قطعات

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور چیست؟ و جنس آن

سوزن انژکتور یک قطعه کوچک از جنس پلیمر فشرده با کیفیت است که وسط آن را قسمتی فلزی تشکیل می‌دهد که با پین مخصوص خود بر روی ریل انژکتور قرار می‌گیرد

روی سر هر سوزن چندین سوراخ وجود دارد که برای موتور خودرو های مختلف تعداد این سوراخ ها متفاوت است

نکته مهم: در انژکتور پژو یا همان XU7 چهار سوزن داریم که این چهار سوزن دارای شش سوراخ هستند و باید حواسمان باشد که این سوزن ها را با سوزن پراید که چهار سوراخ دارد اشتباه نگیریم.

وظیفه سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور سوخت را با فشار بالا و پودر شکل به داخل محفظه احتراق می‌پاشد. در بعضی خودرو ها در پشت دریچه گاز پاشش می‌کند و در اکثر خودرو هایی که ما از آن استفاده میکنیم این پاشش در پشت سوپاپ هوا رخ می‌دهد.

سوزن انژکتور چیست؟

سوزن انژکتور چیست؟

شست‌وشوی سوزن های انژکتور

امروز می‌خواهیم به شما آموزش‌ دهیم که چگونه انژکتور موتور XU7 (پژو) و سوزن های آن را تمیز کنید. این آموزش برای ماشین های دیگر هم تقریبا مشابه است.
ابتدا نیاز است که لوله ی X5 باز شود که دارای دو بست میباشد و باید آن ها را باز کنیم و به سمت جلوی خودرو بکشیم تا این لوله آزاد شود. لوله های کناری لوله X5 را چگونه باز کنیم؟ به راحتی! فقط کافیست که این لوله ها را بکشیم تا آزاد و از قسمتی که نصب شده اند جدا شوند. یک نکته که باید به آن بسیار دقت شود این است که شما در هنگامی باید اقدام به تمیز کردن انژکتور کنید که موتور کاملا خنک باشد.
اکنون نوبت به لوله برگشت بخار روغن می‌رسد که این لوله را نیز به سمت خودتان یعنی به سمت جلوی خودرو میکشیم تا فقط لوله از قسمت بالا جدا شده و دیگر به آن کاری نداریم. در مرحله بعد به فیش های انژکتور میرسیم که بعضی از این فیش ها پین دارند که باید آن پین را کشید تا فیش آزاد شود. پس از این که سر فیش ها را از قسمت اتصال جدا کردیم به دو پیچ اندازه ۱۲ برخورد می‌کنیم. هر دو پیچ را باز میکنیم و با هر دو دست ریل را به سمت بالا میکشیم. باز هم باید بگوییم که حتما باید موتور سرد باشد و اگر به این نکته کم توجهی شود احتمال آتش سوزی بسیار بالاست.
ریل را باید به همراه سوزن ها از انژکتور جدا کنیم.روی ریل دو نازل وجود دارد که با فشار دادن پین و کشیدن می‌توانیم آن دو را آزاد کنیم.نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که هنگامی که نازل را از ریل جدا میکنید استارت ماشین زده نشود. زیرا با این کار بنزین از نازل پمپاژ شده و بر روی موتور میریزد.
سوزن انژکتور موتور XU7 دارای ۶ سوراخ است و به آن سوزن کله نارنجی یا کله نارنجی نیز گفته می‌شود
برای شست و شوی سوزن انژکتور شما به یک اسپری مخصوص شست‌وشوی انژکتور نیاز دارید که می‌توانید آن را از لوازم یدکی ها تهیه کنید.


حتما بخوانید:

سیستم ترمز خودرو چگونه کار میکند؟
کلاچ چیست و چه کاربردی دارد ؟

برای تمیز کردن ریل انژکتور ابتدا باید خار ها و پین هایی که روی سوزن قرار گرفته را آزاد کنیم. فقط کافیست پین سوزن را گرفته و فشار دهید تا از ریل انژکتور به راحتی پرت یا جدا شوند.پس از آزادسازی خار ها، مقداری سوزن را میکشیدم تا از ریل انژکتور جدا شود. به همین شکل تمامی سوزن ها را از ریل جدا میکنیم.
اکنون همه چیز مهیاست تا پاک سازی را شروع کنیم.اول از همه به سراغ تمیز کردن ریل سوخت انژکتور می‌رویم. با اسپری انژکتور شور تمام بخش های ریل سوخت را تمیز میکنیم. ریل را که به خوبی تمیز شد کنار گذاشته و به سراغ سوزن های انژکتور می‌رویم‌. برای تمیز کردن سوزن اول از هر کاری باید آن را برعکس روی زمین بزنیم تا آلودگی هایی که با اسپری تمیز نمی‌شود از سوزن خارج شود سپس با نی اسپری انژکتور شور داخل سوزن را تمیز میکنیم بعد از اسپری کردن دوباره با ضربه آن را به سطحی محکم میزنیم تا از هر گونه گرد تمیز شود. یک بار دیگر آن را با اسپری شست‌وشو می‌دهیم و به سراغ سوزن های بعدی می‌رویم و به ترتیب تمامی سوزن ها را پاک میکنیم. ما در انژکتور پژو یا همان XU7 چهار سوزن داریم که این چهار سوزن دارای شش سوراخ هستند و باید حواسمان باشد که این سوزن ها را با سوزن پراید که چهار سوراخ دارد اشتباه نگیریم.
پس از این که سوزن ها و ریل انژکتور را به خوبی تمیز کردیم آن ها را با یک دستمال خشک میکنیم. سوزن ها را از قسمت بالای که سوکت قرار گرفته به ریل انژکتور وصل میکنیم. نحوه ی جدا زدن سوزن روی ریل به این شکل است که ریل را روی زمین قرار می‌دهیم سپس سوزن را روی قسمتی از آن جدا شده فشار داده و کمی میچرخانیم تا به خوبی روی ریل سوار شود. تمامی سوزن ها را به همین شکل جا میزنیم و در آخر پین هر یک از آن ها را نصب میکنیم.
پس از شست‌وشوی ریل و سوزن های انژکتور نوبت به جا انداختن آن می‌رسد. به همان شکل که ریل و سوزن ها را از جا خارج کردیم آن ها را روی منیفولد نصب و با چند ضربه جای ریل و سوزن ها را محکم میکنیم. باید دقت کنید که ضربه باید از کنار باشد نه از بالا!
اگر این کار سخت بود می‌توان از گریس نسوز استفاده کرد تا جا رفتن ریل و سوزن ها راحت تر شود.
پس از این که ریل و سوزن ها جا رفت پیچ ها را می‌بندیم؛ فیش بنزین را در قسمت خود، سوکت های انژکتور را بر روی انژکتور و همچنین شیلنگ بخار را در جای خود متصل میکنیم.
وقتی همه این لوله ها و سوکت ها را نصب کردیم باید به سراغ استارت زدن خودرو برویم.

نکته مهم: قبل از استارت زدن چندین باز سوئیچ را باز و بسته کنید تا اگر جایی اشتباها به درستی متصل نشده است بزنین نشت کند و شما متوجه شوید. زیرا اگر نشتی بنزین داشته باشید و بنزین روی موتور بریزد و با استارت زدن ماشین را روشن کنید آتش سوزی رخ می‌دهد. پس قبل از استارت زدن از این موضوع اطمینان حاصل کنید‌.

وقتی که مطمئن شدید نشتی بنزین وجود ندارد استارت میزنید و مشاهده میکنید که سوزن ها و انژکتور به خوبی کار می‌کنند. اکنون کار ما تمام است فقط باید لوله X5 و لوله های کوچک تری که به آن متصل بود را در جای خود نصب کنیم.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *