قطعات

مبدل کاتالیزوری چیست؟

مبدل کاتالیزوری چیست؟
مبدل کاتالیزوری یا مبدل Cat چیست؟
مبدل کاتالیزوری یک جزء برای کاهش آلودگی در خودرو است. این قطعه مانند بسیاری دیگر از کارگران پشت صحنه است که مسئول حفظ عملکرد بهینه ماشین شما است.
عملکرد اصلی مبدل کاتالیزوری پاکسازی گازهای مضر ناشی از گازهای خروجی اگزوز خودرو است.
این قطعه خودرو اغلب دست کم گرفته شده و مورد توجه قرار نمی گیرد. اگرچه نقش مهمی در اطمینان از اینکه وسایل نقلیه قابل حمل و نقل باقی می مانند، بسیاری از کاربران خودرو آن را در خط مقدم ذهن خود ندارند، برخی حتی نمی دانند که وجود دارد.
به همین دلیل است که ما این راهنما را ارائه کرده‌ایم تا به کاربران خودرویی مانند شما توضیح دهیم که شما باید در مورد مبدل کاتالیزوری بدانید.

مبدل کاتالیزوری چه کاری انجام می دهد؟

مبدل کاتالیزوری یک جعبه فلزی است که دارای کاتالیزوری برای تبدیل سه گاز مضر اصلی اگزوز خودرو به ترکیبات بی ضرر است. کاتالیزور در مبدل کاتالیزوری می تواند از پلاتین، پالادیوم یا رودیوم ساخته شود.
هیدروکربن ها، مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن سه ترکیب گازی مضر هستند که به عنوان محصولات جانبی از کارکردن خودرو و سوختن سوخت تولید می شوند.
وظیفه مبدل کاتالیزوری کمک به تبدیل این ترکیبات سمی به ترکیبات بی ضرر است.
به هر حال، کاتالیزور، ماده‌ای شیمیایی است که سرعت واکنش‌های شیمیایی را بدون تغییر در فرآیند افزایش می‌دهد. اگر در دبیرستان علومی مانند شیمی یا زیست شناسی خوانده اید، باید این را به خاطر بسپارید. اگر این کار را نکردید، بیایید از تخیل خود برای کمک به درک اینکه کاتالیزور چیست استفاده کنیم:
تصور کنید یک مربی دو و میدانی یا انبوهی از هواداران در کنار پیست ایستاده اند و دونده را تشویق می کنند تا سریعتر حرکت کند. به یاد داشته باشید، فقط یک نفر مسابقه را انجام می دهد. مربی و هواداران نمی دوند. آنها می ایستند (یا می نشینند) و جیغ می زنند و ورزشکار را تشویق می کنند تا با سرعت بیشتری حرکت کند.
در حالی که آنها به مسابقه نمی پیوندند، حضور و عمل آنها بر عملکرد دونده تأثیر می گذارد. یک نوع رابطه مشابه آن چیزی است که بین کاتالیزور و مواد شیمیایی درگیر در یک واکنش وجود دارد.
در پایان، وظیفه کاتالیزور در مبدل کاتالیزوری سرعت بخشیدن به سرعت حذف آلاینده های گازی بدون واکنش با مواد شیمیایی و اجزاء است.

مبدل کاتالیزوری چگونه کار می کند؟

در داخل مبدل کاتالیزوری، گاز خروجی از یک غربال سرامیکی یا ساختار لانه زنبوری پوشیده شده با کاتالیزور عبور می کند. بنابراین، با عبور گاز از ساختار لانه زنبوری، کاتالیزور را لمس می کند و باعث می شود که با سرعت بیشتری به ترکیبی بی ضرر تبدیل شود.
دو کاتالیزور مختلف در یک مبدل کاتالیزوری وجود دارد که هر کدام با فرآیند شیمیایی درگیر مشخص می شوند.
  • کاهش — فرآیند شیمیایی درگیر به عنوان یکی از کاتالیزورها با حذف اکسیژن از ترکیب شیمیایی، با اکسید نیتروژن واکنش می دهد و آن را به گازهای نیتروژن و اکسیژن می شکند. این گازها از قبل در هوا وجود دارند، بنابراین بی ضرر در نظر گرفته می شوند.
  • اکسیداسیون – این فرآیندی است که کاتالیزور دیگر با مونوکسید کربن واکنش می دهد و ترکیب را به دی اکسید کربن و آب تبدیل می کند.
پس از اتمام کار مبدل کاتالیزوری، عناصر و ترکیبات خارج شده از لوله اگزوز عبارتند از نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن و آب.

حتما بخوانید:

علائم خرابی مبدل کاتالیزوری

یک مبدل کاتالیزوری معیوب معمولاً یک یا چند مورد از علائم زیر را ایجاد می کند که به راننده در مورد تعویض قریب الوقوع مورد نیاز هشدار می دهد.

1. کاهش عملکرد موتور

این شایع ترین علامت مرتبط با مبدل کاتالیزوری بد است. مبدل مسدود شده خروجی اگزوز را محدود می کند و بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد.
هنگامی که مبدل کاتالیزوری به درستی کار نمی کند، کاهش قدرت، شتاب و مصرف سوخت اجتناب ناپذیر می شود.

2. بوی گوگرد از اگزوز

در طول فرآیند احتراق در موتور، بنزین حاوی گوگرد تحت فرآیندی قرار می گیرد که آن را به سولفید هیدروژن تبدیل می کند. بدون کمک مبدل کاتالیزوری فعال، بنزین سوخته نمی تواند به دی اکسید گوگرد بی بو تبدیل شود.
خوب، همه چیزهای شیمی را فراموش کنید. در اینجا یک نکته کاربردی وجود دارد که بینی شما مطمئناً از آن غافل نخواهد شد.
احتمالاً متوجه بویی شبیه تخم مرغ فاسد خواهید شد که از اگزوز می آید – این بو ناشی از سوختیست که نسوخته و باقی مانده در اگزوز توسط یک مبدل کاتالیزوری بد است.

3. چراغ چک را بررسی کنید

انتظار می‌رود که چراغ چک روی داشبورد خودروی شما توجه راننده را به نقصی که در خودرو ایجاد می‌شود جلب کند. یک مبدل کاتالیزوری معیوب می تواند باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.
در برخی خودروهای مدرن، حسگر نسبت اکسیژن و هوا به سوخت با ردیابی سطح گاز در اگزوز، کارایی مبدل را کنترل می کند. اگر هر گونه ناهنجاری در سطح گاز مشاهده شود، هشدار “موتور چک” را تنظیم می کند.

4. سر و صدا

اگر مبدل کاتالیزوری فرسوده شود یا در داخل آسیب ببیند، می تواند باعث شکسته شدن لانه زنبوری پوشش داده شده با کاتالیزور شود. نتیجه؟
صدای تق تق از زیر وسیله نقلیه خود می شنوید. جغجغه ممکن است هنگام استارت زدن ماشین بیشتر قابل مشاهده باشد و در صورت عدم مراقبت به مرور زمان بدتر می شود.

5. تست انتشار ناموفق

اگر وسیله نقلیه شما در تست آلایندگی رد شود، یکی از مقصران احتمالی مبدل کاتالیزوری معیوب است. لطفاً توجه داشته باشید که این بدان معنا نیست که مبدل کاتالیزوری معیوب تنها دلیلی است که خودرو شما ممکن است در تست آلایندگی شکست بخورد.
اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، به احتمال زیاد وسیله نقلیه شما مقادیر بیش از حد گازهایی را منتشر می کند که برای انسان و محیط زیست سمی است. شاید زمان مناسبی باشد که خودروی خود را توسط یک تکنسین بازرسی کنید تا مشخص شود آیا مبدل کاتالیزوری نیاز به تعویض دارد یا خیر.
علاوه بر مبدل کاتالیزوری، برخی از خودروها با سیستم‌های تکمیلی مانند چرخش گازهای خروجی اگزوز، فناوری کاهش کاتالیزوری انتخابی مبتنی بر Adblue، فیلترهای ذرات دیزلی برای کمک به کاتالیزور عرضه می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *