قطعات

دلایل لرزش فرمان هنگام رانندگی

دلایل لرزش فرمان هنگام رانندگی

دلایل لرزش فرمان هنگام رانندگی چیست ؟

لرزش فرمان می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص در سفرهای طولانی جاده ای. در اینجا رایج ترین دلایلی که باعث می شود فرمان شما هنگام رانندگی یا ترمز بلرزد، آورده شده است.

اگر در حال رانندگی هستید و به طور ناگهانی متوجه لرزش فرمان خود می شوید، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. این حرکت نه تنها ناراحت کننده است، بلکه می تواند نشانه ای از مشکلات جدی در خودروی شما باشد. دلایل احتمالی لرزش فرمان بستگی به این دارد که آیا در هنگام سرعت بالا یا پایین رخ می دهد، بنابراین چندین دلیل بالقوه برای این نقص وجود دارد.

در این محتوا ، دلایل احتمالی لرزش فرمان شما در حین رانندگی و همچنین اقدامات لازم برای اطمینان از ایمن ماندن خودرو در جاده را مورد بحث قرار خواهم داد. همچنین در آخر این محتوا به برخی سوالات متداول و احتمالی شما

دلایل لرزش فرمان هنگام رانندگی

1. لاستیک های جلو آسیب دیده

شایع ترین علت لرزش فرمان هنگام رانندگی، بدون شک، خرابی یا نامتعادل بودن لاستیک است. پس از نصب لاستیک روی رینگ، آن را با وزنه ها متعادل می کنند تا از تعادل کامل آن مطمئن شوند. این وزنه‌ها ممکن است پس از مدتی شل شوند و در صورت از دست دادن وزنه‌های لاستیک‌های جلو، باعث لرزش فرمان شوند.

همچنین لرزش ممکن است در اثر آسیب به لاستیک شما ایجاد شود. لاستیک های جلو را برای هر گونه آسیب بررسی کنید، و اگر نتوانستید مشکل لاستیک را پیدا کنید، اجازه دهید لاستیک فروشی آن ها را برای شما بررسی و آن ها را بالانس کند . این شایع ترین علت لرزش فرمان در سرعت پایین و سرعت بالا است. اگر در سرعت کم لرزش داشته باشد ، احتمال آسیب دیدن لاستیک شما بیشتر است.

2. رینگ یا توپی آسیب دیده

یکی دیگر از علل شایع لرزش در هنگام حرکت ، آسیب دیدن رینگ است. این ممکن است در صورتی اتفاق بیفتد که دچار تصادف کوچکی شده اید یا اغلب در جاده های پر از دست انداز رانندگی می کنید که فشار زیادی به سیستم تعلیق و همچنین لاستیک ها می آورد . آسیب جزئی به رینگ قابل تعمیر است، اما اگر آسیب شدید باشد، ممکن است مجبور شوید کل رینگ را تعویض کنید.

3. روتورهای ترمز آسیب دیده

اگر روتورهای ترمز شما زنگ زده و فرسوده شده باشد، احتمال زیادی وجود دارد که روتورهای ترمز دلیل لرزش فرمان شما باشند، به خصوص اگر روتورهای ترمز بیش از حد گرم شده باشند . این را می توان با کمی فشار دادن پدال ترمز در سرعت های بالاتر به راحتی بررسی کرد. اگر مشکل لرزش بدتر شود، احتمال اینکه روتورهای ترمز مشکل شما باشد زیاد است.

4. تراز چرخ ها

تراز چرخ ها شامل تنظیم چرخ ها در جهت و زاویه ای مناسب و موازی یکدیگر است که باعث بیشتر شدن عمر لاسیتک ها و بدون مشکل حرکت کردن وسیله نقلیه می شود.

تراز نادرست چرخ ها در واقع می تواند باعث شود تا لاستیک ها در جهات مختلف هدایت شوند و در نتیجه فرمان لرزش پیدا کند. این امر به ویژه در صورتی که سایر قطعات سیستم تعلیق فرسوده را هم زمان داشته باشید، به احتمال زیاد رخ می دهد.

5.بوش بازوی کنترلی

بوش ها عملکرد و استفاده ای شبیه به مفاصل در بدن انسان دارد . فرسوده شدن آن ها میتواند به اجزای درگیر صدمه وارد کند .

بوش بازوی کنترلی لاستیک ها را در یک موقعیت ثابت نگه می دارند تا مطمئن شوند که در سرعت های بالاتر شروع به لرزیدن نخواهند کرد. اگر این بوش ها فرسوده شده باشند، احتمالاً در سرع بالا و هنگام گرفتن ترمز، لرزش را تجربه خواهید کرد.

6.میله کراوات

میله های کراوات داخلی و خارجی نیز هنگام رانندگی با سرعت های بالاتر، چرخ را در موقعیت خود نگه می دارند. بسیار رایج است که این میله ها فرسوده می شوند و لاستیک ها را در یک موقعیت ثابت نگه نمی دارند. اگر همه چیزهای دیگر را امتحان کرده باشید، این احتمال وجود دارد که باید میله کراوات را بررسی کنید و در صورت خرابی آن ها را تعویض کنید .

7.خرابی بلبرینگ

اگر هنگام رانندگی در سرعت های نسبتا بالا ماشین شما دچار لرزش می شود ، این میتواند نشان دهنده ی مشکل و خرابی بلبرینگ شما باشد . در این صورت حتما از سالم بودن بلبرینگ ها اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که بلبرینگ ها مشکلی ندارند.

8.تنظیم نبودن باد لاستیک ها

تنظیم نبودن باد لاستیک ها میتواند یکی از دلایل لرزش فرمان خودرو در هنگام رانندگی باشد . هر چند وقت یک بار از تنظیم بودن باد لاستیک های خود اطمینان حاصل کنید تا مشکل لرزش فرمان برای شما پیش نیاید .

 

دلایل لرزش فرمان هنگام رانندگی

دلایل لرزش فرمان هنگام رانندگی

 

2 علت لرزش فرمان هنگام ترمزگیری

مشکل دیگری ممکن است رخ دهد و آن زمانی است که فرمان تنها در هنگام ترمز کردن خودرو شما می لرزد. در اینجا دو دلیل رایج برای این موضوع وجود دارد.

1. روتورهای ترمز جلو

شایع ترین علت لرزش فرمان در هنگام ترمز، بدون شک روتورهای ترمز جلو است. این امر به‌ویژه هنگام گرم شدن زیاد روتورها یا زنگ زدن روتور ها به دلیل استفاده نکردن از ماشین ، محتمل است. روتورهای ترمز نامتعادل برای بسیاری از خودروهای جدید اتفاق می‌افتد.

2. بوش بازوی کنترلی

اگر روتورهای ترمز جلو را تعویض کرده اید و مشکل همچنان وجود دارد، به احتمال زیاد مشکلی در قسمت های تعلیق جلو شما وجود دارد، مانند بوش بازوی کنترلی یا میله اتصال فرسوده که باید آن ها را بررسی کنید .

در صورتی که نتوانستید مشکل را پیدا کنید حتما به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید . چون این مشکل علاوه بر خطرناک بودن و امن نبودن ، باعث ایجاد مشکل در دیگر اجزای خودرو شما می شود و این می تواند هزینه ی شما را چند برابر کند . پس اصلا این موضوع را نادیده نگیرید .


حتما بخوانید:

نشت مایعات خودرو و تشخیص نوع مایع
دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو
دلایل روغن سوزی ماشین

چگونه می توان فرمانی که می لرزد را تعمیر کرد؟

برای تعمیر فرمان لرزان، ابتدا باید تعیین کنید که چه چیزی باعث تکان خوردن آن می شود. یک لاستیک آسیب دیده باعث می شود این اتفاق حتی در سرعت های پایین هم بیفتد، اما اگر فرمان فقط در سرعت های بزرگراه – بین 90 تا 120 کیلومتر بر ساعت – می لرزد، ممکن است رینگ خمیده یا چرخی داشته باشید که تعادل ندارد.

از سوی دیگر، روتور ترمز تاب خورده تنها زمانی که در حال ترمزگیری هستید، لرزش های قوی ایجاد می کند. در پایان، اجزای سیستم تعلیق فرسوده، مانند بوش ها یا میله های اتصال، می توانند تعادل کل مجموعه فرمان را برهم بزنند.

آیا رانندگی با فرمان لرزان ایمن است؟

طبیعتا رانندگی با فرمان لرزان بسیار بسیار نا امن تر از فرمانی است که تکان نمی خورد. در بیشتر موارد، این به دلیل نامتعادل بودن چرخ ها یا خم شدن رینگ ها اتفاق می افتد که باعث ایجاد لرزش می شود . تاب برداشتن روتور ترمز یکی دیگر از دلایل احتمالی است و این مشکل می تواند فاصله ترمز را به خصوص در سرعت های بالا افزایش دهد. در نهایت، اجزای سیستم تعلیق فرسوده ممکن است باعث شود سیستم فرمان جدا شده و شل شود و مانورهای ناگهانی را دشوار کند و این احتمال رخ دادن تصادف را بالا تر می برد.

پس به هیچ وجه در برطرف کردن هر چه سریع تر مشکل لرزش فرمان دریغ نکنید چون می تواند یک پشیمانی بزرگ و هزینه ای هنگفت برای شما به وجود بیاورد .

آیا تراز کردن چرخ ، لرزیدن فرمان را برطرف می کند؟

تراز چرخ‌ها می‌تواند از لرزش فرمان جلوگیری کند، اما فقط در صورتی که فقط مشکل تراز نبودن چرخ ها باشد. این به این دلیل است که همه چرخ ها باید در یک جهت باشند، در غیر این صورت ممکن است شروع به لرزیدن و ارتعاش کنند. با این حال، ناهماهنگی چرخ ها معمولاً باعث افزایش سایش آج در لبه های داخلی یا خارجی لاستیک می شود. بنابراین، اگر متوجه این موضوع شدید و فرمان شما می لرزد، شاید زمان آن رسیده است که چرخ ها را تراز کنید.

جمع بندی نهایی

فرمانی که در حین رانندگی تکان می‌خورد ، مشکلی نسبتاً رایج در خودروهای مدرن است. اما در بسیاری از موارد، ردیابی عامل ایجاد این مشکل و حل آن گاهی اوقات می تواند دشوار باشد، بنابراین برخی از رانندگان فقط تصمیم میگیرند که به رانندگی با آن ادامه دهند که این امر علاوه بر خطرناک بودن و ایمن نبودن باعث آسیب رسیدن به دیگر اجزا ی خودرو نیز می شود .

با این حال، لرزش فرمان تقریبا همیشه نشانه ای از یک خطای جدی است و نباید آن را نادیده گرفت. فهرستی از علل احتمالی شامل چرخ های آسیب دیده یا نامتعادل، روتور ترمز آسیب دیده ، اجزای سیستم تعلیق فرسوده و ناهماهنگی چرخ ها را بررسی کردیم . با این حال، هر یک از آنها علائم متفاوتی دارند که می تواند به مشخص کردن مشکل کمک کند.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *