قطعات

چرا ماشینم استارت میخورد و روشن نمی شود

چرا ماشینم استارت میخورد و روشن نمی شود

چرا ماشینم استارت میخورد و روشن نمی شود ؟

در این مقاله 11 دلیل روشن نشدن ماشین پس از استارت به همراه راه حل را برایتان آورده ایم

در گرمای طوفان تابستان یا سرمای زمستان ، زمانی که ماشین شما روشن نمی شود، خسته کننده است. مشکلات خودرو می تواند برنامه شما را مختل کند و هزینه های غیرمنتظره می تواند جیب شما را خالی کند. اگر ماشین شما روشن نمی شود، مشکل می تواند نسبتاً ساده یا بسیار پیچیده باشد.

متأسفانه، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند وجود داشته باشد و دلیل این اتفاق باشد ، اما برای کسانی که خودشان می توانند تعمیرات انجام دهند ، ممکن است بتوانند مشکلات خودروی خود را تشخیص و تعمیر کرده و دوباره آن را راه‌اندازی کنند. اگر تصمیم دارید خودتان این کار را انجام دهید، حتماً دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای خودرو خود را به دقت دنبال کنید و تمام اقدامات احتیاطی لازم را رعایت کنید.

در اینجا 11 دلیل روشن نشدن خودروی شما و اقداماتی که باید در مورد آن انجام دهید، آورده شده است.

1. استارتر خراب

استارتر خودرو با فلایویل در عقب موتور درگیر می شود. این یک موتور الکتریکی 12 ولتی است (استارتر) و به دلیل قرار گرفتن در معرض عناصر ممکن است دچار خوردگی شود. همچنین ممکن است پس از هزاران روشن شد این استارتر از کار بیفتد.

در این مورد چه باید کرد؟

استارتر خودرو معمولاً قابل تعویض است و شما می توانید آن را عوض کرده و دوباره راه اندازی کنید. قیمت آن نبست به نوع خودرو و نوع استارتر متفاوت است.تعویض آن ممکن است در برخی خودروها کمتر از یک ساعت طول بکشد در حالی که برخی دیگر به تعهد و دانش زمانی جدی تری نیاز دارند.

2. مشکلات شمع

شمع ها مخلوط هوا و سوخت را که به داخل سیلندرها تزریق می شود، مشتعل می کنند . شمع هایی که به طور قابل اعتمادی جرقه نمی زنند، باعث سوختن ناقص موتور می شود که باعث خوب کار نکردن موتور و حتی روشن نشدن آن می شود . عایق های چینی ترک خورده و الکترودهای فرسوده مشکل رایج در شمع ها هستند. اگر بیش از یک شمع خراب شود، ممکن است موتور شما روشن نشود.

در این مورد باید چه کرد؟

یک اسکن تشخیصی می‌تواند به تعیین اینکه کدام سیلندرها با مشکل کار می کند کمک کند. شمع های معیوب باید تعویض شوند، اما بهتر است همه آنها را همزمان تعویض کنید. این یک تعمیر جزئی برای اکثر خودروها است و همچنین یکی از مقرون به صرفه ترین آنها است.

3. مشکل تسمه تایم

تسمه تایم میل لنگ را به میل بادامک (یا میل بادامک بسته به موتور شما) متصل می کند. این تسمه به نوعی زمان را برای تمام چرخه های موتور همگام می کند. به عنوان یک تسمه لاستیکی، مستعد ساییدگی است و اگر با روغن اشباع شود ممکن است از کار بیفتد. می تواند کشش داشته باشد و یک یا دو چرخ دنده را رد کند، یا ممکن است کمربند بشکند. برای برخی از موتورها، مشکلات تسمه تایم می تواند فاجعه بار باشد.

در این مورد راه حل چیست ؟

درپوش موتور جلو را بردارید و بررسی کنید که آیا تسمه تایم ساییده یا یا دندانه های آن از بین رفته است یا خیر . برای مشکل تسمه تایم، پیستون‌ها و سوپاپ‌ها را با بوروسکوپ بررسی کنید تا ببینید آیا خم شده یا ضربه خورده‌اند. تسمه تایم باید دقیقاً در موقعیت صحیح نصب شود.

4.سیم پیچ احتراق(کوئل)

سیم پیچ جرقه زنی پالس های الکتریکی را تقویت می کنند و شارژ را به شمع ها می رسانند تا مخلوط هوا و سوخت در سیلندر روشن شود. اگر سیم پیچ احتراق شمع را روشن نکند، ممکن است موتور شما روشن نشود. ممکن است یک سیم پیچ معیوب، اتصال ضعیف به سیم پیچ احتراق یا یک ماژول کنترل باشد که باعث ایجاد مشکل شده است.

در مورد آن چه باید کرد؟

تأیید مشکل معمولاً به آسانی تعویض کوئل های احتراق است. با یک اهم متر، همچنین می توانید بررسی کنید که سیم کشی سیم پیچ احتراق سالم است یا خیر . نصب یک کوئل احتراق جدید یکی از کارهای ساده‌تر است که ممکن است به انجام آن نیاز داشته باشید، اما کوئل‌ها می‌توانند قیمت بالایی داشته باشند.

5.فیلتر سوخت

فشار سوخت ثابت برای کارکرد موتور ضروری است. فیلتر سوخت، ممکن است زباله‌هایی را که در باک سوخت هستند در ورودی جمع‌آوری کند و مسدود شود و از ایجاد فشار سوخت جلوگیری کند.

راه حل ؟

فیلتر بنزین در اکثر خودروها اگر جزء قابل تعمیر باشد چند دقیقه طول می کشد تا تعویض شود. اگر در باک سوخت ماژول پمپ بنزین باشد، ممکن است ساعت ها طول بکشد تا تعویض شود.

6.پمپ سوخت

اگر فیلتر بنزین مشکلی ندارد اما فشار سوخت وجود ندارد، ممکن است مشکل خود پمپ بنزین باشد. به عنوان یک قطعه الکتریکی، ممکن است پمپ بدون هشدار از کار بیفتد. باز هم، بدون فشار سوخت، موتور روشن نمی شود.

در مورد آن چه باید کرد؟

امروزه بیشتر پمپ های سوخت در باک قرار دارند. فیوز را بررسی کنید، فشار سوخت را در موتور تست کنید، تداوم الکتریکی باک را بررسی کنید و در صورت لزوم (اگر مشکل از پمپ سوخت بود) پمپ بنزین را تعویض کنید.

7. کار نکردن باتری

عمر قابل استفاده باتری ماشین معمولاً سه تا شش سال است، سپس در نگه داشتن شارژ با مشکل مواجه می شود. اما باتری خراب همچنین می تواند یک مشکل سیستم شارژ مانند خراب شدن دینام را در پیش داشته باشد.

راه حل چیست؟

باتری را تقویت کنید، سپس تست کنید که دینام با ولتاژ بیش از 12 ولت شارژ می شود. اگر اینطور نیست، دینام را تعویض کنید. باتری را به طور کامل شارژ کنید و اگر نمی تواند شارژ کافی برای روشن کردن ماشین شما را نگه دارد،باتری را تعویض کنید.

8. خطای سنسور جریان هوا

سنسور جریان هوای جرمی (سنسور MAF) هوای ورودی به موتور را اندازه گیری می کند. اگر مقدار صحیح هوا را تشخیص ندهد، مقدار مخلوط هوا و سوخت نادرست وارد موتور می شود . ممکن است مقصر کانکتور یا خود سنسور باشد.

در این مورد چه کار باید کرد ؟

سوخت بیش از حد و هوای ناکافی چیزی است که می تواند مشکلاتی جدی به وجود آورد . همچنین هوای بیش از حد و سوخت ناکافی نیز دلیلی برای بروز مشکل است . برای تشخیص آن ، یک اسکن تشخیصی انجام دهید. همچنین باید مشکل مدار MAF را بررسی کنید. بررسی کنید که کانکتور به درستی قرار گرفته باشد و در صورت نیاز سنسور را تعویض کنید.

9.خالی بودن باک بنزین

کاملا بدیهی است که خودرو برای روشن شدن به سوخت نیاز دارد و اگر سوخت کافی در باک خودرو وجود نداشته باشد ماشین شما روشن نمی شود . حالا این می تواند به دلیل خالی شدن باک بنزین به صورت عادی باشد یا اینکه باک ماشین شما سوراخ شده باشد .

در مورد آن چه باید کرد؟

چک کنید که بنزین خودرو شما تمام نشده باشد و باک خالی نباشد . در برخی موارد ممکن است عقربه نشان دهنده میزان سوخت مشکل داشته باشد و شما فکر میکنید که بنزین در باک شما وجود دارد ولی در واقع این گونه نیست . همچنین از سالم بودن باک خود اطمینان حاصل کنید که شاید سوراخ شده باشد و زیر ماشینتان پر از بنزین شده باشد .

10.سیستم امنیتی معیوب

اگر ماشین شما به طور مرموزی روشن نمی شود یا روشن می شود و بلافاصله متوقف می شود، ممکن است سیستم ایمنی از کار افتاده باشد. اگرچه غیر معمول است، اما ممکن است اتفاق بیفتد.

در مورد آن چه باید کرد؟

یک نماد کلید چشمک زن یا هشدار امنیتی روی صفحه داشبورد می تواند به شما کمک کند تا متوجه این مشکل شوید . برای بررسی کدهای امنیتی باید یک اسکن تشخیصی انجام شود. ممکن است به دلیل معیوب بودن ماژول، سیم کشیمشکل دار ، سوئیچ احتراق یا دلایل دیگر باشد. رفع مشکلات امنیتی بدون تجهیزات با تکنولوژی بالا در گاراژ منزلتان تقریبا غیرممکن است.

11.مشکلات موتور

همچنین مشکلاتی در موتور وجود دارد که ممکن است شما را در کنار جاده سرگردان کند. علل مشکلات موتور می تواند از جرقه، کثیف شدن روغن موتور و یا حتی نامتوازن بودن تراکم سوخت و هوا باشد. هر موتوری به سوخت، جرقه و تراکم نیاز دارد. بدون این موارد کلیدی، موتور به درستی کار نخواهد کرد. مثلا ممکن است خودرو هنگام واشر زدن دچار مشکل تراکم شود.

راه حل:

وسیله نقلیه خود را برای بررسی و تعمیر نزد یک مکانیک ببرید. هر یک از قطعات موتور ممکن است باعث روشن نشدن شما شود.


حتما بخوانید:

علائم خرابی صفحه کلاچ
دلیل صدا دادن لنت ترمز

سخن آخر :

برخی از مشکلات به اندازه کافی ساده هستند، مانند تعویض باتری یا تعویض فیلتر بنزین. اما برای نگرانی‌های دیگر، به‌ویژه برای خودروهای قدیمی‌تر، ممکن است بخواهید ارزش خودروی خود را در نظر بگیرید و بهتر است مشکل خودرو خود را بیشتر از آنچه که هست نکنید. به جای صرف تمام وقت خود برای تعمیر خودرو، گزینه های بهتر را بررسی کنید.

اگر نمی توانید مشکل را تشخیص و به خوبی حل کنید پس وقت خود را زیر کاپوت ماشینتان تلف کنید و خودرو خود را نزد یک مکانیک یا برق کار مطمئن و با تجربه ببرید تا آن را عیب یابی کند و به خوبی مشکل خودرو شما را حل کند . این گونه نیازی نیست بیشتر از آن چه که نیاز است برای درست شدن ماشینتان خرج کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *