قطعات

دسته موتور ماشین چیست و چه کاربردی دارد؟

دسته موتور چیست؟

دسته موتور چیست؟ دسته موتور در واقع نگه دارنده موتور در ماشین است. این قطعه یک قطعه بسیار پر اهمیت در ماشین می باشد و اگر دچار مشکل شود، در خودروتان نشانه های نامطلوبی خواهید دید. اگر شما در مورد دسته موتور آگاهی داشته باشید و نشانه های خراب بودن آن را بدانید می توانید از خرابی و آسیب هایی که ممکن است به ماشینتان وارد آورد پیشگیری کنید.

دسته موتور چیست؟

دسته موتور برازنده ترین نامی بود که می شد برای این قطعه از ماشین گذاشت، این قطعه وظیفه نگه داری موتور در جایی که برایش تعبیه شده را برعهده دارد. در ماشین ها معمولا گیربکس و موتور درهم هستند و برای اینکه حرکت نکنند و در جای خود ثابت باشند کنار آن ها دسته های نگهدارنده وجود دارد. اکثرا گیربکس توسط یک دسته و موتور توسط دو یا سه دسته موتور، در جای خود ثابت نگهداری می شود. در اکثر ماشین ها موتور و گیربکس در کنار یکدیگر سرهم می شود و به وسیله 3 الی 4 دسته موتور بسته به نوع ماشین در جای خود قرار می گیرد. این قطعه بدنه ای ساخته شده از لاستیک و فلز دارد و در بلوک موتور و بخش های دیگر بدنه وصل می شود تا قطعات در جای خود ثابت مانده و حرکت نکند.

جهت ایستا ماندن لوازم ماشین، یک دسته موتورهای نصب شده بر روی قاب ماشین متحرک است و دسته موتور های دیگر موتور را در جای خود ثابت نگه می دارد و باعث جلوگیری از لرزش زیاد می شود. کاهش لرزش در هنگام راندن ماشین موجب می شود یک سواری نرم داشته باشید.

اسمبل کردن موتور در ماشین های مختلف از لحاظ ظاهر و اندازه متفاوت می باشد، ولی تقریبا همه از یک اصول پیروی می کنند. دسته موتور ها نیز درست شده اند که تا تعادل چندین ویژگی را مناسب با وظیفه خود ارائه دهند.

معمولا اتصالات موتور از جنس لاستیک درست می شود، این ساختار باعث می شود که به بدنه ماشین نچسبیده و از به وجود آمدن صدا های آزار دهنده جلوگیری کند. گاهی دسته موتور هارا مملو از مایعات می کنند تا در کاهش لرزش ها کمک بیشتری کند.

 


برای خرید کلیک کنید
دسته موتور رنجرور جگوار EX
دسته موتور چپ مزدا 3
دسته موتور مزدا 6
دسته موتور فورد ادج

 

علائم بروز خرابی در دسته موتور چیست؟

اتفاق حوب در مورد دسته موتور این است که نیاز به تعمیر ندارد و اتفاق بد هم این می باشد که تقریبا هر چندسال یکبار باید آن ها را تعویض کنید. این سال ها نسبت به جنبس دسته موتور متغیر است و می تواند بین 5 تا 7 سال باشد. شما به جز رعایت نکات رانندگی که باعث می شود عمر دسته موتور بیشتر باشد راه دیگری ندارید و در صورت ایجاد مشکل باید آن را تعویض نمایید.

اگر موتور شما صداهای ناهنجاری ایجاد می کند، متاسفانه باید بگوییم که به احتمال زیاد مشکل از دسته موتور شماست و باید برای تعویض آن ها اقدام نمایید. این صداها می تواند مختلف باشد، از صدای انفجار گرفته تا صدای های دیگری که ایجاد مزاحمت می کند، این صداها معمولا از حرکت موتور و ضربه زدن به بدنه ماشین ایجاد می شود، بنابراین هرگاه چنین صداهایی به گوشتان رسید به مکانیک مراجعه کنید.

 

دسته موتور چیست؟

دسته موتور چیست؟

اگر ماشینتان در زمان حرکت دچار لرزش است احتمال خرابی دسته موتور زیاد می باشد، زیرا حرکت موتور باعث لرزش ماشین می شود.

علائم خرابی دسته موتور:

  • لرزش های زیاد

در هنگامی که ماشین را روشن می کنید اگر بیش از حد معمول سرو صدا از زیر کاپوت ایجاد شود و لرزش ماشین نسبت به حالت عادی بیشتر باشد یعنی دسته موتور دچار مشکل شده است.

 

  • سخت استارت می خورد

هنگامی که می خواهید ماشین را روشن کنید و استارت می زنید و ماشین به سختی روشن می شود و با حالت عادی متفاوت است، یکی از نشانه های حرابی و فرسودگی دسته موتور است.

 

  • داشتن سواری ناهموار

زمانی که دسته موتور دچار مشکل باشد می تواند تاثیر منفی برروی گیر بکس گذاشته و در هنگام تعویض دنده شما را دچار مشکل کند. هم چنین اگر در هنگام احساس می کنید که حرکت مستقیمی ندارید نی تواند دلیلی بر حرابی دسته موتور باشد.

 

  • ایجاد سر و صدای شدید

هنگامی که دسته موتور وسیله نقلیه دچار مشکل باشد نمی تواند موتور و قطعات را به درستی در جای خود حفظ کند و  با برخورد آن ها به بدنه باعث به وجود آمدن سرو صدای شدید می شود.

 

چرا تعویض دسته موتور بسیار مهم است؟

هنگامی که دسته موتور ماشین شما خراب باشد و علائمی که در بالا گفتیم در ماشین مشاهده می کنید و برای تعویض آن اقدام نکنید، می تواند به موتور و قطعات دیگر ماشین آسیب ها و خسارت های زیادی وارد آورد و باعث ساییدگی و پارگی غیر منطقی موتور و حرکت آن شود.

بنابراین در صورت مشاهده علائم خرابی دسته موتور در اسرع وقت به مکانیک مراجعه کنید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *