قطعات

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ یا همان پمپ روغن جز قطعات بسیار مهم موتور ماشین می باشد و داشتن اطلاعات کافی و علائم خرابی آن باعث افزایش طول عمر آن خواهد شد.

کار اصلی اویل پمپ، پمپ کردن روغن موتور به مدار روغن کاری و در نهایت روان سازی موتور ماشین می باشد.

 

 

سوپاپ فشار اویل پمپ چیست؟

کار این سوپاپ نگه داشتن فشار روغن مدار به طور ثابت است، یعنی وقتی که فشار افزایش پیدا می کند، این سوپاپ باعث خنثی کردن نیرو فنر سوپاپ می شود.

معمولا این قطعه را روی پوسته اویل پمپ درست می کنند. البته بعضی از سوپاپ ها نیز خارج از اویل پمپ و روی پایه فیلتر قرار داده می شوند تا به راحتی مورد ویزیت فرار گیرد.

سوپاپ اطمینان اویل پمپ چیست؟

در صورت تعویض نشدن به موقع فیلتر روغن، کاغذ فیلتر از آلاینده ها اشباع می شود و در نهایت باعث انسداد راه عبور روغن می گردد، این اتفاق موجب می گردد تا فشار پشت فیلتر افزایش پیدا کند و در نتیجه برای صدمه ندیدن موتور مجوز رد شدن روغن از فیلتر رد نشده را به داخل موتور صادر می شود، این امر موجب می شود که آلاینده ها همراه با روغن وارد موتور شود و این اتفاق در طول مدت زمان موجب صدمه به موتور خواهد شد.

با این تفاسیر توصیه می شود در هر بار تعویض روغن، فیلتر روغن را نیز تعویض نمایید.

 

اویل پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

وقتی که پیستون در درون سیلندر حرکت می کند، میان سیلندر و رینگ های پیستون اصطکاک به وجود می آید. اویل پمپ باعث می شود این اصطکاک به حداقل برسد، در صورت خرابی اویل پمپ ممکن است این سطوح آسیب ببینند و یا قفل شودند.

در کل اگر بخواهیم اویل پمپ چیست؟ باید بگوییم وسیله ای است که در محفظه سیلندر قرار دارد که کار روانسازی و روغن کاری موتور را برعهده دارد. اویل پمپ نیروی لازم برای روغن کاری را به صورت غیر مستقیم از موتور دریافت می کند. واسطه های انتقال نیرو از موتور به اویل پمپ در ماشین های مختلف متفاوت می باشد ولی در کل این واسط ها شامل: میل لنگ، میل سوپاپ، میل بادامک و محور دلکو می باشد.

این قطعه با رساندن روغن داخل سیلندر، اصطکاک بین سیلندر و سرسیلندر را نیز به حداقل می رساند، این طور که یک لایه بسیار نازک از روغن بین دیواره پیستون و بوش سیلندر قرار می گیرد که به خنک سازی و روان سازی ان کمک می کند.

همچنین این روغن به بخش های بالا سرسیلندر و پشت سوپاپ ها هم میرود. در این قسمت روغن اطراف میل سوپاپ را احاطه می کند و در صورت خرابی یا دچار ایراد شدن لاستیک های ساق سوپاپ، روغن به محفظه احتراق می رود و روغن سوزی اتفاق می افتد.

اگر بخواهیم ماشین را بدن انسان در نظر بگیریم، اویل پمپ قلب این بدن است و وظیفه پمپاژ روغن را به کل ماشین دارد. کل ماشین وابسه به این قلب است و در صورت خوب کار نکردن کل سیستم ماشین دچار آسیب خواهد شد.

اویل پمپ، قطعه ای می باشد که در طول عمر موتور نقش بسیار موثری دارد.

 

اویل پمپ چیست؟

اویل پمپ چیست؟

 

 

دسته بندی اویل پمپ ها

اویل پمپ ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: اویل پمپ های دنده ای، اویل پمپ موتوری و اویل پمپ سوزنی.

  • اویل پمپ دنده ای: این اویل پمپ ها دو چرخ دنده دارند که در کنار یکدیگر و در دو محور موازی قرار می گیرند. یکی از از این چرخ دنده ها محرک می باشد و نیرو خود را از اتصال به میل بادامک یا میل لنگ دریافت می کند. این چرخ دنده، باعث حرکت دنده هرزگرد متجرک می شود. با چرخش آن ها در قسمتی از پمپ فضا بین دنده ها افزایش پیدا می کند و در ادامه فشار کاهش می یابد. با این حساب مجرای مکشی روغن از کارتر، در آن قسمت قرار می گیرد و در طرق مقابل فضای بین دنده ها کم می شود و روغن میان آن ها زیر فشار بالایی قرار می گیرد. با طراحی مجرای خروجی این بخش، روغن با فشار زیاد به مدار های روغن کاری ارسال می شود.

 

  • اویل پمپ موتوری: این اویل پمپ ها از اویل پمپ های دنده ای تکنولوژی جدیدتری دارد و با میزان روغن بیشتری کار می کند. در این نوع اویل پمپ ها یک موتور مجرک وجود دارد که به پمپ وصل می شود که به آن موتور داخلی می گویند. موتور خارجی که آن نیز متحرک می باشد نسبت به موتور داخلی چرخش می کند. این چرخش ها موجب کم و زیاد شدن فضای میان نتور می شود.  دقیقا مانند اویل پمپ های دنده ای، در این نوع بجای چرخ دنده از موتور استفاده شده است.

 

  • اویل پمپ سوزنی :این اویل پمپ بیشتر در موتور سیکلت ها استفاده می شود و به واسطه ی یک بلانچر و فنر روغن ارسال می شود.

 

 

وظایف اویل پمپ در ماشین چیست؟

  • کم کردن ارتعاشات موتور که با خنثی سازی ضربات، با استفاده از خاصیت هیدرولیکی روغن موتور
  • کاهش اصطکاک بین سطوح و قطعات با یک لایه روغن که  در نتیجه از ساییدگی، خوردگی و قفل شدن جلوگیری می کند.
  • خنک کردن قطعاتی که به دلیل اصطکاک داغ می شوند.
  • پاک و تمیز سازی قطعات موتور ماشین با استفاده از روغن و پاکسازی از الودگی ها
  • جلوگیری از نشت گاز از درون سیلندر با عایق بندی رینگ و پیستون

 

اویل پمپ چیست؟

نحوه تعمیر اویل پمپ

همان طور که قبلا گفتیم اویل پمپ ها در انواع مختلفی وجود دارد و برای تعمیر ابتدا باید با آن ها آشنایی داشته باشیم. برای تعمیر اویل پمپ، در ابتدا باید خار میلنگ را جدا نمایید. سپس تسمه تایم و کارتر و قاب محافظ اویل پمپ را باز کنید. پیج های موجود باز شود و سپس اویل پمپ و تمامی متعلقات آن را از محفظه حارج کنید.

بعد از حارج کردن اویل پمپ باید فیلتر و در پوش آن را جدا نمایید و سپس سوپاپ که از ترکیب فنر و پیستون است را بیرون آورید. در این مرحله تمامی قطعات اویل پمپ را به دقت  بشویید و سپس خشک کنید و اگر حرابی، ساییدگی، خوردگی و یا ترک در قطعات ان دیدی، حتما آن را تعویضض کنید.

در آخر فاصله میان سر دنده و بدنه پمپ را حساب کنید و اگر که از فاصله مجاز کمتر است نسبت به رفع عیب آن اقدام کنید .

چه عواملی باعث خرابی اویل پمپ می‌شود ؟

 

  • بی آبی در موتور، این بی آبی به هردلیلی که باشد می تواند باعث خرابی اویل پمپ باشد، از نشتی آب از رادیاتور گرفته تا خرابی مهره آب و نشتی شلنگ ها. دوراقع  هر علتی که باعث داغ کردن موتور باشد باعث حرابی در اویل پمپ می شود.

 

  • عوض نکردن فیلتر روغن و کثیف و کهنه بودن آن هم می تواند در خراب شدن اویل پمپ تاثیر گذار باشد.

 

  • رانندگی با سرعت بالا، به نحوی که دور موتور در هردنده به قسمت قرمز برسد هم باعث خرابی اویل پمپ می شود.

 

 

چه زمانی باید پمپ روغن را تعویض کنیم؟

زمانی که چراغ روغن ماشینتان روش شود یعنی مشکلی در اویل پمپ رخ داد است.

اگر ماشینتان به سختی روغن مورد نیاز رو می سوزاند و سطح روغن پایین تر از استاندارد است یعنی زمان تعویض اویل پمپ فرا رسیده است.

در صورت روغن ریزی ماشین حتما اویل پمپ چک شود زیرا ممکن است ترک خورده یا نشتی داشته باشد.

در صورت مشاهده هرکدام از موارد گفته شده سریعا به مکانیک خود مراجعه کنید و به سرعت اویل پمپ ماشینتان را تعویض نمایید تا از آسیب های جدی تر جلوگیری کنید.

کلام آخر

فروشگاه لوازم یدکی رضائی برای شما اویل پمپ ماشین های خارجی که در کمتر فروشگاهی قادر به یافتن آن هستید را فراهم آورده است.

اویل پمپ فورد تاروس
اویل پمپ مزدا 3
اویل پمپ مزدا 6

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *