قطعات

همه چیز در مورد اگزوز ماشین

اگزوز ماشین

اگزوز ماشین و هرچیزی که در این مورد نیاز است بدانید در این مقاله آورده شده است.

برای یک راننده معمولی، اگزوز لوله کوچکی است که از پشت ماشین آنها بیرون زده و گازهای خطرناکی را که دولت به شدت می خواهد آنها را مهار کند بیرون می دهد. همچنین به دلیل تولید برخی از زیباترین صداها در جاده، زمانی که به درستی انجام شود، شناخته شده است. اما، در واقع سیستم اگزوز چیست و دقیقاً چگونه کار می کند؟ اجازه دهید سیستم اگزوز خودرو را برای شما به طور کامل بررسی کنیم .

سیستم اگزوز ماشین چگونه کار می کند؟

در حالی که بسیاری از مردم فقط اگزوز را به عنوان لوله اگزوز تصور می کنند، سیستم اگزوز خود در واقع از تعدادی لوله تشکیل شده است که در چهار جزء کلیدی کار می کنند. منیفولد اگزوز، مبدل کاتالیزوری، صدا خفه کن و لوله اگزوز.

سیستم زمانی شروع به کار می کند که دودهای خروجی از موتور به منیفولد اگزوز راه پیدا کرده و از لوله به داخل مبدل کاتالیزوری فرستاده می شود. سپس مبدل کاتالیزوری شروع به کار می کند و گازهای سمی موتور را به مواد کمتر مضر تبدیل می کند.

پس از اینکه مبدل کاتالیزوری کار خود را انجام داد، گازهای باقیمانده به داخل صدا خفه کن راه می یابند که به عنوان راهی برای خاموش کردن صدها صدها انفجار مینیاتوری که در هر دقیقه رخ می دهد عمل می کند. اینجاست که می‌توانید صدا را با دستکاری مقدار هوای مجاز تغییر دهید. این همان جایی است که اصطلاح “تنظیم” از آنجا می آید – هرچه هوای بیشتری وارد شود، نت صدای تندتر و بلندتر می شود. هنگامی که این صداها به خوبی انجام شوند می توانند برخی از بهترین صداها را در اطراف ایجاد کنند، اگرچه زمانی که ضعیف انجام شوند می توانند کاملاً آزاردهنده باشند.

نوک اگزوز، یا لوله اگزوز، آخرین مرحله فرآیند است و زمانی که به اگزوز اشاره می کنید، بیشتر مردم به آن فکر می کنند. این لوله های اگزوز گازهای باقیمانده و بقایای نهایی فرآیند احتراق را خارج می کنند.

معایب دود اگزوز در ماشین شما

اگر دود اگزوز به داخل کابین خودروی شما وارد شود، ممکن است مشکلات مهمی برای سلامتی شما ایجاد کند. دود اگزوز می تواند باعث تحریک چشم ها و مجاری تنفسی شود. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض دود، که می‌تواند شامل گازهای مضر مانند مونوکسید کربن باشد، می‌تواند منجر به سرفه و تنگی نفس شود و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

نحوه رفع بوی اگزوز در خودرو

اگر متوجه شدید که بوی دود اگزوز را در ماشین خود حس می کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید ماشین دیگری در اطراف شما نیست. اگر در ترافیک نشسته‌اید یا پشت چراغ‌ها منتظر هستید، ممکن است بوی ماشین اطرافتان به طور مخفیانه از سیستم تهویه مطبوع شما پخش شود. این یکی از اشتباهات پرتکرار است .اگر پس از بازگشت به جاده باز، بو ناپدید نشد، وقت آن است که جلوتر بروید تا مطمئن شوید .

رانندگی با نشتی اگزوز نه تنها آلاینده اضافی خواهد بود، بلکه می تواند، همانطور که قبلاً ذکر کردیم، بسیار زیاد باشد. برای سلامتی شما خطرناک است. محتمل‌ترین مقصر بوی اگزوز ، نشت اگزوز است که می‌تواند از هر تعداد مکان در سیستم اگزوز باشد و حتی در این صورت می‌تواند هر چیزی از خوردگی گرفته تا اتصال شل یا حتی آسیب فیزیکی ناشی از تصادف باشد.

به هر دلیلی، تعیین منبع می‌تواند کار بسیار دشواری باشد و اگر در مکانیک مهارت کافی ندارید، بهتر است آن را در اسرع وقت به مکانیکی ببرید تا کاملاً ایمن باشید.


حتما بخوانید:

منیفولد چیست؟
پیستون چیست؟
اهمیت نگهداری مناسب از لوازم یدکی خودرو

آیا خودروهای برقی اگزوز دارند؟

از آنجایی که خودروهای برقی به طور کامل از باتری تغذیه می‌کنند، نیازی به سیستم اگزوز نیست، بنابراین در هیچ تسلا یا خودروی برقی مدرن، لوله اگزوز نخواهید یافت. با این حال، یکی از آن‌ها را در برقی هیبریدی خواهید یافت، زیرا این خودروها دارای یک موتور احتراق داخلی سنتی در کنار واحد قدرت باتری هستند.

آیا می توان بدون اگزوز ماشین را رانندگی کرد؟

از نظر فیزیکی هیچ چیز مانع از رانندگی بدون اگزوز شما نمی شود، زیرا هیچ تاثیری بر نحوه کار موتور نخواهد داشت، اما از نظر ایمنی خود اصلاً توصیه نمی شود. همانطور که در بالا ذکر شد، دود اگزوز می تواند به طور باور نکردنی برای سلامتی شما مضر باشد و ممکن است در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آسیب های جدی تری به خود وارد کنید.

علاوه بر این، طبق قانون ترافیک جاده ای 1988، اگر با سیستم اگزوز خراب یا گم شده رانندگی کنید، برخلاف قانون رانندگی خواهید کرد. اگزوز تحت عنوان “وضعیت وسیله نقلیه موتوری یا تریلر، یا لوازم جانبی یا تجهیزات آن” قرار می گیرد، به این معنی که باید در وضعیت کارکرد مناسب و بدون نقض قانون نگهداری شود.

انواع اگزوز خودرو :

۱. اگزوز تک خروجی

یکی از متداول ترین انواع سیستم های اگزوز، لوله تک خروجی است. این اگزوز ها پربازده‌ترین لوله‌ها از انواع مختلف لوله‌های اگزوز نیستند، اما ساخت و استقرار آنها مقرون به صرفه‌تر هستند. لوله باید همیشه در سمت سرنشین وسیله نقلیه تخلیه شود. اگزوز یک طرفه به صورت استاندارد در اکثر خودروها و کامیون ها عرضه می شود.

۲. خروجی دوگانه اگزوز

طراحی و مکان سیستم اگزوز دو طرفه اساساً با سیستم اگزوز تک لوله یکسان است. این یک سیستم اگزوز خروجی عقب دوگانه است که معمولاً در خودروهای اسپورت یافت می شود. مردم آن را نصب می کنند تا یک وسیله نقلیه از نظر ظاهری اسپرت تر به نظر برسد. با حرکت به سمت اگزوز، صدای بسیار غنی‌تری به اگزوز می‌دهد و بنابراین باعث می‌شود که موتور بسیار قوی‌تر به نظر برسد. دو لوله اگزوز در انتهای مخالف خودرو این سیستم را تشکیل می دهند. توجه به این نکته ضروری است که لوله ها برخلاف سایرین در اطراف چرخ ها خمیده نیستند.

۳. اگزوز دوگانه خلاف جهت

این یک سیستم اگزوز محبوب در میان دارندگان وسایل نقلیه است که می‌خواهند ماشین، کامیون یا SUV آنها قوی‌تر به نظر برسد و سخت‌تر به نظر برسد. این اگزوزها برای شرایطی هستند که سیستم های اگزوز دوگانه عقب قادر به خم شدن نیستند. آنها کمی متفاوت از اگزوزهای دیگر کار می کنند. بنابراین، مردم سیستم های اگزوز دوگانه مخالف را نصب می کنند. برای افزودن یک روش تمیز کردن، این اگزوز ها با خم شدن دور چرخ حلقه می شوند. خودروهایی که بارهای سنگین را حمل می کنند، احتمال بیشتری برای داشتن این نوع اگزوزها خواهند داشت.

۴. اگزوز دو طرفه

در یک طرف، سیستم اگزوز دو طرفه به سیستمی با دو لوله در کنار یکدیگر اشاره دارد. در مقایسه با لوله های تک خروجی، این دو لوله به طور موثرتری گازها را آزاد می کنند. این اگزوزها ظاهر و صدای یک سیستم با کارایی بالا را دارند و بهبودهایی در عملکرد ارائه می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *