قطعات

واشر سر سیلندر چیست؟ دلایل و علائم سوختن آن 

واشر سر سیلندر چیست؟

واشر سر سیلندر چیست؟ دلایل و علائم سوختن آن

احتمالا اسم واشر سر سیلندر به گوشتان خورده است . واشر سر سیلندر یکی از مهم ترین قطعات درون موتور است . در صورت پیش آمدن مشکل برای این واشر مشکلات بسیار بدی برای خودروی ما خواهد افتاد . در ادامه ی این مقالات به بررسی این موضوع میپردازیم :

واشر سر سیلندر چیست و چه نقشی دارد ؟

در واقع واشر سر سیلندر یک قطعه است که بین بلوک موتور و سر سیلندر قرار میگیرد و از خارج شدن گاز و سوخت از سیلندر ها و نفوذ آب و روغن به سیلندر میشود .

حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بلوک موتور و سر سیلند چیست ؟ موتور یا انجین ماشین از اجزای مختلفی تشکیل شده است . یکی از این اجزا بلوک موتور است که قطعاتی مثل پیستون ها و سیلندرها در آن قرار دارند . سر سیلندر نیز قطعاتی مانند سوپاپ ها، شمع ها و غیره را در خود جای می دهد.

واشر سر سیلندر نقش بسیار مهمی در آب بندی شدن محفظه احتراق انجین دارد . این آب بندی باعث میشود که خودرو بتواند فشرده سازی مناسبی برای حفظ قدرت موتور ایجاد کند . یکی دیگر از کارهایی که واشر سر سیلند انجام میدهد این است که از نشت مایع خنک کننده یا روغن جلوگیری میکند . همچنین باعث جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و آتش گرفتن آن میشود .

به همین دلیل شرکت ها زمانی که میخواهند واشر سر سیلندر تولید کنند ، از لایه های نازک فولاد استفاده میکنند که همین باعث میشود که واشر دوام و پایداری بیشتری داشته باشد . همانطور که میدانید امروزه با پیشرفت تکنولوژی شرکت ها روز به روز در حال کوچک کردن موتور های خودرو هستند ، به همین دلیل واشر ها را سبک تر و سفت تر میسازند تا بتواند دوام مناسب را داشته باشد

در گذشته، واشرهای سر سیلندر مسی در بین موتورهای تولیدی بسیار متداول بوده است ، همانطور که واشرهای کامپوزیتی مختلف که معمولاً از گرافیت یا آزبست تشکیل می‌شدند. امروزه بیشتر واشرهای سر تولیدی از جنس فولاد چند لایه (MLS) هستند. این واشرها دارای 2-5 لایه فولادی نازک هستند که معمولاً در یک پوشش لاستیکی پوشانده می شوند.

دلایل سوختن واشر سر سیلندر چیست ؟

یکی از مهم ترین دلایل سوختن واشر سر سیلندر در موتور ، داغ شدن بیش از اندازه ی موتور یا انجین است . اما چه دلیلی باعث داغ شدن موتور شود ؟ داغ شدن موتور میتواند به دلیل کار نکردن یا مشکل دار بودن یکی از اجزای سیستم خنک کننده ی خودرو باشد

کم شدن آب درون مخزن رادیاتور، خراب شدن ترموستات، مسدود شدن مسیر های عبور آب در موتور ، پاره شدن شلنگ‌های ورودی و خروجی رادیاتور، خراب شدن فن خنک کننده ، پیچ خوردگی شلنگ ها،استفاده نکردن از ضد یخ در تابستان ، کثیفی و رسوب گرفتن سیستم خنک کننده ی خودرو همگی می‌تواند باعث افزایش بیش از حد دمای موتور شود که این خود باعث نیم سوز شدن یا سوختن واشر سر سیلند میشود . همچنین فشار اوردن بیش از حد به موتور به خصوص در هوای گرم میتواند باعث سوختن آن شود .

نشانه های سوختن واشر سر سیلند چیست ؟

هنگامی که واشر سر سیلند میسوزد نشانه هایی را بروز میدهد که میتوانیم از این نشانه ها تشخیص دهیم که ماشین ما واشر سوزانده است . در اینجا هفت مورد از رایج‌ترین نشانه‌ها که نشان می‌دهد واشر سر شما از کار افتاده است را بررسی میکنیم :

۱.نشت روغن یا مایع خنک‌کننده خارجی در درز بین بلوک موتور و سرسیلندر نشانه‌ای از سوختن واشر سر سیلندر یا ترک خوردگی بلوک موتور است. هنگام جداسازی قطعات، ترک ها و تاب برداشتن سرسیلندر را بررسی کنید.

۲. اگر زمان استارت زدن دود سفید رنگ از اگزوز بیرون بیاید ، می تواند نشان دهنده نشتی از سیستم خنک کننده به داخل سیلندر باشد و این یعنی واشر سر سلیندر دچار مشکل شده است .

۳.بیرون آمدن دود آبی از اگزوز همچنین می تواند نشان دهنده خرابی واشر سر سیلندر باشد . اما این تنها دلیل دود آبی نیست و باید بررسی شود که آیا بیرون آمدن دود آبی از اگزوز ما بدلیل مشکل واشر است یا دلیل دیگری دارد .

۴.اگر به نظر می رسد خودروی شما مایع خنک کننده را با سرعت ثابت و بدون هیچ گونه نشتی قابل مشاهده از دست می دهد، احتمال زیادی وجود دارد که واشر سر سیلندر موتور شما دلیل آن باشد . به دلیل ماهیت داخلی نشتی واشر، مایع خنک‌کننده اغلب بدون خروج بصری می‌سوزد.

۵.اگر مایع خنک کننده رنگ خاکستری یا قهوه ای یا شیری به خود گرفت میتواند نشان دهنده ی مشکل واشر باشد.

۶.در موارد خاص،سوختن واشر می تواند باعث نشت مایع خنک کننده یا روغن شود. این نشتی در نقطه بین بلوک موتور و سرسیلندر خود را نشان میدهد ، اگرچه ممکن است روغن تا انتهای اگزوز شما برسد. در موارد نادر، حباب های کوچکی را می توان در مایعات نشت کننده از این نوع مشاهده کرد.

۷. سوختن واشر معمولاً منجر به گرم شدن بیش از حد موتور می شود. این به دلایل مختلف رخ می دهد که رایج ترین آنها به از دست دادن مایع خنک کننده مربوط می شود. علاوه بر این، خروج گازهای حاصل از احتراق به سیستم خنک کننده موتور نیز می تواند در گرم شدن بیش از حد موتور نقش داشته باشد.

۸. ایجاد حباب در مایع خنک کننده در رادیاتور یا مخزن برق خودرو اغلب نشانه ای از احتراق نادرست گازها است که میتواند از علائم سوختن واشر باشد . برای تأیید چنین شرایطی با سهولت نسبی می توان از یک آشکارساز احتراق گاز تخصصی استفاده کرد.

 


برای خرید واشر سر سیلندر روی لینک های زیر کلیک کنید

واشر سر سیلندر شورلت کروز
واشر سرسیلندر فورد ادج
واشر سرسیلندر رنجرور ایووک
واشر سرسیلندر مزدا 3
واشر کامل مزدا 6
واشر کامل فورد تاروس
واشر کامل نیسان جوک

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *