قطعات

علائم خرابی شمع خودرو چیست؟

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو چیست ؟

شمع ها جزء ضروری سیستم جرقه زنی در خودروهای گازسوز هستند. تعویض آنها بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری توصیه شده خودروی شماست، اما دانستن رایج ترین علائم بد شمع همچنان مفید است.

در این محتوا ، علائم اصلی مشکل داشتن و خرابی شمع ها را پوشش می دهیم. ما همچنین عملکرد شمع ها را توضیح می دهیم، مکان را به شما نشان می دهیم و نکاتی را برای آزمایش آنها به شما می دهیم.

عملکرد شمع ها

شمع ها یک هدف اصلی دارند. آنها برای مشتعل کردن مخلوط هوا و سوخت طراحی شده اند. همانطور که انرژی الکتریکی از طریق شمع منتقل می شود، شکاف را در انتهای آن می پرد تا این مخلوط در سیلندرها مشتعل شود. دمای شمع ها تنظیم می شود زیرا اگر بیش از حد گرم شود، پیش اشتعال رخ می دهد. از طرف دیگر، اگر دمای شمع ها خیلی کم باشند، رسوب ایجاد می شود.

شمع ها دارای محدوده حرارتی هستند که نشان می دهد چقدر گرما را به خوبی پخش می کند.

شمع ها کجا قرار دارند؟

شمع ها از اجزای الکتریکی خودرو هستند که در سرسیلندر موتور احتراق داخلی قرار می گیرند. شمع به سیم پیچ احتراق متصل می شود که ولتاژ لازم برای ایجاد جرقه را تولید می کند. تعداد شمع هایی که اکثر موتورها دارند به طور مستقیم با سیلندرهای خودرو مرتبط است. معمولاً در هر سیلندر یک شمع وجود دارد. بنابراین، موتور چهار سیلندر ممکن است دارای چهار شمع باشد، در حالی که یک موتور V8 می تواند دارای هشت شمع باشد. بزرگترین استثنای این قانون در موتورهای HEMI دیده می شود. در این سیلندرها هر کدام دو شمع وجود دارد. بنابراین، یک HEMI هشت سیلندر در مجموع دارای 16 شمع است.

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو را می توانید با موارد زیر ارزیابی کنید:

اگر چراغ چک موتور چشمک می زند، ممکن است شمع ها خراب باشند. شمع های معیوب همچنین می‌توانند منجر به کار نکردن موتور، دور آرام، مشکل در شتاب‌گیری، استارت سخت موتور، کاهش مصرف سوخت و اگزوزی که بوی سوخت می‌دهد، شود.

در اینجا علائمی هستند که بیشترین اهمیت را دارند :

۱. چشمک زدن چراغ چک موتور :

وقتی شمع ها خراب هستند، ممکن است مخلوط هوا و سوخت آنطور که باید نسوزد. بنابراین با تنظیم کدهای مربوطه در سیستم، چراغ Check Engine روشن می شود. اگر شمع به روغن آلوده شود یا خیلی داغ شود، چراغ می تواند روشن شود.

اگر چراغ چک موتور شروع به چشمک زدن کند، ممکن است نشان دهنده خرابی شمع باشد و یک یا چند سیلندر را از کار بیاندازد. شما باید بلافاصله رانندگی را متوقف کنید و مشکل را برطرف کنید. به خاطر داشته باشید که چراغ چک موتور برای بسیاری از مشکلات روشن می شود. به سادگی بر اساس این چراغ هشدار نمی توانید فرض کنید که شمع ها دچار مشکل شده اند .

۲.ناقص کار کردن موتور :

موتور ناقص کار می کند زیرا سیستم جرقه زنی فشار زیادی را تحمل می کند. هر زمانی که سنسور از کار بیفتد یا شمع معیوب باشد، ممکن است این اتفاق رخ دهد. شرایط جرقه زنی نادرست باعث ایجاد کندوپاش می شود و این احساس می شود که موتور در تلاش است تا کار کند. اگر اجازه دهید موتور به کار نادرست ادامه دهد، آسیب بیشتری به دنبال خواهد داشت.

۳.نوسان دور موتور :

دور آرام خودرو معمولی بین 600 تا 1000 دور در دقیقه رخ می دهد. وقتی همه چیز همانطور که باید اجرا می شود، یک دور آرام از ماشین خود خواهید دید. با این حال، هنگامی که شمع ها شروع به از کار افتادن می کنند، دور موتور بالا وپایین میشود . ممکن است با خشن شدن دور موتور ، لرزش را احساس کنید.

البته نوسان در دور موتور میتواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

۴. مشکل در شتاب :

با از کار افتادن شمع ها، متوجه مشکلات متعددی در شتاب خواهید شد. وقتی پدال گاز را فشار می دهید ممکن است ماشین کند به نظر برسد. همچنین زمانی که موتور سعی می‌کند قدرت بیشتری را خارج کند، ممکن است احساس ناهمواری کند. با این حال، این یکی دیگر از آن مشکلاتی است که می تواند به دلیل مشکل در بخش سیستم جرقه زنی باشد.

ممکن است به دلیل نقص سنسور، سیم پیچ احتراق بد یا چیزی در سیستم سوخت باشد. به همین دلیل، قبل از اینکه فرض کنیم شمع ها مقصر هستند، یک تشخیص کامل لازم است.

۵. مشکل در استارت و روشن شدن

وقتی به چرخاندن کلید در خودرو و چرخاندن موتور فکر می کنید، ممکن است ابتدا به سیستم استارت فکر کنید. در حالی که این سیستم حیاتی ، برای روشن کردن موتور به شمع‌های جرقه‌زن نیز نیاز دارد. اگر شمع ها نتوانند مخلوط هوا و سوخت را در سیلندرها مشتعل کنند، موتور کار نمی کند. اگر فقط یک شمع خراب باشد، ممکن است همچنان بتوانید موتور را روشن کنید، اما به ممکن است به خوبی کار نکند .

6. مصرف زیاد سوخت

پمپ بنزین خودرو برای اینکه خودروی شما به مصرف سوخت تخمینی EPA برسد، موتور باید در سطوح بهینه کار کند. هر زمان که یک شمع معیوب شد، می توانید انتظار داشته باشید که موتور سخت تر از آنچه نیاز است کار می کند. این کار اضافه شده به سوخت بیشتری نیاز دارد. در نتیجه ، زمانی که تنظیم و تعویض شمع ها انجام دهید، کاهش مصرف سوخت را مشاهده خواهید کرد.

۷. اگزوز بوی گاز می دهد

هنگامی که شمع تمام مخلوط هوا و سوخت را مشتعل نمی کند، گاز نسوخته ای از سیستم خارج می شود. اگزوز را بیرون می‌کشد و بوی گاز عجیبی ایجاد می‌کند. این بو نشان می دهد که یا سوخت بیش از حد یا هوا بسیار کم است. این مشکل همچنین می تواند ناشی از انژکتور سوخت بد، معیوب بودن سنسور جریان هوا یا گرفتگی فیلتر هوا نیز باشد.

 

آیا می توانید شمع ها را تست کنید؟

راه های مختلفی برای بررسی شمع ها وجود دارد تا ببینید آیا آنها کار می کنند یا خیر :

توصیه می کنیم با یک بازرسی بصری شروع کنید. هنگامی که یک شمع به طور معمول کار می کند، شبیه به زمانی است که در آن قرار داده شده است. این نباید نشانه ای از مشکل موتور باشد.

در اینجا چند نشانه بصری از مشکلات را آورده ایم :

  • رسوب سوخت
  • شمع فرسوده: نیاز به تعویض دارد
  • تجمع کربن رو شمع : نوک و الکترود جانبی سیاه شده
  • پیش اشتعال: سوختگی الکترود جانبی در اثر گرم شدن بیش از حد
  • نوک شمع سفید میشود
  • رسوب : ناشی از فرسودگی رینگ های پیستون و آب بندی ها
  • آسیب مکانیکی: با بررسی داخل محفظه احتراق راه‌های پیشرفته‌تری برای بررسی شمع وجود دارد

 

علائم خرابی شمع خودرو

علائم خرابی شمع خودرو

راه‌های پیشرفته‌تری برای بررسی شمع وجود دارد ، اگرچه در خانه بررسی این راه ها سخت بنظر میرسد .

مراحل تست زمین برای بررسی سالم بودن شمع ها

  • فیوز پمپ بنزین خودرو را بیرون بکشید تا جریان برق قطع شود.
  • موتور را روشن کنید تا سوخت از سیستم خارج شود.
  • شمع را از سرسیلندر خارج کنید.
  • شمع را به بسته کویل وصل کنید.
  • شمع را روی سطحی که زمین است قرار دهید.
  • هنگام تماشای جرقه، احتراق را با لنگ شروع کنید.
  • اگر جرقه آبی و قوی باشد، خوب است. اگر نارنجی مات و ضعیف باشد، به اندازه کافی قوی نیست.
  • اگر جرقه ای وجود نداشته باشد، شمع باید تعویض شود.

مراحل تست مولتی متر برای بررسی سالم بودن شمع ها

  • مراحل یک تا سه قسمت قبل را طی کنید.
  • مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
  • مقاومت بین پروب ها را برای اطمینان از خواندن دقیق تست کنید.
  • شمع ها را با لمس یک سرب به انتهای ترمینال دوشاخه و دیگری به الکترود تست کنید.
  • اطلاعات مربوط به مشخصات سازنده را در دفترچه راهنمای خدمات خود بررسی کنید. اکثر اوقات 4000 تا 8000 اهم طبیعی است.

شمع ها را هر چند وقت یک بار باید تعویض کرد؟

بسیاری از خودروسازان توصیه می کنند شمع ها را بعد از ۵۰ هزار کیلومتر اول تعویض کنید. با این حال، برنامه تعویض بهینه به شدت به نوع شمع هایی که استفاده می کنید بستگی دارد. برخی از انواع آنها تا ۱۵۰ هزار کیلومتر یا بیشتر عمر می کنند که اغلب ارزش پرداخت اضافی را دارند .

آیا می توانم با شمع های دارای مشکل رانندگی کنم ؟

ممکن است خودرو همچنان با شمع‌های مشکل دار به کار خود ادامه دهد ، اما شما نباید به کار با آن ادامه دهید. با شمع های مشکل دار ، موتور درست کار نمی کند و مخلوط هوا و سوخت به درستی نمی سوزد. خودروی شما می تواند در هر جایی خراب شوید با این کار شما اجازه میدهید که آسیب بیشتری به ماشینتان وارد شود ، به خصوص به مبدل کاتالیزوری.

 

 


خرید شمع ماشین های خارجی
شمع بنز C200
شمع رنجرور ایووک
شمع شورلت کامارو RS
شمع شورلت کروز
شمع مزدا 3
شمع مزدا 6
شمع فورد تاروس
شمع نیسان جوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *