قطعات

عملکرد سنسورهای مختلف خودرو

سنسورهای مختلف خودرو

عملکرد سنسورهای مختلف خودرو

خودروهایی که این روزها رانندگی می‌کنیم، هوشمندتر از آن چیزی هستند که تصور می‌کنیم، اما این تنها با کمک سنسورهایی امکان‌پذیر است که داده‌ها را جمع‌آوری کرده و به سیستم‌های مختلف خودرو می‌رسانند.
حسگرهای خودرو مسئول جمع آوری داده هایی هستند که برای اطمینان از عملکرد بهینه همه چیز استفاده می شود. این سنسورها دما، سرعت، هوا و میزان اکسیژن و بسیاری از متغیرهای دیگر را اندازه گیری می کنند تا سیستم های خودرو بتوانند بر اساس آن تنظیم و پاسخ دهند.
در این مطلب، ما هفت دسته کلی از سنسورهای خودرو و نحوه عملکرد آنها برای ارائه خدمات بهتر به خودروی شما را بررسی خواهیم کرد. سپس، بحث خواهیم کرد که کدام یک از این سنسورها در میان آنها مهم هستند.

هفت نوع سنسور خودرو

حالا بیایید یک چیز را روشن کنیم: حسگرهای زیادی در بدنه یک ماشین مدرن وجود دارد. علاوه بر این، همانطور که وسایل نقلیه به طور فزاینده‌ای هوشمندتر و متصل‌تر می‌شوند، می‌توانید انتظار داشته باشید که مدل‌های آینده حسگرهای خودرویی بیشتری نسبت به خودروهایی که امروز می‌رانیم داشته باشند.
ما فکر می کنیم که می توانید سنسورهای خودرو را به هفت دسته کلی دسته بندی کنید. بنابراین، در اینجا برداشت ما از هفت نوع سنسور خودرو و عملکرد آنها است.

1. سنسورهای مدیریت موتور

اولین دسته ای که می خواهید در مورد آن بدانید، سنسورهای مدیریت موتور است. در اینجا، ما در مورد تمام سنسورهای داخل یا اطراف موتور صحبت می کنیم. هر کدام عملکرد متفاوتی دارند، اما همه تلاش می کنند تا اطمینان حاصل کنند که فرآیند احتراق تا حد امکان ایمن و کارآمد انجام می شود.
انواع مختلفی از سنسورهای موتور وجود دارد، از جمله:
  • سنسورهای اکسیژن – این حسگرها میزان اکسیژن موجود در هوا را اندازه‌گیری می‌کنند. این اطلاعات در تنظیم مخلوط هوا/سوخت برای احتراق بهینه مهم است.
  • سنسورهای فشار – این حسگرها همچنین به مخلوط هوا/سوخت و احتراق بهینه مربوط می‌شوند. آنها اطلاعات مربوط به فشار هوای ورودی را جمع آوری می کنند.
  • سنسورهای میل بادامک و میل لنگ – میل بادامک و میل لنگ سنسورهایی نیز به آنها متصل است. این سنسورها موقعیت خود را برای مدیریت زمان‌بندی تزریق سوخت پیگیری می‌کنند.
  • سنسورهای ضربه – حسگرهای ضربه، ارتعاشات داخل موتور را اندازه‌گیری می‌کنند تا ضربه موتور را شناسایی کرده و از آن جلوگیری کنند.

2. سنسورهای مجاورتپ

این روزها، اتومبیل ها و سایر وسایل نقلیه نیز با چندین سنسور مجاورت به عنوان یک ویژگی استاندارد عرضه می شوند. اینها بسیار ساده هستند، زیرا به راننده اطلاع می دهند که چقدر ممکن است وسیله نقلیه به اشیاء اطراف خود نزدیک باشد.
به عنوان مثال، برخی از سنسورهای مجاورت طراحی شده اند تا زمانی که وسایل نقلیه دیگر در جاده شروع به نزدیک شدن بیش از حد می کنند به شما اطلاع دهند.
معمولاً از سنسورهای مجاورت در پشت خودرو برای دنده عقب استفاده می شود. این سنسورها تنها زمانی روشن می شوند که دنده عقب را تغییر دهید و به شما اطلاع می دهند که چقدر از دیوار یا ماشین پشت سرتان فاصله دارید.
سنسورهای مجاورت همچنین داده ها را به سایر سیستم های کمک راننده تغذیه می کنند.
به عنوان مثال، خودروهای دارای سیستم ترمز خودکار از سنسورهای مجاورت برای اندازه گیری فاصله از خودروی جلویی استفاده می کنند. هنگامی که حسگرها می بینند که فاصله خیلی سریع بسته می شود، سیستم را تحریک می کند تا ترمزهای اضطراری را به طور خودکار اعمال کند.

3. سنسورهای دما

خودروها همچنین دارای چندین سنسور دما برای اهداف ایمنی و راحتی هستند. به عنوان مثال، موتور دارای یک سنسور دمای مایع خنک کننده برای اطمینان از گرم نشدن بیش از حد آن است.
علاوه بر این، سنسورهای دمای داخل و خارج خودرو نیز وجود دارد. همانطور که ممکن است حدس بزنید، این سنسورها دمای هوای داخلی را اندازه گیری می کنند تا شما را راحت نگه دارند و دمای بیرونی را اندازه گیری می کنند تا به شما اطلاع دهند که آب و هوای بیرون چگونه است.

4. سنسور سرعت

طبیعتا خودروها باید سنسور سرعت نیز داشته باشند. شما باید از دو سنسور سرعت آگاه باشید: سنسور سرعت خودرو (VSS) و سنسور سرعت چرخ (WSS). هر کدام یک عملکرد منحصر به فرد دارند، اما هر دو به یک اندازه برای عملکرد کلی وسیله نقلیه شما مهم هستند.
VSS معمولاً به کابل سرعت سنج و بین چرخ و محور خودرو متصل است. این سنسور سرعت حرکت خودرو را اندازه گیری می کند و خوانشی را که روی صفحه ابزار خود می بینید را تولید می کند.
با این حال، WSS ارتباط نزدیکی با سیستم ترمز ضد قفل (ABS) خودروی شما دارد، البته اگر سیستمی داشته باشد. به همین دلیل است که در برخی موارد از آنها به عنوان سنسور ABS نیز یاد می شود. آن‌ها داده‌های بلادرنگ را در مورد چرخش هر چرخ جمع‌آوری می‌کنند و آن را به ABS و همچنین هر سیستم کنترل کشش یا پایداری برمی‌گردانند.
به عبارت ساده تر: VSS سرعت حرکت ماشین را اندازه می گیرد و WSS سرعت چرخش هر چرخ را اندازه می گیرد.

6. حسگرهای محیطی (به عنوان مثال، باران و نور)

مدل‌های جدید خودرو نیز دارای حسگرهای محیطی هستند. اینها آنهایی هستند که باران (به عنوان مثال روشن شدن خودکار برف پاک کن ها) یا حتی نور (روشن شدن خودکار چراغ های جلو) را اندازه گیری می کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، برخی از سنسورهای دما دمای محیط را نیز اندازه گیری می کنند، بنابراین در این دسته نیز قرار می گیرند.
برخی از مارک‌ها و مدل‌های خودرو دارای حسگرهای شیشه جلو هستند که این عملکردها را انجام می‌دهند، به ویژه برای سنجش باران و نور و موارد دیگر.

7. سنسورهای متفرقهپ

البته، برخی از سنسورها ممکن است در شش دسته کلی که در بالا ذکر کردیم، قرار نگیرند. و مطمئناً، فروشگاه‌های قطعات خودرو همیشه سنسورهایی دارند که می‌توانید آن‌ها را بخرید و به وسیله نقلیه خود اضافه کنید.
یک مثال معمولی از این TPMS یا سیستم‌های مانیتورینگ فشار تایر است. اینها سنسورهای فشار لاستیک‌های پس از فروش محبوب هستند که می‌توانید آن‌ها را در هر وسیله نقلیه‌ای به‌روزرسانی کنید تا فشار هر لاستیک را پیگیری کنید.
آنها معمولا با یک واحد نمایش داشبورد و برنامه های تلفن همراه ارائه می شوند که داده های زمان واقعی را به شما نشان می دهند. بعلاوه، آنها حتی می توانند زنگ خطر را به صدا درآورند زمانی که پنچر می کنید.

حتما بخوانید:

مهم ترین سنسورهای یک خودرو کدامند؟

از بین بسیاری از سنسورهای مختلف در یک خودرو، انتخاب تنها یک یا دو نوع و معرفی آنها به عنوان “مهمترین” کار آسانی نیست.
مطمئناً در نگاه اول به نظر می رسد که سنسورهای مدیریت موتور بسیار مهم هستند. خودرو با موتوری که به درستی کار نمی کند، اجزای خود را حرکت نمی دهد.
همچنین، به راحتی می توان فرض کرد که سنسورهای سرعت و مجاورت ممکن است در بالای این لیست نباشند. با این حال، بدون آنها، خطر تصادف رانندگی به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این حسگرها می توانند به معنای تفاوت بین زندگی و مرگ باشند.
کافی است بگوییم همه سنسورهای خودرو مهم هستند اما هر کدام نقش متفاوتی دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *