قطعات

گیربکس خودرو چیست؟ و انواع آن

گیربکس خودرو چیست؟

گیربکس خودرو چیست؟ و انواع آن

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ماشین شما چگونه دنده را عوض می کند و سریعتر یا کندتر می رود؟ خوب، پاسخ در قطعه ای به نام گیربکس یا جعبه دنده نهفته است، که بخشی ضروری از یک خودرو است که برای عملکرد صحیح به گشتاور و سرعت متفاوتی نیاز دارد. در این مقاله، گیربکس خودرو چیست، چگونه کار می‌کند و انواع مختلف گیربکس‌هایی که معمولا در خودروها یافت می‌شوند را بررسی می‌کنیم…

گیربکس خودرو چیست؟

گیربکس که به عنوان جعبه دنده نیز شناخته می شود، جزء مکانیکی است که با استفاده از نسبت های مختلف دنده به انتقال نیرو از موتور به چرخ ها کمک می کند. معمولاً بین موتور و چرخ ها قرار دارد که از چندین چرخ دنده، شفت و یاتاقان تشکیل شده است. گیربکس از طریق یک کلاچ به میل لنگ موتور متصل می شود که به موتور و گیربکس اجازه می دهد در هنگام تعویض دنده به طور موقت از حالت دنده خارج شوند. نقش اصلی آن این است که مقدار مناسبی از نیرو و گشتاور را به چرخ ها در سرعت های مختلف برای دستیابی به عملکرد و مسافت پیموده شده بهینه وارد کند.

قطعات اصلی گیربکس ماشین

۱.شفت کلاچ:

به شفت محرک نیز معروف است که از نیروی موتور استفاده می کند و نیرو را به قسمت های دیگر می فرستد. یک کلاچ محور محرک را به موتور و سایر قطعات متصل می کند. وقتی کلاچ را درگیر می کنید، محور محرک شروع به چرخش می کند.

۲.میل پیشخوان:

دومین قسمت برجسته گیربکس است و شامل چرخ دنده های مختلف در اندازه های مختلف است که می تواند گشتاور کافی برای حرکت خودرو تولید کند.

۳.شفت اصلی:

به آن شفت خروجی نیز می گویند. گشتاور اجباری را به خودرو ارائه می دهد. دارای برجستگی و دندانه است تا چرخ دنده ها به راحتی حرکت کنند.

۴.بلبرینگ:

از شفت های دوار پشتیبانی می کند و اصطکاک را به حداقل می رساند.

۵.چرخ دنده ها:

این چرخ دنده ها نیرو را از یک شفت به شفت دیگر منتقل می کنند. گشتاور منتقل شده از طریق چرخ دنده ها به تعداد برجستگی ها و دندانه ها و اندازه چرخ دنده بستگی دارد.

 

 


حتما بخوانید:

جعبه فرمان خودرو چیست؟
خنک کننده گیربکس چیست؟

انواع گیربکس در خودرو

انواع اولیه گیربکس خودروها دستی و اتوماتیک هستند. گیربکس اتوماتیک بیشتر به مبدل گشتاور، CVT (گیربکس متغیر پیوسته)، گیربکس دستی خودکار (AMT) و DCT (گیربکس دو کلاچه) طبقه بندی می شود. در اینجا یک نمای کلی از گیربکس خودرو آورده شده است.

۱.گیربکس دستی

گیربکس دستی به راننده این امکان را می دهد که کنترل کامل داشته باشد و دنده ها را به صورت دستی انتخاب کند و هم دنده و هم کلاچ را کار کند. گیربکس های دستی در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک مقرون به صرفه و نگهداری آسان هستند. نسخه دستی به دلیل هزینه کم و تعمیر و نگهداری، گزینه غالب گیربکس در خودروهای هندی است.

۲.گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک نوعی گیربکس است که به طور خودکار دنده ها را تعویض می کند و نیازی به مداخله دستی ندارد. از سنسورهای الکترونیکی برای نظارت بر سرعت خودرو و تعویض دنده ها با کمک یک واحد کنترل الکترونیکی (ECU) استفاده می کند. گیربکس‌های اتوماتیک راحت‌تر و راحت‌تر از گیربکس‌های دستی استفاده می‌شوند، اما نگهداری و تعمیر آن‌ها پیچیده‌تر و گران‌تر است. در اینجا به بررسی اجمالی انواع گیربکس اتوماتیک در خودروها می پردازیم.

گیربکس دستی اتوماتیک (AMT)

گیربکس AMT نوعی گیربکس است که گیربکس دستی را با استفاده از هیدرولیک برای به کار انداختن پدال کلاچ خودکار می کند. از آنجایی که گیربکس AMT از سنسورهای الکترونیکی برای انجام وظیفه استفاده می کند، تلاش دستی استفاده از کلاچ (فیزیکی) و دنده را حذف می کند. گیربکس AMT در خودروها بازار خودرو در هند را متحول کرده است و گزینه خودروهای اتوماتیک مقرون به صرفه را ارائه می دهد. بزرگترین ویژگی آن ضریب هزینه کمتر است زیرا قطعات کمتری در مقایسه با گیربکس های اتوماتیک خالص دارد و در نتیجه هزینه کلی خودرو را کاهش می دهد.

گیربکس مبدل گشتاور

گیربکس مبدل گشتاور یک گیربکس اتوماتیک است که از کوپلینگ مایع برای انتقال نیرو از موتور به گیربکس استفاده می کند. این گیربکس برای تعویض دنده مانند سایر گیربکس های اتوماتیک نیازی به پدال کلاچ ندارد. مبدل گشتاور یکی از گیربکس های سنتی است که در چند وقت اخیر به دلیل مصرف سوخت پایین و هزینه نگهداری بالا شاهد کاهش محبوبیت آن بوده است.

گیربکس متغیر پیوسته (CVT)

گیربکس CVT نوعی گیربکس اتوماتیک است که از طریق یک سیستم قرقره کار می کند. از چندین قسمت پیچیده برای جابجایی بین طیفی از دنده های از پیش تعیین شده استفاده می کند. سیستم CVT شامل مخروط هایی در هر قرقره است که از طریق یک تسمه به هم متصل شده اند و برای افزایش یا کاهش قطر تسمه زنجیر برای تغییر نسبت دنده حرکت می کند. CVT قابل اعتماد است و راندمان سوخت بالاتری را ارائه می دهد. در خودروهای ژاپنی مانند هوندا، نیسان و تویوتا رایج است.

گیربکس دو کلاچه (DCT)

DCT از دو کلاچ برای تعویض دنده استفاده می کند که عملکرد مطلوبی را ارائه می دهد. از دو کلاچ مجزا برای مجموعه دنده های زوج و فرد استفاده می کند که تاخیر تعویض دنده را کاهش می دهد. این امکان تعویض سریع تر و نرم تر دنده را در مقایسه با گیربکس های سنتی فراهم می کند. در حالی که یکی از کلاچ ها درگیر است و قدرت لازم را ارائه می دهد، دیگری دنده بعدی را از قبل انتخاب می کند و امکان انتقال سریعتر را فراهم می کند. DCT ها در بین خودروهای با کارایی بالا و اسپورت محبوب هستند. با این حال، به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از ارجح ترین ها در بخش خودروهای بازار انبوه است. برندهایی مانند فولکس واگن، اشکودا، آئودی و غیره DCT را در مجموعه خودروهای هندی خود عرضه می کنند.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *