قطعات

علت لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن

علت لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن

علت لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن + راه حل

هر زمانی که ماشین هنگام ترمز گرفتن می لرزد، نشانه آن است که چیزی درست کار نمی‌کند یا قطعه ای مشکل پیدا کرده است. شما باید به این شاخص ها توجه کنید و در اسرع وقت به خودروی خود نگاهی بیندازید تا مشکل را پیدا کنید. در این راهنما، ما تمام دلایل مهمی که باعث می‌شود ماشین شما در حین کاهش سرعت تا توقف، بلرزد را پوشش می‌دهیم. در پایان راهنما، بهترین راه برای افزایش عمر ترمزهای خود را به شما نشان می دهیم.

علت لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن

 

1. روتورهای ترمز تاب دارد یا آسیب دیده

روتورهای ترمز تاب خورده، زنگ زده، فرسوده یا آسیب دیده شایع ترین دلایل لرزش خودرو در هنگام ترمزگیری هستند. روتورهای ترمز به صورت دیسک عمل می کنند. آنها به مجموعه توپی چرخ متصل می شوند و بین لنت های ترمز قرار دارند. همانطور که لنت ها به هم فشرده می شوند، اصطکاک در برابر روتور به شما کمک می کند تا سرعت خودرو را کاهش دهید. این روتورهای ترمز ممکن است منحرف شوند و در هنگام ترمز گرفتن باعث ایجاد لرزش شوند. همچنین ممکن است در حین این اتفاق صدای خراش را بشنوید. اگر در هنگام ترمز گرفتن لرزش فرمان را احساس می‌کنید، احتمالاً دیسک‌های ترمز جلو تاب خورده است. اما اگر کل ماشین زیر ترمز تکان بخورد، اما شما آن را در فرمان احساس نکنید، به احتمال زیاد دیسک های ترمز عقب باعث ایجاد مشکل شده اند.

2. بالانس نبودن چرخ ها

چرخ‌ها همچنین می‌توانند از تعادل و بالانس خارج شوند، که منجر به لرزش هنگام فشار دادن ترمز می‌شود. اگر با لاستیک های زیر یا بیش از حد باد شده رانندگی می کنید، ممکن است مشکل بالانس باشد. با این شرایط، فشار بیشتری به سیستم تعلیق خودرو وارد می‌کنید و باعث می‌شوید لاستیک‌ها سریع‌تر از حد معمول فرسوده شوند. به همین دلیل است که تعادل و بالانس منظم چرخ ها برای اطمینان از رانندگی نرم و ترمز گیری ضروری است.

3. رینگ خم شده

اگر به چاله ها یا حاشیه ها برخورد کرده اید، ممکن است رنگ چرخی را خم کرده باشید. این وضعیت باعث ایجاد لرزش در هنگام رانندگی و ترمز می شود. ممکن است فقط هنگام رانندگی با سرعت کمتر یا ترمز به آرامی متوجه آن شوید، زیرا چرخش چرخ ها کندتر است. با این حال، با افزایش سرعت، لرزش ممکن است افزایش یابد.

4. مشکل در سیستم تعلیق

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است خودروی شما هنگام رانندگی و ترمز تکان بخورد، وجود مشکل در سیستم تعلیق است. همانطور که از روی چاله ها و نواقص جاده عبور می کنید،به سیستم تعلیق ضربه وارد می‌شود. ممکن است مشکلی با محور یا اتصال CV (سرعت ثابت) وجود داشته باشد. هنگامی که این مفاصل آسیب می بینند، وسیله نقلیه به لرزش می‌افتد.

5. تراز ضعیف چرخ

هنگامی که تراز چرخ ها از حالت عادی خارج می شود، ممکن است هنگام ترمزگیری و رانندگی عادی متوجه لرزش شوید. وقتی چرخ‌ها در یک راستا قرار دارند، وسیله نقلیه باید در یک خط نسبتاً مستقیم حرکت کند، مگر اینکه جاده آن را به گونه‌ای دیگر بکشد. اگر خودرو به دلیل تراز نبودن به طرفین منحرف شود، ممکن است حتی بیشتر از ترمز گرفتن متوجه لرزش شوید.

6. لنت ترمز فرسوده

لنت های ترمز وسیله نقلیه شما قرار نیست برای همیشه دوام بیاورند. همانطور که ترمز می کنید، مواد روی لنت ها به آرامی فرسوده می شوند. هنگامی که لنت ها نیاز به تعویض دارند، ممکن است صداهای عجیبی بشنوید و لرزش را احساس کنید. با این اوصاف، هنگام استفاده از لنت ترمز جدیدتر، می توانید با برخی لرزش ها نیز مقابله کنید. اگر لنت ترمز ایرادی دارد، انتظار داشته باشید که لرزش نیز رخ دهد.

 


خرید لنت:

خرید لنت ترمز ماشین های خارجی


نحوه تعمیر لرزش خودرو در هنگام ترمز

سیستم ترمز را بررسی کنید اغلب هنگامی که ماشین در هنگام ترمز می لرزد، می توانید روی مشکلی در خود سیستم ترمز حساب کنید. به همین دلیل، شما می خواهید سیستم ترمز را قبل از ادامه کار بررسی کنید. در حالت ایده آل، با نگاه کردن به روتور و لنت ترمز شروع می کنید. اگر فرسوده هستند، باید آنها را تعویض کنید، چه لرزش را برطرف کند یا خیر.

اگر لنت های ترمز فرسوده شده باشند، ممکن است روتورها مقصر باشند. روتورها می توانند به مرور زمان انحراف پیدا کنند، به خصوص هنگامی که با لنت ترمزفرسوده یا کالیپر ترمز چسبنده استفاده می شوند. در برخی موارد، می توان روتورها را دوباره روی سطح قرار داد و به استفاده از آنها ادامه داد.در غیر این صورت، باید آنها را با موارد جدید جایگزین کنید.

امیدواریم که مجبور نباشید با کالیپرهای ترمز گیر کرده سر و کار داشته باشید، اما این اتفاق در برخی مواقع می افتد. کمی روغن کاری ممکن است به آزاد شدن کولیس کمک کند. اگر نه، باید آن را تعویض کنید. لاستیک ها را ارزیابی کنید اگر متوجه شدید که هیچ مشکلی در سیستم ترمز وجود ندارد، وقت آن است که به سراغ لاستیک ها و چرخ ها بروید.

بهتر است ابتدا فشار لاستیک ها را بررسی کنید زیرا این ساده ترین جنبه برای مقابله با آن است. اگر هر یک از لاستیک ها به درستی باد نشده اند، قبل از حرکت آن را تعمیر کنید.

تراز منظم چرخ ها برای حفظ بهترین شکل لاستیک ها مهم است.

سیستم تعلیق را بررسی کنید اگر مشکلی در لاستیک ها یا ترمزها پیدا نکردید، سیستم تعلیق احتمالاً تنها قسمت دیگری است که می تواند مشکل ایجاد کند. تشخیص مشکلات سیستم تعلیق با تعداد زیادی از اجزای کار برای بازرسی می تواند دشوار باشد. شما باید محورها، اتصالات CV و سایر قسمت های تعلیق را بررسی کنید.

به مکانیک مراجعه کنید اگر نمی توانید مشکل را پیدا کنید یا احساس می کنید تجربه کافی برای رسیدگی به تشخیص ندارید، بهتر است به تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید. در برخی موارد، اگر می‌خواهید با تکنسین‌هایی که در یک مدل خاص گواهینامه دریافت کرده‌اند، سر و کار داشته باشید، بهتر است به نمایندگی مراجعه کنید.

چگونه عمر ترمز هایم را افزایش دهم ؟

خرید ترمز با کیفیت

اگر می خواهید ترمزها دوام بیاورند، برای شروع باید با خرید قطعات باکیفیت شروع کنید. قطعات ارزان قیمت ممکن است در ابتدا باعث صرفه جویی در هزینه شما شوند، اما آنها به این اندازه دوام نمی آورند. برخی از سازندگان گارانتی قطعات را ارائه می دهند. اگر بتوانید کمی بیشتر برای گارانتی بپردازید، ممکن است ارزش آن را داشته باشد.

به آرامی توقف کنید

نحوه رانندگی شما تفاوت زیادی در ماندگاری ترمزها ایجاد می کند. فاصله خود را با خودروهای جلویی حفظ کنید، بنابراین نیازی به ترمز سریع ندارید. شما همچنین نباید بیشتر از حد لازم ترمز کنید. گذشته از این، از ترمز گرفتن صرفاً برای کاهش سرعت خودداری کنید. در عوض، فقط پای خود را از روی گاز بردارید تا به طور طبیعی سرعت خود را کاهش دهید.

بار را سبک کنید

هرچه بار بیشتری در وسیله نقلیه خود داشته باشید، قدرت ترمز بیشتری مورد نیاز است. برای کاهش سایش ترمز، می توانید بار را کاهش دهید . همچنین باید در نظر بگیرید که چه مقدار تجهیزات در خودرو گنجانده شده است و وزن آن چگونه بر عملکرد ترمزگیری تأثیر می گذارد.

 


حتما بخوانید:

اهمیت بررسی لنت ترمز

علائم خرابی صفحه کلاچ


تعمیر و نگهداری را انجام دهید

ترمزهای شما مانند بقیه ماشین شما نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. با چک کردن منظم روغن ترمز و پر کردن آن در صورت لزوم از سیستم ترمز خودرو خود مراقبت کنید.همچنین باید لنت های ترمز را به طور مرتب چک کنید. اگر لنت ترمزمناسبی را روی خودرو استفاده کنید ، نیازی به تعویض روتورها به دفعات زیاد نخواهید داشت.

سوالات متداول در مورد علت لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن

چرا هنگام ترمز کردن قسمت جلویی خودرو من می لرزد؟

رایج ترین دلیل لرزش قسمت جلویی خودرو هنگام ترمزگیری به دلیل فرسودگی، تاب برداشتن یا آسیب دیدن روتورهای ترمز جلو است. همچنین می تواند ناشی از بد بودن لنت ترمز، نامتعادل بودن لاستیک ها یا سایر مشکلات سیستم تعلیق باشد.

آیا رانندگی در هنگام لرزش ماشین بی خطر است؟

این بستگی دارد، اگر لرزش هنگام ترمز به دلیل کمی تاب برداشتن روتور ترمز باشد، می تواند نسبتاً ایمن باشد. اگر به دلیل زنگ زدگی یا فرسودگی روتورهای ترمز یا سایر قطعات سیستم تعلیق خراب باشد، به احتمال زیاد ایمن نیست. برای تعیین اینکه آیا رانندگی ایمن است یا خیر، باید ابتدا مشکل را بررسی کرده و پیدا کنید.

چگونه بفهمم که روتورهایم خراب هستند؟

ساده ترین راه برای تشخیصخراب بودن روتورها، بازرسی بصری آنهاست. اگر زنگ زده یا ترک خورده به نظر برسند، این نشانه قوی از وجود مشکل در آنهاست. همچنین می توانید ضخامت آنها را اندازه گیری کنید و اگر نسبت به مشخصاتی که سازنده خودرو داده است نازک هستند، باید آنها را تعویض کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *