قطعات

علل نشت مایع خنک کننده ماشین

علل نشت مایع خنک کننده ماشین

علل نشت مایع خنک کننده ماشین و نحوه رفع آن

علل نشت مایع خنک کننده ماشین را کشف کنید، نحوه رفع آن‌ها را بیاموزید و قبل از اینکه آسیب جدی وارد کند آن را برطرف کنید!

نشت مایع خنک کننده دارای بو و رنگ مشخصی است که آن را از سایر نشتی های مایع غیرقابل انکار می کند. اگر متوجه چکیدن ضدیخ از وسیله نقلیه شدید یا به نظر می رسد مخزن در حال خالی شدن است، وقت آن رسیده که ماشین خود را تعمیر کنید. در این راهنما، دلایل اصلی نشت مایع خنک کننده را پوشش می دهیم. ما همچنین به شما نشان می دهیم که چگونه آن را پیدا کنید و آن را تعمیر کنید تا آسیب بیشتری به ماشین وارد نکنید.

1. نشتی شلنگ رادیاتور

شیلنگ های رادیاتور برای انتقال مایع خنک کننده مورد نیاز است. آنها به صورت منحنی های خاص قالب گیری می شوند تا فضای زیر کاپوت را متناسب کنند. این شیلنگ ها در اکثر موارد از اتیلن پروپیلن (EPDM) ساخته می شوند. در حالی که این ماده در برابر گرما، مواد شیمیایی و آب داغ مقاوم است، از آسیب مصون نیست. پس از سال ها استفاده، شیلنگ های لاستیکی ترک می خورند. در ابتدا، ممکن است شیلنگی را ببینید که مقدار کمی مایع از آن نشت می کند اما اگر فوراً آن را تعمیر نکنید، شیلنگ می تواند منفجر شود و موتور شما بدون مایع خنک کننده باقی بماند و مشکلات بزرگی ایجاد شود.

2. گیره شلنگ رادیاتور شل یا ضعیف

گیره ها وظیفه نگه داشتن شیلنگ های رادیاتور را بر عهده دارند. این گیره ها می توانند به اشکال مختلف باشند، گاهی اوقات از گیره های فنری استفاده می شود، در حالی که سایر وسایل نقلیه از گیره های سیمی یا گیره های پیچی و نواری استفاده می کنند. در هر صورت، وقتی گیره فرسوده شود، شیلنگ نشتی دارد. شما باید این مشکل را زودتر از دیرتر برطرف کنید، قبل از اینکه گیره کاملاً از بین برود.

3. نشتی پمپ آب

پمپ آب خودرو وظیفه گردش مایع خنک کننده را از رادیاتور به بلوک موتور و بازگرداندن آن بر عهده دارد. توسط یک تسمه هدایت می شود. هنگامی که پمپ آب قدیمی می شود، ممکن است خراب شود. همراه با نشت، ممکن است برخی علائم دیگر را نیز متوجه شوید. بدون مقدار مناسب مایع خنک کننده که در سیستم گردش می کند، موتور می تواند بیش از حد گرم شود.

4. نشتی ترموستات

نشت مایع خنک کننده معمولاً در اطراف محفظه ترموستات رخ می دهد زیرا درزگیر ترک می خورد. این معمولاً فقط به این دلیل رخ می دهد که مهر و موم قدیمی و فرسوده است. وقتی این اتفاق می افتد، موتور شروع به گرم شدن بیش از حد می کند. اگر آن را بدون تعمیر رها کنید، ممکن است آسیب جدی به موتور وارد کنید.

5. نشتی واشر منیفولد ورودی

منیفولد ورودی وظیفه توزیع هوا به سیلندرها را بر عهده دارد. برخی از خودروها منیفولد آب خنک دارند، بنابراین مستعد نشتی است، به خصوص اگر واشر خراب شود. با نشتی، بوی مایع خنک‌کننده را حس می‌کنید و احتمالاً مقداری بخار خواهید دید. همچنین ممکن است خنک کننده زیر خودرو جمع شود و با ادامه خراب شدن واشر، نشت بیشتری صورت گیرد.

6.مشکل بخاری

بخاری کابین را با خنک کننده گرم موتور گرم می کند. مقداری از مایع خنک کننده از طریق هسته گرمکن در داشبورد حرکت می کند. فقط به نشتی به اندازه یک سوراخ سوزنی نیاز است تا وقتی گرما جریان دارد، مایع خنک‌کننده را از دریچه‌ها به داخل کابین بپاشد. این به طور معمول نشان می دهد که هسته بخاری به تازگی شروع به خرابی کرده. همچنین ممکن است مقداری مایع خنک کننده در کف زیر داشبورد مشاهده کنید.

7. رادیاتور یا درپوش رادیاتور آسیب دیده

درپوش رادیاتور با توجه به کوچک بودن آن مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، این بخش کوچک کار بزرگی دارد زیرا باید سیال تحت فشار را در سیستم خنک کننده نگه دارد. اگر مهر و موم درپوش کثیف یا خراب شود، مایع ممکن است به بیرون نشت کند. علاوه بر این، رادیاتور ماشین شما تنش های زیادی را از دما و رطوبت شدید تحمل می کند. در نهایت، شروع به خوردگی می کند. اگر مایع از رادیاتور نشت کند، احتمال زیادی وجود دارد که سوراخی باعث مشکل شده باشد.

8. واشر سر سیلندر

یکی از بدترین سناریوهایی که می‌توان با آن مواجه شد، سوختن واشر سر سیلندر است. واشر سر سیلندر وظیفه جدا نگه داشتن روغن موتور و مایع خنک کننده در بلوک موتور را بر عهده دارد. اگر واشر سر بسوزد، موتور شروع به افزایش دما خواهد کرد. در حالی که ممکن است نشت فیزیکی مایع خنک کننده را مشاهده نکنید، مخزن ممکن است شروع به خالی شدن کند.

 


حتما بخوانید:

واترپمپ چیست؟
دلایل خاموش شدن خودرو هنگام رانندگی
علائم خرابی شمع خودرو چیست؟

نحوه یافتن و رفع نشت مایع خنک کننده

کلید رفع نشتی این است که ابتدا آن را پیدا کنید. راه‌های مختلفی وجود دارد که ما برای پیدا کردن نشتی و رفع آن اقدام میکنیم . در اینجا به چند روش می پردازیم :

1. تست فشار سیستم درب رادیاتور

اگر نشتی وجود دارد، اما نمی توانید بفهمید که از کجا می آید، باید آزمایش فشار انجام دهید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید :

  • تستر فشار رادیاتور را در گردن مخزن نصب کنید.
  • پمپ کنید تا به فشار ذکر شده روی درپوش رادیاتور برسد.
  • شیلنگ ها، رادیاتور و اطراف موتور را از نظر نشتی بررسی کنید.
  • همچنین باید کابین را برای نشتی بخاری بررسی کنید.

اگر فشار افت کرد اما نشتی مشاهده نکردید، ممکن است واشر سر سیلندرتان نیم سوز شده باشد.

2. قسمت نشتی را رفع کنید

هنگامی که مشخص کردید چه چیزی باعث نشتی شده است، نوبت به تعمیر آن می رسد. اگر شلنگ یا گیره باشد، ممکن است خودتان برای انجام این کار مشکل زیادی نداشته باشید. با این حال، تعمیرات جدی تر، مانند تعویض رادیاتور یا واشر سر فراتر از سطح تخصص شما باشد. اگر به کمک بیشتری نیاز دارید، از پریدن به مرحله شماره پنج نترسید.

3. سیستم خنک کننده را پر کرده و تخلیه کنید

هنگامی که مشکل را تعمیر کردید، باید سیستم خنک کننده را دوباره پر کنید و آن را تخلیه کنید. هرگز نباید هوا در داخل سیستم خنک کننده وجود داشته باشد. در اینجا مراحلی وجود دارد که به شما در انجام این روش کمک می کند.

  • درب رادیاتور را با موتور خاموش بردارید و خنک کنید.
  • قیف خود را داخل رادیاتور قرار دهید.
  • رادیاتور را با مایع خنک کننده پر کنید. ممکن است سطح آن با بیرون آمدن برخی از حباب های هوا به خودی خود کاهش یابد.
  • پس از پر شدن رادیاتور خودرو را روشن کنید.
  • بخاری را روی گرمترین دما با فن کم روشن کنید.
  • دمای خروجی از دریچه ها را کنترل کنید.
  • با کاهش سطح مایع خنک کننده، آن را با مایع تازه پر کنید.
  • هنگامی که گرما از دریچه ها می آید، گیج دما را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در محدوده عملکرد عادی قرار دارد.
  • خودرو را خاموش کرده و درپوش رادیاتور خود را تعویض کنید.

شما با موفقیت سیستم خنک کننده را تخلیه کردید. اکنون زمان آن است که ببینیم سیستم چگونه کار می کند.

4. تست رانندگی و بررسی نشت

ماشین خود را بیرون بیاورید و حرکت کنید و دماسنج را با دقت تماشا کنید. شما نباید خیلی از خانه دور شوید . وقتی برگشتید، زیر ماشین را برای نشتی نگاه کنید. همچنین می توانید یک تکه مقوا را در طول شب زیر آن بگذارید تا ببینید آیا چیزی می چکد یا خیر

5. به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید

اگر در رفع نشتی مشکل دارید، وقت آن رسیده که از یک مکانیک کمک بگیرید . در مورد تعمیرگاه های خودروی محلی تحقیق کنید تا مطمئن شوید که به یک گاراژ قابل اعتماد می روید.

 

نشت مایع خنک کننده چقدر جدی است؟

موتور برای حفظ دمای کارکرد نرمال به مایع خنک کننده نیاز دارد. اگر مایع خنک کننده نشت کند و نتواند دما را پایین نگه دارد، موتور بیش از حد گرم می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، مطمئناً آسیب جدی به موتور وارد می شود. بنابراین، مایع خنک‌کننده برای عملکرد عادی خودروی شما حیاتی است، بنابراین نباید از رفع نشتی اجتناب کنید.

آیا نشت مایع خنک کننده به راحتی قابل رفع است؟

ممکن است در صورت نیاز به تعویض درپوش رادیاتور یا شلنگی که در مکانی قابل دسترس است، ساده باشد. در غیر این صورت، بسیاری از تعمیرات دیگر می تواند دشوارتر باشد، به خصوص اگر شما نیاز به تعویض رادیاتور یا تعمیر واشر سر سیلندر داشته باشید. ممکن است بتوانید با رفع زودهنگام نشتی از تعمیرات پرهزینه‌تر جلوگیری کنید.

آیا می توان ماشینی را با نشتی مایع خنک کننده رانندگی کرد؟

شما نباید با نشت مایع خنک کننده به رانندگی ادامه دهید. حتی اگر در حال حاضر مشکلی کوچک به نظر برسد، می تواند به سرعت به چیزی بزرگ تبدیل شود. در هر زمان ممکن است یک شیلنگ منفجر شود یا بخشی از آن خراب شود و به مایع اجازه تخلیه را بدهد. اگر این اتفاق بیفتد، موتور بیش از حد گرم می شود و ممکن است آسیب جدی ببیند.

علل نشت ناگهانی مایع خنک کننده ماشین چیست؟

پارگی شلنگ یا سوراخ در رادیاتور می تواند باعث بیرون ریختن سریع مایع خنک کننده شود. همچنین می تواند ناشی از خرابی هر یک از قطعات سیستم خنک کننده باشد. اگر نشتی وجود دارد که نمی توانید آن را ببینید، ممکن است به دلیل سوختن واشر سر به بلوک موتور نفوذ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *