ماشین ها

دلیل بالا و پایین شدن دمای ماشین

دلیل بالا و پایین شدن دمای ماشین

چرا آمپر ماشین بالا می رود و سپس به حالت نرمال برمیگردد؟ علت ها و راه حل های برطرف کرد این مشکل.

دلیل بالا و پایین شدن دمای ماشین

اگر ماشین شما بیش از حد گرم شود و سپس به حالت عادی برگردد، می تواند نشانه یک مشکل شدید باشد. مقاله ما علل و راه حل های احتمالی را پوشش می دهد. لطفا با ما همراه باشید …

می دانید که وقتی ماشین بیش از حد گرم می شود، وضعیت چقدر جدی است. می تواند منجر به سوختن و خرابی واشر سر سیلندر و خرابی دائمی موتور شود. اما وقتی ماشین بیش از حد گرم می شود و سپس به حالت عادی باز می گردد به چه معناست؟ آیا این به همان اندازه جدی است و علت آن چیست؟

در این راهنما، دلایل اصلی نوسانات دمای موتور را پوشش می دهیم. همچنین به شما نشان می‌دهیم که چگونه مشکل را برطرف کنید تا مشکلات بزرگ‌تری برای مقابله با آن نداشته باشید.

دلایلی که آمپر ماشین شما بالا میرود و سپس به دمای عادی باز می گردد

۱. موتور بیش از حد کار کند

اگر زیاد به ماشین فشار بیاید طبیعی است که دمای موتور بالا برود. اگر از شیب‌های تند بالا می‌روید یا بارهای سنگین را حمل می‌کنید، دمای موتور ممکن است تا زمانی که فشار کم نشود بالا برود. خوشبختانه، گاهی اوقات وقتی این اتفاق می‌افتد، هیچ مشکل مکانیکی وجود ندارد. شما فقط باید از شدت فشار به موتور خود آگاه باشید، به خصوص اگر وسیله نقلیه قدیمی دارید.

۲.مشکل ترموستات

ترموستات وظیفه تنظیم جریان مایع خنک کننده به موتور را بر عهده دارد. اگر ترموستات گرمای بیش از حد را احساس کند، خنک کننده را وارد می کند و اگر گرما را احساس نمی کند، خنک کننده را عقب نگه می دارد. اگر ترموستات از کار بیفتد، می تواند به صورت پراکنده عمل کند. ممکن است جریان را آنطور که باید تنظیم نکند و باعث شود موتور برای مدتی گرم شود. اگر تعمیر نشود، ترموستات از کار می افتد و منجر به آسیب احتمالی موتور می شود.

۳. گرفتگی یا مشکل رادیاتور

رادیاتور خودرو به گردش مایع خنک کننده از موتور کمک می کند. اگر چیزی رادیاتور را مسدود کند، مایع خنک‌کننده نمی‌تواند آنطور که باید به گردش درآید، که منجر به همان مشکلی می‌شود که در مورد آن صحبت کردیم. رادیاتور نیز ممکن است خراب شود و باعث ایجاد مشکل در گردش مایع خنک کننده شود. در نهایت، خنک شدن موتور غیرممکن می شود و آمپر بالا میرود .

۴. سنسور دمای خنک کننده معیوب

وظیفه این سنسور اندازه گیری دمای مایع خنک کننده است. اگر این حسگر به طور متناوب و نامنظم کار کند، می تواند داده های اشتباهی را ارسال کند. به جای نمایش دقیق، ممکن است فکر کنید موتور در حال گرم شدن بیش از حد است در حالی که اینطور نیست. همچنین ممکن است متوجه عملکرد نامنظم دماسنج در این مدت شوید.

۵. کم بودن مایع خنک کننده

خودروی شما باید مقدار مناسبی مایع خنک کننده در خود داشته باشد تا دمای موتور پایین بماند. اگر سیستم رو به اتمام باشد، ممکن است گاهی موتور خیلی گرم شود.

یکی از دلایل رایج کاهش سطح مایع خنک کننده نشتی است. اگر نشتی خارجی وجود نداشته باشد، ممکن است از طریق یک واشر سر سیلندر خراب به بلوک موتور نفوذ کند که مقابله با آن مشکل گران قیمتی است.

۶. مشکل واترپمپ (پمپ آب )

وظیفه واترپمپ ( پمپ آب ) گردش مایع خنک کننده است. اگر واترپمپ از کار بیفتد، ممکن است قدرت کافی برای حفظ جریان مایع خنک کننده از موتور به داخل رادیاتور و بالعکس نداشته باشد. در ابتدا ممکن است فقط شروع به گرم شدن بیش از حد کند و سپس دوباره خنک شود. اما هنگامی که پمپ آب به طور کامل از کار بیفتد، نمی تواندموتور را خنک کند و آمپر به صورت دائمی بالا میرود .

۷. مشکل فن رادیاتور

رادیاتور دارای یک فن برای کاهش دمای مایع خنک کننده قبل از بازگشت به موتور است. اگر فن رادیاتور خراب شود، نمی تواند موتور را خنک کند. به علاوه، ممکن است صدای بلندی از رادیاتور بشنوید که به دلیل خرابی فن باشد.

۸. وجود هوا در سیستم خنک کننده

اگر متوجه مشکلی در پایین نگه داشتن دمای موتور شده اید و بخاری درست کار نمی کند، ممکن است هوا در سیستم وجود داشته باشد. به طور معمول، هوا به دلیل سطح پایین مایع خنک کننده وارد سیستم می شود. سیستم خنک کننده بسته است و هرگز نباید حباب هوا در آن باشد. شما باید بلافاصله قبل از اینکه موتور آسیب ببیند، این مشکل را برطرف کنید.

۹. مشکل داشتن دماسنج

همیشه این احتمال وجود دارد که آنچه شما فکر می‌کنید واقعاً اتفاق نمی‌افتد . شما به اطلاعات دریافتی از عقربه دما روی داشبورد متکی هستید، اما ممکن است اشتباه باشد. گیج ها می توانند مانند سایر قطعات خودرو خراب شوند. با این حال، همیشه باید فرض کنید که درست است و مطابق با آن عمل کنید. شما نمی توانید با موتور بیش از حد گرم شده به رانندگی ادامه دهید.

 

چگونه ماشینی که موقتا داغ میکند را تعمیر کنیم ؟

اگر می بینید که موتور بیش از حد گرم می شود، مهم است که سریع اقدام کنید، حتی اگر به حالت عادی بازگردد. رانندگی با موتور بیش از حد گرم می تواند منجر به آسیب جدی شود. در اینجا چند مرحله وجود دارد که ما به صورت حرفه ای انجام خواهیم داد.

۱.سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید و به دنبال نشت مایع خنک کننده باشید

اولین جایی که باید به آن نگاه کنید سطح مایع خنک کننده است. هنگامی که موتور سرد است مایع خنک کننده را بررسی کنید مگر اینکه دفترچه راهنمای کاربر خلاف این را به شما بگوید.

اگر مایع خنک کننده کافی در سیستم وجود ندارد، باید مقدار بیشتری اضافه کنید. فقط مطمئن شوید که از نوع خنک کننده مناسب استفاده می کنید.

اگر سطح مایع خنک کننده پایین است، باید در نظر بگیرید که نشتی وجود دارد. یک تکه مقوا زیر ماشین قرار دهید تا ببینید مایع خنک کننده از کجا نشتی دارد. ممکن است از شلنگ آسیب دیده یا گیره شل باشد. ناحیه ای که باعث نشتی شده را تعمیر کنید.

۲.عملکرد فن رادیاتور را بررسی کنید

می توانید فن رادیاتور را با مولتی متر تست کنید:

  1. فن را پیدا کنید روی رادیاتور قرار دارد
  2. کانکتور موتور را از فن جدا کنید
  3. ترمینال هایی که به موتور جریان می دهند را شناسایی کنید
  4. مولتی متر خود را برای خواندن ولت آماده کنید
  5. پروب های مولتی متر را به کانکتور وصل کنید

اگر مولتی متر 12 ولت را نشان دهد، اما فن کار نمی کند، موتور آن سوخته است. اگر ولتاژ وجود نداشته باشد، سیم کشی ممکن است مقصر باشد. همچنین ممکن است نیاز باشد رله و فیوز را بررسی کنید.

۳.ترموستات، سنسور دمای مایع خنک کننده و واترپمپ را بررسی کنید

این احتمال وجود دارد که یکی از دیگر قطعات سیستم خنک کننده دچار مشکل شده باشد. می توانید به راحتی ترموستات، سنسور دمای مایع خنک کننده و واترپمپ (پمپ آب) را از خانه با تجهیزات مناسب تست کنید. توصیه می کنیم برای دستورالعمل های دقیق سازنده از یک دفترچه راهنمای تعمیر استفاده کنید. اگر قابل تعمیر نبود ، باید قطعه مربوطه را جایگزین کنید.

۴.سیستم خنک کننده را بشویید و تخلیه کنید

می توانید سیستم خنک کننده را در خانه تخلیه کنید. در اینجا چند مرحله ساده برای آورده شده است :

  1. درب رادیاتور را در حالی که موتور خنک است بردارید
  2. یک قیف داخل رادیاتور قرار دهید
  3. تا جایی که می توانید سیستم را با مایع خنک کننده پر کنید
  4. کمی به آن زمان بدهید زیرا سطح پایین می‌آید و حباب‌های هوا بیرون می‌آیند
  5. پس از تثبیت سطح، موتور را روشن کنید
  6. بخاری را روی بالاترین درجه حرارت با فن کم روشن کنید
  7. با ادامه افت مایع خنک کننده، مایع بیشتری به آن اضافه کنید. هنگامی که افت مایع خنک کننده متوقف شد و دمای موتور در حالت عادی باقی ماند، می توانید اضافه کردن مایع را متوقف کنید.

وسیله نقلیه را به رانندگی ببرید تا ببینید دما ثابت می ماند یا خیر

۵. به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کنید

اگر مطمئن نیستید که چگونه مشکل گرمای بیش از حد موتور را برطرف کنید، بهتر است با یک مکانیک تماس بگیرید یا به او مراجعه کنید . شما نباید با داغ شدن بیش از حد موتور به رانندگی ادامه دهید. اگر باتجربه نباشید، کار روی سیستم خنک کننده ممکن است دشوار باشد. حتی به عنوان حرفه ای، ممکن است گاهی اوقات با مشکل مواجه شوید. از درخواست کمک نترسید. چون رفع کردن این مشکل به صورت اشتباه میتواند مشکلات جدی تری به بار بیاورد و خسارت جبران ناپذیری به خودروی شما وارد کند .

 

چه مدت طول می کشد که موتور در اثر گرم شدن بیش از حد آسیب ببیند؟

فقط سی تا شصت ثانیه طول می کشد که موتور از داغ شدن بیش از حد آسیب ببیند. به همین دلیل، بهتر است در اولین نشانه گرم شدن بیش از حد موتور کنار بزنید و اقدامات لازم را انجام دهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *