قطعات

نشت مایعات خودرو و تشخیص نوع مایع

نشت مایعات خودرو و تشخیص نوع مایع

نشت مایعات خودرو و تشخیص نوع مایع

نشت مایعات خودرو و تشخیص نوع مایع: اگر می بینید که مایع ماشین شما نشت می کند، تشخیص اینکه چه مشکلی دارد دشوار است. به همین دلیل دانستن رنگ و بوی هر مایع مهم است. در این محتوا ، به این موضوع می پردازیم که هنگام نشت مایع از خودرو چه باید کرد و چگونه نشت را شناسایی کرد. ما همچنین به سوالات احتمالی شما پاسخ می دهیم تا بتوانید به سرعت نشتی را تعمیر کنید …

 

اگر مایعات ماشینم نشت کرد چه کنم؟

اگر متوجه چکیدن مایع از زیر ماشین شوید، در ابتدا نگران خواهید شد، اما دلیلی برای وحشت وجود ندارد. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

  1. مطمئن شوید که مایع نشتی واقعاً از وسیله نقلیه شما می آید. اگر در یک پارکینگ یا در خیابان مایعی زیر ماشنتان دیدید ممکن است قبل از شما از یک ماشین دیگر اونجا بوده باشد.
  2. به زیر خودرو نگاه کنید تا ببینید نشت از کجا چکه می کند. اگر مایعی را در قسمت زیرین خودرو مشاهده کردید، ممکن است بتوانید آن را بهتر تشخیص دهید.
  3. تعیین کنید چه نوع مایعی نشت می کند. ما در یک دقیقه راهنمایی بیشتری برای این مرحله ارائه خواهیم کرد. در این بین، ممکن است بخواهید یک تکه مقوا را زیر نشتی قرار دهید تا بتوانید دید بهتری از رنگ و بوی مایع داشته باشید.

با این اوصاف، ما توصیه می کنیم که از افزودنی توقف نشت استفاده نکنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. در بهترین حالت، این راه حل ها یک تعمیر موقت را ارائه می دهند، اما بدتر از آن، می توانند آسیب جدی به موتور و پیشرانه وارد کنند.

مایع نشتی را شناسایی کنید

1. قهوه ای روشن تا سیاه:

رنگ روغن موتور از کهربایی روشن تا قهوه ای تیره یا تقریباً مشکی متفاوت است، بسته به اینکه چقدر قدیمی است و موتور چقدر کار می کند. نکته دشوار در مورد نشت روغن این است که ممکن است مستقیماً زیر موتور نباشد. این نشتی‌ها می‌توانند در مکان‌های آشکار، مانند درپوش تابه تخلیه یا فیلتر روغن رخ دهند. با این حال، آنها همچنین می توانند در مکان های مبهم مانند مهر و موم میل لنگ یا واشر و پوشش سوپاپ رخ دهند. به همین دلیل، ممکن است به یک مکانیک حرفه ای نیاز داشته باشید تا سیستم را از نزدیک ببیند و متوجه شود که نشتی از کجا می آید.

اگر نشتی کم باشد، ممکن است بتوانید برای مدت کوتاهی به رانندگی ادامه دهید. با این حال، شما نباید اجازه دهید سطح روغن از حد نرمال پایین بیاید یا می تواند آسیب جدی به موتور وارد کند. بهترین گزینه این است که فوراً نشتی را برطرف کنید تا بتوانید بهترین مراقبت را از موتور انجام دهید.

2. قرمز یا قهوه ای:

مایع گیربکس اتوماتیک اغلب صورتی یا قرمز است. گاهی اوقات، علائم دیگری را قبل از نشت مایع مشاهده خواهید کرد .اگر بگذارید نشتی خیلی زیاد شود و مایع خیلی کم شود، ماشین از حرکت بازمی‌ماند. گیربکس های دستی به جای آن از روغن دنده استفاده می کنند. مایع گیربکس شبیه روغن موتور با بوی قوی تر و غلیظ است.

در خودروهای دیفرانسیل جلو، مایع نشتی اغلب از مهر و موم محور می چکد. از سوی دیگر، خودروی دیفرانسیل عقب مستعد نشتی از مهر و موم شافت خروجی است. در همه خودروها بررسی مایع گیربکس آسان نیست . روغن دنده را می توان در مهر و موم محور عقب و مهر و موم بلبرینگ چرخ یافت. همچنین ممکن است ببینید که در سراسر لبه پخش شده است چون به اطراف پاشیده است.

3. شفاف و ضخیم، قرمز، سبز یا قهوه ای :

تعیین رنگ مایع فرمان برقی همیشه آسان نیست. برخی از تولیدکنندگان از مایع گیربکس استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر برند خود را دارند، مانند هوندا که مایع آن به رنگ کهربایی روشن است. برخی از مایعات فرمان برقی نیز بویی شبیه روغن پخت و پز سوخته دارند.

اگر فکر می کنید نشتی مایع فرمان برقی وجود دارد، نگاهی به مخزن بیندازید تا مطمئن شوید که هنوز به اندازه کافی روغن وجود دارد. نگذارید سطح آن پایین بیاید ، در غیر این صورت ممکن است با صدای ناله ای از پمپ فرمان برق مواجه شوید. همچنین هدایت آن بدون مقدار مناسب مایع ممکن است دشوار شود. گاهی اوقات مایع فرمان برقی از دو طرف قفسه نشت می کند.

4. شفاف، زرد یا قهوه ای:

روغن ترمز می تواند زرد، قهوه ای یا شفاف باشد. کمی روغنی به نظر می رسد اما بوی زیادی ندارد. اگر این مایع نشت کند، ممکن است با ترمز دچار مشکل شوید. تنها به همین دلیل، مهم است که مطمئن شوید که مخزن روغن ترمز همیشه پر است. این نشتی نیست که بخواهید سهل انگاری کنید و با آن سر و کله بزنید. اگر مایع تخلیه شود، ممکن است قدرت ترمز خود را از دست داده و تصادف کنید.

5. سبز، زرد، قرمز یا آبی:

خنک کننده موتور برای تنظیم دمای موتور و روانکاری مورد نیاز است. قبلاً هر ماشینی مایع خنک کننده سبز داشت، اما اکنون بستگی به نوع استفاده دارد. به عنوان مثال، هوندا دارای یک خنک کننده آبی است، در حالی که تویوتا از رنگ قرمز استفاده می کند. رنگ های نارنجی، شفاف و شاید دیگر رنگی ها نیز وجود دارد. بنابراین، رنگ به تنهایی چیزی را نشان نمی دهد. چیزی که به تشخیص نشت مایع خنک کننده کمک می کند، بو است. بوی شیرینی و آب نبات این مایع است، که آن را برای کودکان و حیوانات خانگی بسیار خطرناک می کند.

از آنجایی که خنک کننده حاوی اتیلن گلیکول است، بسیار سمی است. نشتی مایع خنک کننده را می توان در هر جایی یافت، به خصوص در یکی از شیلنگ هایی که به مرور زمان شکننده می شوند. رادیاتور همچنین محل معمولی برای نشت مایع خنک کننده است. هنگامی که متوجه شدید نشتی مایع خنک کننده وجود دارد، مسئولیت دارید که مخزن را به دقت زیر نظر داشته باشید. اگر سطح مایع خنک کننده پایین بیاید، موتور ممکن است بیش از حد گرم شود و شما می توانید با آسیب دائمی مقابله کنید. حتی اگر نشتی حداقل باشد، ممکن است در هر زمان تغییر کند و شما را در کنار جاده سرگردان کند. به همین دلیل، ما همیشه توصیه می کنیم نشتی مایع خنک کننده را بدون توجه به کم یا زیاد بودن آن فوراً برطرف کنید.

6. شفاف بدون بو:

چکه آب زیر ماشین وقتی می بینید که آب شفاف و بی بو از زیر ماشین چکه می کند، معمولاً چیزی برای نگرانی وجود ندارد. این آب نشتی احتمالاً فقط تراکم ناشی از سیستم تهویه مطبوع است. این نشت آب در طول ماه‌های تابستان رایج است و اگر آب نمی‌بینید باید برای شما تعجب‌آورتر باشد، زیرا می‌تواند نشان دهنده مسدود شدن زهکشی باشد. اگر در فصل زمستان می بینید که آب از اگزوز خارج می شود، این نیز نگرانی زیادی ندارد. این یکی دیگر از مسائل تراکم سیستم تهویه مطبوع است.

7. شفاف با بوی قوی:

برای روشن نگه داشتن موتور به سوخت نیاز است. با این حال، اگر بخشی از سیستم سوخت رسانی از کار بیفتد، می توانید بوی گاز را در حین رانندگی با ماشین خود حس کنید. خوشبختانه، نشت سوخت بوی مشخصی دارد، بنابراین باید بتوانید خیلی سریع تشخیص دهید که چه چیزی مشکل دارد . جدا از بو، ممکن است به سادگی با دیدن آن ندانید که چیست. بنزین یک مایع شفاف است،

بنابراین مهم است که به بینی خود اعتماد کنید. بدیهی است که شما نمی خواهید با نشتی سوخت به رانندگی ادامه دهید. بو نه تنها می تواند شما را بیمار کند، بلکه با احتمال بیشتری برای آتش سوزی خودرو نیز مواجه هستید.

8. آبی یا شفاف:

به غیر از برخی از انواع خنک کننده کمیاب تر، هیچ چیز آبی به جز مایع شیشه شوی پیدا نمی کنید. این ماده نازک و آبکی برای جلوگیری از حشرات و آلودگی از شیشه خودرو استفاده می شود. اغلب، نشتی به دلیل ترک خوردگی مخزن مایع شستشو رخ می دهد. در حالی که این یک وضعیت اضطراری نیست، شما همچنان میتوانید در اسرع وقت آن را تعمیر کنید.

بدون توانایی تمیز کردن شیشه جلو، ممکن است در نهایت با موانعی روبرو شوید که دید شما را در حین رانندگی مسدود می کند، به خصوص اگر پرنده ای تصمیم بگیرد در حالی که شما در جاده هستید، قطراتی را روی شیشه باقی بگذارد.

نشت مایعات خودرو و تشخیص نوع مایع


حتما بخوانید:

دلایل روغن سوزی ماشین
دلایل نشت روغن از اگزوز

آیا می توانم ماشینم را در صورت نشتی رانندگی کنم؟

بستگی به مایع نشتی دارد. اگر متوجه آب از تهویه مطبوع یا مقداری مایع شیشه‌شوی شدید، با مشکل جدی مواجه نیستید. با این حال، اگر یکی از مایعات حیاتی مانند روغن موتور، روغن گیربکس، روغن ترمز، مایع خنک کننده یا روغن فرمان نشتی داشته باشد، باید فورا قبل از اینکه به مشکل جدی تری بخورید آن را تعمیر کنید.

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *