قطعات

کار نکردن فن رادیاتور

کار نکردن فن رادیاتور

کار نکردن فن رادیاتور و 7 علت رایج و نحوه رفع آن

فن رادیاتور به خنک شدن موتور در سرعت کم کمک می کند. در اینجا متداول ترین دلایلی که باعث می شود فن رادیاتور شما کار نکند و نحوه تشخیص آن را بیان می کنیم.

فن رادیاتور بخش بسیار مهمی از ماشین شما است و احتمالاً پس از رانندگی در یک روز گرم تابستان بارها صدایش را شنیده اید که می چرخد و سخت کار می کند. اما اگر مشکلی در فن رادیاتور پیش بیاید، اگر مراقب نباشید، می تواند آسیب گران قیمتی به موتور شما وارد کند. به همین دلیل بسیار مهم است که فن رادیاتور خود را در صورت کار نکردن در اسرع وقت تعمیر کنید.

در این محتوا هفت دلیل احتمالی خرابی فن رادیاتور و همچنین نحوه رفع آن را توضیح خواهیم داد. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا خودروی خود را با خیال راحت و سریع به جاده بازگردانید.

دلایل کار نکردن فن رادیاتور

چه چیزی می تواند باعث از کار افتادن فن رادیاتور شود؟

1. فیوز سوخته

فیوز تقریباً همه چیزهای الکتریکی را در ماشین کنترل می‌کند. اگر جریان برق به سمت یک قطعه از تجهیزات الکترونیکی حرکت کند، فیوز منبع تغذیه آن قطعه خاص از تجهیزات را قطع می کند و آن را از تخریب نجات می دهد. این همان چیزی است که ما به آن فیوز سوخته می گوییم. فیوز سوخته چیز مهمی نیست و تعویض آن هزینه زیادی ندارد. اگر فن رادیاتور ماشین شما کار نمی کند، دفترچه راهنمای ماشین خود را بررسی کنید و فیوز کنترل فن رادیاتور یا فن را پیدا کنید.

خود فن اغلب از یک فیوز بزرگ حدود 50 آمپر استفاده می کند، در حالی که ممکن است یک فیوز کوچک جداگانه برای ماژول کنترل فن نیز وجود داشته باشد. به یاد داشته باشید که اگر فیوز فن منفجر شده باشد، ممکن است کابل ها یا فن رادیاتور مشکل داشته باشد. برای تشخیص بیشتر در مقاله بخوانید.

2. سنسور دمای خنک کننده معیوب

دو نوع سیستم در مدل های مختلف خودرو وجود دارد. یا کنترل فن شما در واحد کنترل موتور ادغام شده است یا یک ماژول کنترل فن جداگانه دارید. در هر دو مورد، کنترلرها از سنسور دما برای اطلاع از زمان روشن کردن فن رادیاتور استفاده می کنند. اگر این سنسور دمای مایع خنک‌کننده خراب باشد و دمای موتور را درست نشان ندهد،واحد کنترل فن نمی‌داند چه زمانی باید فن رادیاتور را روشن کند. برخی از خودروها از سنسورهای جداگانه دمای مایع خنک کننده موتور برای فن رادیاتور و واحد کنترل موتور استفاده می کنند.

3. مایع خنک کننده ناکافی

اگر سطح مایع خنک کننده شما پایین باشد، این احتمال وجود دارد که هوا را به داخل سیستم خنک کننده فشار دهد و سنسور دمای مایع خنک کننده دمای مایع خنک کننده را به درستی نخواند. اگر سطح مایع خنک کننده پایین است، باید مخزن مایع خنک کننده را پر کنید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است باعث داغ شدن بیش از حد موتور شوید که در صورت بدشانسی می‌تواند منجر به گرفتگی موتور شود. اگر موتور شما به دلیل گرم شدن بیش از حد مایع خنک کننده مسدود شود، موتور شما را از بین می برد و هزینه تعمیر بسیار گرانی را برای شما به همراه خواهد داشت و بنابراین چیزی است که باید مراقب آن باشید.

4. فن رادیاتور خراب

فن های رادیاتور دارای موتورهای الکتریکی در داخل خود هستند که ممکن است پس از چند سال فرسوده شوند. می‌توانید فن‌های رادیاتور الکتریکی را با گرفتن سرب از باتری خودرو، جدا کردن کانکتور فن رادیاتور و گرفتن سیم 12v+ و سیم زمین به داخل کانکتور تست کنید. این سریع ترین و ساده ترین راه برای تست فن های رادیاتور شماست. هنگام روشن شدن فن های رادیاتور مراقب دست های خود باشید.

5. رله فن معیوب

از آنجایی که فن رادیاتور اغلب جریان زیادی می کشد، رله ای وجود دارد که فن رادیاتور را تغذیه می کند. البته این رله ممکن است آسیب ببیند و باعث روشن نشدن فن رادیاتور شود. رله فن اغلب در جعبه فیوز محفظه موتور قرار دارد، اما بهترین راه این است که دفترچه راهنمای تعمیر خود را بررسی کنید تا متوجه شوید در کجا قرار دارد.

6. ماژول کنترل فن خراب

همانطور که قبلاً گفته شد، برخی از خودروها دارای یک ماژول کنترل جداگانه به طور خاص برای کنترل فن رادیاتور هستند. این ماژول کنترل اغلب در محفظه موتور، در معرض گرما و گرد و غبار نصب می شود. این می تواند باعث شود که ماژول کنترل پس از مدتی به دلیل خوردگی یا آسیب های دیگر شکسته شود. رله را پیدا کرده و آسیب دیدگی بیرونی را بررسی کنید. همچنین می توانید رله را باز کنید و لحیم کاری بد یا خوردگی را بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه مشکل آن را تعویض کنید.

7. سیم کشی خراب یا اتصال بد

اگر فن رادیاتور حتی با وجود گرمای بیش از حد ماشین شما کار نمی کند، ممکن است مشکل سیم کشی یا اتصال بد باشد. سیم هایی که از کنترلر یا رله به فن رادیاتور می روند را بررسی کنید. دوشاخه های اتصال را برای علائم خوردگی بررسی کنید. اندازه‌گیری سیم‌ها با مولتی‌متر اغلب کارآمد نیست، زیرا باید سیم‌ها را تست کنید تا ببینید آیا کار می‌کنند یا خیر. با این حال، به عنوان یک آزمایش سریع، می توانید با یک مولتی متر بررسی کنید که آیا برق به فن رادیاتور می رسد یا خیر.

 

چگونه روشن نشدن فن رادیاتور را تعمیر کنیم ؟

1. فیوزها را بررسی کنید

وقتی فن رادیاتور شما نمی چرخد اولین کاری که باید انجام دهید این است که فیوزها را بررسی و در صورت کار نکردن آن را تعویض کنید.

2. سطح خنک کننده را بررسی کنید

مرحله بعدی که باید انجام دهید این است که سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. اگر مایع خنک کننده کم باشد، می تواند مشکلات مختلفی را برای فن رادیاتور ایجاد کند. بررسی سطح مایع خنک کننده آسان است، فقط درپوش را باز کنید و مخزن مایع خنک کننده را پیدا کنید. در مخزن علامت حداکثر و گاهی اوقات علامت min نیز مشاهده خواهید کرد. مطمئن شوید که موتور سرد است و در ظرف را با دقت باز کنید. ظرف را با ضد یخ تا حداکثر علامت پر کنید.

3. سنسور دمای مایع خنک کننده را از برق بکشید

راه دیگر برای تشخیص مشکل سنسور دمای مایع خنک کننده، جدا کردن سنسور است. در اکثر مدل‌های خودرو، فن رادیاتور باید زمانی روشن شود که سنسور دمای مایع خنک‌کننده قطع شده و خودرو در حال کار است. اما برای این کار، باید دریابید که کدام یک از سنسورهای دمای مایع خنک کننده فن رادیاتور را کنترل می کند، زیرا ممکن است یک سنسور جداگانه برای ماژول کنترل موتور و کنترل فن رادیاتور وجود داشته باشد. همچنین، قطع کردن سنسور دمای مایع خنک کننده ماژول کنترل موتور ممکن است منجر به چراغ چک موتور روی داشبورد شما شود.

4. کدهای مشکل را بررسی کنید

خودروهای مدرن از تکنولوژی بسیار بالایی استفاده می کنند. هنگامی که مشکلی وجود دارد، تقریباً همیشه باید قبل از انجام هر کار دیگری، کدهای مشکل را از ماژول های کنترل بخوانید. همچنین اگر فن رادیاتور شما کار نمی کند، این ایده خوبی است. این به این دلیل است که در بسیاری از مدل‌های خودرو، فن رادیاتور توسط ماژول کنترل موتور کنترل می‌شود و اگر فن شما کار نمی‌کند، باید بررسی کنید که آیا ECM می‌داند مشکل چیست. به عنوان مثال، اگر ماژول کنترل موتور یک کد مشکل را روی سنسور دمای مایع خنک کننده ذخیره کند، می تواند باعث خرابی فن رادیاتور نیز شود.

برای خواندن کدهای خطا، باید از یک اسکنر OBD2 استفاده کنید. می توانید یکی را برای استفاده در خانه بخرید یا به یک تعمیرگاه خودرو بروید تا بتوانند کدها را برای شما بخوانند.

5. سیم کشی ها بررسی کنید

اگر فن رادیاتور حتی با وجود گرمای بیش از حد ماشین شما کار نمی کند، ممکن است مشکل سیم کشی یا اتصال بد باشد.سیم کشی ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید مشکل از سیم کشی ها نیست.

6. با یک متخصص صحبت کنید

رفع ایرادات خودرو در مدل‌های خودروهای مدرن به دلیل تمام لوازم الکترونیکی می‌تواند بسیار دشوار باشد و گاهی اوقات خوب است به جای آن نگاهی حرفه‌ای به خودرو داشته باشید. بسیاری از مکانیک های حرفه ای هزاران ساعت آموزش در زمینه عیب یابی خودرو دارند و می توانند به سرعت مشکلاتی مانند این را پیدا کنند. بنابراین، به جای تشخیص بد و تعویض دائم قطعات اشتباه، لزوماً نیازی به گران‌تر نیست تا از یک مکانیک کمک بگیرید.

 


حتما بخوانید:

علائم خراب بودن دینام
علائم خرابی صفحه کلاچ

 

چگونه بفهمم فیوز فن رادیاتورم خراب است؟

ساده ترین و دقیق ترین راه برای تشخیص بد بودن فیوز رادیاتور اندازه گیری آن با مولتی متر است. اما در بسیاری از موارد می توانید آن را به صورت چشمی بررسی کنید و ببینید که آیا سیم فیوز داخل آن سوخته است یا خیر.

چه سنسوری فن رادیاتور را کنترل می کند؟

یک سنسور دمای مایع خنک کننده فن رادیاتور را کنترل می کند. در برخی از مدل‌های خودرو، یک سنسور CTS جداگانه برای فن رادیاتور وجود دارد، اما در اکثر خودروهای مدرن این سنسور توسط سنسور دمای مایع خنک‌کننده که توسط واحد کنترل موتور استفاده می‌شود، کنترل می‌شود.

چگونه فن رادیاتور خود را به صورت دستی روشن کنم؟

دو راه برای روشن کردن فن رادیاتور وجود دارد. در وسایل نقلیه مدرن، می توانید آن را با یک کامپیوتر عیب یاب روشن کنید. در مدل‌های قدیمی‌تر خودرو، می‌توانید با پل زدن رله فن رادیاتور آن را روشن کنید.

چگونه رله فن را تعمیر می کنید؟

اگر رله فن بدی دارید، تقریباً همیشه بهتر است به سادگی یک رله فن جدید بخرید. رله های فن اغلب بسیار ارزان هستند و اگر سعی کنید رله قدیمی خود را تعمیر کنید، خطر زیادی وجود دارد که در آینده نزدیک با همین مشکل مواجه شوید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *