قطعات

دلایل نشت روغن از اگزوز

دلایل نشت روغن از اگزوز

دلایل نشت روغن از اگزوز و روش های رفع آن

در این مقاله میخواهیم در مورد دلایل نشت روغن از اگزوز و حل مشکل توضیح دهیم.

اگر متوجه خروج روغن از اگزوز ماشین خود شده اید، می تواند نشانه ای از مشکل جدی موتور باشد. ما در این محتوا به دلایل نشت روغن از اگزوز خودرو و روش های رفع آن می پردازیم …

 

هنگامی که روغن از اگزوز شما خارج می شود، شما حق دارید که نگران باشید. واضح است که روغن موتور قرار نیست از لوله های اگزوز خارج شود، بنابراین می دانید که مشکلی وجود دارد. تلاش برای کشف مشکل و رفع آن قبل از آسیب بیشتر، کلید حفظ وضعیت و سلامت خودروی شماست.

در این محتوا ، ما به مهمترین دلایلی که ممکن است روغن را در اگزوز مشاهده کنید، می پردازیم. ما همچنین به شما نشان می دهیم که چگونه آن را برطرف کنید.

دلایل خروج روغن از اگزوز

۱. مشکل توربوشارژر

هنگامی که یک توربوشارژر خراب می شود، روغن قطعه می تواند وارد اگزوز شود. بیشتر اوقات، این روغن می سوزد، بنابراین شما باید دود سیاه یا آبی را مشاهده کنید. یک توربوشارژر بد همچنین شتاب ضعیف، افزایش مصرف سوخت و چراغ چک موتور را ایجاد می کند. توربو معیوب همچنین صدای آژیر منحصر به فردی را ایجاد می کند که از موتور می آید.

۲. گرفتگی دریچه PCV

سوپاپ تهویه مثبت میل لنگ (PCV) وظیفه رهاسازی گازهای خروجی اگزوز و هرگونه سوخت نسوخته را از موتور دارد. اگر دریچه PCV مسدود شود، حجم گاز افزایش می یابد و فشار زیادی ایجاد می کند. هنگامی که روغن به دلیل PCV از اگزوز خارج می شود، تمایل به ایجاد دود آبی دارد. همچنین ممکن است متوجه شوید که شمع های خودروتان روغنی شده اند .

۳. مشکل آب بندی سوپاپ

به طور معمول منظور از آب بندی ، جلوگیری از عبور ناخواسته سیالات از یک سمت به سمت دیگر قطعه ی آب بندی شده میگویند .

علائم آب بندی بد دریچه برای نگه داشتن روغن در میل لنگ و خارج از سیلندرها به آب بندی سوپاپ ها نیاز است. اگر آب بندی سوپاپ ها خراب باشد، دود آبی از اگزوز می بینید زیرا روغن داخل آن است. این مشکل همچنین باعث شمع های روکش شده با روغن و مصرف سوخت ضعیف می شود. همچنین شاهد دور آرام و شتاب ضعیف خواهیم بود.

۴. واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر مهر و موم مورد نیاز بین بلوک و سر موتور است. هنگامی که واشر سر سیلندر خراب می شود، مایعات می توانند به خارج از درزگیر نفوذ کرده و در اگزوز مخلوط شوند. در این حالت شاهد این خواهیم بود که روغن جایی که نباید باشد دیده میشود و از اگزوز خارج می شود .

همچنین ممکن است شاهد کاهش سطح روغن با ادامه نشت آن باشید. همراه با این علائم، واشر سر سیلندر مشکل دار منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود. همچنین می تواند باعث کاهش مصرف سوخت و کاهش عملکرد شود.

۵. رینگ پیستون

اگر رینگ پیستون خراب باشد، مهر و موم بین پیستون و محفظه احتراق آسیب دیده است. این حلقه ها برای جلوگیری از ورود روغن به محفظه مورد نیاز هستند. آنها همچنین ملزم به حفظ مقدار مناسب فشار هستند. با رینگ پیستون مشکل دار، روغن ممکن است در حین کار کردن موتور نشت کند، به خصوص زمانی که تحت فشار باشد. به دلیل افزایش فشار، روغن از طریق درگاه اگزوز عبور می کند و نه تنها به آسیب موتور کمک می کند بلکه خطر آتش سوزی نیز ایجاد می کند.

۶. پیستون های آسیب دیده

پیستون موتور برای تامین نیروی خطی برای چرخاندن میل لنگ مورد نیاز اند. همچنین برای فشرده سازی مخلوط هوا و سوخت قبل از احتراق به پیستون ها نیاز است. هنگامی که یک پیستون معیوب باشد، روغن نشت می کند و وارد محفظه احتراق می شود. همانطور که روغن با مخلوط هوا و سوخت می سوزد، به صورت دود آبی از اگزوز خارج می شود. آلایندگی بیشتر خواهد بود و آسیب موتور نیز ممکن است رخ دهد.

۷. بلوک سیلندر یا سر سیلندر ترک خورده

اگر بلوک یا سرسیلندر ترک بخورد ، روغن می تواند از اگزوز خارج شود. ترک مسیری را برای خروج روغن باقی می گذارد. سپس با گازهای خروجی مخلوط می شود و به صورت دود آبی از لوله اگزوز خارج می شود. در صورت عدم کنترل، ترک بلوک یا سر سیلندر می تواند باعث آسیب جدی به موتور شود. در برخی موارد نیاز به تعویض موتور دارد.

 

دلایل نشت روغن از اگزوز

دلایل نشت روغن از اگزوز

چگونه خروج روغن از اگزوز را تعمیر کنیم ؟

اگر متوجه خروج روغن از اگزوز شدید، مهم است که سریع اقدام کنید. اگر این مشکل را حل نکنید ، مشکلات جدی ممکن است رخ دهد. به همین دلیل، ما چند مرحله را برای شما شرح داده ایم. حتی اگر فقط حداقل تجربه مکانیکی و ابزارهای کمی دارید، میتوانید برخی از این وظایف را انجام دهید.

۱. درپوش روغن را بردارید

با احتیاط درپوش روغن را با موتور روشن بردارید. بسیار احتیاط کنید زیرا روغن داغ می تواند پاشیده شود. آنچه شما به دنبال آن هستید میزان فشاری است که از روی میل لنگ وارد می شود. در موتورهای در حال کار معمولی، به دلیل فشار، باید مقدار کمی هوا از درپوش پرکننده خارج شود.

اگر هوای خارج شده بیش از حد باشد یا بوی سوخت بدهد، ممکن است مشکلات دیگری مانند گرفتگی دریچه PCV وجود داشته باشد. همچنین می تواند نشان دهنده فرسودگی رینگ های پیستون باشد. این حالت به عنوان دمیدن موتور شناخته می شود.

۲. شیر PCV را تمیز کنید

دریچه PCV اغلب روی منیفولد ورودی قرار دارد. می توانید در حالی که شلنگ را متصل نگه دارید، آن را از درپوش سوپاپ جدا کنید. انگشت خود را روی انتهای باز قرار دهید تا ببینید آیا مکش می کند یا خیر. اگر چنین است، شیر همانطور که در نظر گرفته شده است کار می کند. اگر مکش ندارد ، باید آن را تمیز کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید.

۱. شیر PCV را بردارید

۲.از پاک کننده ترمز یا پاک کننده کاربراتور برای از بین بردن هر گونه آلودگی یا زباله استفاده کنید

۳.آن را با هوای فشرده باد کنید تا مایع خارج شود

شیر PCV را دوباره نصب کنید و ببینید کار می کند یا خیر

اگر این مشکل را حل نکرد، ممکن است نیاز به تعویض دریچه PCV داشته باشید که این نیز کار آسانی است.

۳. یک تست نشت انجام دهید

تست نشتی موتور کمی زمان بیشتری می برد و به تجهیزات حرفه ای نیاز خواهید داشت. با این حال، نتایج به شما در تشخیص مشکل کمک می کند. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید دنبال کنید.

۱.شمع ها را بردارید و سیلندر مورد آزمایش را در نقطه مرگ بالا قرار دهید.

۲.آداپتور شمع را به گیج وصل کرده و در سوراخ قرار دهید.

۳.با چرخاندن رگولاتور در خلاف جهت عقربه های ساعت، هوای فشرده را وصل کنید

۴. هنگامی که می خواهید سیلندر را تحت فشار قرار دهید رگولاتور را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

۵.درصد نشتی را با هر سیلندر ثبت کنید.

اگر بر اساس مشخصاتی که سازنده خودرو منتشر کرده ، نشتی وجود دارد، میله روغن، درپوش پرکننده روغن و درپوش رادیاتور را خارج کنید. در حالی که بدنه دریچه گاز باز است و پاک کننده هوا خارج شده است، به خروج هوا گوش دهید. هر جا که هوا در حال خروج است منشا مشکل شماست.

۴. توربوشارژر را بررسی کنید

شما می توانید توربوشارژر را به روش های مختلف بررسی کنید. با این حال، ساده ترین راه این است که پروانه توربوشارژر را به صورت بصری برای علائم نشت روغن بررسی کنید. شما می توانید این کار را هم برای اگزوز و هم برای پروانه ورودی انجام دهید. همچنین می توانید شلنگ را از اینترکولر خارج کنید و ببینید که آیا داخل آن از روغن پر شده است یا خیر.

همچنین اگر بازی کردن و تکان خوردن پروانه را احساس کنید باید به دنبال آسیب خارجی روی پروانه ورودی یا خروجی باشید که می‌تواند نشان دهنده خرابی یاتاقان توربوشارژر باشد و باعث نشت روغن آن شود.

۵. با یک متخصص تماس بگیرید

اگر در تشخیص مشکل داشتید یا ابزار مناسب ندارید، برای کمک به یک مکانیک مراجعه کنید .شخصا ترجیح می‌دهم ماشینم را به مکانیکی ببرم تا اینکه اجازه دهم آسیب بیشتری به موتور وارد شود.

 

آیا ادامه رانندگی در زمانی که روغن از اگزوز خارج می شود ایمن است؟

نه، شما باید فوراً خودرو را چک کنید. روغن خروجی از اگزوز می تواند نشان دهنده یک مشکل بزرگ باشد که تنها در اثر بی توجهی بدتر می شود. از طرف دیگر، یک مشکل ساده را می توان قبل از اینکه بزرگ شود، تعمیر کرد. اگر تمایل به تعویض موتور ندارید، بهتر است فورا اقدام کنید.

3 نظر در “دلایل نشت روغن از اگزوز

  1. امین اریا گفت:

    واای من بعد از اینکه رفتم تعویض روغن قشم اونجا گفتم یک موتور شوی هم بزن ک تمیز بشه ،روغن قبلی رو خارج کرد سه تا قوطی روغن هیدرولیک و یک قوطی موتور شوی ریخت داخل مخزن روغن،نیم ساعت ماشین درجا کار کرد بعد عوضش کرد روغن موتور نو ریخت داخلش….
    بعد از یک روز حالا ماشینم دود میکنه و الان متوجه شدم روغن داره از اگزوزش میریزه….
    ماشین النترا ۲۰۱۴ هستش

    1. rezaei128 گفت:

      سلام وقت بخیر، مشکل جدی نیست و بعد از چندروز به احتمال زیاد حل میشه، اگر حل نشد حتما به مکانیک مراجعه کنید

  2. امین اریا گفت:

    میشه لطفا راهنمایی کنید چکار کنم خیلی نگرانم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *