ماشین ها

علائم خرابی انژکتور سوخت چیست؟

علائم خرابی انژکتور سوخت چیست؟
علائم خرابی انژکتور سوخت چیست؟
موتور شما برای کار کردن به سه چیز نیاز دارد: هوا، جرقه و سوخت. وظیفه انژکتورهای سوخت این است که مقدار صحیح سوخت را در فواصل زمانی دقیق وارد موتور کنند. علیرغم مدت زمانی که برای دوام طراحی شده اند، انژکتورهای سوخت در نهایت از کار می افتند، و دانستن علائم آن بسیار مهم است.
خرابی انژکتورهای سوخت علائمی مانند روشن شدن چراغ چک موتور روی صفحه کیلومتر ماشین شما ایجاد می کند. علاوه بر این، آنها همچنین باعث می شوند تا اتومبیل شما در داخل و اطراف وسیله نقلیه بوی سوخت بگیرد. موتور همچنین با مشکلات عملکردی مانند احتراق نادرست، دور آرام و توقف مواجه خواهد شد و راندمان سوخت خودرو شما کاهش می یابد.
تا آخر این مطلب همراه ما باشید که در ادامه با جزئیات بیشتری به علام خرابی انژکتور سوخت خواهیم پرداخت.

 عمر انژکتورهای سوخت چقدر است؟

ابتدا اجازه دهید در مورد طول عمر انژکتور سوخت صحبت کنیم. می توانید انتظار داشته باشید انژکتورهای سوخت شما از 80000 کیلومتر تا دو برابر (حدود 160000 کیلومتر) دوام بیاورند.
این اعداد به ما می‌گویند که سیستم‌های تزریق سوخت طول عمر بالایی دارند و به اندازه سایر اجزای خودرو نیازی به تعویض ندارند.
با این حال، متوجه خواهید شد که بسیاری از مکانیک ها و کارگاه ها اصرار دارند که برای خدمات تمیز کردن انژکتور سوخت هزینه بیشتری بپردازید. علاوه بر این، بسیاری از افزودنی ها و سایر محصولات ادعا می کنند که انژکتورهای سوخت شما را از داخل تمیز می کنند.
یک بحث مداوم در دنیای خودرو در مورد اینکه آیا این محصولات و خدمات اصلا ضروری هستند یا خیر.
به طور کلی، تنها در صورتی نیاز دارید که انژکتورهای سوخت خود را تمیز کنید که علائم واضحی مبنی بر عدم کارکرد آن‌ها مشاهده کنید. در بخش بعدی این راهنما در مورد این علائم بیشتر خواهید آموخت.
علیرغم طول عمر طولانی، می توانید انتظار داشته باشید که مشکلات انژکتور سوخت با نزدیک شدن به پایان عمر مورد انتظارشان، بسیار بیشتر و شدیدتر شود.
هنگامی که این اتفاق می افتد، عملی ترین رویکرد جایگزینی انژکتورهای سوخت قدیمی با انژکتورهای جدید است تا موتور شما بتواند به عملکرد مطلوب خود ادامه دهد.

چگونه متوجه می شوید که انژکتورهای سوخت خراب هستند؟

 با دیدن علائمی که خواهیم گفت شما می توانید به راحتی متوجه شوید که انژکتور سوخت شما خراب است یا خیر.
علائم خرابی انژکتور سوخت چیست :

1. مصرف سوخت زیاد

اغلب متوجه خواهید شد که یک انژکتور سوخت یکباره خراب نمی شود. در عوض، به تدریج در هدف خود ناکارآمد می شود تا زمانی که مشکل آنقدر شدید شود که دیگر نتوانید آن را نادیده بگیرید.
به همین دلیل است که یکی از اولین نشانه های خرابی انژکتورهای سوخت بسیار ظریف است: زمانی است که خودروی شما با افت راندمان سوخت مواجه می شود.
همانطور که می توانید تصور کنید، این علامتی نیست که یک شبه متوجه آن شوید. در عوض، کاهش راندمان سوخت هفته‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا متوجه شوید که خودروی شما بیش از حد متوسط ​​سوخت می‌سوزاند.
البته دلایل زیادی برای کاهش راندمان سوخت خودرو وجود دارد، اما اگر خودروی شما بیش از 80000 کیلومتر مسافت پیموده شده باشد، می‌توانید که خرابی انژکتورهای سوخت شک کنید.

2. هشدارها و شاخص ها

لازم نیست هفته ها یا ماه ها منتظر بمانید تا ببینید انژکتور سوخت شما از کار افتاده است یا خیر.
همچنین علائم فوری تری مانند چراغ های هشدار و نشانگرها وجود دارد. به طور خاص، هنگامی که یک یا چند انژکتور سوخت شما شروع به از کار افتادن کند، چراغ Check Engine روی صفحه ابزار شما ظاهر می شود. جدای از آن، هنگامی که از دستگاه دیاگ  برای بررسی سیستم عیب یاب خود استفاده می کنید، نشانگرهایی را به شکل کدهای خطا مشاهده خواهید کرد.

3. بوی سوخت

همانطور که از نام آن پیداست، انژکتور سوخت مستقیماً با تامین سوخت خودرو شما سروکار دارد. بنابراین، خرابی انژکتور سوخت نیز می‌تواند بوی سوختی ایجاد کند که وقتی داخل کابین هستید یا بیرون از خودرو می‌ایستید متوجه آن خواهید شد.
بوی سوخت ناشی از نشت سوخت از طریق انژکتورها است. به عنوان مثال، این قطعه احتمالاً شکسته است و به سوخت اجازه می دهد به داخل محفظه موتور یا زیر خودرو نفوذ کند. وقتی بوی سوخت را در خودروی خود مشاهده کردید، همیشه باید آن را جدی بگیرید. این یکی از علائم شدیدتر مربوط به خرابی انژکتورهای سوخت است، زیرا خطر آتش سوزی خودرو شما را افزایش می دهد.

4. بد کار کردن موتور و لرزش

خرابی انژکتورهای سوخت نیز بر عملکرد موتور شما تأثیر می گذارد. دلیل آن این است که آنها نمی توانند سوخت مناسبی برای موتور فراهم کنند تا فرآیند احتراق به خوبی اجرا شود.
به عنوان مثال، موتور شما با احتراق نادرست و انواع دیگر احتراق ناکارآمد مواجه خواهد شد.
در شرایط عادی، موتور خودرو با وجود حرکت تمام قطعات در داخل، در تعادل کامل کار می کند. یک موتور مشکل دار با انژکتورهای سوخت معیوب در عوض بیش از حد می لرزد زیرا اجزای آن به آرامی حرکت نمی کنند.

5. توقف موتور

در نهایت، شما همچنین می توانید انتظار داشته باشید که وقتی مشکلات انژکتور سوخت آن بسیار شدید می شود، موتور شما کاملاً از کار بیفتد. این اتفاق می افتد زیرا انژکتورهای سوخت معیوب به طور ناگهانی موتور سوخت را از بین می برند و از کار کردن آن جلوگیری می کنند.

حتما بخوانید:

آیا باید انژکتورهای سوخت خراب را تمیز یا تعویض کنید؟

شما باید انژکتورهای سوخت خود را در صورت خرابی تعویض کنید. تمیز کردن انژکتورهای سوخت شما ممکن است در صورت گرفتگی کمک کند، اما این راه حلی برای همه انژکتورهای سوخت نیست.
با سرمایه گذاری در انژکتورهای سوخت جدید، از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و آرامش را به دست خواهید آورد. علاوه بر این، جایگزینی همزمان همه آنها به عنوان تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ایده بسیار خوبی است. هنگامی که یکی از انژکتورهای سوخت از کار می افتد، می توانید با خیال راحت فرض کنید که بقیه به زودی از آن پیروی خواهند کرد.
بنابراین، در زمان و تلاش خود صرفه جویی خواهید کرد و در عین حال با تغییر همه آنها به طور همزمان از مشکلات بدتر جلوگیری می کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *