قطعات

علائم خراب بودن دینام

علائم خراب بودن دینام

علائم خراب بودن دینام و راه های رفع آن

با سیستم برق ماشین خود مشکل دارید؟ علائم رایج خرابی دینام را بیاموزید. نحوه تشخیص و رفع مشکل را یاد بگیرید…

بسیاری از افراد علائم خراب بودن دینام را با خرابی باتری خودرو اشتباه می گیرند زیرا بسیار شبیه به هم هستند. هنگامی که باتری را تعویض می کنید و دوباره همان اتفاق می افتد، ممکن است متوجه شوید که مشکل از دینام بوده است. یا، برای تشخیص تفاوت ها، می توانید با علائم خراب بودن دینام آشنا شوید.

در این محتوا نه تنها این علائم اصلی را مرور می کنیم، بلکه در ادامه به شرح هدف دینام، محل آن می‌پردازیم. در نهایت، به سوالاتی که ممکن است ذهن شما را مشغول کرده باشد، پاسخ می دهیم.

علائم خراب بودن دینام

1. چراغ هشدار باتری

نشانگر باتری داشبورد یا چراغ باتری، یکی از پیام های هشداری است که در صورت بروز مشکل روی داشبورد نشان داده می شود . این چراغ شبیه باتری است و به شما اطلاع می دهد که مشکلی در سیستم شارژ وجود دارد. در بیشتر موارد، نشان دهنده باتری خراب نیست. این اغلب ناشی از مشکل دینام است تا باتری . به همین دلیل مهم است که مراحل تشخیصی ما را که در زیر ذکر شده است دنبال کنید. با این گفته، چراغ هشدار داشبورد همیشه با اطلاع کافی برای انجام هر کاری متفاوت روشن نمی شود. ممکن است فقط زمانی که باتری در حال خاموش شدن است و خودرو در حال توقف است، هشدار را مشاهده کنید.

2. نورهای کم یا بیش از حد

وقتی چراغ‌های جلو کم‌نور می‌شوند، نشانه آن است که باتری یا دینام نمی‌توانند نیروی کافی برای روشن کردن آن‌ها تولید کنند. همانطور که باتری شارژ بیشتری را از دست می دهد، چراغ های جلو کمتر می درخشند. با این حال، اگر هنگام بالا بردن دور موتور، چراغ‌ها روشن‌تر شوند، می‌تواند نشان دهد که مقداری جریان توسط دینام تولید می‌شود. با این حال، این نیرو برای شارژ باتری و روشن نگه داشتن چراغ‌های جلو کافی نیست.

3. باتری خراب

باتری ماشین شما برای روشن کردن موتور و روشن نگه داشتن لوازم جانبی مختلف در زمانی که موتور روشن نیست مورد نیاز است. با پایان یافتن انرژی باتری، دیگر آنطور که باید کار نمی کند. با این حال، هنگام رانندگی، دینام جریانی تولید می کند که ذخایر باتری را دوباره پر می کند. اگر دینام باتری را شارژ نکند، به خاموش شدن آن ادامه خواهد داد.

4. لوازم جانبی خراب

لوازم جانبی خودروی شما نیز به نیروی دینام و باتری خودرو متکی است. اگر به نظر می رسد که شیشه ها کند بالا می روند یا گرمکن صندلی به درستی کار نمی کند، ممکن است دینام مشکل داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است متوجه شوید که به نظر می رسد برخی از گیج ها یا وسایل الکترونیکی در ماشین شما کار نکنند. این اغلب ناشی از پمپاژ اشتباه ولتاژ از دینام است.

5. مشکل در روشن شدن

اگر باتری خودرو به دلیل روشن گذاشتن چراغ‌های جلو از بین برود، موتور روشن نمی‌شود. کلید را می‌چرخانید و فقط صدای کلیک می‌شنوید. با این حال، اگر باتری بدون دلیل به کار خود ادامه دهد، ممکن است دینام از کار افتاده باشد و در حین رانندگی، دیگر باتری را شارژ نمی کند.

6. چراغ های سوسو زن

اگر چراغ های روی داشبورد یا چراغ های جلوی شما سوسو می زنند به چه معناست؟ ممکن است به این معنی باشد که دینام از کار افتاده است اما هنوز مقداری کار می کند. با تغییر ولتاژ، چراغ ها مقدار متفاوتی انرژی دریافت می کنند که باعث می شود آنها به صورت پراکنده عمل کنند. در نهایت دینام از کار می افتد و تمام برق از بین می رود.

7. صداهای غیر منتظره

هر زمان که ماشین صدای غیرعادی می دهد، شما متوجه می شوید. صدای یک دینام خراب منحصر به فرد است و از بسیاری دیگر قابل تشخیص است. از آنجایی که تسمه محرک که مسئول چرخاندن دینام است شروع به ساییدگی می کند یا ناهماهنگ می شود، ممکن است صدای خر خر بشنوید. این صدایی است که هنگام از کار افتادن یاتاقان ها یا خرابی محور روتور شنیده می شود. در هر صورت باید دینام را تعویض کنید.

8. توقف موتور

دینام وظیفه ایجاد نیروی کافی برای روشن نگه داشتن خودرو را بر عهده دارد. اگر باتری شارژ نشود و باتری از بین برود، برق بیشتری در دسترس نخواهد بود. بنابراین، ماشین متوقف می شود. هنگامی که سعی می کنید موتور را دوباره راه اندازی کنید، متوجه خواهید شد که مانند باتری تمام شده عمل می کند.

 


حتما بخوانید:

چرا ماشینم استارت میخورد و روشن نمی شود
دلایل لرزش فرمان هنگام رانندگی
نشت مایعات خودرو و تشخیص نوع مایع

دینام چیست؟

دینام باتری ماشین را در حالی که موتور روشن است شارژ می کند. هنگام روشن کردن خودرو، باتری انرژی زیادی را برای تامین نیروی مورد نیاز برای روشن کردن موتور مصرف می کند. این انرژی توسط دینام تامین می شود که مانند یک ژنراتور عمل می کند. دینام همچنین بیشتر وسایل الکترونیکی خودرو را در حین کارکرد موتور تامین می کند. این وظیفه فعال نگه داشتن چراغ های جلو، برف پاک کن ها، نمایشگر داشبورد، رادیو، شیشه های برقی و گرمکن صندلی ها را بر عهده دارد.

تمام این لوازم جانبی برق جریان مستقیم (DC) را از دینام دریافت می کنند. دینام با ایجاد انرژی الکتریکی از انرژی مکانیکی کار می کند. همانطور که موتور کار می کند، یک تسمه محرک نیرو می گیرد و دور قرقره متصل به دینام می پیچد. این قرقره شفت روتور را روی دینام می چرخاند و باعث چرخش آهنرباهای اطراف یک سیم پیچ می شود.

با چرخش آهنرباها، جریان متناوب (AC) در اطراف سیم پیچ ایجاد می شود. این توان به یکسو کننده هدایت می شود و در آنجا به برق DC تبدیل می شود.

دینام کجا قرار دارد؟

دینام در زیر کاپوت قرار دارد و به یک طرف موتور پیچ شده است. شکل استوانه ای دارد و بزرگ است. همچنین گاهی اوقات یک فن در یک طرف آن قرار دارد تا خنک کننده را تامین کند. با فن به تسمه محرک متصل است. این تسمه محرک توسط چرخش موتور به حرکت در می آید. هنگامی که تسمه می چرخد، دینام برای ایجاد برق کار می کند. اگر مسیر تسمه محرک را ردیابی کنید، می توانید به سرعت محل دینام را مشخص کنید. اگر دینام یا مسیر تسمه محرک خود را پیدا نکردید، توصیه می کنم به دفترچه راهنمای سرویس مراجعه کنید.

 

چگونه می دانید که دینام یا باتری خراب است؟

اگر باتری ماشین شما تمام شده است و آن را به سرعت روشن می کنید، خودرو باید به کار خود ادامه دهد، مگر اینکه باتری نتواند شارژ نگه دارد یا دینام آن را شارژ نکند. ولتاژ را بررسی کنید تا ببینید چه مشکلی دارد. همچنین اگر فکر می کنید باتری مقصر است، می توانید باتری را با یک باتری جدید تعویض کنید. با این حال، اگر آن باتری نیز از بین رفت، دینام شما باید تعویض شود.

وقتی دینام خاموش می شود، ماشین چگونه عمل می کند؟

چراغ هشدار باتری اغلب روشن می شود و چراغ های جلو یا لوازم جانبی ممکن است شروع به عملکرد عجیب کنند. ممکن است در راه اندازی ماشین مشکل داشته باشید یا ممکن است شروع به توقف کند. علاوه بر این، ممکن است برخی از صداهای عجیب و غریب و چراغ های سوسو زن را شاهد باشیم.

آیا ماشین با دینام خراب می تواند کار کند؟

اگر باتری به طور کامل شارژ شود، خودرو تا زمانی که آب دیگری در آن باقی نماند به کار خود ادامه می دهد. وقتی باتری خالی شد، نمی‌توانید بدون کابل‌های جامپر یا جعبه جامپر ماشین را دوباره روشن کنید. به همین دلیل، بهتر است دینام خراب را در اولین نشانه مشکل تعویض کنید.

دینام ها ناگهان از کار می افتند ؟

دینام می تواند قبل از از کار افتادن کامل علائم هشدار دهنده زیادی به شما بدهد. ما برخی از این علائم هشدار دهنده را در بالا فهرست کرده ایم. با این حال، دینام نیز می تواند بدون هیچ هشداری از کار بیفتد، بنابراین باید در هر زمان آماده تعویض آن باشید.

 

نتیجه گیری

نتیجه خرابی دینام ها غیرمعمول نیست، به همین دلیل است که این تعمیر یکی از مواردی است که اکثر مکانیک های حرفه ای به آن عادت کرده اند. حتی اگر قبلا هرگز دینام را تعویض نکرده باشید، در اکثر خودروها خیلی سخت نیست، به خصوص اگر تجربه مکانیکی داشته باشید.

با تعویض دینام خودتان پول زیادی پس انداز نخواهید کرد، اما در نهایت احساس موفقیت خواهید داشت. هنگام بروز مشکلات شارژ باتری و دینام را تست کنید تا مشخص کنید کدام یک مقصر هستند. اگر متوجه شدید دینام مشکل دارد، بهتر است قبل از اینکه کاملاً خراب آن را تعویض کنید. در غیر این صورت، ممکن است در یک پارکینگ در جایی گیر بیفتید و منتظر یک کامیون یدک‌کش باشید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *