قطعات

چگونه بفهمم فن رادیاتورم خراب است؟

چگونه بفهمم فن رادیاتورم خراب است؟

چگونه بفهمم فن رادیاتورم خراب است؟

 

 چگونه بفهمم فن رادیاتورم خراب است؟ یکی از قطعات ضروری که در همه خودروها خواهید یافت، فن های خنک کننده هستند. البته، احتمالاً با آنهایی که در داخل کابین هستند که شما و مسافرانتان را راحت می کنند آشنا هستید. اما یک فن رادیاتور زیر کاپوت آن وجود دارد که موتور شما را خنک نگه می دارد.

وقتی فن رادیاتور روشن نشود، متوجه می شوید که خراب است. علاوه بر این، صداهای بلند و علائم آسیب قابل مشاهده می تواند نشان دهد که فن به درستی کار نمی کند. علائم دیگر عبارتند از گرمای تهویه مطبوع، گرمای بیش از حد موتور، و صدای کوبیدن یا ساییدن بلند از جلوی ماشین شما.
فن رادیاتور یک جزء ساده است، اما هرگز نباید آن را بدیهی فرض کنید. این مطلب را بخوانید تا بفهمید که چگونه از موتور شما محافظت می کند و هنگام خراب شدن فن به دنبال چه علائمی باشید.

فن رادیاتور چه کاری انجام می دهد؟

فن رادیاتور یک جزء فوق العاده ساده با یک هدف واضح است: هدایت هوا از طریق رادیاتور. فن به سیستم خنک‌کننده خودرو کمک می‌کند تا گرما را به طور مؤثرتری تخلیه کند تا موتور را در دمای کارکرد مطمئن نگه دارد.
فن رادیاتور همیشه روشن نمی ماند و به دمای مایع خنک کننده ای که از رادیاتور می گذرد بستگی دارد.
به یاد داشته باشید: سیستم خنک کننده مایع خنک کننده را به گردش در می آورد که گرما را از موتور جذب می کند. سپس، مایع خنک کننده از طریق رادیاتور جریان می یابد تا هوای عبوری بتواند گرمای آن را حذف کند. از آنجا، مایع خنک‌کننده که اکنون خنک شده است به جریان خود ادامه می‌دهد تا این فرآیند تکرار شود.
هنگام رانندگی، هوا به طور طبیعی از رادیاتور عبور می کند. با این حال، جریان هوای طبیعی اغلب ناکافی است، به خصوص زمانی که ماشین شما خیلی کند حرکت می کند یا متوقف شده است.
اگر با ماشین خود را در آب و هوای گرم رانندگی می کنید که هوای طبیعی به اندازه کافی خنک نیست تا گرما را از رادیاتور به طور موثر حذف کند، همین امر صادق است.
به همین دلیل است که فن رادیاتور یک ضرورت است. هنگامی که سیستم خنک کننده احساس می کند که مایع خنک کننده به سطوح بالایی رسیده است، فن را روشن می کند تا هوای بیشتری را از طریق رادیاتور عبور دهد و همه چیز را خنک نگه دارد.
همانطور که می توانید تصور کنید، فن رادیاتور در جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب رساندن به خود بسیار مهم است.

چگونه بفهمم فن رادیاتورم خراب است؟

با توجه به اینکه فن رادیاتور چقدر برای موتور و سایر اجزای حیاتی شما مهم است، باید علائم خرابی فن را درک کنید. در اینجا به چند مورد از مهمترین علائمی که باید به آنها توجه کرد اشاره شده است:

1. هرگز روشن نمی شود

قبلاً خواندید که فن رادیاتور همیشه روشن نمی ماند. در عوض، بسته به دمای سیستم خنک کننده، متناوب روشن و خاموش می شود.
با روشن نشدن فن زمانی که دمای موتور بیش از حد استاندارد بالا می رود متوجه خواهید شد که فن رادیاتور مشکل دارد.

2. گرمای بیش از حد موتور

یکی دیگر از نشانه های بارز خرابی فن رادیاتور داغ شدن بیش از حد موتور است. البته، ابتدا باید تمام احتمالات دیگر را در مورد سیستم خنک کننده خودرو رد کنید. فرض کنید سیستم به درستی کار می کند، بدون نشتی یا گرفتگی، و دارای مایع خنک کننده کافی در داخل است، در این صورت، محتمل ترین مقصر خرابی فن رادیاتور است.

3. تهویه مطبوع گرم

فن رادیاتور همیشه به طور کامل و بلافاصله از کار نمی افتد. در عوض، می تواند به تدریج از کار بیفتد و به طور متناوب عمل کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، علائم ظریف تری مانند دمیدن موقت هوای گرم توسط تهویه مطبوع را مشاهده خواهید کرد. اگر ماشین خود را به اندازه کافی رانندگی کرده باشید، با احساس کولر گازی خود آشنا خواهید شد. بنابراین، اگر به طور مشکوکی گرم می شود، حتی برای مدت کوتاه، بهتر است فوراً فن رادیاتور را بررسی کنید. حتی اگر به طور کامل خراب نشده باشد، ممکن است در پایان عمر خود باشد.

4. صداهای بلند

مانند هر فن دیگری، رادیاتور شما از پره های فن چرخان و یک موتور تشکیل شده است. بنابراین، مواقعی وجود دارد که فن خراب می شود و شروع به ایجاد صداهای بلند و غیر معمول می کند.
به عنوان مثال، یک تیغه فن آسیب دیده می تواند صدای ضربه مکرری را از زیر کاپوت، نزدیک به جلوی خودرو ایجاد کند.
در همین حال، یک موتور فن معیوب می تواند باعث ایجاد صداهای خراش از همان مکان شود.
هنگامی که متوجه هر یک از این صداها شدید، بهتر است فن رادیاتور را بررسی کنید.
اگر موتور شما روشن است، انگشتان خود را از پره های فن دور نگه دارید! شما هرگز نمی دانید چه زمانی فن ممکن است روشن شود.

5. آسیب فیزیکی

آخرین علامت خرابی فن رادیاتور شما آسیب فیزیکی است که می توانید روی خود فن مشاهده کنید. همانطور که قبلا خواندید، آسیب ممکن است از تیغه های فن یا موتور باشد، بنابراین هر دو قسمت را بررسی کنید.
به عنوان مثال، ممکن است پره‌های فن خم یا شکسته شده باشند، یا ممکن است علائمی روی موتور یا مجموعه پیدا کنید که سنگ یا جسم سختی را در آنجا گیر کرده است.

اگر فن رادیاتور خرابباشد می توانم با ماشین رانندگی کنم؟

اگر فن رادیاتور شما کار نمی کند، نباید با ماشینتان را رانندگی کنید یا موتور را روشن کنید.
مطمئناً موتور بدون مشکل شروع به کار می کند. با این حال، اگر فن رادیاتور به درستی کار نکند، موتور به سرعت بیش از حد گرم می شود.
تلاش برای رانندگی در آن شرایط نه تنها خطرناک بلکه احمقانه است. شما حتی نباید آن را به مکانیک خود ببرید زیرا موتور احتمالا بیش از حد گرم می شود و به اجزای مختلف زیر کاپوت آسیب می رساند. در عوض، باید با مکانیک تماس بگیرید تا به محل بیاید و یا یک سرویس یدک کش پیدا کنید تا ماشین خود را به تعمیر گاه ببرید.

از کجا فن رادیاتور بخریم؟

بازار پر از فن های رادیاتور ارزانی است که می توانید خریداری کنید، اما نمی توانید 100٪ از قابلیت اطمینان آنها مطمئن باشید.  اما شما می توانید با خیال راحت از فروشگاه لوازم یدکی رضائی، با کیفیت ترین فن های رادیاتور ماشین های خارجی را خریداری نمایید و از کیفیت آن خیالتان راحت باشد.
لوزام یدکی رضائی وارد کننده لوازم یدکی ماشین های خارجی.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *