قطعات

بوستر ترمز چیست؟

بوستر ترمز چیست؟

اگر ماشین دارید قطعا نام بوستر ترمز به گوشتان خورده است. در این مقاله قصد داریم تا به صورت کامل بگوییم بوستر ترمز چیست و چه وظایفی در ماشین دارد. تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

بوستر ترمز چیست؟

بوستر ترمز جزئی از قطعات سیستم ترمز ماشین می باشد. گفتنی است بوستر ترمز فقط در ترمز های دیسکی وجود دارد و در ترمز های کاسه یا طبلی چیزی به اسم بوستر ترمز نداریم. این قطعه یک قوطی فلزی مشکی رنگ می باشد که جایگاه آن پشت موتور و سمت راننده می باشد. این قطعه را می توانید با بازکردن درب موتور ماشین مشاهده نمایید. این قطعه باعث قدرت بخشیدن به سیستم ترمز در هنگامی است که راننده پای خود را روی پدال ترمز می گذارد. این قطعه در سیستم ترمز موجب می شود که سیستم ترمز عملکردی سریع، به موقع و محکم ترمز به فشار دادن محکم پای راننده به پدال وابسته نباشد. بوستر ترمز در واقع نیرویی که توسط راننده به پدال وارد می شود را چند برابر کرده و به سیستم ترمز انتقال می دهد. با وجود این قطعه در ماشین ترمز گیری آسان تر و هم چنین نرم تری را راننده تجربه می کند. ماشین هایی که از ترمز دیسکی استفاده می کنند، زمانی که خاموش باشند ترمزشان عمل نمی کند و این به دلیل وجود بوستر ترمز است که در هنگام خاموش بودن ماشین پدال ترمز سفت می شود.

بوستر ترمز چیست؟

بوستر ترمز چیست؟

اجزای بوستر ترمز

بوستر ترمز همانند یک قوطی فلزی سیاه رنگ می باشد که این قوطی در خود نیز اجزایی را نگهداری می کند. این اجزا عباتند از: بدنه، سوپاپ هوشمند، یافراگم، فنر بوستر، پیستون بوستر، میله رابط و سوپاپ یک طرفه که توضیحاتی را راجع به هرکدام ارائه می دهیم.

  • پیستون بوستر: به وجود آمدن فشار ناشی از هوای ورودی بر دیافراگم به وسیله پیستون بوستر انجام می گیرد.
  • فنر بوستر: این فنر عمل برگشت دادن پیسون را انجام می دهد.
  • میله رابط: میله ای است که فنر برگشت دهنده و پیستون بوستر روی آن قرار می گیرد.
  • دیافراگم: قطعه ای از جنس لاستیک می باشد که جز اجزا بوستر ترمز و در قوطی مشکی رنگ وجود دارد.
  • بدنه: فلزی می باشد که از دو محفظه جدا به اسم های محفظه فشارثابت و محفظه فشار متغییر تشکیل می شود.
  • سوپاپ هوشمند: این سوپاپ که به نام سوپاپ کنترل هم شناخته می شود، میان محفظه ها تشکیل دهنده بدنه قرار می گیرد.

 

در بین اجزای نام برده میله رابط که از آلیاژ های مقاوم درست شده است، رابطی میان پیستون سیلندر اصلی ترمز و پدال ترمز می باشد و از وسط بوستر ترمز عبود می کند. این میله رابط خودش از دو قسمت دسته پیستون و دسته پدال تشکیل می شود. اندازه بوستر ترمز در خودروهای مختلف متفاوت است و می تواند سایز چون 8،9، یا 10 اینجی داشته باشد که این سایز مناسب با پمپ ترمز انتخاب می شود.

 


بوستر ترمز فورد تاروس
بوستر ترمز فورد ادج

 

بوستر ترمز چگونه عمل می کند.

بوستر ترمز یا بوستر خلاء برای انجام کار نیاز به فضای خلاء دارد. این فضا توسط منیفولد گاز موتور های اختراق داخلی بنزین سوز تامین می شود. خلاء نام برده شده به وسیله لوله به اسم لوله خلاء از موتور به بوستر انتقال داده می شود و در بدنه بوستر و قسمت محفظه فشار ثابت در پشتم دیافراگم ذخیره می گردد.

گفتنی است که این اتفاق در موتور های دیزلی توسط پمپ خلاء از موتور به خلاء پمپ می شود.

با وارد کردن نیرو به پدال ترمز، میله ی رابط سوپاپ هوا باز شده و مجوز وارد شدن هوای بیرون به درون محفظه ی فشار متغیر که در سوی دیگر دیافراگم می باشد صادر می گردد. این در حالی است که در سمت مقابل دیافراگم خلائی که به وسیله ی موتور تامین شده را داریم. سوپاپ هوا به سوپاپ کنترل وصل است و با وا شدن آن، سوپاپ کنترل مسدود می شود و خلائی که در محفظه ی فشار ثابت است بدونی هیچ تغییری باقی می ماند. این اتفاق در میان محفظه های دو سو دیافراگم باعث وجود اختلاف فشار می شود. بدین ترتیب، این اختلاف در دو سمت دیافراگم فشار وارد شده از یک سمت آن را زیاد کرده و با فشار پیستون به دسته ی آن که قسمتی از میله رابط می باشد به پیستون سیلندر اصلی ترمز با فشار زیاد تر حرکت می دهد.

با برداشتن پا از روی پدال ترمز، فنر برگشت دهنده پیستون بوستر هم آزاد می شود و سوپاپ هوا بسته و سوپاپ کنترل باز می گردد و ارتباط بین دو سو دیافراگم به وسیله آن برقرار می شود.

حالا با این اتفاقات میان محفظه‌های بوستر فقط خلاء می باشد و شرایط در حالت معمولی است. نکته قابل ذگر این است که سوپاپ های یک طرفه چنین شرابطی مجوز وارد شدن هوا به درون بوستر را صادر نمی کند. اینگونه بوستر در دوحالت ساکن و متغیر فعالیت می نماید.

 

  • وضعیت ساکن (خلاص): وقتی است پا از روی پدال ترمز برداشته شده و ماشین در حال شتاب گرفتن است.
  • وضعیت فعال (کار): وقتی که پا بر روی پدال ترمز فشار داده شده باشد و ماشین در حال کم کردن سرعت است.

بوستر ترمز وابسططه به سایز دیافراگمش نیروی پدال را ۲ یا ۴ برابر می‌کند.

 

بوستر ترمز چیست؟

بوستر ترمز چیست؟

انواع بوستر ترمز

بوستر هیا ترمز اکثرا در دونوع اصلی استفاده می شوند:

۱. بوستر مستقیم

این بوستر با قرار گرفتن پای راننده روی پدال، نیرو پدال رامستقیم به بوستر انتقال می دهد.

۲. بوستر غیر مستقیم

در این بوستر با قرار گرفتن پای راننده روی پدال، ابتدا نیرو به پمپ ترمز منتقل می شود و سپس از پمپ ترمز به بوستر ارسال می شود.

 

از این دونوع که نام برده شد بیشتر در خودرو سازی استفاده می شود ولی یک نوع دیگر از بوستر می باشد که کمتر در خودرسازی استفاده می شود و جز دونوع اصلی نمی باشد.

 

۳. بوستر دو پیستونه

بوستر دو پیستونه سومین نوع بوستر ترمز می باشد. این بوستر برای ماشین های بسیار پیشرفته که محدوده سرعت های بالاتری از ماشین های معمولی دارند، و برای ترمز گیری های بهتر این گونه ماشین ها استفاده می شود. این بوستر ها بسیار قدرتمندتر از بوستر های معمولی بوده و هم چنین سایز کوچک تری هم دارند. این بوستر  دارای دومحفظه‌ی فشار ثابت و فشار متغیر است و به وسیله دوپیستون و دو یافراگم از هم مجزا می شوند. بدلیل اینکه سایز بوستر در این نوع بوستر ها بزرگتر نمی باشد و فقط فضاها تقسیم می شوند، بوستر فضای بهتری برای اعمال فشار مورد نیاز را در اختیار دارد. البته نوع عملکرد این بوستر با بوستر های معمولی تفاوتی ندارد و همگی از همان الگویی که بالاتر توضیح داده شد پیروی می کنند و فقط تفاوتشان در تعداد پیستون ها، دیافراگم و محفظه‌ها است.

 

سعی کردیم در این مطلب تمام مواردی که نیاز بود در مورد بوستر بدانید را برایتان شرح دهیم، اگر سوالی در مورد بوستر دارید در ثسمت نظرات می توانید بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *