قطعات

علائم خرابی پمپ روغن

علائم خرابی پمپ روغن
علائم خرابی پمپ روغن
وقتی صحبت از موتورهای احتراق داخلی به میان می‌آید، همه می‌دانند که هوا و سوخت حیاتی‌ترین مواد مورد نیاز برای کارکرد آن‌ها هستند. با این حال، در پشت صحنه، پمپ روغن موتور برای به گردش درآوردن ماده حیاتی دیگر روغن موتور همواره در حال کار است.
هنگامی که پمپ روغن معیوب می شود، علائم رایجی مانند افت فشار روغن یا گرم شدن بیش از حد موتور را مشاهده خواهید کرد. اگر صدایی از سوپاپ موتور یا پمپ روغن می شنوید، یا اگر ماشین شما اصلاً روشن نمی شود، این تقریباً مانند حکم اعدام پمپ روغن موتور است.
در صورت دیدن چنین علائمی بلافاصله موتور را خاموش کنید.
در این مطلب شما یاد خواهید گرفت که پمپ روغن بد را در وسیله نقلیه خود تشخیص دهید. مهمتر از آن این است که بدانید پمپ روغن چگونه معیوب می شود، بنابراین می توانید از خراب شدن آن جلوگیری کنید.

چگونه متوجه می شوید که پمپ روغن موتور معیوب دارید؟

پمپ روغن در خودروی شما وظیفه گردش روغن موتور را بر عهده دارد که برای حفظ عملکرد صحیح قطعات متحرک موتور شما بسیار مهم است. بنابراین، تشخیص علائم خرابی پمپ روغن کلیدی است.

5 علامت معیوب بودن پمپ روغن

1. افت فشار روغن

پمپ روغن موتور وظیفه فشار دادن کل سیستم روغن را بر عهده دارد. بنابراین، افت فشار روغن اولین علامت مشکل است. با این حال، اکثر خودروها گیج فشار روغن ندارند. خودروی شما احتمالاً به جای آن چراغ یا نشانگر فشار روغن دارد. نور به شکل قوطی روغن است. وقتی روشن می شود، این نشانه آن است که شما باید فوراً رانندگی را متوقف کنید تا از آسیب بیشتر به موتور خود جلوگیری کنید. می توانید پمپ روغن را در خانه عیب یابی کنید یا از شخصی بخواهید ماشین شما را به کارگاه ببرد. هر راهی که برای انجام آن انتخاب می کنید، وسیله نقلیه را نرانید. یک پمپ روغن در معرض خطر کل موتور را در معرض خطر قرار می دهد.

2. گرم شدن بیش از حد موتور

در مرحله بعد، پمپ روغن معیوب نیز باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود.
ببینید روغن موتور از دو جهت از موتور شما محافظت می کند. اصطکاک بین قطعات متحرک موتور و گرما را کاهش می دهد. روغن همچنین گرمای زیادی را در حین حرکت در سراسر موتور جذب می کند.
هنگامی که پمپ روغن نتواند روغن موتور را همانطور که باید به گردش درآورد، موتور به سرعت بیش از حد گرم می شود. مطمئناً موتور دارای یک سیستم خنک کننده جداگانه (یعنی رادیاتور و سایر قطعات) است. با این حال، گرمای اضافی مطمئناً ظرفیت خنک کننده آن سیستم را تحت تأثیر قرار می دهد.
این دلیل دیگری است که باید بلافاصله پس از مشاهده علائم خرابی پمپ روغن خودرو خود را متوقف کنید و از کسی بخواهید آن را به تعمیرگاه ببرد.

3. نویز از سیستم Valve-Train

خرابی پمپ روغن اولین قطعه ای است که باعث واکنش زنجیره ای می شود که منجر به چندین عارضه جانبی مضر می شود. جدا از گرم شدن بیش از حد، قطعات متحرک موتور نیز دچار کمبود روغن کاری خواهند شد. این یک علامت دیگر را برای شما ایجاد می کند که آ« صداهای بلند است که از زیر کاپوت به گوش می رسد.
برای شروع، صداهایی را می شنوید که از سیستم سوپاپ قطار می آید. این قسمت موتور است که شامل بالابرهای هیدرولیک، میله‌های فشار، راهنماهای سوپاپ و سایر قطعات متحرک است.
زمانی که روغن موتور به اندازه کافی برای روانکاری آن قطعات در جریان نباشد، آنها شروع به ساییدن با یکدیگر می کنند. وقتی این صداها را می شنوید، باید فورا ماشین خود را خاموش کنید.
این صداها کمترین مشکل شماست. با این حال، با ادامه کار موتور، قطعات فلزی روی یکدیگر خراشیده می شوند و از داخل به موتور آسیب می رسانند. که منجر به تعمیرات گسترده تر (و گران تر!) می شود.
دوباره ماشین را متوقف کنید و از کسی بخواهید (امداد خودرو) که آن را فوراً به مکانیکی ببرد ببرد.

4. سر و صدا در خود پمپ روغن

البته یک پمپ روغن مشکل دار خودش صدا ایجاد می کند. با این حال، اکثر رانندگان متوجه این سر و صدا نمی شوند مگر اینکه به دنبال آن باشند. به همین دلیل است که صداهای شماره 3 اغلب اولین علائمی هستند که رانندگان متوجه آن می شوند.
اگر به طور تصادفی، محفظه موتور خود را بازرسی می کنید و صداهایی را که مستقیماً از پمپ روغن می آید می شنوید، این نشانه اولیه خرابی قطعه است.
به دلیل فرسودگی قسمت‌های متحرک داخلی آن، صدای ناله یا خرخر می‌شنوید. این صداها را حتی زمانی که ماشین در حالت بیکار است می شنوید.

5. روشن نشدن ماشین

در شدیدترین موارد خرابی پمپ روغن، ماشین شما اصلا روشن نمی شود. هیچ یک از قطعات آن نمی تواند حرکت کند، بنابراین فرآیند احتراق نمی تواند رخ دهد.
در این مرحله شما چاره ای ندارید جز اینکه وسیله نقلیه را به یک مکانیکی ببرید. به غیر از تعویض پمپ روغن، مکانیک باید موتور را نیز برای هر گونه علائم آسیب دیگر به طور کامل بررسی کند.

حتما بخوانید:

علت خرابی پمپ روغن چیست؟

شما می توانید علت اصلی خرابی پمپ روغن را در خود پمپ یا روغنی که در آن ریخته اید ردیابی کنید.

2 علت اصلی خراب شدن پمپ روغن موتور

  • 1. پمپ روغن – آسیب دیده یا اشتباه نصب شده است
اولاً، اگر پمپ روغن را اشتباه نصب کرده باشید، خراب می شود. اگر پمپ روغن پس از نصب یا تعویض اخیر معیوب باشد، می دانید که این محتمل ترین علت است.
اشتباهات کوچکی مانند چرخاندن نادرست پمپ یا عدم عکس العمل کافی به چرخ دنده های پمپ می تواند باعث از کار افتادن پمپ در هنگام استفاده شود.
با این حال، اگر مدت زیادی است که پمپ را لمس نکرده اید، احتمالاً به دلیل عدم تعمیر و نگهداری معیوب است. تعویض روغن بسیار مهم است زیرا روغن هنگام عبور از موتور زباله ها را جمع می کند و لجن در پمپ جمع می شود.
با بدتر شدن تجمع، پمپ را تحت فشار قرار می دهد و در نهایت باعث از کار افتادن آن می شود.
  • 2. روغن موتور – تغییر نامنظم روغن، آلودگی، سطح روغن پایین
روغنی که وارد پمپ می شود بسیار مهم است. همانطور که در بالا دیدیم، تعویض نادرست و نا منظم روغن باعث ایجاد لجن در پمپ می شود. نه تنها این، بلکه روغن نیز خراب می شود و مشکل را بدتر می کند.
در صورت گردش روغن آلوده در سیستم نیز همین مشکل ممکن است رخ دهد. این آلودگی می تواند به طرق مختلفی رخ دهد، مانند زمانی که روغن را در سیستم می ریزید.
در نهایت، کمبود روغن نیز باعث از کار افتادن پمپ روغن می شود. هنگامی که پمپ، روغن کافی نداشته باشد، قسمت های داخلی آن به یکدیگر ساییده شده و از داخل به پمپ آسیب می رساند.

آیا می توان با پمپ روغن خراب رانندگی کرد؟

نه، شما نمی توانید با پمپ روغن بد رانندگی کنید. دو دلیل وجود دارد که چرا انجام این کار یک ایده وحشتناک است.
  • اولاً، پمپ روغن معیوب نمی تواند روغن را برای روغن کاری قطعات موتور شما به گردش درآورد. بنابراین، هنگامی که موتور را بدون روغن کافی روشن نگه دارید، قطعات فلزی آن به یکدیگر ساییده شده و از داخل به موتور آسیب می رساند.
  • ثانیاً، نبود روغن موتور در گردش باعث داغ شدن بیش از حد موتور و آسیب به موتور می شود.
بنابراین، به محض اینکه متوجه شدید علائم خرابی پمپ روغن را تجربه می کنید، موتور را خاموش کنید و از کسی بخواهید که فوراً آن را عیب یابی کند.
امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی بوده باشد و اگر سوالی دارید در قسمت نظرات آن را مطرح نمایید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *