قطعات

دلیل خالی شدن باتری ماشین، علل و راه حل ها

خالی شدن باتری ماشین
دلیل خالی شدن باتری ماشین، علل و راه حل ها
یک باتری ماشین مشکل ساز می تواند وسیله نقلیه شما را در محل پارک است تا ساعت ها متوقف کند و موتور را روشن نکند. یکی از این مشکلات، خالی شدن باتری، است که در آن باتری حتی زمانی که ماشین خاموش است، انرژی خود را از دست می دهد. اما چه چیزی باعث این موضوع می شود؟
خالی شدن باتری ماشین زمانی اتفاق می افتد که چیزی به طور فعال برق باتری را تخلیه می کند، حتی زمانی که ماشین شما خاموش است. یک علت خطای انسانی است، مانند فراموش کردن خاموش کردن چراغ داخلی یا خارجی. سوئیچ های رله معیوب، لوازم جانبی الکتریکی و خطاهای الکتریکی (مانند اتصال کوتاه) نیز می توانند باعث این مشکل شوند.
در ادامه مطلب راه حل های این مشکل را برایتان خواهیم گفت. تا آخر با ما همراه باشید، شاید روزی برای شماهم چنین اتفاقی بیوفتد.

خالی شدن باتری ماشین چیست؟

تخلیه باتری زمانی است که باتری ماشین شما پس از خاموش کردن وسیله نقلیه برق را تخلیه می کند. زمانی ممکن است برخی از لوازم جانبی و اجزای داخل خودرو پس از پارک خودرو و خاموش شدن موتور همچنان فعالانه برق مصرف کنند.
این یک مشکل خاموش است که احتمالاً آن را تشخیص نخواهید داد مگر اینکه آزمایش تخلیه انگلی را با استفاده از یک مولتی متر استاندارد یا تستر تخلیه انگلی انجام دهید.
به عبارت ساده، اگر با وجود اینکه احتراق در وضعیت خاموش است، یک بار الکتریکی خروجی وجود داشته باشد، چیزی به عنوان یک «انگل» عمل می‌کند و بی‌صدا نیروی باتری شما را مصرف می‌کند.
برخی از افراد ممکن است متوجه شوند که باتری خودروی آنها در صورت فرسودگی زودرس دچار تخلیه شود، اما تا آن زمان، برای ذخیره آن باتری خیلی دیر خواهد بود.
همانطور که می بینید، تخلیه باتری ماشین شما آنقدرها هم که به نظر می رسد وحشتناک نیست، اما چیزی است که نباید نادیده بگیرید یا تصور کنید برای شما اتفاق نخواهد افتاد.
این وضعیت باتری شما را خالی می کند و شما را در هر جایی که آخرین بار پارک کرده اید سرگردان می کند و مجبور می شوید باتری را زودتر از حد انتظار تعویض کنید.
به یاد داشته باشید، باتری نیروی لازم برای چرخاندن و روشن شدن موتور شما را تامین می کند. بنابراین، اگر اجازه دهید تخلیه انگلی ادامه پیدا کند، خطر روشن نشدن ماشین شما در دفعه بعد که می خواهید رانندگی کنید، بیشتر می شود.

خالی شدن باتری و ضعیف شدن باتری چه تفاوتی دارند؟

این دو شباهت هایی دارند، اما شرایط یکسانی ندارند. آنها مسائل مختلف باتری هستند، و شما باید به طور جداگانه به آنها نگاه کنید.
خود تخلیه یا ضعیف شدن باتری یک اتفاق رایج است که برای همه باتری ها اتفاق می افتد. واکنش‌های شیمیایی درون باتری باعث می‌شود که در طول زمان به تدریج مقدار کمی از توان الکتریکی را از دست بدهد، حتی زمانی که از آن استفاده نمی‌شود.
این بدان معناست که حتی باتری‌های ماشینی که در قفسه‌های کارگاه شما قرار می‌گیرند، به تدریج مقداری شارژ را در مدت زمان طولانی از دست می‌دهند، اما با کسری از قدرت قابل توجه.
برعکس، تخلیه باتری مانند ضعیف شدن باتری یک اتفاق طبیعی نیست.
همانطور که قبلا خواندید، اجزاء به طور فعال انرژی الکتریکی باتری را تخلیه می کنند. تلفات برق ناشی از تخلیهباتری به اندازه ای قابل توجه است که باتری شما را پس از چند ساعت از بین می برد. یک مثال معمولی زمانی است که شخصی پس از پارک کردن وسیله نقلیه خود چراغ‌های جلو را روشن می‌گذارد و به سراغ باتری می‌رود که قدرت کافی برای روشن کردن موتور را ندارد.


حتما بخوانید:

چرا باتری ماشین تخلیه می شود و چگونه از آن جلوگیری کنیم؟

خوب، ممکن است به دلیل خطای انسانی یا خطاهای الکتریکی اتفاق بیفتد. هر دو شرایط باعث می شود وسیله نقلیه شما حتی در صورت پارک بدون کلید استارت، انرژی باتری خود را تخلیه کند.

در اینجا برخی از دلایل احتمالی تخلیه باتری ها آورده شده است:

1. چراغ های داخلی و خارجی

یکی از رایج‌ترین دلایلی که در پس خالی شدن باتری وجود دارد، خطای انسانی است، مانند روشن کردن چراغ‌های داخل خودرو. انرژی باتری را تخلیه می کند و به سرعت آن را ضعیف می کند.
این می تواند با چراغ های جلو، چراغ های داخلی و سایر چراغ ها (بسته به طراحی ماشین شما) اتفاق بیفتد. برخی از مدل‌ها دارای چراغ‌های کوچک در آفتاب‌گیر یا محفظه دستکش هستند که می‌تواند به‌عنوان انگل‌های مهمی در انرژی باتری شما، به‌ویژه در دوره‌های طولانی، عمل کند.
نحوه رفع آن: راه حل آسان این است که حواستان به چراغ‌های وسیله نقلیه‌تان باشد و قبل از خاموش کردن خودرو، آن‌ها را خاموش کنید.

2. سوئیچ های رله معیوب

سیستم الکتریکی خودروی شما به چندین کلید رله متکی است. رله ها سوئیچ های برقی هستند که برق را به جایی که لازم است هدایت می کنند. هنگامی که خودرو خاموش است، رله ها نیز باید خاموش باشند و از تخلیه باتری جلوگیری کنند.
با این حال، یک سوئیچ رله معیوب به تغذیه اجزای الکتریکی و الکترونیکی خودرو، مصرف برق و تخلیه باتری ادامه می‌دهد.
نحوه رفع آن: باید تمام کلیدهای رله معیوب را تعویض کنید. این قطعات قابل تعمیر یا تعمیر نیستند، بنابراین مجموعه های جدید بلافاصله مشکل را برطرف می کنند.

3. ماژول ها و لوازم جانبی کامپیوتر

رله‌های معیوب بالا همچنان به ماژول‌های کامپیوتر خودرو و سایر لوازم جانبی الکتریکی انرژی می‌دهند، حتی اگر از آنها استفاده نمی‌کنید.
بنابراین، ماژول ها و لوازم جانبی آنهایی هستند که به طور مداوم انرژی باتری را تخلیه می کنند. این موارد در مورد ماژول های کامپیوتری که به طور مخفیانه در داخل پانل های خودرو پنهان شده اند بسیار رایج است.
همین امر می تواند در مورد سایر لوازم جانبی برقی مانند سیستم سرگرمی داخل خودرو یا دستگاه های پس از فروش که به خودرو اضافه می کنید نیز رخ دهد.
نحوه رفع آن: به غیر از رفع هر گونه رله یا سوئیچ معیوب، باید ماژول ها و لوازم جانبی را نیز عیب یابی کنید تا آنها را از هرگونه عیب پاک کنید.

4. اتصال کوتاه و سایر خطاهای الکتریکی

در نهایت، تخلیه باتری‌های خودرو می‌تواند به دلیل خطاهای الکتریکی مانند اتصال کوتاه اتفاق بیفتد.
اتصال کوتاه زمانی است که جریان الکتریکی از یک مسیر ناخواسته عبور می کند. به عنوان مثال، جریان الکتریکی می تواند در حالی که هر رله یا سوئیچ را دور می زند، از فریم خودرو عبور کند.
در نتیجه، حتی زمانی که وسیله نقلیه خاموش است و از چیزی استفاده نمی کنید، انرژی باتری به طور مداوم تخلیه می شود.
نحوه رفع آن: عیوب برقی نیاز به عیب یابی دقیق تری توسط یک متخصص واجد شرایط دارد. آنها احتمالاً باید اجزایی مانند سیم، سوئیچ و فیوز را جایگزین کنند و در عین حال اطمینان حاصل کنند که هیچ ایرادی دیگری رخ نمی دهد. همیشه یک باتری ساز خوب برای خود داشته باشید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *