قطعات

نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک

نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک

نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک

حدود 30 درصد خودروها در جاده های ایران از سیستم گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند. به نظر می رسد حتی خودروهای اسپرت برتر مانند فراری 458 ایتالیا نیز تحت تأثیر این روند قرار گرفته اند و چرا که نه؟ سیستم‌های دوکلاچه اتوماتیک برای مصرف سوخت چشمگیر و تعویض سریع‌تر بین دنده‌ها مورد توجه قرار گرفته‌اند.
بنابراین سعی کردیم در این مطلب نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک را برایتان شرح دادیم، که می توانید با رعایت این نکات طول عمر گیربکس خود را افزایش داده و دیرتر بابتش به مکانیکی مراجعه نمایید.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

اجازه دهید به شما هشدار دهم که نادیده گرفتن این علائم ممکن است منجر به آسیب شدید به سیستم گیربکس اتوماتیک خودرو شما شود.

پاسخ با تاخیر هنگام حرکت

اگر هنگام قرار دادن ماشین خود در درایو یا دنده عقب، متوجه واکنش کند شدید، ممکن است مشکل از مایع گیربکس باشد. با گذشت زمان، این مایعات غلیظ تر می شوند و خواص محافظتی آنها کاهش می یابد. این باید به شما هشدار دهد که زمان تعویض مایع گیربکس فرا رسیده است.
در مواقع دیگر، ممکن است یک مشکل جزئی سیستم کامپیوتری باشد، که با تنظیم مجدد TCU (واحد کنترل انتقال) به راحتی می توان آن را برطرف کرد. با این حال، این روش برای همه محصولات یکسان نیست، بنابراین باید یک تکنسین واجد شرایط برای رفع مشکل پیدا کنید.

 تقه در حالت Drive

گیربکس اتوماتیک شما باید هنگام تعویض دنده به آرامی کار کند و نباید چیز غیرعادی مانند تقه، لرزش یا ساییدن احساس کنید. این علائم اغلب نشانه مشکلات بزرگتر و پرهزینه تر است. همانطور که قبلاً می دانید، دنده های آسیب دیده تنها می توانند بدتر شوند، بنابراین بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود، ماشین خود را به متخصص گیربکس اتوماتیک ببرید.

ایجاد سر و صدا در حالت خنثی

وقتی سروصدای زیادی را از زیر دنده می شنوید، احتمالاً مشکل گیربکس اتوماتیک است. مایع گیربکس اتوماتیک کار بزرگی را انجام می دهد و دنده ها و اجزای مکانیکی را در تمام مدت روغن کاری می کند.
همانطور که قبلا ذکر شد، مایعات با گذشت زمان خاصیت محافظتی خود را از دست می دهند و به همین دلیل است که هرگز نباید سرویس گیربکس اتوماتیک را فراموش کنید.
با این حال، صداها می تواند دلایل دیگری داشته باشند. صداهایی که می شنوید می تواند ناشی از قطعات داخلی فرسوده باشد و این یک هشدار فوری برای تعمیر و نگهداری گیربکس اتوماتیک است.

بوی سوخت

بوی سوختگی نیز می تواند ناشی از گرم شدن بیش از حد مایع انتقال باشد. اگر چنین است، در روانکاری قطعات متحرک در سیستم گیربکس اتوماتیک شما با مشکل مواجه می شود و منجر به تجمع لجن می شود. این مشکل جزئی در نهایت منجر به مشکلات پیچیده تری در گیربکس اتوماتیک می شود.
علت اصلی ممکن است به سادگی سطح پایین مایع انتقال باشد که معمولاً ناشی از نشتی است. تعویض واشر و سفت کردن پیچ و مهره ها راه حل های سریع، ارزان و موثری هستند.

نشتی مایع انتقال

آیا تا به حال متوجه قطرات قرمز یا نارنجی روشن در خیابان یا کف گاراژ شده اید؟ برای تشخیص اولین علائم مشکل در این مورد به حواس خود اعتماد کنید. شرط می بندم که مایع گیربکس اتوماتیک ماشین شما نشتی دارد. اگر به سرعت حل نشود، می تواند منجر به خرابی کل سیستم گیربکس اتوماتیک شود.
پس هرگز این نشانه های گویا را نادیده نگیرید. و حتی اگر حباب‌های قرمز رنگی را در مسیر ورودی نمی‌بینید، همیشه باید سطح مایعات را بررسی کنید. پایین نگه داشتن آنها باعث ایجاد اصطکاک بسیار زیادی در انتقال شما می شود و نتایج بدی به همراه خواهد داشت.

لیز خوردن دنده

این TCU (معروف به TCM) است که تصمیم می‌گیرد چه زمانی بین دنده‌ها جابجا شود، اما برای لغزش دنده، نمی‌توانیم TCU را سرزنش کنیم. لغزش چرخ دنده ها که یک مسئله ایمنی جدی است، در درجه اول به دلیل فرسوده شدن باندهای انتقال به دلیل مایعات ناکافی انتقال است. بنابراین حتما سطح مایع گیربکس را به طور مرتب چک کنید تا از مشکل جلوگیری کنید.

چراغ چک

چراغ “Check Engine” وجود دارد تا به شما در مورد هر مشکل فعلی یا آینده در ماشین شما هشدار دهد. می تواند به دلیل بسیاری از مشکلات سیستم های مختلف روشن شود. سیستم گیربکس اتوماتیک شامل چندین حسگر است که می توانند هر چیزی غیرعادی را در زمان رانندگی خودروی شما انتخاب کنند. این سنسورها به TCU هشدار می دهند که مشکلی وجود دارد و TCU چراغ چک موتور را روشن می کند تا شما را از این مشکل مطلع کند.
به طور خلاصه، چراغ چک موتور سیستم تشخیص زودهنگام است که شما را از غم و اندوه و هزینه های غیرضروری نجات می دهد.

شما می توانید در مقاله دلایل روشن بودن چراغ چک خودرو موار دیگر مربوط به روشن شدن چراغ چک را نیز مطالعه کنید.

نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک

اگر صاحب خودروی گیربکس اتوماتیک، چه قدیمی و چه جدید هستید، از انجام این اشتباهات خودداری کنید. این نکات می تواند وسیله نقلیه شما را از مشکلات شدید گیربکس اتوماتیک و تعمیرات پرهزینه گیربکس اتوماتیک نجات دهد.

تغییر موقعیت دنده هنگام رانندگی

این یک اشتباه رایج در رانندگی خودروهای گیربکس اتوماتیک است و بسیاری از رانندگان آن را از راه سخت و پرهزینه یاد می گیرند. اگر نمی دانستید، نوارهای فولادی وجود دارد که قطار دنده ماشین شما را می پیچد. تعویض سریع دنده ها قبل از توقف قطار دنده باعث فرسودگی آن باندها می شود که تعویض آن ها هزینه زیادی دارد. این همان دلیلی است که شما نباید درست قبل از اینکه به Drive بروید در حالت خنثی دور بچرخانید.

قبل از توقف کامل ماشین، به پارک بروید

هنگامی که به حالت پارک سوئیچ می کنید، یک پین قفل در جعبه دنده قرار می گیرد تا از چرخش بیشتر دنده پارکینگ جلوگیری کند. اگر قبل از توقف کامل ماشین، دنده پارک را درگیر کنید، یا سنجاق قفل را می شکند یا به دنده های پارک آسیب می رساند.

استفاده از هر دو پا در هنگام رانندگی

یک پا برای شتاب گیری و دیگری برای ترمز، راه مطمئنی برای رانندگی خودرو با گیربکس اتوماتیک نیست. گیربکس شما زمانی که با پای روی پدال ترمز رانندگی می کنید بسیار سخت کار می کند و این عادت بد در نهایت به قطار درایو آسیب می رساند.

رانندگی در سراشیبی در حالت خلاص

رفتن به سراشیبی در حالت خلاص برای شما و ماشین شما مضر خواهد بود. خودروی اتوماتیک شما می‌تواند هنگام سرازیری سوخت را به‌طور خودکار قطع کند و این موجب می شود ترمز شما به درستی عمل نکند.

استفاده از دنده دستی به جای ترمز دستی

گیربکس اتوماتیک همراه با دنده پارکینگ عرضه می شود. بنابراین، ترمز دستی برای چیست؟ خوب، دنده پارک از چرخش شفت دنده جلوگیری می کند و چسبندگی مناسبی را فراهم می کند، در حالی که ترمز دستی ترمز روی چرخ های عقب را درگیر می کند تا از حرکت یک اینچی وسیله نقلیه حتی در هنگام بارگیری کامل و پارک در یک شیب جلوگیری کند.

بکسل بارهای عظیم

بکسل کردن بارهای سنگین با سیستم گیربکس اتوماتیک در شرایط گرم می تواند باعث اکسید شدن یا سوختن مایع گیربکس شود و در نتیجه سیستم کلاچ چند صفحه ای و سایر اجزای درایو ترن فرسوده شود.
نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک

نکات نگهداری گیربکس اتوماتیک

 

این کارها را انجام دهید تا گیربکس اتوماتیک خودروی خود را سالم نگه دارید

توقف قبل از تعویض دنده

قبل از جابه‌جایی بین «درایو»، «عقب»، «خلاص» و «پارک»، خودرو را متوقف کنید. در غیر این صورت، می تواند به نوارهای گیربکس، پین های قفل و سایر قسمت های سیستم گیربکس اتوماتیک شما آسیب برساند.

قبل از حرکت ماشین خود را گرم کنید

بشما بیشتر اوقات عجله دارید، اما قطعات فلزی دقیقا برش خورده در سیستم انتقال شما نیاز به یک حمام روغن دارند تا به طور موثر کار کنند. بنابراین، چند لحظه به ماشین خود فرصت دهید تا روغن را به جایی که لازم است پمپ کند.

بازرسی منظم سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده از گرم شدن بیش از حد موتور و سیستم انتقال قدرت جلوگیری می کند. یک سیستم خنک کننده ناکارآمد می تواند به بسیاری از قسمت های ماشین شما آسیب برساند. بنابراین، همیشه از عملکرد موثر سیستم خنک کننده اطمینان حاصل کنید.

تنظیم موتور

اگر موتور به درستی تنظیم نشود، سیستم انتقال فشار زیادی را متحمل می شود. بسیاری از مشکلات انتقال از این امر ناشی می شود، بنابراین ناگفته نماند که یک موتور دقیق تنظیم شده، کار گیربکس را سبک می کند.

مراقب سطح مایع گیربکس باشید

چگونه سطح مایع گیربکس را بررسی کنیم؟ واقعاً به آسانی 1-2-3 است. موتور را در دور آرام قرار دهید، میله اندازه گیری را بیرون بیاورید، آن را با پارچه ای پاک کنید، دوباره آن را وارد کنید و سپس آن را بیرون بکشید تا سطح مایع را ببینید. اگر خیلی کم است، نشتی را بررسی کنید. اکنون کیفیت مایع را بررسی کنید. رنگ باید قرمز روشن و شفاف باشد. همیشه برای اطلاع از نوع مناسب مایع گیربکس برای وسیله نقلیه خود به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
کلام آخر
مشکلات عمده اغلب از مسائل جزئی ناشی می‌شوند که به مرور زمان نادیده می‌گیرید. چیزی به آسانی تعویض مایع گیربکس یا رفع نشتی واشر در لحظه ای که متوجه آنها می شوید هزینه زیادی برای شما نخواهد داشت و حتی ممکن است شما را از قبوض هنگفت در آینده نجات دهد.

 

 

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *