قطعات

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر چیست؟ چیست، چه کاری انجام می دهد و علائم خرابی آن چیست؟
متأسفانه قطعه از آن دسته قطعات خودرو است که تنها زمانی به آن علاقه مند می شوید که شروع به خرابی کند. بیایید سردرگمی خود را در این پست برطرف کنیم.

واشر سرسیلندر چیست؟ و چه وظیفه ای دارد؟

واشر سرسیلندر جزئی از موتور خودرو است که موادی مانند روغن و آب را در موتور جدا می کند و به عنوان مهر و موم بین سرسیلندر و بلوک موتور عمل می کند و دارای سوراخ های استوانه ای است که پیستون ها را نگه می دارد. به این ترتیب، واشرها باید سایش سختی داشته باشند تا فشارهای داخلی را تحمل کنند.

واشر سرسیلندر از چه چیزی ساخته شده است؟

مواد تشکیل دهنده استفاده در این قطعه مورد درموتورها متفاوت است، برخی از ورق های فولادی و الاستومری به هم پیوسته هستند، برخی از ورق های O-ringed جامد و برخی از کامپوزیت های دو یا چند ماده صنعتی هستند.

علائم خرابی واشر سرسیلندر

ممکن است فوراً متوجه ترکیدن واشر سر نشوید ولی خوشبختانه، علائمی وجود دارد که می توانید به آنها توجه کنید.
  • گرمای بیش از حد: این علامت هر چه بیشتر رانندگی می‌کنید بیشتر محسوس می‌شود، احتمالاً به دلیل محدودیت رادیاتور.
  • نشت شیری: این نتیجه آلودگی روغن خنک کننده است. شما معمولاً این دوده شیری را در داخل درپوش پرکننده روغن پیدا خواهید کرد.
  • دود سفید: دود سفید خوش بویی که از لوله اگزوز خارج می‌شود، نشانه مشکل دار بودن واشر سر است که باعث می‌شود مایع خنک‌کننده/ضد یخ نشتی بخار شود و از لوله اگزوز خارج شود.
  • حباب در رادیاتور (یا مخزن سرریز): این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که هوا وارد سیستم خنک‌کننده می‌شود.
  • موتور کم کار: واشر نامناسب باعث از بین رفتن تراکم و در نتیجه از دست دادن قدرت در موتور می شود.
  • دود تند: نشت روغن به دلیل واشر بد سر می تواند با اگزوز داغ تماس پیدا کند و بوی تند و سوختگی ایجاد کند.
  • نشت مایع خنک‌کننده یا روغن کثیف روی زمین: قطرات مایع (قهوه‌ای تیره یا زرد) می‌تواند به معنای نشت به دلیل واشر و مهر و موم فرسوده باشد.
  • حباب در مایع خنک‌کننده: اگر گازهای فشرده از طریق واشر سر خراب به داخل رادیاتور خارج شده‌اند، می‌توانید با بررسی رادیاتور این موضوع را تأیید کنید. ابتدا درب رادیاتور را باز کنید، ماشین را روشن کنید و مایع خنک کننده را بررسی کنید. وجود حباب ها نشان دهنده دمیده شدن واشر سر است.
یاد بگیرید که از حواس خود برای عیب یابی مشکلات خودرو و شناسایی علائم ناشی از واشر سرسیلندر خراب استفاده کنید.

علت سوختن واشر سرسیلندر چیست؟

  • گرمای بیش از حد مکرر – واشر سیلندر به ندرت باعث ایجاد مشکل می شود، اما سهل انگاری شما می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. هنگامی که متوجه گرم شدن بیش از حد ماشین خود شدید، آن را نادیده نگیرید. سیستم خنک کننده خود را برای مشکلات احتمالی مانند نشتی یا سطح پایین مکرر مایع خنک کننده بررسی کنید.
  • ادامه رانندگی با خودرویی که بیش از حد گرم شده است – وقتی در جاده هستید و ماشین شما بیش از حد گرم می شود، به کنار جاده بکشید و اجازه دهید ماشین شما خنک شود.
  • مواد واشر سر سیلندر بی کیفیت – گاهی اوقات، این سهل انگاری شما نیست. خطا می تواند در مواد یا طراحی کم کیفیت واشر باشد. اگر در حال تعویض واشر هستید، مطمئن شوید که از واشر استفاده می‌کنید که از فولاد چند لایه ساخته شده است تا در آینده دیگر نیازی به تعویض پیش از موعد نباشید.

عیب یابی واشر سرسیلندر سوخته

آیا می توانید واشر سرسیلندر را خودتان تعویض کنی؟
بله، می توانید، فقط مطمئن شوید که می دانید چه کاری انجام می دهید. تعویض قطعه ای مانند این کار ساده ای نیست. انجام آن به کار زیادی نیاز دارد، زیرا بخش فشرده موتور است. خوبی واشرهای سرسیلندر این است که به ندرت خراب می شوند. این بدان معنی است که جایگزینی آنها یک مسئله مکرر نیست.
اگر به دلایلی واشر سرسیلندر خودروی شما نیاز به تعویض دارد و نمی توانید آن را برای تعمیرگاه ببرید، مراحل کلی را در اینجا آورده ایم:
  • برای جلوگیری از اتصال کوتاه باتری خودرو را جدا کنید.
  • موتور را از هر وسیله ای مانند روغن یا آب تخلیه کنید.
  • اجزای واشر سرسیلندر شکسته را بردارید. بهتر است برای انجام این قسمت از دفترچه راهنما استفاده کنید تا از جدا شدن یا گم شدن قطعات جلوگیری شود.
  • واشر سرسیلندر جدید را وارد کنید، همچنین با استفاده از یک دفترچه راهنمای شما را در مونتاژ مجدد آن راهنمایی می کند. حتما تمام قطعات را نیز تمیز کنید.
مواردی  که باید در نظر داشته باشید:
  • هنگامی که قطعات را جدا می کنید، هیچ یک از اجزای دیگر موتور را مختل نکنید.
  • وقتی واشر سرسیلندر جدید را دوباره جمع کردید، تمام قطعات را در جای خود محکم کنید. اگر یکی در آینده شل شود، می تواند برای موتور شما مشکل ایجاد کند.
  • تشخیص مشکل در واشر در مراحل اولیه به شما کمک می کند در آینده از مشکلات موتور گران قیمت جلوگیری کنید. تا حد امکان از یک متخصص برای انجام تعمیرات لازم استفاده کنید.

ما مراحل را برایتان گفتیم ولی پیشنهاد می کنیم این کار را به متخصصین و مکاینک ها خبره واگذار کنید.

 

نحوه تعمیر واشر سرسیلندر بدون تعویض آن

ممکن است تعجب کنید آیا تعویض واشر سرسیلندره گران است؟ خوب، قطعه تعویض واشر سرسیلندر آنقدر گران نیست، اما هزینه دستمزد آن بسیار بالاست، به این دلیل که انجام آن به کار زیادی نیاز دارد.
در بعضی موارد، می توانید یک تعمیر موقت را امتحان کنید.
اگر به دلایلی نمی‌توانید ترکیدگی واشر سر سیلندر را به طور کامل تعمیر کنید، در اینجا یک راه حل سریع وجود دارد تا ماشین شما چند کیلومتر بیشتر کار کند.
درزگیرهای واشر شیمیایی در دسترس هستند و می توانید از یکی برای تعمیر مشکل واشر سرسیلندر سوخته استفاده کنید. دستورالعمل های روی برچسب محصول را دنبال کنید.
با این حال، همه موارد ترکیدگی واشر سرسیلندر را نمی توان با این تعمیر موقت حل کرد. بنابراین، اگر گرمای بیش از حد ادامه داشت، به نزدیکترین مکانیکی مراجعه کنید.

خرید واشر سرسیلندر ماشین های خارجی:

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *