قطعات

مشکل دینام یا باتری؟ چگونه تشخیص دهیم

مشکل دینام یا باتری

مشکل دینام یا باتری مسئله این است؟

دینام و باتری خودرو شما بخشی از سیستم الکتریکی خودرو هستند. متأسفانه، هنگامی که یکی از آنها  دچار مشکل می شود، علائم مشابهی دارند. بنابراین، چگونه می توان تشخیص داد که مشکل دینام خودرو است یا باتری است؟
هنگام از کار افتادن دینام یا باتری خودرو، علائم منحصر به فردی وجود دارد که باید به دنبال آن باشید. اگر خودروی شما پس از استارت زدن متوقف شود، چراغ‌های جلو سوسو می‌زنند یا کم‌نور می‌شوند، یا متوجه نقص‌های الکتریکی می‌شوید، دینام مشکل دارد. باتری بد باعث روشن شدن چراغ هشدار یا بازنشانی سیستم صوتی و تصویری داخل خودرو می شود.
تشخیص علائم مختلف می تواند شما را از مشکلات زیادی نجات دهد. بنابراین ابتدا، این مطلب به شما کمک می کند تا اهداف منحصر به فرد دینام و باتری را درک کنید. سپس، نحوه تمایز بین علائم خرابی دینام و باتری را یاد خواهید گرفت.

باتری در مقابل دینام: تفاوت چیست؟

قبل از اینکه به علائم یک دینام یا باتری مشکل ساز خودرو بپردازیم، اجازه دهید درک خود را از اهداف این دو قسمت تازه کنیم.
یک باتری خودرو برای ارسال بار الکتریکی عظیمی که ماشین شما را روشن می کند، طراحی شده است. این شارژ به سمت استارت خودرو می‌رود، که موتور را می‌چرخاند و آن را روشن می‌کند.
از آنجایی که باتری خودرو آن تکان قوی نیرو را برای راه‌اندازی کارها ارسال می‌کند، به آن باتری استارت نیز می‌گویند.
با این حال، هنگامی که ماشین شما کار می کند، دینام به ستاره نمایش تبدیل می شود.
دینام برق را به باتری برمی گرداند تا شارژ شود و آن را قادر می سازد تا قطعات الکتریکی خودرو مانند چراغ های جلو، برف پاک کن ها و غیره را تامین کند.

دینام ها معمولا چقدر عمر می کنند؟

دینام ها معمولاً حدود 7 سال یا بین 150000 تا 250000 کیلومتر کار می کنند. به طور طبیعی، این طول عمر بستگی به میزان سایش و پارگی دینام دارد.
مواردی که بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرند یا به درستی استفاده می شوند، زودتر شروع به ایجاد مشکل می کنند.

باتری ماشین معمولا چقدر دوام می آورد؟

باتری خودرو معمولا بین 3 تا 5 سال عمر می کند. زمانی که باتری خودرو به پایان عمر خود می رسد، به تدریج توانایی خود را در نگهداری شارژ الکتریکی از دست می دهد.

حتمابخوانید:

چگونه بفهمیم که مشکل دینام یا باتری شماست؟

در این مرحله، باید مشخص باشد که باتری و دینام خودروی شما دو جزء مجزا هستند که هر کدام هدف منحصر به فردی دارند.
علیرغم آن، دانستن اینکه کدام یک در هنگام بروز مشکل مقصر هستند، می تواند بسیار گیج کننده باشد.
به این دلیل که دینام و باتری هر دو بخشی از سیستم الکتریکی خودرو شما هستند.
بنابراین، هنگامی که مشکلی وجود دارد، بسیاری از علائم بد دینام با علائم ضعیف باتری خودرو همپوشانی دارند. به عنوان مثال، باتری‌ها و دینام‌های نامناسب منجر به مشکلات الکتریکی در سراسر خودروی شما می‌شوند، مخصوصاً هنگام راه‌اندازی موتور. در نتیجه، مشخص کردن علت اصلی ممکن است گاهی چالش برانگیز باشد.
خوشبختانه، برخی از این علائم برای باتری یا دینام منحصر به فرد است. بنابراین وقتی می دانید کدام یک را باید جستجو کنید، می توانید ریشه مشکل را پیدا کنید.

نشانه های باتری بد

در اینجا چند علامت منحصر به فرد معیوب یا ضعیف باتری خودرو وجود دارد که نشان می دهد مشکل از دینام نیست:
  1. نشانگر هشدار باتری: اکثر مدل‌های خودرو دارای نشانگرهای هشدار باتری هستند، معمولاً روی صفحه ابزار. بنابراین، هنگامی که خودروی شما مشکل برق دارد و چراغ یا نشانگر هشدار باتری فعال است، احتمالاً علت اصلی باتری است.
  2. باتری قدیمی: سن باتری شما یک نکته واضح دیگر است. باتری های خودرو 3 تا 5 سال عمر می کنند و اگر به ندرت از آنها استفاده کنید زودتر فرسوده می شوند. هنگامی که می دانید یک باتری قدیمی (یا به ندرت استفاده شده) دارید، به قطع می توانید تشخیص دهید که مشکل از باتری است.
  3. بوی گوگرد (تخم مرغ فاسد): باتری خودروهای معیوب بوی گوگرد را ایجاد می کنند که بیشتر مردم آن را بوی تخم مرغ فاسد می شناسند. دینام ها چنین بوهایی را منتشر نمی کنند، بنابراین شکی نیست که مشکل از باتری است.

  4. پنجره ها کند حرکت می کنند: قطعات الکتریکی ماشین شما، مانند موتورهای پنجره، انرژی را از باتری دریافت می کنند. یک باتری معیوب نمی تواند آن قدرت را به طور موثر ارائه کند، بنابراین قطعاتی مانند شیشه ماشین شما کندتر از حد معمول حرکت می کنند.
  5. سیستم صوتی و تصویری داخل خودرو خود را بازنشانی می‌کند: در نهایت، سیستم صوتی و تصویری داخل خودرو خود را بررسی کنید. این سیستم تنها زمانی می‌تواند تنظیمات و تنظیمات از پیش تعیین شده شما را ذخیره کند که برق بی‌وقفه از باتری ماشین شما دریافت کند. بنابراین، اگر متوجه شدید که خود ریست شده است، این نشان دهنده مشکل باتری است و مشکلی با دینام نیست.

نشانه های بد بودن دینام

در اینجا برخی از علائم آشکار وجود دارد که نشان می دهد مشکل از دینام شما است و نه باتری:
  1. خودرو برای مدت کوتاهی روشن می شود اما متوقف می شود: باتری یا دینام بد می تواند هنگام روشن کردن موتور شما مشکل ایجاد کند. اما اگر موتور برای مدت کوتاهی قبل از روشن شدن خاموش شود، این نشانه واضحی است که دینام شما مقصر است.
  2. چراغ‌های کم نور: چراغ‌های جلو مکان عالی دیگری برای بررسی علائم خرابی دینام هستند. آنها به دینام متصل هستند و اگر مشکلی وجود داشته باشد سوسو می زنند یا کم نور می شوند.

  3. مشکلات الکتریکی: سایر مشکلات الکتریکی متفرقه در اطراف وسیله نقلیه شما نیز می تواند به مشکل دینام اشاره کند. به عنوان مثال، برخی از لوازم جانبی خودرو زمانی که مقدار مناسب برق دریافت نمی کنند، دچار مشکل می شوند. اگر این اتفاق بیفتد، احتمالاً به این دلیل است که دینام خودرو برق کافی را به دستگاه ارسال نمی کند.
وقتی یاد بگیرید بین دینام یا باتری ماشین تمایز قائل شوید، سریعتر به ریشه مشکل خواهید رسید. اما مهمتر از آن، این امر همچنین از خرج بی مورد پول با خرید قطعات یدکی اشتباه جلوگیری می کند.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *