قطعات

کاسه نمد و عوامل خرابی آن

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد چیست؟

کاسه نمد چیست؟ کاسه نمد قطعه کوچکی است که انواع و شکل های متفاوتی دارد
کاسه نمد یک پلاستیک نیمه نرم میباشد و یک فنر که در قسمت نرم آن بکار رفته است.

⭕ در ماشین ایرانی معمولا سه کاسه نمد وجود دارد
  • کاسه نمد سر میل لنگ
  • کاسه نمد ته میل لنگ
  • کاسه نمد میل سوپاپ ها

کاسه نمد چیست؟ و چه وظایفی دارد؟

کاسه نمد مانند یک سد عمل می‌کند و مانع خروج روغن از داخل موتور و مانع ورود آب به موتور ماشین می‌شود.دقیقا مانند یک سد و در قسمت های مختلف ماشین وصل می‌شود. معمولا در ماشین های ایرانی روی قسمت سر یا ته میل سوپاپ وصل می‌شود.معمولا توی ماشین های ما قسمتی وصل می‌شود که پشت دنده ی میل سوپاپ است.

عوامل خرابی کاسه نمد

❌ استفاده‌ از روغن بی کیفیت

زمانی که روغنی را که در ماشین میریزیم گازوئیل ، نفت ، بنزین یا هر چیز دیگری را با خود قاطی داشته باشد؛ باعث می‌شود پلاستیک کاسه نمد خشک شود و ترک بخورد در نتیجه به مرور زمان از ترک های ریزی که بر روی پلاستیک ایجاد شده روغن نشت می‌کند و روی قسمت های تسمه تایم یا دنده های تایم ماشین میریزد.
گاها چون مقدار روغن نشتی کم است داخل قاب تایم می‌ریزد و شما متوجه می‌شوید که ماشین روغن کم کرده است ولی هیچ اثری از این که روغن روی زمین ریخته باشد نیست.
هرچند وقت یکبار باید قاب میل سوپاپ یا قاب تایم را باز کرده و آن را چک کنیم که روغنی روی قسمت سر سیلندر یا قاب نریخته باشد.

❌ نرسیدن روغن

در اکثر ماشین های ایرانی به علت ضعف اویل پمپ روغن به درستی وارد کانال های سر سیلندر نمی‌شود و باعث خط افتادن روی آن می‌شود.علاوه بر این زمانی که روغن به این قطعه نرسد در اثر حرارت فنر کاسه نمد جمع می‌شود. فنر کاسه نمد خود را تا حدی جمع نگه میدارد ولی بعد از مدتی بخاطر حرارت زیاد از هم باز می‌شود.این اتفاق فقط برای نفر کاسه نمد رخ نمی‌دهد بلکه پلاستیک کاسه نمد نیست بر اثر حرارت جمع شده و بعد از گذر زمان از هم باز می‌شود.
بعد از مدتی شما موتور را که باز کنید متوجه می‌شوید که یک حالت ذوب شدگی به قسمت های پلاستیکی و فنر کاسه نمد دست داده است‌.همین اتفاق باعث شده کاسه نمد خراب شود و دوباره نشت روغن را شاهد باشیم.
برای مثال در خودرو های ۴۰۵ یا خودرو های دارای موتور TU5 دیده شده است که قسمتی که کاسه نمد قرار می‌گیرد را چسب کاری می‌کنند و کاسه نمد را در آن قسمت قرار می‌دهند و دوباره آن را چسب میزنند.
علاوه بر آن در این قسمت که یک کانال وجود دارد؛ آن را اصطلاحا کور میکنند و مانع رسیدن روغن به کپه ای میل سوپاپ می‌شوند؛ این کار باعث می‌شود روغن به درستی به کاسه نمد نرسد و کاسه نمد خراب شود.
پس نیازی به چسب کاری نیست و این کار اشتباه است.

نصب کاسه نمد

همیشه قسمت صاف و یک دست آن رو به بیرون میباشد و همیشه قسمت فنری و چاله ی آن رو به داخل وصل می‌شود. علت آن این است که فنری که در کاسه نمد به کار میرود در اثر بی روغنی و حرارت موتور خشک شده و حالت خود را از دست می‌دهد.به همین خاطر قسمتی که فنر در آن قرار می‌گیرد باید رو به داخل باشد تا روغن پشت آن بیاید و همین باعث روغن کاری فنر شود و خاصیت خود را از دست ندهد.

بهترین راه برای جا زدن کاسه نمد این است که شما از یک بوش استفاده کرده و کاسه نمد را با بوش جا بزنید.
اگر زمانی که شما کاسه نمد را با بوش جا زده اید و باز هم روغن می‌دهد دلیل آن اشتباه جا رفتن بوش و کاسه نمد میباشد. باید کاسه نمد را صاف در جای خود قرار داد تا روغن ندهد.یکی از دلایل روغن دادن از کناره های کاسه نمد میتواند کج جا زدن آن باشد.
برای بهتر جا رفتن کاسه نمد باید مکانیک به صورت دست ساز یک بوش را طراحی کند و آن را همراه با کاسه نمد با چند ضربه در قسمت مشخص جا بزند.

نکته مهم: ضربه ای که به کاسه نمد و بوش وارد می‌شود نباید آنقدر قوی باشد که پلاستیک کاسه نمد را قیچی بکند.

قسمت هایی در موتور وجود دارد که اصطلاحا به آن جهنم می‌گویند! مثلا بین گیربکس و موتور . پشت فلایویل یک کاسه نمد روی میل لنگ وصل می‌شود که به آن کاسه نمد ته میل لنگ نیز گفته می‌شود.
این کاسه نمد که بین گیربکس و خود موتور، پشت فلایویل، روی میل لنگ قرار می‌گیرد که در جهنم است.حالا چرا میگیم جهنم؟ برای این که بیشترین حرارت در این قسمت وجود دارد و ایجاد گرمای زیاد باعث خراب شدن کاسه نمد می‌شود به مرور زمان ترک ریز در آن ایجاد شده و روغن ریزی پیدا می‌کند.
در خودرو های پژو روغن روی زمین نشت می‌کند و قابل مشاهده است اما در خودرو هایی مثل تیبا و کوئیک چون قسمت پایین گیربکس کاملا پلمپ میباشد؛ روغن در قسمت دیسک و صفحه میریزد.

کاسه نمد سر میل لنگ چیست؟

قسمت دیگری نیز به نام سر میل لنگ وجود دارد که پولی های سبک به آن وصل می‌شوند.پشت سر میل لنگ نیز یک کاسه نمد متصل شده است که به آن کاسه نمد سر میل لنگ می‌گویند. در این قسمت نیز فشار کمی را داریم اما باز هم حرارت بالایی وجود دارد که کاسه نمد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
برای احتیاط لازم است هر بار که خودرو خود را تعمیر میکنید کاسه نمد های که بر سر میل لنگ و ته میل لنگ قرار گرفته را تعویض کنید. نیاز است هر یک سال یک بار این کار صورت بگیرد.
اگر کاسه نمد به صورت کامل خراب شده باشد و متوجه نشوید؛ روغن ریزی شدید اتفاق می افتد که با خالی شدن روغن موتور موجب جام کردن یعنی یاتاقان زدن یا قفل کردن موتور ماشین می‌شود.

نکته بسیار مهم : زمانی که میخواهید کاسه نمد قدیمی خود را تعویض کنید و کاسه نمد نو را جایگزین آن کنید به این موضوع دقت کنید که باید کاسه نمد قدیمی و جدید هم اندازه باشند.

⭕ در موتور های تیپ ۵ یعنی موتور TU5 و موتور زانتیا دو نوع کاسه نمد داریم:
  • کاسه نمد دود
  • کاسه نمد هوا

تفاوت کاسه نمد دود و هوا

تفاوت این دو کاسه نمد در سایز آن ها است که یکی از آن ها ذره ای از دیگری بزرگ تر است و تفاوت زمانی احساس می‌شود که آن ها را جابجایی نصب کنید.

همان طور که گفتیم مرگ کاسه نمد بخاطر نرسیدن روغن به این قطعه و یا استفاده روغن نامرغوب و دارای ناخالصی میباشد که باعث ترک خوردن کاسه نمد می‌شود. این اتفاق باعث نشت روغن می‌شود که با ایجاد نشتی، روغن روی قاب تایم و در نتیجه روی تسمه تایم می‌ریزد که باعث چرب شدن دندانه های تایم می‌شود و خودروی شما در بعضی اوقات اصطلاحا تایم رد می‌دهد.
رد دادن تایم به معنای مرگ سر سیلندر و کج شدن شانزده سوپاپ است!



برای خرید کاسه نمد کلیک کنید:

کاسه نمد دیفرانسیل عقب فورد ادج
کاسه نمد پلوس فورد ادج
کاسه نمد ته میلنگ مزدا 3
کاسه نمد پلوس مزدا 6
کاسه نمد ترانسفر فورد تاروس


نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *