قطعات

کمک فنر چیست؟ و چه کاربردی دارد

کمک فنر چیست؟

کمک فنر چیست؟ و چه کاربردی دارد

کمک فنر به عنوان یک کاهنده، ارتشاعات و ضربات ناشی از سطح زمین نقش مهمی را در سیستم تعلیق خودرو ایفا می‌کند. علاوه بر ایجاد راحتی و چسبندگی مداوم سطح جاده، پایداری و هندلینگ خودرو را به همراه دارد.
این جاذبه ی نیرو چیزی نیست جز یک پمپ هیدرولیک، که سیستم جنبشی سیستم تعلیق خودرو جذب می‌کند و آن را به صورت گرما در هوا پراکنده می‌کند.
جاذب کننده نیرو در وسیله نقلیه سبک می‌تواند از نوع تلسکوپی ساده و یا مک پرسون باشد؛ هرچند اصول کار هردو تقریبا یکی میباشد.
یک کمک فنر از بالا به شاسی خودرو و از پایین به سگ دست متصل می‌شود و با اتصال سگ دست به طبق، حرکت سیستم تعلیق محدود می‌شوند و فقط در جهت عمودی حرکت می‌کند؛از طرفی برای حرکت به چپ و راست به سیبک فرمون متصل میشود.

وقتی صحبت از یک خودرو میشود همه به حجم موتور و اسب بخار آن توجه می‌کنند اما در صورت عدم استفاده از یک سیستم تعلیق کارآمد تمام توان خودرو هدر میرود.

یک جاذب نیرو از چه اجزائی تشکیل شده است

  • یک کمک فنر
  • دو ضربه گیر
  • فنر لوله مارپیچ
  • گردگیر پیستون کمک فنر
  • توپی سر کمکی

اجزای تشکیل دهنده کمک فنر چیست؟

کمک فنر دارای یک سیم پیچ است که با اعمال نیرو به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند که در انتهای آن یک درپوش برگشتی و یک شیر کنترلی وجود دارد که در انتهای بدنه ی سیلندر است.
در فضای سیلندر نیز روغن هیدرولیکی وجود دارد که بین این دو شیر کنترلی فشرده سازی و کنترل می‌شود.
به چنین طراحی که در آن دو سیلندر به کار رفته، کمک فنر دو لوله گفته می‌شود؛ اگر چه کمک فنر تک لوله نیز در صنعت وجود دارد!
موضوع دیگری که وجود دارد این است که این فنر لوله مارپیچ است که وزن وسیله نقلیه را تحمل می‌کند نه کمک فنر!

 

وظیفه و عملکرد کمک فنر چیست؟

همان طور که گفته شد کمک فنر به عنوان یکی از قطعات خودرو ، کاهنده ی نیرو هایی است که به سیستم تعلیق خودرو وارد می‌شود.
مابقی حجم سیلندر ذخیره را در هنگام ساخت با گاز نیتروژن پر می‌کنند تا به عنوان فشار برای روغن هیدرولیک عمل کند.

زمانی که پیستون کمک فنر با اعمال نیرو به سمت پایین می‌رود؛ شیر کنترلی سیلندر باز می‌شود و با بستگی به میزان نیروی روغن هیدرولیک به سیلندر ذخیره،منتقل می‌شود که با کاهش حجم و فشرده شدن روغن، گرما ایجاد می‌شود.این انرژی جنبشی به انرژی گرمایی تبدیل شده و از طریق بدنه ی کمک فنر دفع می‌شود.
در زمان برگشت پیستون هم به دلیل عملکرد شیر کنترلی روغن هیدرولیک با شدت و قدرت کمتری وارد سیلندر می‌شود.بنابراین ضربات ناشی از سطح جاده کمتر احساس می‌شود.
برای عملکرد مطلوب کمک فنر، سیلندر اصلی آن باید همه مواقع پر از روغن هیدرولیک باشد و هدف از سیلندر ذخیره این است که اطمینان حاصل کند که سیلندر اصلی حتی در حالتی هایی که فشاری بر روی آن نیست؛ پر باشد. بنابراین این سیلندر ذخیره نیز باید کمی روغن درون خود داشته باشد.

دلیل استفاده از نیتروژن در کمک فنر

امکان فشرده سازی بیشتر به سیلندر چرا که اگر سیلندر پر از روغن هیدرولیک باشد فشرده سازی به سختی صورت می‌گیرد. در تداوم عملکرد کمک فنر مانع از ایجاد کف و حباب در سیلندر می‌شود همچنین ایجاد رطوبت در نیتروژن کمتر از هواست.

دلیل ایجاد حباب و کف کردن در روغن کمک فنر

یکی از این دلایل می‌تواند پارگی گردگیر پیستون، نشت روغن و یا ورود ناخالصی جوی به کمک فنر باشد که موجب ایجاد حباب و کف کردن آن روغن شود.

علت خرابی کمک فنر چیست؟

اگر بخواهیم در اینجا به یکی از عوامل خرابی خودرو بپردازیم باید به خرابی کمک فنر اشاره کنیم

خرابی کمک فنر به طور کلی یا به صورت ظاهری مشخص است؛ که احتمال دارد بر اثر تصادف کج یا شکسته شود و یا به شکل هایی که به صورت ظاهری مشخص نیست.

وقتی به صورت ظاهری خرابی کمک فنر مشخص نشود باید به موارد زیر توجه کرد:

❌ نشتی روغن کمک فنر

در محفظه ی کمک فنر سیالی که در آن وجود دارد آب بندی شده است. به هر دلیل آب بندی از بین برود و روغن نشتی پیدا کند ، کمک فنر خودروی شما چرب شده و خراب است.

❌ بالا و پایین شدن بیش از حد اتاق خودرو

اگر در مسیر های ناهموار مانند مسیر های خاکی اتاق ماشین زیاد بازی می‌کند و دیر به بالا برمی‌گردد به این معناست که کمک فنر مشکل دارد.

❌ شیرجه زدن خودرو

اگر در هنگام ترمز های شدید جلوی خودروی شما خیلی پایین می‌رود بدانید که ایراد از کمک فنر های جلوی خودرو میباشد

❌ دشوار شدن کنترل خودرو

اگر در پیچ های جاده ماشین بیش از حد معمول بپیچد یعنی کنترل و تعادل همیشگی را نداشته باشد باید کمک فنر های خودروی خود را چک کنید.
اگر در پیچیدن به سمت راست با این مشکل روبرو میشوید باید بدانید که مشکل از کمک فنر راست است.
گر در پیچیدن به سمت چپ این مشکل برای شما پیش می آید ایراد از کمک فنر چپ میباشد.

❌ سرو صدا کردن

هنگام عبور از مسیر های ناهموار، عبور از روی سرعت گیر ، گرفتن ترمز های شدید و یا شتاب گرفتن اگر سروصدای ریزی از کمک فنر ها و سمت چرخ ماشین شنیدید به این معنی است که کمک فنر مشکل دارد.

❌ کشیده شدن خودرو

وقتی ماشین به یک سمت کشیده می‌شود نشان دهنده این است که کمک فنر ها تعادل خود را از دست داده اند و برای این که بدانید مشکل از کمک فنر سمت چپ یا راست است باید به مکانیک مراجعه کنید و پس از تشخیص مکانیک کمک فنر مورد نیاز خودروی خود را از لوازم یدکی تهیه کرده تا مکانیک آن را برای شما تعویض کند

❌ ساییده شدن قسمتی از لاستیک چرخ

اگر ساییده شدن لاستیک به صورت یک نواخت نباشد به طوری که فقط بخشی از لاستیک به اصطلاح سایش پیدا کرده باشد به این معنی است که سیستم تعلیق یا کمک فنر دچار مشکل شده است.

❌ بالا پایین شدن چرخ های خودرو

اگر چرخ های ماشین در سطح جاده اصطلاحا برقصند به این معنا که محور و چرخ ها بیش از حد بازی کنند؛سیستم فنر یا کمک فنر ها مشکل دارند.


برای خرید کمک فنر کلیک کنید:

کمک فنر فورد تاروس
کمک عقب نیسان جوک
کمک عقب فورد موستانگ
کمک عقب مزدا 6
کمک عقب فورد ادج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *