرا روغن نمی تواند آزادانه در سیستم گردش کند.

 

6. شیر تخلیه معیوب

شیر تخلیه روغن داخل سوپاپ های کمکی یکی از ویژگی های ایمنی ضروری موتور هستند. این شیر تضمین می کند که وقتی فشار روغن بیش از حد شدید می شود، روغن جایی برای رفتن دارد. دریچه های کمکی به این منظور است که پس از رسیدن فشار به محدوده خاصی، به طور خودکار باز می شوند. اگر شیر تخلیه شکسته شود، فشار همچنان افزایش می‌یابد . هنگامی که سوپاپ شکسته یا گیر کرده است، ممکن است به دلیل فشار، مقداری نشت روغن نیز مشاهده کنید.

 

 


حتما بخوانید:

دلایل روغن سوزی ماشین

دلایل نشت روغن از اگزوز

واترپمپ چیست؟


 

 

نحوه رفع فشار بالای روغن

در بسیاری از موارد، درمان فشار بالای روغن آسان‌تر از حد انتظار است. این مراحل را طی کنید تا ببینید آیا می توانید خودتان مشکل را حل کنید.

1.اجازه دهید موتور کاملا گرم شود. اگر به تازگی موتور را روشن کرده اید، بهتر است چند دقیقه به آن فرصت دهید تا ببینید که آیا پس از گرم شدن، تنظیم می شود یا خیر.

2.روغن موتوری که استفاده می کنید را بررسی کنید. اگر نوع یا ویسکوزیته خودروی خود را اشتباه انتخاب کرده اید، باید روغن و فیلتر را تعویض کنید. توصیه های سازنده را برای نوع روغن در دفترچه راهنمای خودرو بررسی کنید.

3.روغن و فیلتر را عوض کنید. اگر تقریباً زمان نگهداری منظم برنامه ریزی شده فرا رسیده است، همین الان آن را انجام دهید.

4.مسیرهای عبور روغن را تمیز کنید. اگر فکر می کنید انسداد یا لجن در سیستم جمع شده است، از یک برس و حلال برای تمیز کردن هر گونه زباله استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک افزودنی تمیزکننده سنگین به روغن اضافه کنید، البته تا زمانی که سازنده آن را در دفترچه راهنما خودرو توصیه کند.

اگر این اصلاحات مشکل را حل نکرد، وقت آن است که از یک مکانیک کمک بگیرید. تست سنسورها و گیج‌ها می‌تواند فرآیند پیچیده‌ای باشد که بهتر است با فردی که تخصص مکانیکی دارد انجام شود. اگر می‌خواهید خودتان این اصلاحات را انجام دهید، به اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای خدمات خودرو مراجعه کنید. با این حال، به عنوان مکانیک های حرفه ای، اهمیت حل سریع این مشکل را قبل از وقوع آسیب جدی می دانیم. این زمانی است که شاید بهتر باشد تسلیم شوید و اجازه دهید مکانیک نگاهی به خودروتان بیندازد.

آیا می توان با فشار روغن بالا رانندگی کرد ؟

خیر، اگر فشار روغن زیاد است، هرگز نباید سعی کنید وسیله نقلیه خود را برانید. این مشکل نه تنها می تواند منجر به آسیب جدی موتور شود، بلکه ادامه فشار بالا باعث ایجاد مشکلاتی می شود. در عوض، باید فوراً یک مکانیک حرفه ای به خودرو نگاه کنید تا از تعمیرات پرهزینه جلوگیری کنید.

آیا پر کردن بیش از حد روغن باعث افزایش فشار روغن می شود؟

اگر روغن را بیش از حد پر کنید، این احتمال وجود دارد که منجر به فشار بالا شود. این روغن اضافی شروع به افزایش فشار بیشتر در داخل موتور می کند. روغن شروع به جستجوی راهی برای خروج از موتور می کند، بنابراین شروع به فشار دادن به مهر و موم ها و واشرها می کند، به این معنی که اگر روغن اضافی را خارج نکنید، نشتی رخ می دهد.

آیا تعویض روغن فشار بالای روغن را برطرف می کند؟

اگر نوع روغن اشتباهی را در خودرو ریخته اید، تعویض فیلتر و تعویض روغن ممکن است کمک کننده باشد. آلاینده های موجود در روغن قدیمی می تواند منجر به فشار بالاتری شود زیرا خواص روان کننده کاهش می یابد. اگر بعد از تعویض روغن و فیلتر درست نشد، باید یک نگاه مکانیکی به آن داشته باشید.

آیا اضافه کردن روغن فشار روغن را کاهش می دهد؟

اگر روغن کافی در سیستم وجود نداشته باشد، به احتمال زیاد فشار نیز پایین خواهد بود. بنابراین، افزودن روغن بیشتر به این وضعیت کمکی نمی کند. با این حال، ممکن است روغن و فیلتر نیاز به تعویض داشته باشند، به خصوص اگر قدیمی باشد و به طور منظم تعویض نشده باشد.

نتیجه اگر گیج‌های داشبورد خود را با دقت تماشا کنید، خواهید فهمید که چه زمانی فشار روغن از حد معمول فراتر می‌رود. اگر سریع اقدام کنید، می‌توانید از بروز مشکلات بزرگ‌تر و پرهزینه‌تر جلوگیری کنید. روغن را بررسی کنید تا از نوع و ویسکوزیته مناسب آن مطمئن شوید. همچنین ممکن است تصمیم به تعویض روغن و فیلتر بگیرید که در صورت آلوده بودن روغن می تواند مفید باشد. در غیر این صورت، باید برای پشتیبانی بیشتر به مکانیک مراجعه کنید.


علائم فشار بالای روغن موتور

بالا بودن فشار روغن نیز مثل کم شدن فشار برای خودرو بسیار خطرناک است و می‌تواند هزینه های هنگفتی روی دست ما بگذارد . اینکه از کجا بفهمیم که فشار روغن زیاد است بسیار نکته حائز اهمیتی است . در ادامه چند نشانه ای که می‌توان فهمید فشار روغن بالاست را برای شما آورده ایم.

گیج فشارسنج روغن

بدیهی است که همه ی وسایل نقلیه دارای فشارسنج روغن به صورت دیجیتالی یا عقربه ای نیستند . شما می‌توانید برای تشخیص فشار روغن از گیج روغن استفاده کنید . گیج روغن علامتی روی خودش درد و اگر میزان روغن به سمت علامت قرمز گیج برود یعنی فشار زیاد است و یک اعلان خطر برای خودرو شماست.

گرمای بیش از حد موتور و بخار از رادیاتور

یکی از علائم مهمی و خطرناکی که نشان دهند ی فشار بالای روغن است ، گرم شدن بیش از حد موتور و بالا آمدن بخار از رادیاتور است . در این صورت هر چقدر بیشتر به رنندگی ادامه دهید موتور بیشتر داغ می‌شود و این خطرناک است .

نشت روغن

یکی دیگر از نشانه های بالابودن فشار روغن خودرو شما ، نشت روغن است . خودروی شما قرر است با یک فشار خاص روغن کار کند و وقتی فشار بیش از حد می‌شود مهر و موم اجزای موتور را خراب کرده و باعث نشتی می‌شود.

آسیب به موتور

در نهایت یکی از مراحلی که نمی‌خواهید با آن روبرو شوید ، و آن آسیب رسیدن به موتور است . زمانی که فشار روغن بیش از آن چیزی که نیاز است ، باشد موتور آسیب می‌بیند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *